Declaraţia unui grup de organizaţii din societatea civilă cu privire la locul instituţional al agenţiei anticorupţie în contextul promovării Strategiei de reformare a CCCEC

                                                 Declaraţia unui grup de organizaţii din societatea civilă

                                                   cu privire la locul instituţional al agenţiei anticorupţie

                                                 în contextul promovării Strategiei de reformare a CCCEC

                                                                                  18 octombrie 2011

                                                                                           Preambul:

La 6 octombrie 2011, un grup de organizaţii ale societăţii civile au lansat o declaraţie de susţinere a proiectului Strategiei de reformare a CCCEC, lansat pentru dezbateri şi consultări publice la 26 septembrie 2011. Semnatarii declaraţiei au apreciat că „reforma propusă corect prevede instituirea responsabilizării principalei instituţii de combatere a corupţiei direct Parlamentului (scoaterea de sub influenţa executivului)”.

La 10 octombrie 2011 o altă organizaţie a expus public o opinie în care a criticat asigurarea independenţei CCCEC prin plasarea acestuia sub control parlamentar şi numirea în funcţie a conducătorului instituţiei de către Parlament. Recunoscînd necesitatea de a garanta CCCEC un mai mare grad de independenţă, organizaţia respectivă a recomandat menţinerea locului CCCEC în cadrul Guvernului şi numirea în funcţie a conducătorului de către Preşedintele RM la propunerea Prim-Ministrului.


Avînd în vedere separarea opiniei societăţii civile cu privire la asigurarea independenţei CCCEC, semnatarii declaraţiei din 6 octombrie au reexaminat garanţiile de independenţi prevăzute în proiectul Strategiei prin prisma standardelor şi a practicilor internaţionale incluse în lucrări de referinţă ale UNODC, OECD, PNUD, FMI şi ale Transparency International.

Organizaţiile semnatare:

Susţin procesul de consultare şi proiectul Strategiei de reformare a CCCEC pentru transformarea acestuia într-o instituţie modernă, independentă, eficientă şi de tip european.

Pledează  în defavoarea menţinerii CCCEC în subordinea Guvernului, deoarece:

·         O agenţie anticorupţie trebuie să dispună de posibilităţi de a investiga în mod nestingherit gestionările frauduloase ale banilor publici din cadrul executivului, iar aflarea ei în cadrul executivului afectează considerabil autonomia, independenţa şi credibilitatea publică a acesteia.

·         Procedura de numire şi destituire a conducătorului agenţiei anticorupţie aflate în cadrul Guvernului crează o relaţie de vulnertabilitate sporită a acestuia faţă de exponenţii executivului.

·         Activitatea operaţională a agenţiei anticorupţie ca parte a executivului poate deveni obiectul unor indicaţii şi dispoziţii cu caracter individual, inclusiv secret, prin care se încalcă principiul separaţiei puterilor în stat şi se exercită presiuni din partea factorilor politici.

Recomandă plasarea CCCEC sub controlul parlamentar deoarece în acest mod se va realiza:

1.      instituţionalizarea exercitării controlului public cetăţenesc;

2.      pluralizarea procedurii de numire şi demitere a conducerii CCCEC prin accesul tuturor fracţiunilor parlamentare la procesul respectiv, în cadrul unei proceduri competitive de selectare, oferind astfel şanse de accedere în funcţie celor mai profesionişti, competenţi şi integri candidaţi;

3.      exercitarea controlului asupra performanţelor agenţiei anticorupţie de către opoziţie;

4.      diversificarea formelor de supraveghere publică a activităţii agenţiei anticorupţie prin comisii permanente, declaraţii şi interpelări ale deputaţilor, audieri şi dezbateri în plen etc.;

5.      o autonomie funcţională sporită a agenţiei anticorupţie prin desfăşurarea activităţii doar în baza actelor legislative şi nu în baza actelor normative subordonate legii (acte guvernamentale);

6.      o autonomie financiară necesară agenţiei anticorupţie pentru asigurarea ei cu resurse suficiente prin adoptarea bugetului agenţiei diect de către Parlament, fără implicarea Guvernului;

7.      superioritatea modelului dat de plasare a agenţiei anticorupţie pentru practica statelor aflate în tranziţie, confirmat prin multiple studii şi cercetări internaţionale (Transparency International,  OECD, PNUD, FMI, Consiliul Europei).

Semnatarii Declaraţiei pentru contacte:

-          Sergiu Ostaf, director, Centrul de Resurse pentru Drepturile Omului (CReDO), coordonator grupul Justiţie şi Drepturile Omului al Consililui Naţional de Participare (CNP), www.CReDO.md

-          Vanu Jereghi, director, Institutul pentru Drepturile Omului, www.idom.md

-          Veaceslav Tofan, preşedinte, Centrul de Informare în Domeniul Drepturilor Omului (CIDO), www.cido.org.md

-          Igor Botan, director, Asociaţia pentru Democraţia Participativă (ADEPT), www.e-democracy.md

-          Arcadie Barbarosie, director, Institutul pentru Politici Publice (IPP), www.ipp.md

 

Anexă: Comentarii pe marginea poziţiei expuse de Transparency International – Moldova pe marginea independenţei CCCEC, expuse la 10 octombrie 2011, conform stenogramei conferinţei de presă

Dvs. folosiți o componentă de ADS Blocker.
IPN e menținut din publicitate.
Susțineți presa liberă!
Unele funcționalități pot fi blocate, vă rugăm să dezactivați componenta de ADS Blocker.
Mulțumim pentru înțelegere!
Echipa IPN.