- În calitate de participant la summit-ului OSCE, desfăşurat în perioada 1-2 decembrie la Astana, Kazahstan, cum apreciaţi rezultatele acestuia? Desigur, ne interesează în mod special cele referitoare la conflictul din regiunea transnistreană a Republicii Moldova?
- Acest summit a fost primul din ultimii 11 ani şi este deci important însuşi faptul că a avut loc. De asemenea, acesta a dat naştere unui document final în care se subliniază valorile la care ţinem – valorile drepturilor omului şi demnităţii umane. Cred că Uniunea Europeană va fi capabilă să utilizeze realizarea aceasta, acest act consensual, pentru a promova implementarea mai operaţională a acestor valori în practica statelor membre ale OSCE. Este foarte important că pledăm necontenit pentru demnitatea tuturor persoanelor, pentru democraţie, pentru asigurarea drepturilor omului în toate statele membre. Trebuie să vă spun că în ultimul deceniu, în special ultimii câţiva ani, nu s-a înregistrat un „marş” chiar atât de victorios în lupta pentru mai multe drepturi individuale în comparaţie cu anii 1990. De aceea, vreau să cred că acest summit este un semn că acest proces va căpăta un nou impuls şi vigoare. Dar ceea ce nu ne-a reuşit a fost să operaţionalizăm aceste principii şi în Planul de acţiuni. Acesta nu a fost adoptat în pofida efortului imens pe care Uniunea Europeană l-a depus în acest sens. Am aşteptat mai mult sprijin de la toate părţile. Însă viaţa nu se opreşte aici, preşedinţia lituaniană, cu un excelent staff OSCE la Viena, va continua eforturile în această direcţie. Noi TREBUIE să operaţionalizăm acele cuvinte frumoase astfel încât ele să nu rămână doar cuvinte.
- De ce nu a fost posibil un compromis nici în cazul conflictului transnistrean, în condiţiile când toată lumea spune că este cel mai simplu de rezolvat, comparativ cu alte conflicte din spaţiul post-sovietic, pentru că nu are componente etnice, religioase, istorice deloc sau atât de pronunţate ca cea politică?
- Există multe motive pentru aceasta. Dar permiteţi-mi să subliniez că piatra cea mai mare de care ne-am împiedicat a fost de fapt un alt conflict – consecinţele războiului din Georgia din 2008. În acest caz, prăpastia a fost prea mare pentru a putea împăca aşteptările georgienilor cu cele ale ruşilor. Chiar am avut şansa să includem în text câteva formulări pozitive, de perspectivă în privinţa conflictului transnistrean. Poziţia noastră este foarte clară, întrucât am emis o declaraţie de interpretare proprie la sfârşitului Summit-ului. Aceasta subliniază necesitatea de a respecta suveranitatea deplină şi integritatea teritorială a Republicii Moldova.
De asemenea am pledat pentru diminuarea prezenţei militare în baza unor angajamente convenite ale statelor membre. Precum foarte bine ştiţi, la Summit-ul precedent din Istanbul din 1999 s-au asumat angajamente importante în acest sens. Suntem convinşi că un nou impuls în cazul acestor angajamente ar putea influenţa foarte favorabil întreaga atmosferă astfel încât să putem înregistra progrese cu adevărat spre ceea ce s-a preconizat la Summit: să construim o comunitate în domeniul securităţii în spaţiul euro-asiatic. Astfel conflictul transnistrean rămâne a fi o mare oportunitate – rezolvarea lui ar încuraja Uniunea Europeană şi statele sale membre să-şi aprofundeze cooperarea strategică cu Federaţia Rusă în acest domeniu. O situaţie, realizabilă, de câştig pentru ambele părţi. Este de asemenea adevărat că un summit nu poate să le facă chiar pe toate. I-am rugat pe prietenii noştri moldoveni să demonstreze flexibilitate nu în ceea ce priveşte principiile lor majore, ci în capacitatea unui scurt comunicat de la Summit emis de 56 de state de a rezolva problemele unui stat. El nu poate rezolva dintr-odată toate problemele.
- Cât de argumentată este poziţia Federaţiei Ruse care şi-a motivat refuzul de a semna un document de compromis prin ceea ce a numit „abordare ideologică”? Este o noţiune nouă, pusă în circulaţie, da? De ce s-a purtat Rusia aşa cum s-a purtat?
- Ca şi toţi noi, Rusia îşi urmăreşte interesele naţionale, aşa cum le vede ea. Avem multe foruri pentru dialog cu Rusia şi mă bucură faptul că aceste foruri sunt întotdeauna deschise şi sincere – aşa cum se cade între parteneri strategici. Nu ţine de competenţa mea să dau o definiţie intereselor Rusiei. Însă aceste dialoguri ne vor ajuta să ne înţelegem mai bine unul pe altul şi eventual să revenim periodic la aceste abordări. Dar este deja clar că principalul subiect acum este interpretarea a ceea ce se întâmplă în Georgia. Poziţia noastră rămâne de nezdruncinat: pledăm pentru suveranitatea deplină şi integritatea teritorială a Georgiei. Acum zece zile, Preşedintele Saakashvili a făcut un gest foarte important: a promis să nu aplice forţă pentru a recupera teritoriile controlul cărora a fost pierdut ca urmare a războiului din 2008. Sper că această abordare va fi urmată în mod consecvent şi că partenerii ruşi vor răspunde la ea în mod corespunzător.
- În context, cum apreciaţi situaţia în care se află conflictul transnistrean la etapa actuală: în ce loc se află în procesul de reglementare, care este rolul părţilor în conflict, precum al celorlalţi membri ai formatului 5+2?
- Anul trecut, în timpul mandatului Guvernului Filat, s-au făcut paşi strategici foarte importanţi: domnul Filat s-a arătat deschis pentru un dialog sincer cu domnul Smirnov. Acest guvern a iniţiat importante măsuri de consolidare a încrederii. Adjunctul său, domnul Osipov şi-a făcut excelent meseria în implementarea acestei politici şi a beneficiat de sprijinul solid al Ministerului Afacerilor Externe şi Integrării Europene. Relansarea circulaţiei trenurilor este doar unul dintre aspectele vizibile şi simbolice ale acestui proces complex şi serios. Drept urmare a îmbunătăţirii atmosferei, suntem într-adevăr foarte aproape de a relansa negocierile oficiale în formatul 5+2. Este ceea ce Preşedintele Medvedev a promis la Deauville şi eu sper că acest lucru se va întâmpla cu adevărat. Partenerii noştri de dialog transnistreni sunt şi ei de acord cu aceasta. În acest sens, în curând vom avea nevoie şi de un Plan de acţiuni. Cât priveşte rolul diferitor participanţi în cadrul unicului format legitim, 5+2, toţi suntem egali, însă toţi avem roluri şi interese diferite, asimetrice. Toţi suntem importanţi pentru asigurarea unei reglementări durabile şi eficiente. Deosebit de important este continuarea dialogului între Chişinău şi Tiraspol şi aprofundarea lui. Aceasta nu înseamnă să le egalăm statutele: dreptul internaţional este univoc în acest sens. Însă dialogul va trebui să continue într-o atmosferă de respect reciproc şi încredere crescândă. Astfel, 2011 poate fi un an important în acest proces.
- În perioada ultimului an şi ceva, conflictul transnistrean a ajuns şi s-a menţinut în modul cel mai serios pe agenda marilor actori internaţionali, inclusiv şi, în special, a unor ţări membre ale UE şi UE în ansamblu. Aceştia au tratat atitudinea Federaţiei Ruse în cazul conflictului transnistrean ca pe un test într-o problemă mult mai importantă cum ar fi securitatea pan-europeană. Să înţelegem că a eşuat dialogul şi într-o problemă, şi în alta?
- Şi care ar fi eşecul? Am înregistrat un progres considerabil în anul 2010 şi sperăm să facem acelaşi lucru în 2011. Acest proces nu este prizonierul unui proces mai larg cum ar fi un Summit. Scopurile şi perspectivele rămân aceleaşi –acum este chiar mai mult în interesul participanţilor de a atinge un succes real în acest proces. Şi cred că vom reuşi să facem asta.
- Care este până la urmă perspectiva soluţionării conflictului sub aspectul componentei sale internaţionale?
- Continuă să existe un spaţiu solid de interese comune între Federaţia Rusă, Ucraina şi Uniunea Europeană. O reglementare echilibrată va oferi un statut puternic Transnistriei în cadrul Republicii Moldova. După părerea mea, el va îndatora actorii formatului 5+2 să contribuie la implementarea şi supravegherea eventualului acord, pentru că statul de drept mai rămâne a fi un proiect în dezvoltare în Republica Moldova – aici integrarea Europeană serveşte drept un fel de garanţie. Dar sunt sigur că vom trebui să colaborăm strâns cu colegii noştri ruşi şi ucraineni, precum şi cu americanii, pentru a linişti temerile tuturora, inclusiv ale transnistrenilor, în faza de implementare. Vom trebui de asemenea să fim foarte generoşi atunci când va veni vorba despre finanţarea reunificării ţării, astfel încât să obţinem un succes solid şi să ridicăm întreaga ţară din sărăcie. E ruşine să vezi în ce condiţii oamenii sunt nevoiţi să trăiască – nu din întâmplare o treime din transnistreni au părăsit deja regiunea şi procesul mai continuă încă. După cum spunea un politician transnistrean, nu trebuie să aşteptăm până când regiunea se va transforma într-un azil pentru bătrâni şi o mână de garnizoane militare. Oamenii de acolo merită mai mult, iar acordul de reglementare trebuie să fie calea spre transformarea regiunii Transnistrene într-o regiune prosperă. Acordul va trebui totodată să prevadă înlocuirea formatului actual de menţinere a păcii cu o misiune civilă care să monitorizeze şi să contribuie la apropierea ambelor maluri ale Nistrului.
- Pe lângă eforturile internaţionale, ce credeţi că trebuie făcut în mod prioritar acasă, în Moldova, pentru depăşirea conflictului?
- Sunt necesare două lucruri. Unii politicieni moldoveni spun: pai, am făcut tot ce se putea face, cei de pe celălalt mal sunt pur şi simplu nişte ingraţi. Şi, în timp ce cred că răspunsul Tiraspolului chiar ar trebui să fie mai plin de încredere şi mai consistent, sunt convins de asemenea că la Chişinău se poate face şi mai mult decât s-a făcut. Anul viitor măsurile de consolidare a încrederii vor trebui să devină sistematice şi solide. Toate grupurile de lucru în domeniul consolidării încrederii vor trebui să lucreze eficient. Aceasta a fost o prioritate a guvernului şi va trebui să rămână în continuare aşa. De aceea, asta trebuie să fie şi o prioritate pentru toate grupurile de lucru. Ele vor trebui să vină cu rezultate reale pentru toţi locuitorii, inclusiv cei de pe malul stâng. Procesul a avut un start modest până acum. Moldova trebuie să se organizeze şi mai bine. A fost o decizie bună ca un vicepremier să devină negociatorul principal, dar acesta trebuie să fie abilitat corespunzător, ceea ce nu putem atesta la moment. Această persoană va trebui să aibă autoritatea să conlucreze strâns cu ministerele relevante şi să contribuie la implementarea politicilor guvernului în ceea ce priveşte conflictul transnistrean.
La moment nu putem vorbi despre asta, or acest rol trebuie să fie instituţionalizat. Opoziţia a criticat faptul că, odată cu instituirea funcţiei de viceprim-ministru, Ministerul ca atare a fost dizolvat. Trebuie să spun că sunt de acord cu această critică; cea mai bună soluţie ar fi restabilirea Ministerului şi păstrarea titlului de vicepremier. În alte ministere, trebuie introduse obligaţii la nivel destul de înalt pentru a coordona activităţile ministerelor respective în ceea ce priveşte măsurile de consolidare a încrederii, proiectele de reintegrare, procesul de reglementare. Uniunea Europeană trimite mulţi consultanţi de nivel înalt, însă Biroul de Reintegrare nu beneficiază de niciunul; această greşeală trebuie remediată. Şi componenta politică, şi cea de elaborare a proiectelor are nevoie de consultanţi şi necesită o importantă suplimentare a numărului de angajaţi. La moment Biroul activează cu un număr infim de mic de oameni – acest lucru trebuie să se schimbe. Toate acestea sunt chestiuni importante dacă vrem să obţinem rezultate reale în 2011 şi în anii care vor urma.
- Cum apreciaţi rezultatele alegerilor parlamentare din 28 noiembrie în Republica Moldova?
- Nu ţine de competenţa mea să evaluez într-un fel sau altul rezultatele alegerilor, dar vreau să menţionez că apreciez sincer rezistenţa la oboseală a populaţiei, care şi-a exercitat dreptul civic, prezentându-se într-un număr mare la alegeri, iar întregul proces s-a desfăşurat demn şi, în linii mari, democratic. Cum bine a remarcat Monica Macovei după alegeri, acest lucru deosebeşte favorabil Republica Moldova de celelalte ţări din comunitatea Parteneriatului Estic. Iar în spaţiul CSI, dacă îmi permiteţi, Moldova a devenit un model de dezvoltare democratică, în pofida faptului că mai rămân multe lucruri de făcut aici.
- Aceste rezultate asigură depăşirea crizei politice care a stăpânit Moldova timp de mai multă vreme? Există riscul unor noi alegeri?
- Ceea ce ar putea asigura stabilitatea democraţiei în Moldova este înţelepciunea politicienilor în negocieri, astfel încât să se poate forma structurile de stat, inclusiv să se aleagă Preşedintele. Aceasta este crucial. În afară de aceasta, suntem convinşi de faptul că interesele pe termen lung ale cetăţenilor R. Moldova vor fi satisfăcute cel mai bine dacă se va merge în continuare pe calea integrării europene. Această ţară are cu adevărat o vocaţie europeană şi acest lucru trebuie să se regăsească în politicile sale. Urmărim programele şi retorica partidelor, politicienilor cu mare atenţie. Şi credem, calea reformelor democratice şi economice, şi a integrării europene va prevala din simplul motiv că acest lucru este în interesul cetăţenilor R. Moldova.
- Societatea moldovenească a ieşit din aceste alegeri mai decisă sau mai indecisă, mai divizată sau mai puţin divizată în ceea ce ţine de frământările care o caracterizează: identitatea, orientarea geopolitică, preferinţele politice, relaţiile interetnice, în special pe segmentul lingvistic etc.?
- Am puternica impresie că răspunsul este da. Retorica de această dată mi s-a părut mai puţin agresivă, mai respectuoasă şi cooperantă. Aceste lucruri trebuie să se termine într-un final. Se vorbeşte despre negociere şi asta e bine. Moldova este o ţară tolerantă care se descurcă în viaţa cotidiană cu aceste diferenţe excepţional de bine pentru o ţară săracă. Este o virtute foarte de preţ şi eu sper că elita politică va începe să urmeze exemplul cetăţenilor şi va absorbi tot mai mult şi mai mult acest spirit de toleranţă. Aceasta este o valoare europeană fundamentală. Pe de altă parte, încă mai există practicile de a numi oponenţii politic cu cuvinte urâte, care bat în demnitatea elementară a ambelor părţi. De asemenea, de ambele părţi se inventează mituri istorice pentru a justifica intoleranţa. Mai sunt multe lucruri de făcut în această societate complexă pentru a împăca diferenţele lingvistice şi cele etnice. Dar iarăşi, toleranţa şi deschiderea societăţii este un bun fundament pentru toate.
- Ce credeţi despre modul în care se produc în Moldova negocierile privind constituirea coaliţiilor de guvernământ?
- Cum am mai spus, sperăm că negocierile vor produce un guvern stabil, deschis şi dispus spre reforme.
- Ce aţi sugera noii coaliţii guvernamentale să preia din experienţa Alianţei pentru Integrare Europeană şi de ce ar fi contraindicat să preia?
- Guvernul actual s-a descurcat bine cu multe lucruri: situaţia macroeconomică a fost stabilizată, iar guvernul a lucrat împreună cu noi foarte activ pentru a avansa pe calea integrării europene. Cât priveşte situaţia macroeconomică, aş vrea să subliniez necesitatea de a pune în continuare prudenţa mai presus de populism. Observ, a câta oară, că în ţările care trec de la socialism la economia de piaţă, acolo unde populismul prinde rădăcini economia poate fi pusă la pământ. Aşadar, sfatul meu este să se păstreze calea de până acum. De asemenea aş vrea să felicit guvernul pentru felul în care a muncit în domeniul problematicii transnistrene şi sper sincer ca lucrurile să meargă în continuare aşa. La fel, vreau să salut felul în care guvernul a îmbunătăţit relaţiile ţării cu vecinii, în special cu România, existând paşi promiţători şi în relaţia cu Ucraina. Chestiunea demarcării frontierei, care mai rămâne pe agendă, ar trebui să fie o prioritate de vârf. Asta a fost despre părţile bune.
Referitor la ceea ce cred că trebuie îmbunătăţit, guvernul ar trebui să-şi perfecţioneze sistemul său intern de reglementare economică; direcţia a fost până acum bună, însă e necesară şi mai multă demonopolizare. De asemenea, e nevoie de şi mai mult srijin în domeniul asigurării concurenţei, iar obstacolele regulatorii în faţa investiţiilor private trebuie eliminate radical şi eficient. Sistemul funcţionăresc la fel trebuie reformat în sensul optimizării şi eficientizării, dar şi măririi remunerării. Trebuie să fiu sincer: noi, din partea UE, după părerea mea, la fel ar trebui să ne mişcăm mai repede în negocierile privind Acordul Aprofundat şi Cuprinzător de Liber Schimb, care este foarte important. Pe de o parte, acesta va îmbunătăţi climatul în domeniul afacerilor, şi pe de alta, va atrage mai multe investiţii europene. Este un lucru absolut crucial, guvernul face tot posibilul ca asta să se întâmple şi eu sper că vom fi eficienţi şi ne vom ţine de cuvânt în ceea ce priveşte termenele în această chestiune importantă.
- „Societatea tolerantă a Moldovei şi, în particular, societatea civilă ar trebui să-i facă pe politicieni să se potolească într-un final. Trebuie să spun în acest sens că aştept un pic mai mult de la o societate civilă, altminteri, foarte viguroasă şi europeană”, aţi declarat Dumneavoastră într-un interviu pentru Infgo-Prim Neo de la începutului acestui an. Care a fost prestaţia societăţii civile în această campanie electorală, câtă contribuţie credeţi că are la rezultatele înregistrate şi la precizarea perspectivelor de dezvoltare a societăţii moldoveneşti?
- Nu aştept ca societatea civilă să facă agitaţie în favoarea unei forţe politice sau alteia. Ea a jucat un rol important în sporirea activismului civic şi a monitorizat corespunzător diferite aspecte ale campaniei, acest lucru este lăudabil. Într-o democraţie tânără şi fragilă ca cea din Moldova, societăţii civile i se atribuie o doză mare de responsabilitate în exercitarea controlului civic asupra elitelor. Aceasta rămâne a fi o provocare, întrucât nimeni nu se aşteaptă ca Moldova să devină peste noapte un model de democraţie. De aceea, responsabilitatea societăţii civile este foarte mare. Cu cât mai puţin serveşte unor interese politice cu atât mai mult ea îşi poate exercita funcţia de a forma instituţii, influenţa lucrurile în domeniul pluralismului, democraţiei, drepturilor omului şi demnităţii umane, unei economii competitive şi puternice. Aici trebuie să menţionăm şi responsabilitatea finanţatorilor societăţii civile, care de cele mai multe ori sunt externi: ei trebuie să rămână de asemenea imparţiali şi să fie preocupaţi de dezvoltarea instituţională de aici. Sunt încrezător că această evoluţie va continua şi în anul viitor.
Consemnare: Valeriu Vasilică, Info-Prim Neo
Valeriu Vasilică
Vezi și:
- De care parte a cortinei se va afla Moldova după noua împărțire a lumii? Analiză de Valeriu Vasilică
- Participarea transnistrenilor în alegeri: între beneficiu și pericol. Analiză de Valeriu Vasilică
- Cârdășia Moscovei și a Tiraspolului va continua „până la sfârșit”. Analiză de Valeriu Vasilică
- Valentin Constantinov: Pe dictatori îi interesează doar puterea personală. Interviu IPN
- Yoshihiro Katayama: Programele japoneze de asistență s-au extins în toate domeniile vieții societății moldovenești. Interviu IPN
- Beneficiile și riscurile reluării exporturilor de fructe în Rusia. Analiză de Valeriu Vasilică
- Opriți războiul!… și filmele despre război. Consemnări de Valeriu Vasilică
- Benedetto Della Vedova: Pornim de la relațiile excelente pentru a crea spații noi pentru apropiere
- După Rusia, și o parte din Moldova bate în SUA sau Patria se vinde doar ieftin! Analiză de Valeriu Vasilică
- Hârtia de turnesol a dosarului deputaților transfugi. Analiză de Valeriu Vasilică
- Asociația, venită de pe Lună, a Judecătorilor din Republica Moldova. Analiză de Valeriu Vasilică
- Virusul sau Cel de-al Doilea Om este ucigaș? Analiză de Valeriu Vasilică
- Valeria Biagiotti: Vă invit să deveniți agenţii schimbării, fiecare să înceapă de la sine
- Natalia Gavrilița: E crucial să construim țara cu o majoritate stabilă, integră și bine intenționată. Interviu IPN
- Ruth Huber: Noua Strategie de cooperare internațională a Elveției confirmă că Moldova rămâne o țară prioritară. Interviu IPN
- „Guvernarea”- Opoziția, scor 1:1. Prelungiri sau lovituri de departajare? Analiza IPN
- Mihai Murguleț: Reformarea justiției depinde de voința politică. Interviu IPN
- Desiree Jongsma: Examinăm și implicațiile mai larg COVID-19 pentru copii și femei. Interviu IPN
- Mihail Cotorobai: „Coronavirusul nu poate să anuleze drepturile omului”. Interviu IPN
- Peter Michalko: „Cuvântul-cheie în noile politici ale UE este „împreună”. Interviu IPN
- Premierului Ion Chicu îi cedează nervii?
- Fisura salvatoare a PDM. Analiză IPN
- Ion Chicu: Avem o societate care s-a dezamăgit în instituțiile și viitorul acestui stat
- Pavel Filip: Republica Moldova este totuși pe un drum de evoluție
- Maia Sandu: O viață mai bună înseamnă libertate și regim care respectă drepturile omului
- Andrei Năstase: PPPDA a militat și a insistat pe unitatea forțelor proeuropene
- Daniel Ioniță: Acolo unde sunt mai mulți români, există și o mică Românie... Interviu IPN
- Ion Manole: Vom insista ca dialogul politic să conțină garanții reale pentru respectarea drepturilor omului în Transnistria
- Valeria Biagiotti: Există lucruri care fac relațiile moldo-italiene mai speciale... Interviu IPN
- Inițiativa sau Moțiunea? Motivele și efectele lor. Analiză IPN
- PSRM-ACUM: Condamnați la colaborare și la distrugere... Analiză IPN
- Angela Ganninger: Și nu este adevărat că înainte lucrurile au stat mai bine... Interviu IPN
- Nicu Popescu: Cu partenerii de dezvoltare avem un „târg” decalat în timp. Interviu IPN
- Felicitări pentru „holding”. Întrebări pentru Maia Sandu. Analiza IPN
- Ce au spus si ce au vrut să spună deputații în ultima sesiune? Analiză IPN
- De ce a plecat Vlad Plahotniuc? Va reveni? Analiză IPN
- De cine se teme Ilan Șor? Analiză IPN
- Bartlomiej Zdaniuk: Ceea ce ne leagă vine din dorința comună de a fi liberi. Interviu IPN
- Coaliția de guvernare: comunicare deficitară, fumigene și opacitate. Analiză IPN
- Nu se va ajunge la anticipate, deși este una din soluții, sugerate de electorat. Analiză IPN
- Kalman Mizsei: Linia de demarcare între putere și opoziție se trage pe interpretarea calității democrației
- Zdeněk Krejčí : Oamenii din țările mici nu-și pot permite luxul să se certe între ei în chestiuni de bază. Interviu IPN
- O fază mai bună a relațiilor moldo-ruse: mit, realitate sau deja-vu? Analiză IPN
- Vadim Bacinschi: „Suntem o seminție bântuită de atâtea controverse, himere și erori...”. Interviu IPN
- Repoziționarea PDM – corectă, forțată și nesinceră. Analiză IPN
- Integrarea europeană și consensul în Constituție, analiză IPN
- Daniel Ioniță: Susținerea Republicii Moldova este un obiectiv împărtășit la nivelul întregii societăți românești. Interviu IPN
- Moldova, țară căreia nu i se întinde mâna? Analiză IPN
- Reforma nu are susținere, Revoluția se amână. Analiză IPN
- Apoi a venit pădurarul și i-a alungat pe toți sau De ce nu a mers? Analiză IPN
- Opoziția a mușcat nada. Cine a pus-o? Cine se va prinde? Analiză IPN
- Sabine Krause: Un manual ce-i ajută pe germani să înțeleagă mai bine Moldova, pe care o îndrăgește oricine vine aici. Interviu IPN
- Valeria Biagiotti: Moldovenii sunt bine integrați și apreciați de populația italiană. Interviu IPN
- Andrian Candu, recidivă simptomatică? Analiză IPN
- Bartlomiej Zdaniuk: Visul meu este să creăm o legătură puternică între oamenii de aici și din Polonia. Interviu IPN
- De la Unire a lipsit „producătorul”, dar a fost prezent „produsul” său. Notițe subiective
- Guvernarea se repetă și opoziția întârzie. Analiză IPN
- „Curățare de grajduri” și de speranțe la Chișinău. Analiză IPN
- Peter Michalko: În 2017 au apărut elemente noi în relația UE-RM. Interviu IPN
- Parlamentarele 2018, balaur cu trei capete condamnate să se înghită reciproc. Analiză IPN
- Ce au în comun șoferii, politicienii și butoanele pentru arme de distrugere în masă? Analiză IPN
- Pentru ce a putut merge Plahotniuc la Erdogan? Analiză IPN
- Sistemul mixt: Înger sau Demon pogorât peste Moldova? Analiză IPN
- Planurile B ale schimbării sistemului electoral. Analiză IPN
- Merab Antadze: Calea europeană de dezvoltare este cea mai corectă pentru Moldova și Georgia, interviu IPN
- Deficit de comunicare şi de consens în „uninominalul-mixt”. Analiză IPN
- Ce vor moldovenii şi ce le poate oferi puterea? Analiză IPN, episodul 2
- Ce vor moldovenii şi ce le poate oferi puterea? Analiză IPN
- Actele de vandalism: o ecuaţie cu toate datele necunoscute, analiză IPN. Reluare din 15 aprilie 2009
- Principala problema a iniţiativei uninominale este iniţiatorul. Analiză IPN
- Deteriorare previzibilă şi inevitabilă a relaţiilor moldo-ruse? Analiză IPN
- Sensul politic şi sensul uman al împăcării. Analiză IPN
- De ce a fost imposibilă o dezbatere publică necesară? Analiză IPN
- Alexandru Tănase: Există deosebiri esenţiale între hotărârile CCM şi atitudinile politice, interviu IPN
- „FACEM!” Interviu IPN cu Valeriu Turea, şeful BRD
- Independenţa 2015: Anul Declinului, primul şi ultimul
- Independenţa 2015: Anul Declinului, primul şi ultimul
- Secretarii generali ai… Republicii Moldova sau Dedublarea programată
- Ultima alianţă pro-europeană a Moldovei
- Coaliţia pro-europeană între interesele naţionale şi cele de partid
- Marian Lupu: PDM a devenit asociat în Partidul Socialist European. Vom folosi noul statut în interesul ţării
- Însemnele naţionale ale alegerilor locale
- De ce vin liderii europeni în Moldova?
- Raportul Kroll: întârziere fatală
- Securitatea informaţională: între stângăcie politică şi interes special
- Două în unu, cu impact european
- Edgars Rinkevics: Asocierea nu este ultima etapă în relaţiile UE-Moldova, interviu IPN
- Dosarul transnistrean: Al treilea deja-vu în circumstanţe mai bune ca înainte
- Agenţiile de presă din Moldova: între adaptare continuă şi dispariţie
- Şah pentru guvernarea pro-europeană: motive, pericole, soluţii
- Iurie Leancă – simbol şi prim-ministru?
- Semne după care alegerile pot fi cruciale sau distrugătoare-III
- Semne după care alegerile pot fi cruciale sau distrugătoare-II
- Semne după care alegerile pot fi cruciale sau distrugătoare - I
- Igor Dodon prezintă pericol mare pentru pacea şi stabilitatea din Moldova, Valentin Crîlov. Alegeri 2014
- Mihail Magdei: Cea mai gravă boală a clasei politice este „morbul dezbinării”. Alegeri 2014
- Interviu IPN x 2: Letonia vrea să ajute Moldova să deschidă porţile Europei
- De ce comportamentul electoral al Coaliţiei contează pentru destinul european al Moldovei?
- Linas Linkeavicius: „Însă noi cunoaştem cu toţii că şi libertatea are preţul său…”
- Marian Lupu: Cetăţenii vor schimbări în politică şi noi dăm oamenilor puterea să decidă
- Republica Moldova nu s-a constituit. Dar nu a falimentat. Ce şanse are? Analiză IPN
- Presa, internetul şi politica moldovenească în off-shore? Analiză IPN
- Lumea Rusă versus Restul Lumii. Locul Moldovei? Analiză IPN
- Moldova nu mai este „singură acasă”, analiză IPN
- UE, UEA şi biletul de loterie, analiză IPN
- Vlad Filat: În 2020, Republica Moldova va fi în Uniunea Europeană
- Valentina Buliga: Vom împinge PCRM în extrema stângă, acolo unde e locul unui partid extremist
- Ce a dus Filat la Washington şi ce a adus de acolo? Analiză IPN
- Moldova este ţara care creează The Bat!-uri
- Măştile şi cagulele la proteste trebuie interzise prin lege, urgent, analiză IPN
- Rogozin sau Bufonada ca stil în geopolitică, analiză IPN
- Prejudicii afiliate războiului aduse Moldovei de criza regională
- Sunt patru milioane de argumente privind importanţă istorică a liberii circulaţii în Europa, interviu IPN cu Vadim Pistrinciuc, vicepreşedinte PLDM
- Preţul integrării europene a Moldovei este de peste 60 milioane de dolari, poate şi mai puţin
- Criza din Crimeea şi abolirea vizelor ca factor stimulator pentru ideea naţională a cetăţenilor moldoveni
- Coeziune şi contraziceri în coaliţia de guvernare
- Mizele şi investiţiile politice ale anului electoral 2014
- Moldova începe să încetinească oscilaţiile
- Ambasador leton: UE este deschisă pentru colaborare în toate domeniile cu Rusia, dar nu pe seama Parteneriatului Estic
- Ex-preşedintele Arnold Ruutel: Realizările actuale ale Estoniei au devenit posibile doar în componenţa UE
- De ce Acţiunea Pro-Moldova aprinde spiritele atât de tare?
- Miza Vilniusului: puterea în Moldova şi circulaţie liberă în Europa CAMPANIE IPN
- Limba română care uneşte şi care desparte
- Colaborarea moldo-chineză a intrat într-o nouă etapă, Andrian Candu
- BAC-ul, politica şi biletele de troleibuz
- Spaţiu public acaparat şi legile convieţuirii violate. Un caz dintr-o mie, unul cât o mie
- Moldova este aproape ca niciodată de scopul pe care şi-l propune la Vilnius, Linas Linkevicius, ministrul de externe al Lituaniei
- Poziţia faţă de conflictul transnistrean: fără drept la greşeală
- Acum Moldova poate obţine de la UE orice. Doar să vrea şi să poată
- Victor Chirilă: Moldova este foarte aproape de prăpastia unui stat falit politic şi instituţional
- Noul candidat la funcţia de premier va fi cel vechi – Vlad Filat
- Corneliu Gurin: Sistemul Procuraturii trebuie şi poate fi reformat în interesul cetăţenilor şi al societăţii
- Alexandru Oleinic: Moldova încă nu a avut un şef de Guvern anticomunist
- Deznodământul crizei politice este pe aproape ? sau Coada peşte ca simbol naţional
- Agenţia de presă IPN are două case noi
- Câteva semne de război la negocierile de pace pentru AIE 3
- Agenţia de presă Info-Prim Neo nu mai este. Este IPN
- Cetăţenii pot taxa politicienii care fură reformele, Comisarul pentru Drepturile Omului al CoE
- Filat va fi premier "până la sfârşitul lumii"
- Bombă cu neutroni în curtea (fostei?) AIE
- Dombrovskis: Ritmul bun al Moldovei în sfera eurointegrării se cere apreciat la justa valoare
- „Dacă UE nu e, nimic nu e” sau AIE învaţă să-şi aştearnă patul?
- Asta-i lupta finală... sau Internaţionala în stil moldovenesc - 2
- Asta-i lupta finală... sau Internaţionala în stil moldovenesc
- Info-Prim: 14 ani de căutare de sine, cu o distrugere la mijloc
- Microbusiştii acţionează iraţional sau prea raţional
- Igor Corman: Să înţelegem interesul Germaniei pentru a realiza interesul Moldovei
- Guvernul Letoniei a ales Moldova ca prioritate de vârf, însărcinat cu afaceri leton
- În cinci ani se poate schimba cardinal viaţa ţării, diplomat georgian
- Cea mai mare reuşită şi cel mai mare pericol pentru Moldova
- Exclusiv: Lituania îi acordă Moldovei perspectiva de membru al UE, Irena Degutienė, preşedinta Seimului lituanian
- Moldova va trebui să demonstreze că este capabilă să implementeze legile legate de regimul liberalizat de vize, Sergiu Ostaf
- Integrarea europeană a moldovenilor văzută din ...China
- AIE: Victorie cu iz de înfrângere
- „Pentru mine Ziua de 8 martie este sărbătoarea mea profesională”, Daniela Terzi-Barbăroşie
- Isteria antiromânească este din frustrare sau din rea credinţă?
- „Dacă Moldova vrea să fie cunoscută, ea trebuie să fie mediatizată”, un moldovean francez
- Microfonul – unul din puţinii duşmani ai radiojurnalistului Gheorghe Danu
- Reacţia autorităţilor la hotărârile CC reprezintă un indiciu de maturitate a statului de drept, Alexandru Tănase
- Cine-i cel mai frumos la moară sau De ce clasa politică ne ţine în capcană?
- „Cred că mentalitatea popoarelor Chinei şi Moldovei este în general la fel”, însărcinat cu afaceri chinez
- Guvernarea provoacă ciocniri între angajaţi şi angajatori
- Forţele de pacificare: tancul din cui
- Pentru Moldova există riscul ca o persoană să devină mai puternică decât cetăţenii, Kalman Mizsei
- Ne-am asumat şi riscuri pentru că schimbările de mentalitate se produc mai greu, Irina Tişacova
- Nici un proiect politic major nu e posibil în lipsa conştiinţei etnice limpezi şi a identităţii civice puternice, Marius Lazurca
- PCRM şi-a ratat şansa de declanşare a alegerilor parlamentare anticipate
- Plus-minus 2,5 motive pentru care Zinaida Grecianîi să poată fi aleasă preşedinte
- Cu Kalaşnikov sub trenci sau AIE: „pe viaţă şi pe moarte”, cu asistenţi - 2
- Contează nu doar Constituţia, ci şi ceea ce fac politicienii la modul practic, Dirk Schuebel
- „La sigur, toamna politică în Moldova va fi una „fierbinte”, chiar „aridă”, Ion Tăbârţă
- Anul 2011 – Anul Muchiei de Cuţit, Valeriu Vasilică
- „Forţa transformatoare a Europei constituie cea mai puternică resursă pentru modernizarea Moldovei”, Kalman Mizsei
- Puşca din cui a împuşcat. Nu a omorât pe nimeni. Deocamdată...
- Moldova, fără duşmani interni - II
- Moldova, fără duşmani interni
- PCRM pregăteşte Marea Revoluţie Socialistă din ... Toamnă
- Filat ascultă dar şi vorbeşte, în premieră
- „Este necesar să se înceapă pregătirea societăţii pentru eventuale compromisuri cu bătaie lungă în procesul de reglementare a diferendului transnistrean”
- Igor Dodon: „În Chişinău va începe o viaţă nouă, ascendentă, plină de realizări”
- De ce a trebuit „muşcat” ambasadorul UE în Moldova Dirk Schuebel?
- Rezultatele alegerilor locale la Chişinău: lupul a intrat în stână
- O zi ideală pentru diversiuni şi provocări electorale. Analiză Info-Prim Neo
- Câţi viitori primari vor merge la Bruxelles? Analiză Info-Prim Neo
- Miza alegerilor locale 2011 este alegerile parlamentare anticipate. Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Miza alegerilor locale 2011 este alegerile parlamentare anticipate. Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Viitorii primari ai capitalei în rol de cerşetori obraznici. Analiză Info-Prim Neo
- Finanţele tuturor partidelor depind de câteva zeci de persoane. Interviu Info-Prim Neo cu Sergiu Ostaf, director CReDO
- Diagnosticul americanilor: guvernarea comunistă a fost nedemocratică. Analiză Info-Prim Neo
- Autorităţile demonstrează interes corporativ de a nu permite dezvoltarea şi finanţarea organizaţiilor societăţii civile. Interviu Info-Prim Neo cu Sergiu Ostaf, director al Centrului de Resurse pentru Drepturile Omului
- Moldova condamnată, fără alternativă. Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Moldova condamnată, fără alternativă. Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Încotro şi cum a pornit Moldova? Analiză Info-Prim Neo, episodul IV
- Încotro şi cum a pornit Moldova? Analiză Info-Prim Neo, episodul III
- Încotro şi cum a pornit Moldova? Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Încotro şi cum a pornit Moldova? Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Ce au în comun trânta moldovenească şi Internetul? Interviu Info-Prim Neo cu doctorul în ştiinţe Serghei Busuioc, decanul facultăţii de pedagogie la Universitatea de Stat de Educaţie Fizică şi Sport,
- Cu europenii despre moldoveni. Interviu Info-Prim Neo cu Dirk Schuebel, şeful Delegaţiei UE în RM
- Renumărarea voturilor pe rol de şoc benefic pentru partidele parlamentare. Analiză Info-Prim Neo
- Tinerii vor să se implice, ştiu cum şi ştiu de ce. Interviu Info-Prim Neo cu Sandu Coica, preşedinte CNTM
- Cum l-a refuzat Filat pe Şelin şi despre „darul suptului” după Ghimpu şi Voronin. Analiză Info-Prim Neo
- De ce Voronin l-a refuzat pe Filat? Analiză Info-Prim Neo
- Ultima „Epistolă UE către moldoveni”: strigăt de biruinţă sau strigăt în pustiu? Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Ultima „Epistolă UE către moldoveni”: strigăt de biruinţă sau strigăt în pustiu? Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Bombă cu efect cumulativ sau de câte limbi de stat are nevoie Moldova? Analiză Info-Prim Neo
- Scandalul Mocanu-Plahotniuc: cui îi este convenabil? Analiză Info-Prim Neo
- „Cartea transnistreană” secretă a Rusiei. Analiză Info-Prim Neo
- De ce Rusia se poarta cu Moldova ca şi „câinele grădinarului?”. Interviu Info-Prim Neo cu expertul independent rus Dmitrii Danilov, din ciclul „19 ani de Independenţă”
- „Vin Noii Moldoveni!?” - interviu Info-Prim Neo cu fraţii Cristina şi Dumitru Podgurschi, din ciclul „19 ani de Independenţă”
- Recidive periculoase. Analiză Info-Prim Neo
- AIE a murit de „moarte bună”. Trăiască A! Analiză Info-Prim Neo, episodul III
- AIE a murit de „moarte bună”. Trăiască A! Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- AIE a murit "de moarte bună". Trăiască A! Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Decretul Ghimpu: cauză naţională neformulată. Analiză Info-Prim Neo, episodul III
- Decretul Ghimpu: cauză naţională neformulată. Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Decretul Ghimpu: cauză naţională neformulată. Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Instinctul autoconservării manifestat în mod diferit de liderii politici moldoveni. Analiza Info-Prim Neo
- Sincronizări, repoziţionări şi regrupări în formatul „5 + 2”. Analiză Info-Prim Neo
- Vandalismul din aprilie 2009 prin prisma florilor de romaniţă. Analiză Info-Prim Neo
- Mişcarea sindicalistă predată partidelor politice. Analiză Info-Prim Neo
- „Milă mi-i de Gumeniţă, da' de mine şi mai tare...”. Analiză Info-Prim Neo
- Noul Cod al vizelor aduce beneficii tuturor solicitanţilor de vize în UE, dar în special ţărilor vecine precum Moldova. Interviu Info-Prim Neo cu Dirk Lorenz, Ofiţer politic al Delegaţiei Uniunii Europene în Republica Moldova
- Declaraţiile contradictorii din cadrul AIE diminuează eforturile guvernării moldoveneşti de a soluţiona conflictul transnistrean. Interviu Info-Prim Neo cu Reprezentantul special al UE pentru Republica Moldova Kalman Mizsei
- Cetăţenii Republicii Moldova vor fi acceptaţi în Europa doar atunci când se vor simţi confortabil în limba oficială a ţării lor. Interviu Info-Prim Neo cu Alexei Axan, profesor la Casa Limbii Române
- Societatea tolerantă a Moldovei şi în particular societatea civilă ar trebui să-i facă pe politicieni să se potolească într-un final. Interviu oferit Agenţiei Info-Prim Neo de către Reprezentantul special al UE pentru Republica Moldova Kalman Mizsei
- „Muruianu” a aruncat mănuşa. Cine o ridică? Analiză Info-Prim Neo
- Actele de vandalism: o ecuaţie cu toate datele necunoscute. Analiză Info-Prim Neo
- Igor Boţan: Formaţiunile politice nu-şi vor putea preciza strategiile electorale fără consultarea unei lucrări precum „Lecţii electorale la şcoala democraţiei din R. Moldova”
- Sindromul neprezenţei în Consiliul municipal Chişinău. Analiză Info-Prim Neo
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL V
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL IV
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL III
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL II
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL I
- În 2009 PCRM ar putea reveni în opoziţie. Analiză Info-Prim Neo
- Interviul Info-Prim Neo, ignorat de candidaţii la funcţia de Primar general al mun. Chişinău Veaceslav Iordan şi Dorin Chirtoacă
- Subordonare prin unificare. Comentariu Info-Prim Neo
- Un tur de scrutin fără urşi, dar cu germani sau japonezi. Analiză Info-Prim Neo
- Alegerile locale din 3 iunie din capitală ar putea fi invalidate. Investigaţie Info-Prim Neo
- Viitorul Consiliu municipal Chişinău va fi aproape de două ori mai eterogen decât fosta componenţă. Comentariu Info-Prim Neo
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL VII
- Din toate programele candidaţilor la funcţia de primar al capitalei poate fi creat „programul pentru primarul ideal”. Analiză Info-Prim Neo, episodul III
- Candidaţii la funcţia de primar al municipiului Chişinău propun 70 de iniţiative de dezvoltare a capitalei. Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Programele electorale ale candidaţilor la funcţia de primar al capitalei sunt doar declaraţii pentru un electorat imatur. Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL VI
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL V
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL IV
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL III
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL II.
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, episodul I.
- Cum va rămâne în memoria chişinăuienilor Primarul general de modelul 2003 – 2007. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL IV
- Cum va rămâne în memoria chişinăuienilor Consiliul municipal al capitalei de modelul 2003 – 2007. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL III
- Cum va rămâne în memoria chişinăuienilor Consiliul municipal al capitalei de modelul 2003 – 2007. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL II
- Cum va rămâne în memoria chişinăuienilor Consiliul municipal al capitalei de modelul 2003 – 2007. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL I