Cum solicitați corect despăgubirea și care sunt erorile de evitat în discuția cu asigurătorul

Procedura de depunere și gestionare a unei cereri de despăgubire la o societate de asigurare implică câteva etape. Primul pas ar fi raportarea imediată a evenimentului care a cauzat daune, după care va fi depusă și cererea de despăgubire. Banca Națională a Moldovei, în parteneriat cu Centrul Analitic Independent „Expert-Grup”, explică cum se solicită corect despăgubirea și care sunt erorile de evitat în discuția cu asigurătorul. Informația prezentată face parte dintr-un set de materiale informative pe diverse teme din domeniul financiar, destinate consumatorilor de toate vârstele, transmite IPN.

Societatea de asigurare ghidează persoana în procesul de despăgubire. Aceasta îi va cere completarea unui formular de cerere de despăgubire fie online, fie pe suport de hârtie. Acolo se vor indica informații exacte și detaliate despre daune, inclusiv fotografii, înregistrări video, chitanțe, estimări sau orice alte dovezi care să susțină cererea de despăgubire. Din momentul înregistrării cererii încep să curgă termenele legale de plată pentru asigurător, iar dacă aceste termene vor fi încălcate, societatea de asigurare va purta răspundere materială.

Urmează ca societatea de asigurare să evalueze daunele. Pentru aceasta este desemnat un expert în asigurări sau un reprezentant de despăgubiri. Experții în evaluarea daunei estimează costul reparațiilor sau al înlocuirii bunurilor distruse, adică cuantumul despăgubirii. Aceștia documentează constatările și întocmesc un raport despre evaluarea detaliată, care include, la fel, descrierea detaliată a daunelor acoperite de poliță. În baza acestui raport se întocmește dosarul de daune, examinat ulterior de societatea de asigurare. De la emiterea deciziei de achitare a daunei, societatea de asigurare are la dispoziție 7 zile pentru a efectua plata.

După ce evaluează daunele, societatea de asigurare prezintă oferta sa de despăgubire în baza prevederilor contractului de asigurare și a estimărilor din dosarul de daună. Persoana are dreptul de a negocia suma care trebuie achitată dacă nu este de acord cu oferta inițială. În cazul în care ambele părți sunt de acord cu suma de decontare, societatea de asigurare achită suma pentru a acoperi daunele, conform prevederilor contractului de asigurare.

Odată ce s-a decis asupra sumei de despăgubire, puteți trece la repararea sau înlocuirea bunurilor avariate. Se recomandă păstrarea, ca dovadă, a unei evidențe a tuturor cheltuielilor legate de reparații, înlocuiri sau servicii. După ce daunele sunt reparate și după ce sunt depuse toate documentele relevante, societatea de asigurare închide dosarul de daună.

Societățile de asigurare de cele mai dese ori analizează minuțios cererile de despăgubiri pentru a omite eventuale fraude. La nivel european, se estimează că 14% din despăgubirile achitate sunt obținute în mod fraudulos, dar situația e cu mult mai gravă în Moldova, mai ales în cazul asigurărilor auto, care au o pondere de peste 60% în totalul asigurărilor. Majoritatea societăților de asigurare au angajate persoane specializate în detectarea fraudelor în asigurări.

Pe tot parcursul procesului de despăgubire este esențial să fie menținută comunicarea cu societatea de asigurări. Se recomandă păstrarea înregistrărilor tuturor interacțiunilor care au avut loc în scris și documentația legată de despăgubire. În cazul în care persoana întâmpină dificultăți sau are îndoieli cu privire la soluționarea cererii de despăgubire, poate solicita suportul intermediarului de asigurări care a participat la procurarea poliței de asigurare, a unui avocat sau asistența Comisiei Naționale a Pieței Financiare (CNPF) care are competențe în domeniul protecției drepturilor consumatorilor.

Dvs. folosiți o componentă de ADS Blocker.
IPN e menținut din publicitate.
Susțineți presa liberă!
Unele funcționalități pot fi blocate, vă rugăm să dezactivați componenta de ADS Blocker.
Mulțumim pentru înțelegere!
Echipa IPN.

IPN LIVE