Interviu al Agenţiei de presă IPN cu prim-ministrul Republicii Letonia, Valdis Dombrovskis
- Recent, aţi efectuat o vizită oficială la Chişinău. Vizitele la un astfel de nivel nu pot fi întreprinse fără nişte motive mai speciale. S-au acumulat anumite probleme, care nu pot fi soluţionate în regim de lucru sau se deschid unele perspective noi, care necesită o întrevedere între patru ochi?
- Pot să menţionez cu bucurie şi satisfacţie că în relaţiile letono-moldoveneşti nu există chestiuni problematice care ar forma un fundal negativ pentru relaţiile noastre. Scopul principal al vizitei mele la Chişinău constă în exprimarea sprijinului pentru cursul Moldovei spre integrarea cu Uniunea Europeană. Prin această vizită Letonia doreşte să demonstreze sprijinul politic pentru apropierea Moldovei de Uniunea Europeană, precum şi să aprecieze la justa valoare realizările statului d-voastră în domeniul reformelor. În afară de aceasta, în cadrul vizitei mele au fost examinate direcţiile concrete de colaborare a ţărilor noastre, în special în sfera transmiterii experienţei noastre în ceea ce priveşte integrarea europeană care, sper, să vă fie de ajutor şi d-voastră în realizarea scopului pe cale vi l-aţi propus – o colaborare mai intensă cu Uniunea Europeană. Din delegaţia oficială au făcut parte reprezentanţi ai Ministerului sănătăţii, Ministerului protecţiei mediului şi dezvoltării regionale care au avut deja colaborare eficientă şi schimb de experienţă. De asemenea, din componenţa delegaţiei noastre oficiale a mai făcut parte şi şeful Biroului Leton pentru Prevenirea şi Combaterea Corupţiei, Iaroslav Strelcionok care a avut o întrevedere cu colegul său moldovean, pentru a discuta perspectivele colaborării dintre cele două instituţii. De exemplu, Biroul Leton şi-a împărtăşit deja din experienţa sa în ceea ce priveşte controlul asupra cheltuielilor partidelor politice în cadrul colaborării cu Biroul Auditului de Stat al Georgiei. Consider că această experienţă pozitivă îi poate interesa pe colegii moldoveni.
- Care au fost temele de discuţie cu persoanele oficiale moldoveneşti în cadrul întrevederilor publice şi ce gen de chestiuni le-aţi examinat cu uşile închise, dacă asemenea chestiuni au existat?
- O atenţie deosebită în cadrul întrevederilor cu reprezentanţii Republicii Moldova am acordat chestiunilor ce ţin de intensificarea colaborării economice între ţările noastre. Deşi indicatorii comerţului exterior dintre Letonia şi Moldova din ultimii ani au înregistrat o tendinţă de creştere, este evident faptul că în acest domeniu există un potenţial economic care urmează a fi valorificat în interesul Letoniei şi al Moldovei. Unul dintre mecanismele dezvoltării colaborării economico-comerciale îl constituie Comisia letono-moldovenească cu privire la chestiunile de colaborare economică, industrială şi tehnico-ştiinţifică. O şedinţă recentă a Comisiei interguvernamentale a avut loc pe 6 februarie 2013 la Riga. În cadrul acestei şedinţe a Comisiei reprezentanţii ambelor părţi au convenit asupra dezvoltării colaborării în domeniile cu perspectivă, inclusiv comerţul cu produse agricole şi ale industriei alimentare, construcţiile şi transporturile, precum şi tehnologiile informaţionale şi eficienţa energetică. Este lesne de înţeles de ce, împreună cu delegaţia oficială letonă, la Chişinău a sosit şi un mare număr de antreprenori letoni. Din delegaţia oamenilor de afaceri au făcut parte circa 30 de antreprenori care au deja experienţă de colaborare cu parteneri moldoveni sau planifică să stabilească o astfel de colaborare. Este îmbucurător faptul că din delegaţia oamenilor de afaceri au făcut parte reprezentanţi ai diverselor ramuri ale economiei naţionale, inclusiv ai întreprinderilor din domeniul construcţiei de maşini, electronicii, construcţiilor, farmacologiei, industriei alimentare şi altele. Pe 20 februarie a avut loc un business-forum pentru reprezentanţii cercurilor de afaceri din ambele state care, sper, va constitui un stimulent pentru intensificarea colaborării economico-comerciale dintre Letonia şi Moldova.
- Cum aţi caracteriza stadiul actual al relaţiilor bilaterale moldo-letone, care sunt reperele lor şi în ce direcţie evoluează acestea?
- Dacă ar fi să caracterizăm relaţiile dintre ţările noastre în doar câteva cuvinte, aş spune că ele sunt foarte bune, sunt deschise şi se dezvoltă dinamic, în special pe parcursul ultimilor ani. O confirmare a acestui lucru constituie şi contactele politice active ale reprezentanţilor statelor noastre: în anul trecut, Letonia a fost vizitată de ministrul afacerilor externe şi integrării europene, precum şi de reprezentanţii Parlamentului Moldovei. Tot în anul trecut, în Moldova s-a aflat ministrul protecţiei mediului şi dezvoltării regionale al Letoniei. Este foarte important şi faptul că în Saeim (Parlamentul Letoniei) a fost creat un grup parlamentar de colaborare cu Parlamentul Moldovei. Pentru a demonstra importanţa Moldovei în politica externă a Letoniei, din aprilie 2012, la Chişinău şi-a început activitatea Cancelaria Ambasadei Letoniei. Consider că noi urmează să continuăm dezvoltarea relaţiilor noastre pe această direcţie şi în viitor.
- Unul dintre diplomaţii d-voastră a declarat într-un interviu acordat anul trecut IPN: „Guvernul Letoniei a ales Moldova ca prioritate de vârf”. Vă rog să concretizaţi această declaraţie. Posibil ca opţiunea aceasta să vă coste destul de scump în condiţiile unui buget auster şi ale crizei generale care a afectat şi ţara d-voastră?
- Vreau să accentuez că Moldova este una dintre priorităţile politicii externe a Letoniei în contextul iniţiativei Parteneriatului Estic. Letonia participă în mod activ la realizarea Parteneriatului Estic dat fiind faptul că această regiune (Ucraina, Moldova, Belarus, Georgia, Armenia, Azerbaidjan) se află într-o apropiere nemijlocită de noi. În afară de aceasta, Letonia are relaţii istorice cu aceste ţări. Noi suntem interesaţi în mod sincer pentru ca în această regiune să existe democraţia, pacea şi bunăstarea. Moldova, care a înregistrat un progres considerabil în sfera democratizării societăţii şi a reformelor interne, precum şi a intensificat în mod vizibil în ultimii ani relaţiile cu Uniunea Europeană, este considerată astăzi o istorie de succes în cadrul Parteneriatului Estic. Indiscutabil, realizările Moldovei trebuie să fie apreciate la justa valoare de către partenerii Moldovei şi, în primul rând, de Uniunea Europeană. În acest context, Letonia a susţinut în mod activ şi va susţine în continuare Moldova în ceea ce priveşte semnarea Acordului de asociere, care include şi asigurarea unui comerţ liber, profund şi comprehensiv. Sperăm că, până la summitul Parteneriatului Estic, care îşi va ţine lucrările în luna noiembrie a acestui an la Vilnius, Moldova şi Uniunea Europeană vor reuşi să încheie negocierile cu privire la Acordul de asociere, ceea ce va crea pe viitor posibilităţi pentru semnarea acestui document. Noi susţinem, de asemenea, Moldova în vederea liberalizării regimului de vize cu Uniunea Europeană.
- Care sunt domeniile prioritare ale colaborării moldo-letone şi ale asistenţei letone şi de ce anume acestea? D-voastră sunteţi mai puternici în aceste domenii sau noi avem nevoie mai mult?
- Pe parcursul ultimilor opt ani, Moldova a realizat cu succes, cu sprijinul Letoniei, diverse proiecte în sumă totală de 1,4 milioane de euro. Cât priveşte sferele, în care au fost realizate aceste proiecte, ele sunt destul de diverse. Desigur, în alegerea proiectelor concrete s-a ţinut cont de doleanţele expuse de partea moldovenească. Printre proiectele de succes care au fost realizate în Moldova între anii 2005-2009 ar merita să fie menţionate transmiterea experienţei noastre în ceea ce priveşte paza frontierei de stat, aplicarea standardelor veterinare ale Uniunii Europene şi ale cerinţelor în vederea calităţii produselor alimentare, realizarea reformelor în domeniul autoadministrării, precum şi susţinerea societăţii civile din Moldova. Deosebit de reuşite şi utile pot fi considerate proiectele în cadrul cărora Serviciul de Frontieră al Letoniei a transmis experienţa sa colegilor moldoveni în domeniul caniculturii şi controlului persoanelor sosite în ţară. În anul trecut, Letonia, în colaborare cu Agenţia SUA pentru dezvoltare internaţională a (USAID) şi partenerii europeni, a realizat în Moldova două proiecte: în domeniul reformei de drept şi în cel al dezvoltării regionale. Letonia intenţionează să continue ambele proiecte şi în anul curent.
- Dumneavoastră puteţi fi numit, pe drept cuvânt, prim-ministru al perioadelor de criză politică. Şi aceasta din cauza că D-voastră aţi rămas în funcţia de prim-ministru după toate cele trei scrutine parlamentare, care s-au desfăşurat în ţara D-voastră în anii 2009-2011. Iar alegeri anticipate în toată lumea se desfăşoară în urma crizelor politice. Chiar dacă în Moldova, din anul 2009 încoace, au avut loc doar două, deocamdată, alegeri parlamentare anticipate, toată această perioadă a fost marcată, dacă nu de criză politică, cel puţin de confruntări politice permanente, „pe muchie”, atât în interiorul alianţei de guvernare, cât şi între putere şi opoziţia parlamentară. Cum credeţi, ce lecţii poate trage Moldova din experienţa respectivă a ţării D-voastră?
- Motivul principal al dizolvării Parlamentului Letoniei în anul 2011 şi desfăşurării alegerilor anticipate a ţinut de influenţa excesivă asupra procesului politic a câtorva oameni bogaţi cu relaţii strânse între ei, aşa-numiţii oligarhi. Acestea au fost primele alegeri anticipate care au avut loc vreodată în Letonia. În urma acestor alegeri, oligarhii au pierdut o bună parte din influenţa politică pe care au deţinut-o anterior. Dacă este să vorbim despre lecţii, trebuie să menţionăm că fiecare ţară este un unicat în sine, de aceea experienţa unui stat nu în toate poate fi preluată de alt stat. În acelaşi timp, consider că totul depinde de voinţa alegătorilor, de decizia pe care o iau referitor la cine le va prezenta interesele în structurile de stat. Cu cât mai înalte cerinţe le vor înainta alegătorii politicienilor, cu atât mai harnic vor munci aceştia, pentru a îndreptăţi aşteptările alegătorilor şi a le menţine sprijinul.
- Sunteţi un expert recunoscut în domeniul economisirii, optimizării resurselor. Se spune că într-un rând aţi economisit pentru Parlamentul European mai multe milioane de euro. Cum şi în care sfere, la părerea D-voastră, Moldova ar putea economisi din timp şi resurse pentru urgentarea scopurilor de modernizare a ţării şi îmbunătăţire a nivelului de trai al cetăţenilor săi? Cât de utilă ar putea fi pentru noi experienţa Letoniei în acest sens?
- Cred că atenţia cea mai mare trebuie să se acorde proceselor de concentrare a resurselor în cele mai prioritare sfere. Pentru noi în Letonia acesta este un fapt evident. După restabilirea independenţei în statul nostru a existat un consens, potrivit căruia integrarea Letoniei în Uniunea Europeană şi NATO reprezintă unica posibilitate de a ne asigura viitorul. Pornind de la aceasta, majoritatea resurselor accesibile au fost concentrate pentru realizarea scopului respectiv. Referitor la experienţa Letoniei în domeniul integrării europene, consider că unul dintre aspectele determinante l-a reprezentat hotărârea noastră şi asigurarea unui consens social larg în această chestiune. Este important ca Guvernul şi societatea să obţină succese concentrate întru realizarea scopului propus. În afară de aceasta, încă o lecţie care poate fi însuşită din experienţa Letoniei ţine de necesitatea de a menţine trează capacitatea de abordare critică a situaţiei şi să nu ne pierdem capul în cazul în care dezvoltarea economică este prea bruscă. Pentru economiile unor state mici, cum sunt Letonia şi Moldova, aceasta ar putea crea probleme serioase, cu care noi ne-am ciocnit în anii 2008 – 2009. Ca să evităm astfel de situaţii, societatea şi sectorul neguvernamental trebuie să ceară ca guvernul să promoveze politici fiscale raţionale şi echilibrate.
- Ce priorități a avut țara d-voastră și ce puncte vulnerabile au existat (dacă au existat) în calea spre integrarea europeană? Care sunt, în opinia D-voastră, șansele Moldovei, cu toate punctele sale forte și slabe, de a reuși pe această cale?
- Voi repeta: Moldova a realizat pe parcursul ultimilor ani succese impresionante. În opinia mea, realizările de astăzi ale țării d-voastră se explică prin voința exprimată destul de clar și prin dorința sinceră a elitei politice și a societății moldovenești în ansamblu de a se integra în Uniunea Europeană. Dorința Moldovei de a realiza o integrare cât mai strânsă cu Uniunea Europeană atestă faptul că societatea d-voastră împărtășește aceleași valori, care sunt fundamentale pentru Uniunea Europeană. Este vorba despre democrație și de respectarea drepturilor omului. Pornind de la experiența Letoniei, pot să vă doresc o continuare bine concentrată a reformelor inițiate pentru ca valorile Uniunii Europene să se regăsească în Moldova. În acest context, o atenție deosebită urmează să se acorde principiilor autonomiei puterii judiciare și supremației legii. Pe peretele sălii de ședințe a Guvernului Letoniei se poate citi o expresie care caracterizează foarte exact principiul supremației legii: „O lege și un adevăr pentru toți”. Este important ca acest principiu să funcționeze nu numai în teorie, dar și în viață, ca legea să fie aplicată în mod similar pentru toți, fără excepții, indiferent de faptul cine ești tu – înalt demnitar de stat sau un om simplu. Indiscutabil, un criteriu important al faptului, în ce măsură împărtășește statul valorile Uniunii Europene, ține de respectarea principiului libertății de expresie, care garantează dreptul oponenților politici, adică al opoziției, de a avea posibilitatea să-și expună prin intermediul mijloacelor de informare în masă opinia sa în problemele actuale și să familiarizeze societatea cu ea. Consider că Moldova trebuie să continue în mod mai activ activitatea în aceste direcții, ceea ce se va răsfrânge negreșit în mod pozitiv asupra relațiilor Moldovei cu Uniunea Europeană.
- Ambele noastre țări fac parte din zona în care Federația Rusă joacă un rol foarte important în politica regională, sprijinindu-se inclusiv, dar nu numai, pe o cotă destul de mare de etnici ruși și pe cei, pe care îi numeşte „rusolingvi”, în realizarea intereselor sale. Cum reușiți să păstrați echilibrul între interesele politice ale țării d-voastră și interesele economice, care prevăd un nivel destul de înalt al colaborării economice? Ce am putea învăța unii de alții în acest sens?
- Dacă ar fi să spunem pe scurt, scopul nostru este de a stabili și de a menține relații constructive cu statele vecine, întemeiate pe o colaborare mutual avantajoasă. Este evident: cu anumite state este mai ușor să realizezi acest scop, decât cu altele. Deși circa 70% din volumul operațiilor comerciale exterioare țin de țările Uniunii Europene, Rusia este pentru noi, de asemenea, un partener comercial important, cu care noi suntem interesați să colaborăm. Cât privește situația comunității rusești din Letonia, eu consider că trebuie să continuăm dezvoltarea valorilor comune și a identității pentru toate comunitățile etnice. Comunitatea rusă, precum și cea ucraineană, poloneză, belorisă, estonă și lituaniană din Letonia sunt o parte componentă inalienabilă a statului nostru. Totodată, noi trebuie să consolidăm temelia noastră unică, de exemplu, înțelegerea comună a istoriei noastre, a valorilor și identităţii noastre comune.
- Vizita D-voastră actuală în Moldova s-a desfășurat în toiul crizei politice, care ține de relațiile dintre partidele aflate la putere și care este greu la ora actuală de prognozat cu ce se va încheia. Apropo, ați examinat posibilitatea de a amâna vizita sau chiar de a renunța la ea? Dar întrebarea mai importantă, pe care aș dori să V-o adresez se referă la faptul, în ce măsură această criză, care este, posibil, cea mai profundă dintre toate, din câte au fost, va putea influența cursul european al Republicii Moldova?
- Experiența Letoniei demonstrează că în contextul integrării europene este importantă activitatea bine pusă la punct a Guvernului în ceea ce privește transpunerea reformelor în viață. Este important ca, indiferent de divergențele în anumite chestiuni, partenerii de coaliție să nu admită ca neînțelegerile interioare să-și lase amprentele negative pe cursul reformelor și pe apropierea Moldovei de Uniunea Europeană. De aceea eu doar pot să-mi exprim speranța că partenerii de coaliție vor reuși să depășească greutățile care s-au creat, pentru a asigura stabilitatea în țară și a continua realizarea reformelor inițiate. Este important ca, pășind pe această cale, să se înțeleagă că o parte componentă a succesului în integrarea europeană trebuie s-o constituie, în opinia mea, comunicarea eficientă cu societatea. Este important nu numai de a implementa reformele în viață, care sunt necesare pentru integrarea țării d-voastră în Uniunea Europeană, dar și să explicați societății într-un limbaj accesibil și convingător necesitatea acestor reforme, să-i vorbiți despre utilitatea și achizițiile, pe care societatea le va obține de la ele și de la integrarea europeană în ansamblu.
Consemnare: Valeriu Vasilică, IPN
Valeriu Vasilică
Vezi și:
- De care parte a cortinei se va afla Moldova după noua împărțire a lumii? Analiză de Valeriu Vasilică
- Participarea transnistrenilor în alegeri: între beneficiu și pericol. Analiză de Valeriu Vasilică
- Cârdășia Moscovei și a Tiraspolului va continua „până la sfârșit”. Analiză de Valeriu Vasilică
- Valentin Constantinov: Pe dictatori îi interesează doar puterea personală. Interviu IPN
- Yoshihiro Katayama: Programele japoneze de asistență s-au extins în toate domeniile vieții societății moldovenești. Interviu IPN
- Beneficiile și riscurile reluării exporturilor de fructe în Rusia. Analiză de Valeriu Vasilică
- Opriți războiul!… și filmele despre război. Consemnări de Valeriu Vasilică
- Benedetto Della Vedova: Pornim de la relațiile excelente pentru a crea spații noi pentru apropiere
- După Rusia, și o parte din Moldova bate în SUA sau Patria se vinde doar ieftin! Analiză de Valeriu Vasilică
- Hârtia de turnesol a dosarului deputaților transfugi. Analiză de Valeriu Vasilică
- Asociația, venită de pe Lună, a Judecătorilor din Republica Moldova. Analiză de Valeriu Vasilică
- Virusul sau Cel de-al Doilea Om este ucigaș? Analiză de Valeriu Vasilică
- Valeria Biagiotti: Vă invit să deveniți agenţii schimbării, fiecare să înceapă de la sine
- Natalia Gavrilița: E crucial să construim țara cu o majoritate stabilă, integră și bine intenționată. Interviu IPN
- Ruth Huber: Noua Strategie de cooperare internațională a Elveției confirmă că Moldova rămâne o țară prioritară. Interviu IPN
- „Guvernarea”- Opoziția, scor 1:1. Prelungiri sau lovituri de departajare? Analiza IPN
- Mihai Murguleț: Reformarea justiției depinde de voința politică. Interviu IPN
- Desiree Jongsma: Examinăm și implicațiile mai larg COVID-19 pentru copii și femei. Interviu IPN
- Mihail Cotorobai: „Coronavirusul nu poate să anuleze drepturile omului”. Interviu IPN
- Peter Michalko: „Cuvântul-cheie în noile politici ale UE este „împreună”. Interviu IPN
- Premierului Ion Chicu îi cedează nervii?
- Fisura salvatoare a PDM. Analiză IPN
- Ion Chicu: Avem o societate care s-a dezamăgit în instituțiile și viitorul acestui stat
- Pavel Filip: Republica Moldova este totuși pe un drum de evoluție
- Maia Sandu: O viață mai bună înseamnă libertate și regim care respectă drepturile omului
- Andrei Năstase: PPPDA a militat și a insistat pe unitatea forțelor proeuropene
- Daniel Ioniță: Acolo unde sunt mai mulți români, există și o mică Românie... Interviu IPN
- Ion Manole: Vom insista ca dialogul politic să conțină garanții reale pentru respectarea drepturilor omului în Transnistria
- Valeria Biagiotti: Există lucruri care fac relațiile moldo-italiene mai speciale... Interviu IPN
- Inițiativa sau Moțiunea? Motivele și efectele lor. Analiză IPN
- PSRM-ACUM: Condamnați la colaborare și la distrugere... Analiză IPN
- Angela Ganninger: Și nu este adevărat că înainte lucrurile au stat mai bine... Interviu IPN
- Nicu Popescu: Cu partenerii de dezvoltare avem un „târg” decalat în timp. Interviu IPN
- Felicitări pentru „holding”. Întrebări pentru Maia Sandu. Analiza IPN
- Ce au spus si ce au vrut să spună deputații în ultima sesiune? Analiză IPN
- De ce a plecat Vlad Plahotniuc? Va reveni? Analiză IPN
- De cine se teme Ilan Șor? Analiză IPN
- Bartlomiej Zdaniuk: Ceea ce ne leagă vine din dorința comună de a fi liberi. Interviu IPN
- Coaliția de guvernare: comunicare deficitară, fumigene și opacitate. Analiză IPN
- Nu se va ajunge la anticipate, deși este una din soluții, sugerate de electorat. Analiză IPN
- Kalman Mizsei: Linia de demarcare între putere și opoziție se trage pe interpretarea calității democrației
- Zdeněk Krejčí : Oamenii din țările mici nu-și pot permite luxul să se certe între ei în chestiuni de bază. Interviu IPN
- O fază mai bună a relațiilor moldo-ruse: mit, realitate sau deja-vu? Analiză IPN
- Vadim Bacinschi: „Suntem o seminție bântuită de atâtea controverse, himere și erori...”. Interviu IPN
- Repoziționarea PDM – corectă, forțată și nesinceră. Analiză IPN
- Integrarea europeană și consensul în Constituție, analiză IPN
- Daniel Ioniță: Susținerea Republicii Moldova este un obiectiv împărtășit la nivelul întregii societăți românești. Interviu IPN
- Moldova, țară căreia nu i se întinde mâna? Analiză IPN
- Reforma nu are susținere, Revoluția se amână. Analiză IPN
- Apoi a venit pădurarul și i-a alungat pe toți sau De ce nu a mers? Analiză IPN
- Opoziția a mușcat nada. Cine a pus-o? Cine se va prinde? Analiză IPN
- Sabine Krause: Un manual ce-i ajută pe germani să înțeleagă mai bine Moldova, pe care o îndrăgește oricine vine aici. Interviu IPN
- Valeria Biagiotti: Moldovenii sunt bine integrați și apreciați de populația italiană. Interviu IPN
- Andrian Candu, recidivă simptomatică? Analiză IPN
- Bartlomiej Zdaniuk: Visul meu este să creăm o legătură puternică între oamenii de aici și din Polonia. Interviu IPN
- De la Unire a lipsit „producătorul”, dar a fost prezent „produsul” său. Notițe subiective
- Guvernarea se repetă și opoziția întârzie. Analiză IPN
- „Curățare de grajduri” și de speranțe la Chișinău. Analiză IPN
- Peter Michalko: În 2017 au apărut elemente noi în relația UE-RM. Interviu IPN
- Parlamentarele 2018, balaur cu trei capete condamnate să se înghită reciproc. Analiză IPN
- Ce au în comun șoferii, politicienii și butoanele pentru arme de distrugere în masă? Analiză IPN
- Pentru ce a putut merge Plahotniuc la Erdogan? Analiză IPN
- Sistemul mixt: Înger sau Demon pogorât peste Moldova? Analiză IPN
- Planurile B ale schimbării sistemului electoral. Analiză IPN
- Merab Antadze: Calea europeană de dezvoltare este cea mai corectă pentru Moldova și Georgia, interviu IPN
- Deficit de comunicare şi de consens în „uninominalul-mixt”. Analiză IPN
- Ce vor moldovenii şi ce le poate oferi puterea? Analiză IPN, episodul 2
- Ce vor moldovenii şi ce le poate oferi puterea? Analiză IPN
- Actele de vandalism: o ecuaţie cu toate datele necunoscute, analiză IPN. Reluare din 15 aprilie 2009
- Principala problema a iniţiativei uninominale este iniţiatorul. Analiză IPN
- Deteriorare previzibilă şi inevitabilă a relaţiilor moldo-ruse? Analiză IPN
- Sensul politic şi sensul uman al împăcării. Analiză IPN
- De ce a fost imposibilă o dezbatere publică necesară? Analiză IPN
- Alexandru Tănase: Există deosebiri esenţiale între hotărârile CCM şi atitudinile politice, interviu IPN
- „FACEM!” Interviu IPN cu Valeriu Turea, şeful BRD
- Independenţa 2015: Anul Declinului, primul şi ultimul
- Independenţa 2015: Anul Declinului, primul şi ultimul
- Secretarii generali ai… Republicii Moldova sau Dedublarea programată
- Ultima alianţă pro-europeană a Moldovei
- Coaliţia pro-europeană între interesele naţionale şi cele de partid
- Marian Lupu: PDM a devenit asociat în Partidul Socialist European. Vom folosi noul statut în interesul ţării
- Însemnele naţionale ale alegerilor locale
- De ce vin liderii europeni în Moldova?
- Raportul Kroll: întârziere fatală
- Securitatea informaţională: între stângăcie politică şi interes special
- Două în unu, cu impact european
- Edgars Rinkevics: Asocierea nu este ultima etapă în relaţiile UE-Moldova, interviu IPN
- Dosarul transnistrean: Al treilea deja-vu în circumstanţe mai bune ca înainte
- Agenţiile de presă din Moldova: între adaptare continuă şi dispariţie
- Şah pentru guvernarea pro-europeană: motive, pericole, soluţii
- Iurie Leancă – simbol şi prim-ministru?
- Semne după care alegerile pot fi cruciale sau distrugătoare-III
- Semne după care alegerile pot fi cruciale sau distrugătoare-II
- Semne după care alegerile pot fi cruciale sau distrugătoare - I
- Igor Dodon prezintă pericol mare pentru pacea şi stabilitatea din Moldova, Valentin Crîlov. Alegeri 2014
- Mihail Magdei: Cea mai gravă boală a clasei politice este „morbul dezbinării”. Alegeri 2014
- Interviu IPN x 2: Letonia vrea să ajute Moldova să deschidă porţile Europei
- De ce comportamentul electoral al Coaliţiei contează pentru destinul european al Moldovei?
- Linas Linkeavicius: „Însă noi cunoaştem cu toţii că şi libertatea are preţul său…”
- Marian Lupu: Cetăţenii vor schimbări în politică şi noi dăm oamenilor puterea să decidă
- Republica Moldova nu s-a constituit. Dar nu a falimentat. Ce şanse are? Analiză IPN
- Presa, internetul şi politica moldovenească în off-shore? Analiză IPN
- Lumea Rusă versus Restul Lumii. Locul Moldovei? Analiză IPN
- Moldova nu mai este „singură acasă”, analiză IPN
- UE, UEA şi biletul de loterie, analiză IPN
- Vlad Filat: În 2020, Republica Moldova va fi în Uniunea Europeană
- Valentina Buliga: Vom împinge PCRM în extrema stângă, acolo unde e locul unui partid extremist
- Ce a dus Filat la Washington şi ce a adus de acolo? Analiză IPN
- Moldova este ţara care creează The Bat!-uri
- Măştile şi cagulele la proteste trebuie interzise prin lege, urgent, analiză IPN
- Rogozin sau Bufonada ca stil în geopolitică, analiză IPN
- Prejudicii afiliate războiului aduse Moldovei de criza regională
- Sunt patru milioane de argumente privind importanţă istorică a liberii circulaţii în Europa, interviu IPN cu Vadim Pistrinciuc, vicepreşedinte PLDM
- Preţul integrării europene a Moldovei este de peste 60 milioane de dolari, poate şi mai puţin
- Criza din Crimeea şi abolirea vizelor ca factor stimulator pentru ideea naţională a cetăţenilor moldoveni
- Coeziune şi contraziceri în coaliţia de guvernare
- Mizele şi investiţiile politice ale anului electoral 2014
- Moldova începe să încetinească oscilaţiile
- Ambasador leton: UE este deschisă pentru colaborare în toate domeniile cu Rusia, dar nu pe seama Parteneriatului Estic
- Ex-preşedintele Arnold Ruutel: Realizările actuale ale Estoniei au devenit posibile doar în componenţa UE
- De ce Acţiunea Pro-Moldova aprinde spiritele atât de tare?
- Miza Vilniusului: puterea în Moldova şi circulaţie liberă în Europa CAMPANIE IPN
- Limba română care uneşte şi care desparte
- Colaborarea moldo-chineză a intrat într-o nouă etapă, Andrian Candu
- BAC-ul, politica şi biletele de troleibuz
- Spaţiu public acaparat şi legile convieţuirii violate. Un caz dintr-o mie, unul cât o mie
- Moldova este aproape ca niciodată de scopul pe care şi-l propune la Vilnius, Linas Linkevicius, ministrul de externe al Lituaniei
- Poziţia faţă de conflictul transnistrean: fără drept la greşeală
- Acum Moldova poate obţine de la UE orice. Doar să vrea şi să poată
- Victor Chirilă: Moldova este foarte aproape de prăpastia unui stat falit politic şi instituţional
- Noul candidat la funcţia de premier va fi cel vechi – Vlad Filat
- Corneliu Gurin: Sistemul Procuraturii trebuie şi poate fi reformat în interesul cetăţenilor şi al societăţii
- Alexandru Oleinic: Moldova încă nu a avut un şef de Guvern anticomunist
- Deznodământul crizei politice este pe aproape ? sau Coada peşte ca simbol naţional
- Agenţia de presă IPN are două case noi
- Câteva semne de război la negocierile de pace pentru AIE 3
- Agenţia de presă Info-Prim Neo nu mai este. Este IPN
- Cetăţenii pot taxa politicienii care fură reformele, Comisarul pentru Drepturile Omului al CoE
- Filat va fi premier "până la sfârşitul lumii"
- Bombă cu neutroni în curtea (fostei?) AIE
- „Dacă UE nu e, nimic nu e” sau AIE învaţă să-şi aştearnă patul?
- Asta-i lupta finală... sau Internaţionala în stil moldovenesc - 2
- Asta-i lupta finală... sau Internaţionala în stil moldovenesc
- Info-Prim: 14 ani de căutare de sine, cu o distrugere la mijloc
- Microbusiştii acţionează iraţional sau prea raţional
- Igor Corman: Să înţelegem interesul Germaniei pentru a realiza interesul Moldovei
- Guvernul Letoniei a ales Moldova ca prioritate de vârf, însărcinat cu afaceri leton
- În cinci ani se poate schimba cardinal viaţa ţării, diplomat georgian
- Cea mai mare reuşită şi cel mai mare pericol pentru Moldova
- Exclusiv: Lituania îi acordă Moldovei perspectiva de membru al UE, Irena Degutienė, preşedinta Seimului lituanian
- Moldova va trebui să demonstreze că este capabilă să implementeze legile legate de regimul liberalizat de vize, Sergiu Ostaf
- Integrarea europeană a moldovenilor văzută din ...China
- AIE: Victorie cu iz de înfrângere
- „Pentru mine Ziua de 8 martie este sărbătoarea mea profesională”, Daniela Terzi-Barbăroşie
- Isteria antiromânească este din frustrare sau din rea credinţă?
- „Dacă Moldova vrea să fie cunoscută, ea trebuie să fie mediatizată”, un moldovean francez
- Microfonul – unul din puţinii duşmani ai radiojurnalistului Gheorghe Danu
- Reacţia autorităţilor la hotărârile CC reprezintă un indiciu de maturitate a statului de drept, Alexandru Tănase
- Cine-i cel mai frumos la moară sau De ce clasa politică ne ţine în capcană?
- „Cred că mentalitatea popoarelor Chinei şi Moldovei este în general la fel”, însărcinat cu afaceri chinez
- Guvernarea provoacă ciocniri între angajaţi şi angajatori
- Forţele de pacificare: tancul din cui
- Pentru Moldova există riscul ca o persoană să devină mai puternică decât cetăţenii, Kalman Mizsei
- Ne-am asumat şi riscuri pentru că schimbările de mentalitate se produc mai greu, Irina Tişacova
- Nici un proiect politic major nu e posibil în lipsa conştiinţei etnice limpezi şi a identităţii civice puternice, Marius Lazurca
- PCRM şi-a ratat şansa de declanşare a alegerilor parlamentare anticipate
- Plus-minus 2,5 motive pentru care Zinaida Grecianîi să poată fi aleasă preşedinte
- Cu Kalaşnikov sub trenci sau AIE: „pe viaţă şi pe moarte”, cu asistenţi - 2
- Contează nu doar Constituţia, ci şi ceea ce fac politicienii la modul practic, Dirk Schuebel
- „La sigur, toamna politică în Moldova va fi una „fierbinte”, chiar „aridă”, Ion Tăbârţă
- Anul 2011 – Anul Muchiei de Cuţit, Valeriu Vasilică
- „Forţa transformatoare a Europei constituie cea mai puternică resursă pentru modernizarea Moldovei”, Kalman Mizsei
- Puşca din cui a împuşcat. Nu a omorât pe nimeni. Deocamdată...
- Moldova, fără duşmani interni - II
- Moldova, fără duşmani interni
- PCRM pregăteşte Marea Revoluţie Socialistă din ... Toamnă
- Filat ascultă dar şi vorbeşte, în premieră
- „Este necesar să se înceapă pregătirea societăţii pentru eventuale compromisuri cu bătaie lungă în procesul de reglementare a diferendului transnistrean”
- Igor Dodon: „În Chişinău va începe o viaţă nouă, ascendentă, plină de realizări”
- De ce a trebuit „muşcat” ambasadorul UE în Moldova Dirk Schuebel?
- Rezultatele alegerilor locale la Chişinău: lupul a intrat în stână
- O zi ideală pentru diversiuni şi provocări electorale. Analiză Info-Prim Neo
- Câţi viitori primari vor merge la Bruxelles? Analiză Info-Prim Neo
- Miza alegerilor locale 2011 este alegerile parlamentare anticipate. Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Miza alegerilor locale 2011 este alegerile parlamentare anticipate. Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Viitorii primari ai capitalei în rol de cerşetori obraznici. Analiză Info-Prim Neo
- Finanţele tuturor partidelor depind de câteva zeci de persoane. Interviu Info-Prim Neo cu Sergiu Ostaf, director CReDO
- Diagnosticul americanilor: guvernarea comunistă a fost nedemocratică. Analiză Info-Prim Neo
- Autorităţile demonstrează interes corporativ de a nu permite dezvoltarea şi finanţarea organizaţiilor societăţii civile. Interviu Info-Prim Neo cu Sergiu Ostaf, director al Centrului de Resurse pentru Drepturile Omului
- Moldova condamnată, fără alternativă. Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Moldova condamnată, fără alternativă. Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Încotro şi cum a pornit Moldova? Analiză Info-Prim Neo, episodul IV
- Încotro şi cum a pornit Moldova? Analiză Info-Prim Neo, episodul III
- Încotro şi cum a pornit Moldova? Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Încotro şi cum a pornit Moldova? Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Ce au în comun trânta moldovenească şi Internetul? Interviu Info-Prim Neo cu doctorul în ştiinţe Serghei Busuioc, decanul facultăţii de pedagogie la Universitatea de Stat de Educaţie Fizică şi Sport,
- Cu europenii despre moldoveni. Interviu Info-Prim Neo cu Dirk Schuebel, şeful Delegaţiei UE în RM
- Renumărarea voturilor pe rol de şoc benefic pentru partidele parlamentare. Analiză Info-Prim Neo
- De înţelepciunea politicienilor în negocieri depinde stabilitatea democraţiei în Moldova. Interviu Info-Prim Neo cu Kalman Mizsei, reprezentant special al UE pentru RM
- Tinerii vor să se implice, ştiu cum şi ştiu de ce. Interviu Info-Prim Neo cu Sandu Coica, preşedinte CNTM
- Cum l-a refuzat Filat pe Şelin şi despre „darul suptului” după Ghimpu şi Voronin. Analiză Info-Prim Neo
- De ce Voronin l-a refuzat pe Filat? Analiză Info-Prim Neo
- Ultima „Epistolă UE către moldoveni”: strigăt de biruinţă sau strigăt în pustiu? Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Ultima „Epistolă UE către moldoveni”: strigăt de biruinţă sau strigăt în pustiu? Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Bombă cu efect cumulativ sau de câte limbi de stat are nevoie Moldova? Analiză Info-Prim Neo
- Scandalul Mocanu-Plahotniuc: cui îi este convenabil? Analiză Info-Prim Neo
- „Cartea transnistreană” secretă a Rusiei. Analiză Info-Prim Neo
- De ce Rusia se poarta cu Moldova ca şi „câinele grădinarului?”. Interviu Info-Prim Neo cu expertul independent rus Dmitrii Danilov, din ciclul „19 ani de Independenţă”
- „Vin Noii Moldoveni!?” - interviu Info-Prim Neo cu fraţii Cristina şi Dumitru Podgurschi, din ciclul „19 ani de Independenţă”
- Recidive periculoase. Analiză Info-Prim Neo
- AIE a murit de „moarte bună”. Trăiască A! Analiză Info-Prim Neo, episodul III
- AIE a murit de „moarte bună”. Trăiască A! Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- AIE a murit "de moarte bună". Trăiască A! Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Decretul Ghimpu: cauză naţională neformulată. Analiză Info-Prim Neo, episodul III
- Decretul Ghimpu: cauză naţională neformulată. Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Decretul Ghimpu: cauză naţională neformulată. Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Instinctul autoconservării manifestat în mod diferit de liderii politici moldoveni. Analiza Info-Prim Neo
- Sincronizări, repoziţionări şi regrupări în formatul „5 + 2”. Analiză Info-Prim Neo
- Vandalismul din aprilie 2009 prin prisma florilor de romaniţă. Analiză Info-Prim Neo
- Mişcarea sindicalistă predată partidelor politice. Analiză Info-Prim Neo
- „Milă mi-i de Gumeniţă, da' de mine şi mai tare...”. Analiză Info-Prim Neo
- Noul Cod al vizelor aduce beneficii tuturor solicitanţilor de vize în UE, dar în special ţărilor vecine precum Moldova. Interviu Info-Prim Neo cu Dirk Lorenz, Ofiţer politic al Delegaţiei Uniunii Europene în Republica Moldova
- Declaraţiile contradictorii din cadrul AIE diminuează eforturile guvernării moldoveneşti de a soluţiona conflictul transnistrean. Interviu Info-Prim Neo cu Reprezentantul special al UE pentru Republica Moldova Kalman Mizsei
- Cetăţenii Republicii Moldova vor fi acceptaţi în Europa doar atunci când se vor simţi confortabil în limba oficială a ţării lor. Interviu Info-Prim Neo cu Alexei Axan, profesor la Casa Limbii Române
- Societatea tolerantă a Moldovei şi în particular societatea civilă ar trebui să-i facă pe politicieni să se potolească într-un final. Interviu oferit Agenţiei Info-Prim Neo de către Reprezentantul special al UE pentru Republica Moldova Kalman Mizsei
- „Muruianu” a aruncat mănuşa. Cine o ridică? Analiză Info-Prim Neo
- Actele de vandalism: o ecuaţie cu toate datele necunoscute. Analiză Info-Prim Neo
- Igor Boţan: Formaţiunile politice nu-şi vor putea preciza strategiile electorale fără consultarea unei lucrări precum „Lecţii electorale la şcoala democraţiei din R. Moldova”
- Sindromul neprezenţei în Consiliul municipal Chişinău. Analiză Info-Prim Neo
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL V
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL IV
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL III
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL II
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL I
- În 2009 PCRM ar putea reveni în opoziţie. Analiză Info-Prim Neo
- Interviul Info-Prim Neo, ignorat de candidaţii la funcţia de Primar general al mun. Chişinău Veaceslav Iordan şi Dorin Chirtoacă
- Subordonare prin unificare. Comentariu Info-Prim Neo
- Un tur de scrutin fără urşi, dar cu germani sau japonezi. Analiză Info-Prim Neo
- Viitorul Consiliu municipal Chişinău va fi aproape de două ori mai eterogen decât fosta componenţă. Comentariu Info-Prim Neo
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL VII
- Din toate programele candidaţilor la funcţia de primar al capitalei poate fi creat „programul pentru primarul ideal”. Analiză Info-Prim Neo, episodul III
- Candidaţii la funcţia de primar al municipiului Chişinău propun 70 de iniţiative de dezvoltare a capitalei. Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Programele electorale ale candidaţilor la funcţia de primar al capitalei sunt doar declaraţii pentru un electorat imatur. Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL VI
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL V
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL IV
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL III
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL II.
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, episodul I.
- Cum va rămâne în memoria chişinăuienilor Primarul general de modelul 2003 – 2007. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL IV
- Cum va rămâne în memoria chişinăuienilor Consiliul municipal al capitalei de modelul 2003 – 2007. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL III
- Cum va rămâne în memoria chişinăuienilor Consiliul municipal al capitalei de modelul 2003 – 2007. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL II
- Cum va rămâne în memoria chişinăuienilor Consiliul municipal al capitalei de modelul 2003 – 2007. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL I