|
|
|
Ramificarea și sporirea condiționalității, eficientizarea comunicării cu publicul și personalitatea viitorului șef al Delegației de la Chișinău, care îl va înlocui în 2017 pe criticul dur al guvernării moldoveneşti - Pirkka Tapiola, vor avea un impact major asupra imaginii UE în Moldova...
|
Dionis Cenuşa |
|
Separarea în două a dialogului oficial dintre Uniunea Europeană și Moldova a devenit inevitabilă odată cu materializarea treptată a retoricii electorale eurosceptice și pro-ruse a noului președinte, Igor Dodon, în acțiuni concrete.
Totul a început cu prima vizită a președintelui Igor Dodon la Moscova (16-17 ianuarie 2017), prin care acesta ignoră deschis UE, care joacă un rol cheie în tentativele de reformare a țării. Mai mult ca atât, Igor Dodon a criticat Acordul de Asociere cu UE. Într-o conferință de presă cu președintele rus Vladimir Putin, Dodon a calificat Acordul ca nefavorabil Moldovei și drept cauză a pierderii pieții rusești, urmând lanțul argumentelor enunțate de Putin (Kremlin.ru, 17 Ianuarie 2017). Prin urmare, pe lângă faptul că vine cu aprecieri eronate despre efectele Acordului cu UE, Igor Dodon absolvește Rusia de orice responsabilitate pentru sancțiunile (Expert-Grup, August 2014) și embargourile, folosite repetitiv pentru a sancționa decizia Moldovei de a se apropia de UE.
Președintele Dodon a promis să discute pe marginea Acordului de Asociere în timpul vizitei sale de la Bruxelles (6-7 februarie 2017), unde acesta intenționează să se focuseze pe deficiențele Acordului și să propună crearea unei trilaterale UE-Moldova-Rusia pe comerț. Potrivit lui, trilaterala și implicarea Rusiei într-un dialog cu UE ar duce la identificarea unor soluții pentru ridicarea sancțiunilor rusești (RussiaToday, Ianuarie 2017).
Manifestările externe bipolare ale Moldovei, creează sentimente mixte la Bruxelles - confuzie și decepție. Or, pe de o parte, Guvernul și majoritatea parlamentară depun eforturi pentru a restabili încrederea UE în autoritățile de la Chișinău, văzute în continuare ca puţin eficiente și cu probleme serioase de integritate. Pe de altă parte, președintele Dodon lansează declarații tăioase și inițiative controversate țintind guvernările pro-europene moldovenești și pe oficialii UE.
„Particularitățile” președintelui Dodon
Spre deosebire de alți președinți, Dodon explorează și exploatează lacunele din Constituție testând la rezistență orânduirea constituțională a țării. Competențele președintelui sunt limitate de cadrul constituțional – mai degrabă simbolice, iar din punct de vedere politic şeful statului este constrâns de majoritatea parlamentară și executiv, controlate efectiv de către liderul Partidului Democrat – Vlad Plahotniuc.
Discreditarea vectorului european în rândul moldovenilor de către Igor Dodon și opoziția pro-rusă nu este întâmplătoare. Pentru ei aceasta înseamnă debarasarea mai simplă și rapidă de forțele pro-europene. Totodată, în așa fel opinia publică este prelucrată și pregătită pentru o eventuală abandonare a Acordului de Asociere, sau înlocuirea acestuia cu alte tipuri de acorduri, similar celui negociat de Armenia sau alte țări din spațiul post-sovietic. În cel mai pesimist caz, Igor Dodon ar fi de acord cu revizuirea serioasă a Acordului, cu participarea Rusiei, într-un format trilateral UE-Moldova-Rusia, dacă acesta va funcționa la acel moment.
Încrederea în UE este slabă în rândul moldovenilor din cauza comportamentului corupt și performanței reduse a guvernelor pro-europene, dar și indulgența UE manifestată în perioada 2009-2014. În mod vădit, acest lucru a afectat încrederea publică în vectorul european al țării. Erodarea definitivă a simpatiilor pro-europene, sub 30%, i-ar crea lui Igor Dodon și aliaților săi teren propice pentru a diminua legitimitatea forțelor pro-europene pentru viitorii 4-8 ani (2 cicluri electorale). Convingerea acestora este că cetățenii se vor reorienta spre Rusia și Uniunea Euroasiatică Vamală. Acest scenariu este esențial pentru a preveni mișcări de proteste similare “Euromaidan”-ului ucrainean, care s-ar solda cu înfrângerea și declinul forțelor pro-ruse în Moldova, cu respectiva încheiere a carierei politice a lui Igor Dodon și a socialiștilor.
Între timp, Dodon tinde să răspândească speculații cu privire la fraudarea asistenței UE acordată Moldovei, folosind canalele de propagandă rusească (RussiaToday, Ianuarie 2017). Realitatea este de altă natură. Asistența europeană nu este fraudată, ci mai degrabă ineficientă. Asemenea concluzii au fost formulate de către Curtea de Conturi a UE, care a identificat aspecte de ineficiență, planificare strategică și condiționalitate insuficiente (IPN, Septembrie 2016). Nu este pentru prima dată când Igor Dodon lansează argumente false sau eronate. Scopul lui Dodon nu este însă de a pompa logică și adevăr în argumente sale, ci de a perpetua percepțiile false, inclusiv în spațiul public european prin intermediul propagandei rusești. Or, cetățenii europeni devenind mai eurosceptici vor face presiuni asupra propriilor guverne, care la rândul lor pot forța UE să-și revizuiască politica față de țările din vecinătate, inclusiv prin reducerea asistenței oferite. Mai puțină asistență din partea UE face vectorul european mai puțin atractiv pentru publicul moldovenesc, concomitent, sporind tentațiile moldovenilor de a se asocia la alt pol geopolitic din regiune - Uniunea Economică Euroasiatică în societate.
Acordul de Asociere cu UE și Rusia: adevăr vs. Dezinformare
Acuzațiile aduse de președintele Dodon la adresa Acordului de Asociere, văzut atât ca un catalizator al regresului în comerțul cu Rusia, cât și ca document fără folos, sunt eronate și nejustificate.
În primul, căderea livrărilor către piața rusească de la 26% din totalul exporturilor până la 12.2% (CEPS, Expert-Grup) a fost determinată de acțiunile unilaterale ale Rusiei pe parcursul anilor 2013-2014. În timp ce Chișinăul se apropia de semnarea Acordului de Asociere, Rusia introducea gradual sancțiuni prin care, de fapt, pedepsea avântul european al autorităților moldoveneşti. Embargoul la vinuri a fost introdus în anul când Chișinăul a parafat textul Acordului, iar interdicțiile la fructe și legume, inclusiv anularea taxelor zero la importurile moldovenești, au fost lansate de Rusia imediat după semnarea Acordului. (Vezi Tabelul) Prin urmare, Dodon induce în eroare opinia publică, justificând acțiunile Rusiei ce contravin cu Acordul CSI privind liberalizarea comerțului și cu prevederile internaționale în materie de comerț, prin folosirea măsurilor restrictive în scopuri politice.
Tabel. Relațiile comerciale Moldova-Rusia și sancțiunile Rusiei versus relațiile și comerțul Moldova-UE
|
2012
|
2013
|
2014
|
2015
|
Export
(mil. USD)
|
655,1
|
631,9
|
423,7
|
240,6
|
Import
(mil. USD)
|
816,8
|
788,0
|
717,2
|
535,6
|
Sancțiunile introduse de Rusia
|
|
Introducerea embargoului la vinuri – Septembrie 2013
|
Interdicții la importurile de producție de carne procesată – Aprilie 2014
Interdicție la legume și fructe proaspete – Iulie 2014
Reintroducerea taxelor la importuri (19 categorii de produse) – August 2014
|
|
Relațiile Moldova-UE
|
Avansarea negocierilor privind Acordul de Asociere
|
Parafarea textului Acordului de Asociere – Noiembrie 2013
|
Semnarea Acordului și implementarea lui provizorie – Iunie și septembrie 2014
|
Primul an de la implementarea provizorie a Acordului de Asociere
|
Export (mil. EUR)
|
1,013
|
1,137
|
1,246
|
1,218
|
Import (mil. EUR)
|
2,319
|
2,472
|
2,568
|
1,954
|
Sursa: Autorul, în baza datelor UN Comtrade, CEPS, Expert-Grup
În al doilea rând, Acordul de Asociere a fost criticat pentru faptul că nu produce efecte pozitive. Exporturile către UE au fost în creștere, în special din 2008, când Moldova a început să beneficieze de regimul preferințelor autonome comerciale. În perioada 2013-2014, exporturile au crescut, iar în 2015 s-au redus (circa 2%). Însă această scădere a fost amortizată de o diminuare drastică a importurilor europene (circa 20%). Astfel, fluxul exporturilor moldovenești nu a depins de Acordul de Asociere, ci de cererea de pe piața europeană și de capacitatea producătorilor moldoveni de a răspunde cererii și a corespunde cerințelor de piață.
Răcirea consumului intern în principalele țări UE importatoare de bunuri moldovenești poate fi o cauză parțială. La fel, interesul redus pentru importuri a rezultat din suprasaturația din UE cu propria producție, rezultată din embargoul rusesc la produsele alimentare europene. În acest fel, Rusia a încercat să descurajeze sancțiunile UE,adoptate după anexarea Crimeii și destabilizarea Estului Ucrainei.
În contradicție cu viziunea superficială și eronată a președintelui Dodon, Acordul de Asociere reprezintă un instrument util, dar și complicat care, folosit corect și la timp, poate contribui la modernizarea țării în toate domeniile, nu doar cel comercial. La capitolul DCFTA, autoritățile moldovenești pot negocia aspecte legate de cote sau perioade de tranziție. La fel, Acordul include modalități concrete prin care pot fi introduse măsuri compensatorii în cazul creșterii importurilor din UE sau din Moldova. Totodată, este prevăzut mecanism de soluționare a litigiilor. Așadar, principalul inamic al exporturilor moldovenești este deocamdată politica comercială imprevizibilă, politizată, restrictivă și punitivă a Rusiei față de Moldova și nicidecum nu Acordul de Asociere, care deocamdată reprezintă „un colac de salvare”.
Promisiunile “irealizabile” ale președintelui Dodon
Atât pentru a-și onora retorica electorală, dar și cu scopul politic vital de a se apropia de Rusia în termeni practici, președintele Dodon a lansat câteva propuneri controversate. Acestea conțin lansarea unei trilaterale UE-Moldova-Rusia pe comerț, care ar urmări angajarea în discuții cu Moscova și convingerea acesteia să renunțe la sancțiuni. Mai mult ca atât, președintele Dodon propune semnarea unui „Memorandum de cooperare” cu Uniunea Economică Euroasiatică și oferirea statutului de observator în această organizație pentru Moldova. Pe lângă faptul că aceste inițiative generează anumite confuzii la Bruxelles și așteptări din partea Moscovei, acestea sunt de facto irealizabile, dacă ţinem cont de atribuțiile existente ale lui Igor Dodon:
- Ideea unei trilaterale UE-Moldova-Rusia nu este nouă, fiind inspirată din experiența Ucrainei care, sub presiunea exercitată de Rusia, a fost practic forțată să accepte un asemenea format în 2014. În alte condiții, Ucraina nu ar fi tolerat nicio ingerință din partea unei țări terțe în relațiile sale cu UE. În acel moment, trilaterala a devenit unul din puținele canale de comunicare oficială între Kiev și Moscova. Cu toate acestea, platforma dată nu a contribuit nicidecum la ridicarea sancțiunilor rusești față de produsele ucrainene, fiind folosită mai degrabă ca o tentativă de a bloca implementarea DCFTA în Ucraina. Rezultatele trilateralei au inclus în mare parte discuții despre cooperarea vamală, un eventual acord pentru recunoașterea certificatelor veterinare și alte aspecte comerciale (Comisia Europeană, Mai 2015).
Experiența ucraineană denotă faptul că o trilaterală în cazul Moldovei ar fi la fel de inutilă, chiar și dacă ar fi acceptată de către Bruxelles și Guvernul de la Chișinău. Or, cele din urmă vor fi atrase în discuții anevoioase în loc să se concentreze pe implementarea blocurilor dificile ale Acordului de Asociere – cerințele sanitare și fitosanitare, reglementările tehnice, standardizare etc. (DCFTA).
Totodată, chiar și cu trilaterală, sancțiunile Rusiei nu vor fi anulate, la fel cum acestea nu au fost ridicate pentru ucraineni. Renunțarea sau revizuirea drastică a Acordului de Asociere ar putea stimula Rusia la cedări pe partea de sancțiuni comerciale. Cerință pe care Igor Dodon a promis să o realizeze, dacă Partidul Socialiștilor obține majoritatea parlamentară în 2018.
- A două promisiune majoră făcută de președintele Dodon ține de semnarea unui Memorandum de cooperare cu Uniunea Euroasiatică Economică, alături de un statut de observator pentru Moldova. A doua parte a promisiunii este imposibilă, fără acceptul guvernării de la Chișinău. Semnarea unui Memorandum este la fel dificilă, chiar dacă acest document este pur simbolic și nu are niciun efect juridic.
Mai mult ca atât, Constituția (Art. 86) prevede că Președintele poate încheia, adică semna, tratate internaționale în numele țării, pe care le prezintă Parlamentului spre ratificare. Așadar, un eventual Memorandum cu Uniunea Euroasiatică nu poate fi semnat de Igor Dodon, deoarece acesta nu este acord internațional. Totodată, semnarea unui asemenea act nu ar fi în interesul țării, ci al lui Igor Dodon și al socialiștilor și altor forțe pro-ruse. Astfel, dacă Președintele semnează un asemenea memorandum, el riscă să intră în conflict cu executivul și legislativul, dar, în primul rând, să se abată de la prevederile constituționale.
Până acum Comisia Euroasiatică (organul executiv al Uniunii Economice Euroasiatice) a semnat circa 40 de Memorandumuri (în perioada 2013-2017), care le includ pe cele de cooperare și de înțelegere. Printre semnatari se numără atât organizații internaționale specializate, cât și guverne (Peru, Chile, Republica Coreea sau Ucraina de pe timpul lui Victor Ianukovici). La fel, Comisia Euroasiatică a semnat un Memorandum de înțelegere cu Ministerul Agriculturii al Ungariei în 2016, care un caracter superficial. Aceasta dovedește că Uniunea Euroasiatică este flexibilă la semnarea memorandumurilor, mai cu seamă a celor de înțelegere. De aceea, un eventual memorandum ar putea fi stabilit, în cel mai bun caz, cu Partidul Socialiștilor. Un asemenea act semnat cu instituția președintelui Moldovei ar fi sfidător și la prima vedere neimaginabil.
Concluzie
Până la alegerile parlamentare din 2018, Bruxelles-ul va fi forțat să poarte două dialoguri paralele cu Chișinăul, de unde va recepționa concomitent atât semnale anti-UE și eurosceptice, cât și proeuropene.
În acest răstimp, este puțin probabil că președintele Dodon va înceta să abunde spațiul public cu falsuri despre beneficiile Acordului de Asociere, raționalitatea vectorului european pentru viitorul Moldovei sau chiar existența UE ca organizație. Mai mult ca atât, acesta va sublinia discrepanțele geopolitice în politica externă a Moldovei, transmițând mesaje contradictorii prin care debusolează Bruxelles-ul, dar satisface Moscova. Această tendință se reconfirmă cu periodicitate, precum este și decizia lui Igor Dodon de a avea ședințe cu ambasadele țărilor UE și Delegația UE separate de cele cu ambasadele țărilor CSI, unde Rusia va prima (Presedinte.md, Ianuarie 2017).
Clivajul geopolitic din politica moldovenească, resuscitat după alegerile prezidențiale din noiembrie 2016, situează UE și decidenții europeni în centrul unei lupte politice interne, unde opoziția pro-rusă cere rebutarea vectorului european și substituirea acestuia cu cel euroasiatic. Totodată, acest conflict este benefic pentru democrați și Vlad Plahotniuc, care le valorifică pentru a-și restabili imaginea pro-europeană, în pregătirile pentru următorul scrutin electoral. În asemenea condiții, rolul UE este de a rămâne un jucător neutru și sever, dar nu și indiferent față de viitorul agendei europene a Moldovei. Aceasta este în primejdie din cauza corupției, ineficienței și populismului clasei politice moldoveneşti. Riscurile însă parvin și de la revanșismul forțelor pro-ruse și al Rusiei, pregătită să valorifice oportunitățile anului electoral din Europa și emergența populiștilor eurosceptici (Germania, Franța, Olanda).
În fine, ramificarea și sporirea condiționalității, eficientizarea comunicării cu publicul și personalitatea viitorului șef al Delegației de la Chișinău, care îl va înlocui în 2017 pe criticul dur al guvernării moldoveneşti - Pirkka Tapiola, vor avea un impact major asupra imaginii UE în Moldova.
Dionis Cenușa este politolog, deţine MA în studii europene interdisciplinare, Colegiul Europei.
Domenii de interes: Integrare europeană, politici europene, politica externă a UE, migrație și securitate energetică.
Urmăriţi contul lui Dionis Cenuşa pe Twitter
IPN publică în rubrica Op-Ed articole de opinie semnate de autori din afara redacţiei. Opiniile exprimate în aceste materiale nu neapărat coincid cu opiniile redacţiei.
Dionis Cenușa
Vezi și:
- Politica externă „multi-vectorială” și integrarea europeană: realitățile din Serbia, Moldova și Georgia. Analiză de Dionis Cenușa
- Aderare europeană diferențiată: decuplarea iminentă a Ucrainei, Moldovei și Georgiei. Analiză de Dionis Cenușa
- Polarizarea (geo)politică din Georgia și Moldova și mizele pentru UE și Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Predominanța factorului geopolitic în agenda de aderare la UE a Ucrainei, Georgiei și Moldovei. Analiză de Dionis Cenușa
- Noua agendă de apărare a UE și dinamica din Europa de Est. Analiză de Dionis Cenușa
- Prognoze pentru Europa de Est în 2024: Criza de influență a UE și reînnoirea electorală a autocrațiilor. Analiză de Dionis Cenușa
- Factorul ungar-rusesc și dimensiunea ucraineană a lărgirii UE spre Est. Analiză de Dionis Cenușa
- Criza din Orientul Mijlociu și perspectiva europeană pentru Ucraina, Moldova și Georgia. Analiză de Dionis Cenușa
- Soluționarea conflictului transnistrean – trei scenarii pe fundalul intereselor geostrategice ale Moldovei, Ucrainei și Rusiei. Analiză de Dionis Cenușa
- Precedentul Ciprului, „conflictele înghețate” post-sovietice și agenda europeană a Ucrainei, Moldovei și Georgiei. Analiză de Dionis Cenușa
- Efectele protestelor anti-guvernamentale din Georgia și Moldova asupra pozițiilor UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Rusia și costurile geopolitice ale războiului: “conflictele înghețate” din Moldova și Azerbaidjan. Analiză de Dionis Cenușa
- Ucraina, Moldova și Georgia în contextul apropierii de UE: 5 principii pentru eficientizarea reformelor. Analiză de Dionis Cenușa
- Apropierea Ucrainei, Moldovei și Georgiei de UE – progres cu mai multe viteze. Analiză de Dionis Cenușa
- Dezinhibarea gândirii strategice a UE sub presiunea revizionismului militarist rusesc: spargerea “tabu-urilor” europene. Analiză de Dionis Cenușa
- Prevenirea amenințărilor de origine rusă în 2023: trei domenii prioritare de reducere a riscurilor pentru Occident. Analiză de Dionis Cenușa
- “Remodelarea” infrastructurii critice regionale sub impactul războiului – cazul Ucrainei, Rusiei și al UE. Analiză de Dionis Cenușă
- Criza energetică din Moldova și sentimentele de “unire” cu România, analiză de Dionis Cenușa
- Infrastructura critică a Ucrainei vs. ponderea energetică a Rusiei: “războiul nervilor”. Analiză de Dionis Cenușa
- Parametrii asistenței occidentale pentru Ucraina și Moldova – o pregătire înainte de „iarna rusească”. Analiză de Dionis Cenușă
- Tacticile rusești împotriva Ucrainei și Moldovei: ramificarea crizelor energetice. Analiză de Dionis Cenușa
- Atacurile rusești împotriva infrastructurii critice: riscurile pentru reziliența Ucrainei și implicațiile pentru UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Noile scenarii ale agresiunii rusești în lumina anexării ilegale din sud-estul Ucrainei. Analiză de Dionis Cenușa
- Relațiile moldo-ruse: între proteste antiguvernamentale și șantaj gazier. Analiză de Dionis Cenușa
- Războiul gazier al Rusiei și testul de reziliență pentru UE: 3 intenții rusești și 3 dileme europene. Analiză de Dionis Cenușa
- Dezoligarhizarea Ucrainei, Moldovei și Georgiei – condiția UE pentru avansarea perspectivei europene. Analiză de Dionis Cenușa
- Georgia și Moldova – analiza comparată a rezilienței de stat și a riscurilor de origine rusească. Analiză de Dionis Cenușa
- Sancțiunile UE și arma energetică a Rusiei – solidaritate versus fragmentare. Analiză de Dionis Cenușă
- Moldova și candidatura pentru UE: între risipirea legitimității și necesitatea unui dialog național. Analiză de Dionis Cenușa
- Candidatura de aderare la UE: Diferențe interne și geopolitice dintre Ucraina și Moldova. Analiză de Dionis Cenușa
- Cursa pentru candidatura de aderare la UE: Cele trei scenarii pentru Ucraina, Moldova și Georgia. Analiză de Dionis Cenușa
- Autonomia energetică a UE și „criza” sancțiunilor împotriva Rusiei – între blocaje și alternative noi. Analiză de Dionis Cenușa
- Insecuritatea regională și căutarea rezilienței pentru Moldova – pe bază de asistență de la UE sau NATO? Analiză de Dionis Cenușa
- Noile tendințe în agresiunea împotriva Ucrainei, sancțiunile occidentale și arma energetică rusească. Analiză de Dionis Cenușa
- Dialogul Moldovei și Georgiei cu UE și NATO – în căutare de atenție externă și resurse pentru reziliența de stat. Analiză de Dionis Cenușa
- „Noua” agendă europeană a Moldovei, unirea cu România și separarea de regiunea transnistreană. Analiză de Dionis Cenușa
- Sancționarea Rusiei pentru salvarea Ucrainei și factorul chinez. Analiză de Dionis Cenușa
- Invazia rusă și “rivalitatea” Ucrainei, Moldovei și Georgiei pentru aderarea la UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Criza rusească 2.0: Solicitările Ucrainei către Occident vs. noile scenarii ale Moscovei. Analiză de Dionis Cenușa
- Rolul asistenței UE în desprinderea Moldovei de Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Ucrainizarea securității europene: De ce Rusia acționează acum? Analiză de Dionis Cenușa
- Top șapte prognoze pentru PaE în 2022: Testarea reformelor locale și presiunea competiției geopolitice. Analiză de Dionis Cenușa
- Bilanțul anului 2021: 5 progrese și provocări în PaE – reziliența pro-UE și noile focare de instabilitate regională. Analiză de Dionis Cenușa
- Politica externă post-merkeliană a Germaniei – mai proeuropeană în Europa de Est și mai dură față de Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Politica externă a Moldovei – între „interconectarea” cu România și „echilibrarea” cu Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Criza migranților din Belarus, slăbiciunile UE și scenariile regimului lui Lukașenko. Analiză de Dionis Cenușa
- Lecții din Moldova privind securitatea energetică a UE și monopolul rusesc. Analiză de Dionis Cenușa
- Intențiile Rusiei de a contrabalansa influența occidentală în spațiul CSI, analiză de Dionis Cenușa
- Energizarea dialogului UE-Moldova: între entuziasm geopolitic, “moment istoric” și constrângeri locale. Analiză de Dionis Cenușa
- Așteptările UE și realitatea politică din Georgia și Moldova: contradicții și riscuri. Analiză de Dionis Cenușa
- Era post-Merkel și soarta est-europenilor: continuarea integrării europene și restabilirea integrității teritoriale. Analiză de Dionis Cenușa
- Resuscitarea relației Rusia-Moldova și conștientizarea vectorului european moldovenesc. Analiză de Dionis Cenușa
- Soluționarea conflictelor teritoriale în Parteneriatul Estic: În căutarea unei abordări personalizate a UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Triunghiul “asociat” Georgia-Moldova-Ucraina: aprofundarea integrării în UE și “scutul” împotriva influenței rusești. Analiză de Dionis Cenușa
- Sancțiunile economice ale UE și vulnerabilitatea Parteneriatului Estic la precedentul creat de Belarus, Analiză de Dionis Cenușa
- Alegerile anticipate din Moldova și puterea geopolitică a diasporei. Analiză de Dionis Cenușa
- Aprofundarea diferențelor în Parteneriatul Estic și apariția “Trio-ului” pan-european. Analiză de Dionis Cenușa
- Oligarhii din Georgia, Moldova și Ucraina: între retragere, regrupare și „reeducare”. Analiză de Dionis Cenușa
- Atitudinea față de UE în Georgia, Moldova și Ucraina – între adorație și moderație, analiză de Dionis Cenușa
- Ajustarea regimului fără vize cu UE pentru est-europeni – de la pandemie spre “pașaport verde”. Analiză de Dionis Cenușa
- „Sputnik V” la frontiera UE și țintele Rusiei în Moldova. Analiză de Dionis Cenușa
- Trăsăturile “diplomației vaccinului” în Moldova: Avantajele României în fața Rusiei. Analiză de Dionis Cenușă
- Calculele UE în Ucraina, Georgia și Moldova – navigând între crize politice, reforme și „umbrele” Rusiei. Analiză de Dionis Cenușă
- Anticiparea reacției Rusiei la viitoarele sancțiuni UE: divizare, dezinformare sau destabilizare? Analiză de Dionis Cenușa
- Relația UE-Rusia în 2021 - între „pragmatism distorsionat” și „politică externă rezistentă”. Analiză de Dionis Cenușa
- Reeuropenizarea politicii externe a Moldovei și poziția UE vizavi de criza politică moldovenească. Analiză de Dionis Cenușa
- Top 8 prognoze pentru statele PaE în 2021 – între “contestare” și “reînnoire”. Analiză de Dionis Cenușă
- Bilanțul anului 2020 pentru statele PaE: 5 oportunități și 5 provocări majore. Analiză de Dionis Cenușă
- UE, “Actul Magnitsky” și țintirea autocraților din vecinătatea estică. Analiză de Dionis Cenușa
- Relația Moldova-Rusia și tranziția post-Dodon: între abordarea “inteligentă” și cea “emoțională”. Analiză de Dionis Cenușă
- Reziliența informațională lângă frontierele estice ale UE. Analiză de Dionis Cenușă
- Vecinătatea estică a UE la o nouă răscruce – între enigme electorale și crize de securitate. Analiză de Dionis Cenușa
- Moldova – alegeri prezidențiale fără „vot geopolitic”? Analiză de Dionis Cenușă
- Optica Rusiei, Chinei și UE vizavi de criza politică din Belarus – între intervenție, susținere și influență, analiză de Dionis Cenușa
- Belarus – o nouă “revoluție de catifea” în Parteneriatul Estic? Analiză de Dionis Cenușa
- „Favoriții” mecanismului de condiționalitate al UE: Georgia, Moldova sau Ucraina? Analiză de Dionis Cenușa
- Efectele acțiunilor UE în Moldova – asistența financiară și contradicțiile opoziției, analiză
- Președinția Germaniei în UE și viitorul Parteneriatului Estic: Ghidul pentru gestionarea unei realități „incomode”, analiză
- Agenda politică a UE și “nisipurile mișcătoare” din Ucraina, Moldova și Georgia. Analiză
- Condiționalitatea UE și combaterea euroscepticismului în Parteneriatul Estic, Op-Ed
- Uniunea Euroasiatică și criza sanitară: integrare lacunară și ambiții geopolitice, Op-Ed
- Solidaritatea NATO și factorul rusesc: Lecția dură a rezilienței de stat. Op-Ed
- China și Rusia - diplomație sanitară și “fragmentarea” Europei, Op-Ed
- Efectele pandemiei - între solidaritatea UE și reziliența vecinilor estici, Op-Ed
- “Guvernele căzătoare” din Moldova și Ucraina: Patru asemănări și două contraste, Op-Ed
- Integrarea europeană în vecinătatea UE: Cu sau fără „de-geopolitizare”? Op-Ed
- Efectele “macronizării” relațiilor UE-Rusia asupra vecinătății estice, Op-Ed
- Vocile „unioniste” din Moldova, migrația și integrarea europeană în Est, Op-Ed
- Imobilizarea oligarhilor în Moldova, Georgia și Ucraina: misiune (im)posibilă? Op-Ed
- Zece prognoze în 2020: Geopolitizarea oligarhiei în Moldova și apropierea UE-Rusia, Op-Ed
- Anul eurooptimismului “scurtat” în Moldova: Top 3 succese și regrese în 2019, Op-Ed
- Dialogul moldo-român: de la “ton calm” la regim de condiționalitate, Op-Ed
- Trauma perspectivei europene, vecinătatea UE și ecourile cazului moldovenesc, Op-Ed
- Dialogul UE-Moldova: Există integrare europeană după guvernul Maiei Sandu? Op-Ed
- Moldova și Serbia între extinderea UE și avansarea euroasiatică, Op-Ed
- Ajutorul macro-financiar al UE pentru Moldova: recompensă obiectivă sau stimulent politic?, OP-ED
- Rusia, UE și refacerea conviețuirii geopolitice pe linia Kiev-Chișinău-Tbilisi, Op-Ed
- Guvernul reformelor din Moldova și “creditul de încredere” al UE, Op-Ed
- Politica externă “echilibrată” a Moldovei, axa Paris-Moscova și dosarul ucrainean, Op-Ed
- Fragilitatea guvernării de la Chișinău și agenda europeană până în 2020, OP-ED
- Deblocarea asistenței europene pentru Moldova: cu sau fără condiționalitate? Op-Ed
- „Primăvara anti-oligarhică” sau iluzii temporare în Moldova, Ucraina și Georgia, Op-Ed
- Cedarea regimului oligarhic, relansarea integrării europene în Moldova și agenda Rusiei, OP-ED
- Criza politică din Moldova: Depășirea complexului geopolitic și înfruntarea „statului capturat”, OP-ED
- Vitezele politice din Moldova, Ucraina și Georgia: în căutarea unui „cerc virtuos”, OP-ED
- Intersecția simbolurilor geopolitice în Moldova: între trecutul sovietic și drepturile minorităților sexuale, OP-ED
- Liberalizarea vizelor în Moldova după 5 ani: slăbiciunile bunei guvernanțe și comparații ucraineano-georgiene, OP-ED
- Moldova post-electorală: între avertismentele Rusiei, absența UE și alegerile anticipate, OP-ED
- Comportamentul (geo)politic al președinților Moldovei, Georgiei și Ucrainei: între percepții și realități fluctuante, OP-ED
- Formarea coaliției post-electorale din Moldova și câștigurile Moscovei, OP-ED
- Puterea diasporei în alegerile din Moldova – între percepții și realități, OP-ED
- Atitudinile cetățenilor din Moldova, Ucraina și Georgia față de UE și paradoxurile sondajelor, OP-ED
- Zece prognoze pentru 2019: Reconfigurarea agendei europene în Moldova și criza statului de drept în UE, OP-ED
- Anul bulversărilor în integrarea europeană a Moldovei: Top 3 progrese și eșecuri în 2018, OP-ED
- Deficiențele condiționalității europene și supraviețuirea clasei politice din Moldova, OP-ED
- Avertizarea cu suspendarea regimului fără vize pentru Moldova și sinergia criticii UE, OP-ED
- Conviețuirea dificilă a societății civile cu regimurile oligarhice din Moldova și Georgia, OP-ED
- Eșecul introducerii integrării europene în Constituția Moldovei: perdanții și câștigătorii, OP-ED
- Viitorul Acordurilor de Asociere în Moldova, Ucraina și Georgia: factorul local, european și cel rusesc, OP-ED
- Oportunitățile opoziției extra-parlamentare, temerile guvernării și poziționarea față de UE, OP-ED
- Radiografia asistenței macro-financiare a UE în Moldova, Ucraina și Georgia: fruntașii și codașii, OP-ED
- Răcirea relațiilor UE-Moldova până la un nou test electoral, OP-ED
- Protestele anti-guvernamentale, stratagemele guvernării și agenda europeană a Moldovei, OP-ED
- Discrepanțele Chișinăului cu UE și intenția de valorificare a factorului rusesc, OP-ED
- Cazul Moldovei – un precedent periculos sau nu pentru relația UE cu Ucraina și Georgia? OP-ED
- Impactul rezoluției PE: de la o criză politică a guvernării la atacarea imaginii UE în Moldova, OP-ED
- Acutizarea dialogului UE-Moldova și calculele guvernării de la Chișinău, OP-ED
- Invalidarea alegerilor din Chișinău, scenariile guvernării și reacția UE, OP-ED
- Președinția României în Consiliul UE și contextul politico-energetic din Moldova, OP-ED
- Protestele sociale pe timp de integrare europeană: De ce cetățenii din Georgia protestează mai des decât cei din Moldova? OP-ED
- Impactul reapropierii dintre UE și Rusia asupra Ucrainei, Georgiei și Moldovei, OP-ED
- Multivectorialismul extern al Președintelui Dodon și incertitudinile geopolitice post-electorale, OP-ED
- Dependența energetică a Moldovei, evitarea transparenței și ignorarea datoriei pentru gazul rusesc, OP-ED
- UE și limitele „condiționalității stricte” față de Moldova, OP-ED
- Rolul și implicațiile (euro)unionismului în scrutinul din Moldova, OP-ED
- Aspirațiile europene ale Georgiei și lecțiile de învățat pentru Moldova, OP-ED
- Regenerarea regimului Putin și implicațiile pentru PaE și Moldova,OP-ED
- Scenariile (geo)politice pentru alegerile parlamentare din Moldova, OP-ED
- Moldova și UE: un dialog încâlcit în probleme vechi și așteptări noi, OP-ED
- Diagnoza oligarhiei din Moldova, Ucraina și Georgia și soluții pentru deoligarhizare, OP-ED
- Asistența UE pentru Moldova, urgentarea reformelor și supraviețuirea guvernării, OP-ED
- Integrarea europeană, importul legislației UE și soluții practice pentru conturarea beneficiilor, OP-ED
- Moldova și poziția de fruntaș al PaE – între reforme forțate și avantajul comparației regionale, OP-ED
- Lupta Moldovei contra dezinformării rusești: lacune și calcule electorale, OP-ED
- Noul mecanism de suspendare a vizelor – un instrument adițional pentru țintirea corupției din Moldova, Ucraina și Georgia, OP-ED
- Curtea Constituțională, integrarea europeană și lupta (geo)politică, OP-ED
- Președinția Bulgariei în UE și efectele asupra Moldovei, OP-ED
- Zece prognoze pentru 2018: Testarea electorală a vectorului european și renașterea forțelor pro-ruse în Moldova, OP-ED
- Natura creșterii percepției pro-europene și tentativa de “constituționalizare” a vectorului european, OP-ED
- Lupta cu propaganda rusă în Moldova, sensibilizarea SUA și contextul european, OP-ED
- Moldova și perspectiva de aderare la UE – lipsă de pregătire politică, instituțională și emoțională pe ambele părți, OP-ED
- Viitorul PaE și Moldova după Declarația de la Bruxelles – între pragmatism și realități locale, OP-ED
- Cu ce merge Parteneriatul Estic și Moldova la summitul de la Bruxelles?OP-ED
- Moderarea euroscepticismului Președintelui Dodon, comerțul Moldova-UE și resuscitarea simpatiilor proeuropene, OP-ED
- Legitimitatea guvernelor din PaE, supraviețuirea vectorului european și Moldova, OP-ED
- Multiplele viteze ale Parteneriatului Estic, societatea civilă și cazul Moldovei, OP-ED
- Rusia, naționalismul din Europa și Moldova, OP-ED
- Integrarea europeană, unionismul pro-european și defectele guvernării de la Chișinău, OP-ED
- Agendă pro-reformă în loc de blocarea asistenței macro-financiare, OP-ED
- Mandatul noului Șef al Delegației UE de la Chișinău și prima provocare majoră, OP-ED
- Misiunea UE în Vecinătatea Estică și Moldova: stimularea dezvoltării sau integrare europeană? OP-ED
- Magnetizarea Parteneriatului Estic, rolul Rusiei și implicațiile pentru Moldova, OP-ED
- Societatea civilă: agenți de influență sau sanitari ai sistemului politic. OP-ED
- Integrarea europeană în Moldova: proiect elitist sau nu? OP-ED
- Moldova la 26 de ani: între sustenabilitate și europenizare , Op-Ed
- Finalul mandatului lui Pirkka Tapiola, președintele pro-rus și oligarhul pro-european, OP-ED
- Miza Chișinăului: Asistența macrofinanciară și recunoașterea din partea UE, OP-ED
- Republica Moldova și “stabilitocrația” din vecinătatea europeană, OP-ED
- Reevaluarea Acordului de Asociere cu UE: soluție sau noi incertitudini? OP-ED
- Reacția UE la introducerea votului mixt: pragmatism sau slăbiciune, OP-ED
- Finanțarea externă a societății civile, presiunile guvernării și eurointegrarea, OP-ED
- Stimularea reformelor în Moldova, Georgia și Ucraina: condiționalități noi vs perspectiva europeană
- Președinția Estoniei în cadrul UE și implicațiile pentru Moldova
- Restabilirea livrărilor de electricitate din regiunea transnistreană și slăbiciunea factorului european, OP-ED
- Comisia de la Veneția, votul mixt și asistența europeană, OP-ED
- Rolul președintelui Dodon pentru Rusia și implicațiile pentru integrarea europeană, OP-ED
- Prioritățile Parteneriatului Estic până în 2020 și cum poate beneficia Moldova, OP-ED
- Valorile europene versus valorile tradiționale și subtextul geopolitic din Moldova, OP-ED
- Agenda europeană, societatea civilă și confruntarea cu guvernarea, OP-ED
- Trei scenarii privind soarta asistenței macro-financiare a UE pentru Moldova, OP-ED
- Stoparea asistenței europene versus votul uninominal în Moldova, OP-ED
- Cum Moldova a devenit “stat capturat”? OP-ED
- Dezastrele naturale din Moldova și oportunitățile relației cu UE, OP-ED
- Moldova după trei ani de regim fără vize cu UE și noile realități europene, OP-ED
- Poate Memorandumul cu Uniunea Euroasiatică diminua agenda europeană a Moldovei? OP-ED
- Îngrijorările ascunse ale UE și adaptabilitatea guvernării, OP-ED
- Moldova forțată să combine CSI și Uniunea Euroasiatică cu integrarea europeană, OP-ED
- Demersul pro-reformă al UE și planurile pro-rusești ale președintelui Dodon, OP-ED
- Viteze multiple în UE și în vecinătatea ei: Unde este Moldova? OP-ED
- Simpatiile pro-europene și rostul opoziției pro-UE, OP-ED
- Președinția versus guvernarea: între conviețuire politică și antagonism geopolitic, OP-ED
- Securitatea europeană și demersul Rusiei pentru o lume post-occidentală, OP-ED
- Acordul de Asociere cu UE și paradoxurile președintelui Dodon
- Dilema UE: să critice guvernarea sau să combată propaganda eurosceptică a președintelui pro-rus? OP-ED
- Implementarea DCFTA în regiunea transnistreană – are loc sau nu? OP-ED
- Populismul și integrarea europeană în Moldova
- Misiune dificilă: aprofundarea europenizării și restabilirea relațiilor cu Rusia
- Parteneriatul Estic devine mai “practic”. Ce câștigă Moldova? OP-ED
- Despre „cererea de aderare” la UE şi temele de acasă ale Moldovei, OP-ED IPN
- Interconectarea energetică cu UE: Reţeta pentru diminuarea dependenţei faţă de regiunea transnistreană şi Rusia
- Tactica europenilor în raport cu Chişinăul: Reforme acum şi aici, Op-Ed
- Georgia, liberalizarea vizelor cu UE şi implicaţiile pentru Moldova
- Chişinăul accelerează reformele pentru a seduce Uniunea Europeană
- Europenii din nou la Chişinău: între dialogul cu guvernarea şi liderii protestelor
- Decodificarea poziţiei UE pe cazul Moldovei: Semnificaţia reală versus erori şi omiteri
- Criza Schengen: Afectează aceasta regimul liberalizat de vize pentru Moldova sau nu?
- Presa occidentală şi cea rusească despre protestele de la Chişinău: între dezinformare şi manipulare
- Reacţiile UE şi SUA la noile proteste anti-guvernamentale de la Chişinău
- Ideea alegerilor anticipate în Moldova: Noii pro-europeni de la Chişinău – „da”, voci de la Bruxelles – „mai bine nu”
- UE sub preşedinţia olandeză şi aluziile la Moldova
- UE în Moldova: o reţetă pentru reanimarea vectorului european în 2016