|
|
|
Accentul coaliției PSRM-ACUM trebuie să fie pus pe consolidarea legitimității externe și extinderea acesteia asupra opiniei publice din țară. De aceea, noua guvernare PSRM-ACUM are nevoie de un aparat puternic de comunicare activă pentru a câștiga războiul informațional din țară și din străinătate, de care depind pozițiile de pe care Democrații ar putea fi forțați să negocieze o eventuală retragere...
|
Dionis Cenuşa |
|
După practic trei luni de la validarea rezultatelor alegerilor parlamentare (9 martie 2019), situația politică din Moldova capătă cu rapiditate noi contururi, care amână discuțiile despre alegerile anticipate, fără să le anuleze. Încălzirea subită a relațiilor dintre Blocul ACUM și Socialiști este temporară și se datorează temerii de niște alegeri anticipate în circumstanțele unui sistem de vot mixt și cu menținerea Partidului Democrat la putere.
Chiar dacă Igor Dodon avertiza că ar putea dizolva Parlamentul deja pe 10 iunie (Europa Liberă, 7 iunie 2019), acesta a devenit figura principală în avansarea Maiei Sandu în calitate de prim-ministru. Discrepanțele geopolitice și-au pierdut importanță, cel puțin de moment, iar toată energia Socialiștilor și ACUM a fost concentrată pe adoptarea, în tempou rapid, a unui set de decizii, menite să schimbe status-quo-ul, definit și controlat de către Partidul Democrat și liderul acestuia, oligarhul Vladimir Plahotniuc.
Apropierea dintre Socialiști și ACUM a primit sprijinul UE, SUA și Rusiei (IPN, 8 iunie 2019), pentru care cele două forțe par a fi compatibile pentru a crea o coaliție viabilă. Poziționarea favorabilă a actorilor externi față de o coaliție PSRM-ACUM s-a cristalizat cu puțin timp înainte de termenul limită de 3 luni, când Comisarul European pentru Vecinătate, Johannes Hahn, Vicepremierul rus Dmitri Kozak și reprezentantul Departamentului de Stat al SUA, Bradley A. Freden au încurajat cele două forțe să găsească un numitor comun. Riscurile majore rezultate din alegeri anticipate, subliniate de Johannes Hahn, se refereau la fragilizarea stabilității macrofinanciare a țării ca rezultat al întreruperii în lanț a finanțării Fondului Monetar Internațional și respectiv a UE (Europa Liberă, 3 iunie 2019). Există multiple dovezi că factorul rusesc, cu și fără voința sa, a jucat un rol substanțial în determinarea președintelui Igor Dodon și a Socialiștilor să accepte practic toate condițiile ACUM, chiar dacă anterior jumătate dintre acestea erau respinse și anticipatele păreau cel mai preferabil scenariu.
În cele din urmă, parteneriatul temporar al PSRM-ACUM a început să funcționeze în mod deosebit de lejer, având la bază 61 de voturi cu ajutorul cărora a fost setată o agendă ambițioasă de decuplarea, cât mai grabnică, a instituțiilor de stat de sub influența Democraților. Prima zi de activitate a Parlamentului, după prima și ultima ședință din 21 martie 2019, blocată la decizia Socialiștilor, a avut loc în condiții extreme. Din punct de vedere tehnic a absentat secretariatul legislativului, iar sala de sesiune a fost deconectată de la sursa de energie (Privesc.eu, 8 iunie 2019). Pe partea politică, legislativul a fost ținta acuzațiilor de neconstituționalitate (Curtea Constituțională, 8 iunie 2019, lansate de către Curtea Constituționale, la sesizările Partidului Democrat din 7-8 iunie (110 b, 111a, 112a). Presiunea asupra legitimității noii guvernări este enormă. Deputații PAS-PSRM planifică să folosească majoritatea parlamentară (61 din totalul de 101 de voturi) pentru a forța modificarea componenței Curții Constituționale, condamnată pentru „tentativa de uzurpare a puterii” în favoarea Partidului Democrat și chemată să demisioneze imediat. Probabilitatea schimbării Curții este extrem de mică, având în vedere că trei din șase funcții de judecători au fost reînnoite, cu abateri de la proceduri, la sfârșitul anului lui 2018, pentru un mandat de 6 ani, cu persoane apropiate de Partidul Democrat (Curtea Constituțională, 14 Decembrie 2018). Aflată într-un câmp vag de constituționalitate, noua guvernare trebuie să rezolve urgent patru probleme pentru a supraviețui: 1) consolidarea legitimității; 2) atragerea simpatiilor instituțiilor; 3) integritatea imaginii în țară și în străinătate; 4) acumularea legitimității externe.
Impactul factorului rusesc asupra crizei politice din Moldova – cu și fără voință
Punctul de turnură în prevenirea anticipatelor a intervenit în timpul ultimei vizite a lui Igor Dodon în Rusia (6 iunie), unde acesta s-a reunit cu Dmitri Kozak în cadrul Consiliului Economic Moldo-Rus, organizat în limitele Forumului Economic Internațional de la Sankt-Petersburg (Presedinte.md, 6 iunie 2019). Anterior, pe 3 iunie, Kozak s-a pronunțat în favoarea unei coaliții viabile chiar dacă și temporare între PSRM și ACUM, cu scopul organizării unor alegeri corecte și transparente” (Radio Chisinau, 3 iunie 2019) și combaterea lui Vladimir Plahotniuc.
Potrivit surselor de propagandă rusești (Sputnik, 6 iunie 2019), la Sankt-Petersburg, președintele Dodon sugera că exista probabilitatea de a evita anticipatele, care altfel trebuiau sa fie declanșate pe 10 iunie (Europa Liberă, 7 iunie 2019). În acel moment, lipsea orice claritate despre viitorul partener de coaliție al Socialiștilor, dar condiția obligatorie impusă pentru aceasta era ca politica externă să fie echilibrată sau altfel spus - multi-vectorială. Atât Democrații, cât și ACUM erau deschiși spre negocieri cu Socialiștii deja pe 31 mai, dar inițial doar primii ofereau deschis poziția de speaker. Conținutul ofertei ACUM nu era făcută public, dar termenul limită propus era de 9 iunie (AGORA, 31 mai 2019). În dorința de împiedica o coaliție PSRM-PDM, componentele ACUM acceptă candidatura Zinaidei Greceanîi pentru funcția de speaker al Parlamentului (AGORA, 6 iunie 2019). Ulterior, Consiliul Republican al PSRM a fost determinant în excluderea Democraților din ecuație și optarea pentru cooperarea cu ACUM (PSRM, 7 iunie 2019). Astfel, protestele anti-ACUM orchestrate de către PDM pentru a face presiuni asupra Socialiștilor au eșuat (Adevărul, 7 iunie 2019).
Pe acest fundal, președintele Dodon anunță scurtarea vizitei sale în Rusia și revenirea în țară, unde comunică despre renunțarea la ideea de a dizolva Parlamentul și îl informează pe Ambasadorul rus, Șeful Delegației UE și reprezentantul Ambasadei SUA despre decizia de a consulta fracțiunile parlamentare pe 10 iunie (Presedinte.md, 8 iunie 2019). Surprinzător, dar îndată ce PSRM a decis să intre în dialog cu ACUM, Curtea Constituțională publică decizia cu privire la sesizarea președintelui Dodon depusă 17 zile în urmă (22 mai 2019) prin care stabilește că ziua finală pentru dizolvarea a Parlamentului este de 3 luni (Curtea Constituțională, 7 iunie 2019). Mai mult ca atât, după ce PSRM și ACUM au stabilit întrevederi la Parlament, sâmbătă 8 iunie, Curtea concretizează pentru mass-media că data limită de funcționare a Parlamentului este 7 iunie (Curtea Constituțională, 8 iunie 2019), utilizând termenul de „90 de zile”, în paralel cu cel de „trei luni”, fixat în Constituție.
Adițional la protestele anti-ACUM, inițiate pe 7 iunie, Democrații au început un atac mediatic organizat împotriva președintelui Igor Dodon și a Socialiștilor, în moment ce aceștia împreună cu ACUM formau Parlamentul și Guvernul. Astfel, sursele media controlate de către PDM au publicat materiale compromițătoare, de calitate dubioasă, conform cărora Igor Dodon ar fi încercat să convină asupra federalizării țării, ca parte a unui aranjament cu Rusia (Publika.md, 8 iunie 2019). În paralel cu acuzarea de trădarea de țară, PDM le-a incriminat lui Igor Dodon și Socialiștilor utilizarea finanțării rusești pentru campania electorală a alegerilor din 24 februarie 2019 (PDM, 8 iunie 2019). Atât Socialiștii, cât și Moscova prin vocea lui Dmitri Kozak contrazic versiunea Democraților, pe care îi învinuiesc că ar fi acceptat ideea schimbării radicale a politicii externe a Moldovei pentru a forma coaliția cu Socialiștii (RIA-Novosti, 9 iunie 2019).
Interesul Rusiei pentru o coaliție contra PDM a constituit un argument puternic ce a favorizat deschiderea PSRM față de ACUM și multiplele concesii făcute blocului, în special referitor la componența Guvernului. Or, PSRM a primit doar Ministerul Apărării și Oficiul Reintegrării, deși intenționa să consolideze competențele președintelui țării prin preluarea controlului asupra Ministerului de Externe și Integrării Europene și a Ministerului de Interne. Totodată, acuzațiile de trădare de țară și eventualul vot de neîncredere împotriva președintelui Dodon pentru promovarea agendei rusești (federalizarea țării) a devenit o altă influență, deși indirectă și nedorită, a factorului rusesc asupra deciziei Socialiștilor de a coordona la unison toți pașii cu ACUM. Probabil, prin cooperarea prolifică cu ACUM și cedările făcute blocului, Socialiștii planifică să disperseze critica și respectiv riscurile politice în legătură cu presupusele angajamente față de Rusia privind federalizarea Moldovei. Este cert faptul că Democrații ar putea să-l atace pe Igor Dodon printr-un vot de neîncredere în Parlament și că reprezentanții ACUM ar putea fi tentați să-l detroneze pe Igor Dodon, producând cel puțin alegeri prezidențiale anticipate înainte de 2020.
Ce urmează?
Chiar dacă este un parteneriat politic temporar (“înțelegere temporară”) acesta este considerat vital de către ACUM, și mai nou și de Socialiști, nu doar pentru a preveni alegerile anticipate, dar pentru a începe dezoligarhizarea sistemului politic moldovenesc. În prima fază, coaliția PSRM-ACUM a convenit asupra alegerii Zinaidei Greceanîi pentru funcția de speaker al Parlamentului, deși cu abținerea a patru deputați ACUM (Deschide.md, 8 iunie 2019). La rândul lor, Socialiștii au susținut în unanimitate un guvern mixt condus de Maia Sandu (IPN, 8 Iunie 2019), care îl are ca viceprim-ministru, ministru de interne pe Andrei Năstase, liderul Platformei Demnitate și Adevăr („DA”). Două funcții în Guvernul numit sunt cedate Socialiștilor – Biroul pentru Reintegrare (Vasile Șova) și Ministerul Apărării (Pavel Voicu) (TV8, 8 iunie 2019). Împreună, cei 61 de deputați din partea PSRM (35 mandate) și ACUM (26 mandate) au adoptat declarația prin care Moldova este calificată „stat capturat” și au eliberat din funcție conducerea Serviciului de Informații și Securitate (SIS) și a Centrului Anti-Corupție.
Pe plan extern, oficiul președintelui țării va contesta deciziile Curții Constituționale la Curtea Europeană pentru Drepturile Omului și le va transmite spre evaluare Comisiei de la Veneția (NewsMaker, 8 iunie 2019). Legitimitatea externă a Guvernului necesită însă aprobare urgentă și amplă, care din cauza confuziei privind constituționalitatea deciziilor politice din Parlament ar putea întârzia să apară. Deocamdată, doar șefia Partidului Popular European a salutat formarea guvernului condus de blocul ACUM (comunicat de presă expediat pe 8 iunie 2019) drept punct de pornire pentru „reîntoarcerea de la stat capturat la democrație”. Totodată, Socialiștii utilizează mesajul de susținere publicat de Constantin Kosaciov, Președintele Comisiei pentru Afaceri Externe a Consiliului Federației Ruse pe rețelele de socializare ca pe o “recunoaștere internațională” (PSRM, 8 iunie 2019). Unicul actor internațional major care s-a pronunțat în mod oficial după deciziile adoptate de 61 de deputați PSRM și PAS este UE, care deocamdată denotă mai mult precauție decât sprijin pentru noul guvern în frunte cu Maia Sandu. În schimb, partea europeană a îndemnat toate părțile politice la calm, reținere și dialog politic (EEAS, 8 iunie 2019).
Gesturile Democraților arată o preocupare a acestora, dar nu și o panică, față de mersul lucrurilor, pe care pentru prima dată din anul 2015 nu-l controlează în totalitate. Din acest punct de vedere, aceștia apelează la instrumente de intimidare a sectorului public și manipulare a opiniei publice. Astfel, PDM se pregătește pentru proteste în masă contra ACUM și PSRM, proiectați în presa controlată drept “organizatori ai unei lovituri de stat”. Cele mai puternice conspirații sunt dedicate Socialiștilor, care plătesc prețul unei contopiri benevole cu sfera de influență rusească. Democrații tind să păstreze starea lucrurilor cât mai puțin afectată de coalizarea temporară a componentelor ACUM și PSRM, care de această dată aduce rezultate, spre deosebire de coagularea eșuată a opoziției trans-partinice anti-PDM în perioada 2015-2016. Provocarea anticipatelor rămâne a fi obiectivul principal al PDM, dar pentru aceasta guvernarea PSRM-PAS trebuie să obțină o recunoaștere externă slabă. În prezent, chiar și după alegeri, imaginea Democraților în exterior a rămas încă șifonată. Iar noua faza a crizei politice în care intră Moldova din cauza deciziilor Curții Constituționale maximizează critica împotriva Democraților. Compensarea deficitului de credibilitate externă este făcută de către Democrați prin manifestarea puterii interne.
Persistă riscuri majore de confruntare între protestatarii pro-PDM, mobilizați activ în jurul instituțiilor de stat (Ministerul de Interne, Procuratură, etc.), cu cei care susțin guvernarea PSRM-PAS. De aceea, medierea externă devine o garanție a stabilității pentru următoarele zile și chiar săptămâni. Dar partenerii externi nu vor fi capabili să soluționeze problema constituționalității Guvernului Maiei Sandu și a organelor legislativului sub conducerea Zinaidei Greceanîi. Ordinea constituțională este unul din domeniile sensibile în care, cel puțin, partenerii europeni evită să facă interferențe. Un dialog politic, cu medierea externă, poate deveni o soluție constructivă și pașnică pentru a evita degradarea situației și o tranziție a puterii. Dar chiar și o asemenea mediere nu scoate din calcule posibilitatea unor alegeri anticipate.
În loc de concluzii...
Criza politică din Moldova este la un pas de a intra în faza unei crize constituționale, din cauza activității politizate a Curții Constituționale și erodarea încrederii față de orânduirea constituțională, în general. Formarea noului guvern condus de Maia Sandu este contestată de către PDM, ceea ce produce o situație inedită când vechiul executiv ar putea să refuze să părăsească instituțiile în favoarea celui nou ales.
Dacă forțele politice locale vor eșua să stabilească un dialog și să ocolească degradarea situației politice, atunci rolul salvator îi va reveni mediatorilor externi. Alegerile anticipate ar putea fi o soluție de compromis propusă de către Democrați, dar refuzată de către ACUM și PSRM.
Accentul coaliției PSRM-ACUM trebuie să fie pus pe consolidarea legitimității externe și extinderea acesteia asupra opiniei publice din țară. De aceea, noua guvernare PSRM-ACUM are nevoie de un aparat puternic de comunicare activă pentru a câștiga războiul informațional din țară și din străinătate, de care depind pozițiile de pe care Democrații ar putea fi forțați să negocieze o eventuală retragere.
Dionis Cenușa este politolog, cercetător la Universitatea Justus-Liebig din Giessen, absolvent al studiilor de masterat în Studii Politice Interdisciplinare la Colegiul Europei din Varșovia.
Domenii de cercetare: Politica Europeană de Vecinătate, relațiile UE-Moldova, politica externă a UE și Rusia, migrația și securitatea energetică.
Urmărește-l pe Dionis Cenușa în
Twitter.
IPN publică în rubrica Op-Ed articole de opinie semnate de autori din afara redacţiei. Opiniile exprimate în aceste materiale nu neapărat coincid cu opiniile redacţiei.
Dionis Cenușa
Vezi și:
- Politica externă „multi-vectorială” și integrarea europeană: realitățile din Serbia, Moldova și Georgia. Analiză de Dionis Cenușa
- Aderare europeană diferențiată: decuplarea iminentă a Ucrainei, Moldovei și Georgiei. Analiză de Dionis Cenușa
- Polarizarea (geo)politică din Georgia și Moldova și mizele pentru UE și Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Predominanța factorului geopolitic în agenda de aderare la UE a Ucrainei, Georgiei și Moldovei. Analiză de Dionis Cenușa
- Noua agendă de apărare a UE și dinamica din Europa de Est. Analiză de Dionis Cenușa
- Prognoze pentru Europa de Est în 2024: Criza de influență a UE și reînnoirea electorală a autocrațiilor. Analiză de Dionis Cenușa
- Factorul ungar-rusesc și dimensiunea ucraineană a lărgirii UE spre Est. Analiză de Dionis Cenușa
- Criza din Orientul Mijlociu și perspectiva europeană pentru Ucraina, Moldova și Georgia. Analiză de Dionis Cenușa
- Soluționarea conflictului transnistrean – trei scenarii pe fundalul intereselor geostrategice ale Moldovei, Ucrainei și Rusiei. Analiză de Dionis Cenușa
- Precedentul Ciprului, „conflictele înghețate” post-sovietice și agenda europeană a Ucrainei, Moldovei și Georgiei. Analiză de Dionis Cenușa
- Efectele protestelor anti-guvernamentale din Georgia și Moldova asupra pozițiilor UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Rusia și costurile geopolitice ale războiului: “conflictele înghețate” din Moldova și Azerbaidjan. Analiză de Dionis Cenușa
- Ucraina, Moldova și Georgia în contextul apropierii de UE: 5 principii pentru eficientizarea reformelor. Analiză de Dionis Cenușa
- Apropierea Ucrainei, Moldovei și Georgiei de UE – progres cu mai multe viteze. Analiză de Dionis Cenușa
- Dezinhibarea gândirii strategice a UE sub presiunea revizionismului militarist rusesc: spargerea “tabu-urilor” europene. Analiză de Dionis Cenușa
- Prevenirea amenințărilor de origine rusă în 2023: trei domenii prioritare de reducere a riscurilor pentru Occident. Analiză de Dionis Cenușa
- “Remodelarea” infrastructurii critice regionale sub impactul războiului – cazul Ucrainei, Rusiei și al UE. Analiză de Dionis Cenușă
- Criza energetică din Moldova și sentimentele de “unire” cu România, analiză de Dionis Cenușa
- Infrastructura critică a Ucrainei vs. ponderea energetică a Rusiei: “războiul nervilor”. Analiză de Dionis Cenușa
- Parametrii asistenței occidentale pentru Ucraina și Moldova – o pregătire înainte de „iarna rusească”. Analiză de Dionis Cenușă
- Tacticile rusești împotriva Ucrainei și Moldovei: ramificarea crizelor energetice. Analiză de Dionis Cenușa
- Atacurile rusești împotriva infrastructurii critice: riscurile pentru reziliența Ucrainei și implicațiile pentru UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Noile scenarii ale agresiunii rusești în lumina anexării ilegale din sud-estul Ucrainei. Analiză de Dionis Cenușa
- Relațiile moldo-ruse: între proteste antiguvernamentale și șantaj gazier. Analiză de Dionis Cenușa
- Războiul gazier al Rusiei și testul de reziliență pentru UE: 3 intenții rusești și 3 dileme europene. Analiză de Dionis Cenușa
- Dezoligarhizarea Ucrainei, Moldovei și Georgiei – condiția UE pentru avansarea perspectivei europene. Analiză de Dionis Cenușa
- Georgia și Moldova – analiza comparată a rezilienței de stat și a riscurilor de origine rusească. Analiză de Dionis Cenușa
- Sancțiunile UE și arma energetică a Rusiei – solidaritate versus fragmentare. Analiză de Dionis Cenușă
- Moldova și candidatura pentru UE: între risipirea legitimității și necesitatea unui dialog național. Analiză de Dionis Cenușa
- Candidatura de aderare la UE: Diferențe interne și geopolitice dintre Ucraina și Moldova. Analiză de Dionis Cenușa
- Cursa pentru candidatura de aderare la UE: Cele trei scenarii pentru Ucraina, Moldova și Georgia. Analiză de Dionis Cenușa
- Autonomia energetică a UE și „criza” sancțiunilor împotriva Rusiei – între blocaje și alternative noi. Analiză de Dionis Cenușa
- Insecuritatea regională și căutarea rezilienței pentru Moldova – pe bază de asistență de la UE sau NATO? Analiză de Dionis Cenușa
- Noile tendințe în agresiunea împotriva Ucrainei, sancțiunile occidentale și arma energetică rusească. Analiză de Dionis Cenușa
- Dialogul Moldovei și Georgiei cu UE și NATO – în căutare de atenție externă și resurse pentru reziliența de stat. Analiză de Dionis Cenușa
- „Noua” agendă europeană a Moldovei, unirea cu România și separarea de regiunea transnistreană. Analiză de Dionis Cenușa
- Sancționarea Rusiei pentru salvarea Ucrainei și factorul chinez. Analiză de Dionis Cenușa
- Invazia rusă și “rivalitatea” Ucrainei, Moldovei și Georgiei pentru aderarea la UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Criza rusească 2.0: Solicitările Ucrainei către Occident vs. noile scenarii ale Moscovei. Analiză de Dionis Cenușa
- Rolul asistenței UE în desprinderea Moldovei de Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Ucrainizarea securității europene: De ce Rusia acționează acum? Analiză de Dionis Cenușa
- Top șapte prognoze pentru PaE în 2022: Testarea reformelor locale și presiunea competiției geopolitice. Analiză de Dionis Cenușa
- Bilanțul anului 2021: 5 progrese și provocări în PaE – reziliența pro-UE și noile focare de instabilitate regională. Analiză de Dionis Cenușa
- Politica externă post-merkeliană a Germaniei – mai proeuropeană în Europa de Est și mai dură față de Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Politica externă a Moldovei – între „interconectarea” cu România și „echilibrarea” cu Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Criza migranților din Belarus, slăbiciunile UE și scenariile regimului lui Lukașenko. Analiză de Dionis Cenușa
- Lecții din Moldova privind securitatea energetică a UE și monopolul rusesc. Analiză de Dionis Cenușa
- Intențiile Rusiei de a contrabalansa influența occidentală în spațiul CSI, analiză de Dionis Cenușa
- Energizarea dialogului UE-Moldova: între entuziasm geopolitic, “moment istoric” și constrângeri locale. Analiză de Dionis Cenușa
- Așteptările UE și realitatea politică din Georgia și Moldova: contradicții și riscuri. Analiză de Dionis Cenușa
- Era post-Merkel și soarta est-europenilor: continuarea integrării europene și restabilirea integrității teritoriale. Analiză de Dionis Cenușa
- Resuscitarea relației Rusia-Moldova și conștientizarea vectorului european moldovenesc. Analiză de Dionis Cenușa
- Soluționarea conflictelor teritoriale în Parteneriatul Estic: În căutarea unei abordări personalizate a UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Triunghiul “asociat” Georgia-Moldova-Ucraina: aprofundarea integrării în UE și “scutul” împotriva influenței rusești. Analiză de Dionis Cenușa
- Sancțiunile economice ale UE și vulnerabilitatea Parteneriatului Estic la precedentul creat de Belarus, Analiză de Dionis Cenușa
- Alegerile anticipate din Moldova și puterea geopolitică a diasporei. Analiză de Dionis Cenușa
- Aprofundarea diferențelor în Parteneriatul Estic și apariția “Trio-ului” pan-european. Analiză de Dionis Cenușa
- Oligarhii din Georgia, Moldova și Ucraina: între retragere, regrupare și „reeducare”. Analiză de Dionis Cenușa
- Atitudinea față de UE în Georgia, Moldova și Ucraina – între adorație și moderație, analiză de Dionis Cenușa
- Ajustarea regimului fără vize cu UE pentru est-europeni – de la pandemie spre “pașaport verde”. Analiză de Dionis Cenușa
- „Sputnik V” la frontiera UE și țintele Rusiei în Moldova. Analiză de Dionis Cenușa
- Trăsăturile “diplomației vaccinului” în Moldova: Avantajele României în fața Rusiei. Analiză de Dionis Cenușă
- Calculele UE în Ucraina, Georgia și Moldova – navigând între crize politice, reforme și „umbrele” Rusiei. Analiză de Dionis Cenușă
- Anticiparea reacției Rusiei la viitoarele sancțiuni UE: divizare, dezinformare sau destabilizare? Analiză de Dionis Cenușa
- Relația UE-Rusia în 2021 - între „pragmatism distorsionat” și „politică externă rezistentă”. Analiză de Dionis Cenușa
- Reeuropenizarea politicii externe a Moldovei și poziția UE vizavi de criza politică moldovenească. Analiză de Dionis Cenușa
- Top 8 prognoze pentru statele PaE în 2021 – între “contestare” și “reînnoire”. Analiză de Dionis Cenușă
- Bilanțul anului 2020 pentru statele PaE: 5 oportunități și 5 provocări majore. Analiză de Dionis Cenușă
- UE, “Actul Magnitsky” și țintirea autocraților din vecinătatea estică. Analiză de Dionis Cenușa
- Relația Moldova-Rusia și tranziția post-Dodon: între abordarea “inteligentă” și cea “emoțională”. Analiză de Dionis Cenușă
- Reziliența informațională lângă frontierele estice ale UE. Analiză de Dionis Cenușă
- Vecinătatea estică a UE la o nouă răscruce – între enigme electorale și crize de securitate. Analiză de Dionis Cenușa
- Moldova – alegeri prezidențiale fără „vot geopolitic”? Analiză de Dionis Cenușă
- Optica Rusiei, Chinei și UE vizavi de criza politică din Belarus – între intervenție, susținere și influență, analiză de Dionis Cenușa
- Belarus – o nouă “revoluție de catifea” în Parteneriatul Estic? Analiză de Dionis Cenușa
- „Favoriții” mecanismului de condiționalitate al UE: Georgia, Moldova sau Ucraina? Analiză de Dionis Cenușa
- Efectele acțiunilor UE în Moldova – asistența financiară și contradicțiile opoziției, analiză
- Președinția Germaniei în UE și viitorul Parteneriatului Estic: Ghidul pentru gestionarea unei realități „incomode”, analiză
- Agenda politică a UE și “nisipurile mișcătoare” din Ucraina, Moldova și Georgia. Analiză
- Condiționalitatea UE și combaterea euroscepticismului în Parteneriatul Estic, Op-Ed
- Uniunea Euroasiatică și criza sanitară: integrare lacunară și ambiții geopolitice, Op-Ed
- Solidaritatea NATO și factorul rusesc: Lecția dură a rezilienței de stat. Op-Ed
- China și Rusia - diplomație sanitară și “fragmentarea” Europei, Op-Ed
- Efectele pandemiei - între solidaritatea UE și reziliența vecinilor estici, Op-Ed
- “Guvernele căzătoare” din Moldova și Ucraina: Patru asemănări și două contraste, Op-Ed
- Integrarea europeană în vecinătatea UE: Cu sau fără „de-geopolitizare”? Op-Ed
- Efectele “macronizării” relațiilor UE-Rusia asupra vecinătății estice, Op-Ed
- Vocile „unioniste” din Moldova, migrația și integrarea europeană în Est, Op-Ed
- Imobilizarea oligarhilor în Moldova, Georgia și Ucraina: misiune (im)posibilă? Op-Ed
- Zece prognoze în 2020: Geopolitizarea oligarhiei în Moldova și apropierea UE-Rusia, Op-Ed
- Anul eurooptimismului “scurtat” în Moldova: Top 3 succese și regrese în 2019, Op-Ed
- Dialogul moldo-român: de la “ton calm” la regim de condiționalitate, Op-Ed
- Trauma perspectivei europene, vecinătatea UE și ecourile cazului moldovenesc, Op-Ed
- Dialogul UE-Moldova: Există integrare europeană după guvernul Maiei Sandu? Op-Ed
- Moldova și Serbia între extinderea UE și avansarea euroasiatică, Op-Ed
- Ajutorul macro-financiar al UE pentru Moldova: recompensă obiectivă sau stimulent politic?, OP-ED
- Rusia, UE și refacerea conviețuirii geopolitice pe linia Kiev-Chișinău-Tbilisi, Op-Ed
- Guvernul reformelor din Moldova și “creditul de încredere” al UE, Op-Ed
- Politica externă “echilibrată” a Moldovei, axa Paris-Moscova și dosarul ucrainean, Op-Ed
- Fragilitatea guvernării de la Chișinău și agenda europeană până în 2020, OP-ED
- Deblocarea asistenței europene pentru Moldova: cu sau fără condiționalitate? Op-Ed
- „Primăvara anti-oligarhică” sau iluzii temporare în Moldova, Ucraina și Georgia, Op-Ed
- Cedarea regimului oligarhic, relansarea integrării europene în Moldova și agenda Rusiei, OP-ED
- Vitezele politice din Moldova, Ucraina și Georgia: în căutarea unui „cerc virtuos”, OP-ED
- Intersecția simbolurilor geopolitice în Moldova: între trecutul sovietic și drepturile minorităților sexuale, OP-ED
- Liberalizarea vizelor în Moldova după 5 ani: slăbiciunile bunei guvernanțe și comparații ucraineano-georgiene, OP-ED
- Moldova post-electorală: între avertismentele Rusiei, absența UE și alegerile anticipate, OP-ED
- Comportamentul (geo)politic al președinților Moldovei, Georgiei și Ucrainei: între percepții și realități fluctuante, OP-ED
- Formarea coaliției post-electorale din Moldova și câștigurile Moscovei, OP-ED
- Puterea diasporei în alegerile din Moldova – între percepții și realități, OP-ED
- Atitudinile cetățenilor din Moldova, Ucraina și Georgia față de UE și paradoxurile sondajelor, OP-ED
- Zece prognoze pentru 2019: Reconfigurarea agendei europene în Moldova și criza statului de drept în UE, OP-ED
- Anul bulversărilor în integrarea europeană a Moldovei: Top 3 progrese și eșecuri în 2018, OP-ED
- Deficiențele condiționalității europene și supraviețuirea clasei politice din Moldova, OP-ED
- Avertizarea cu suspendarea regimului fără vize pentru Moldova și sinergia criticii UE, OP-ED
- Conviețuirea dificilă a societății civile cu regimurile oligarhice din Moldova și Georgia, OP-ED
- Eșecul introducerii integrării europene în Constituția Moldovei: perdanții și câștigătorii, OP-ED
- Viitorul Acordurilor de Asociere în Moldova, Ucraina și Georgia: factorul local, european și cel rusesc, OP-ED
- Oportunitățile opoziției extra-parlamentare, temerile guvernării și poziționarea față de UE, OP-ED
- Radiografia asistenței macro-financiare a UE în Moldova, Ucraina și Georgia: fruntașii și codașii, OP-ED
- Răcirea relațiilor UE-Moldova până la un nou test electoral, OP-ED
- Protestele anti-guvernamentale, stratagemele guvernării și agenda europeană a Moldovei, OP-ED
- Discrepanțele Chișinăului cu UE și intenția de valorificare a factorului rusesc, OP-ED
- Cazul Moldovei – un precedent periculos sau nu pentru relația UE cu Ucraina și Georgia? OP-ED
- Impactul rezoluției PE: de la o criză politică a guvernării la atacarea imaginii UE în Moldova, OP-ED
- Acutizarea dialogului UE-Moldova și calculele guvernării de la Chișinău, OP-ED
- Invalidarea alegerilor din Chișinău, scenariile guvernării și reacția UE, OP-ED
- Președinția României în Consiliul UE și contextul politico-energetic din Moldova, OP-ED
- Protestele sociale pe timp de integrare europeană: De ce cetățenii din Georgia protestează mai des decât cei din Moldova? OP-ED
- Impactul reapropierii dintre UE și Rusia asupra Ucrainei, Georgiei și Moldovei, OP-ED
- Multivectorialismul extern al Președintelui Dodon și incertitudinile geopolitice post-electorale, OP-ED
- Dependența energetică a Moldovei, evitarea transparenței și ignorarea datoriei pentru gazul rusesc, OP-ED
- UE și limitele „condiționalității stricte” față de Moldova, OP-ED
- Rolul și implicațiile (euro)unionismului în scrutinul din Moldova, OP-ED
- Aspirațiile europene ale Georgiei și lecțiile de învățat pentru Moldova, OP-ED
- Regenerarea regimului Putin și implicațiile pentru PaE și Moldova,OP-ED
- Scenariile (geo)politice pentru alegerile parlamentare din Moldova, OP-ED
- Moldova și UE: un dialog încâlcit în probleme vechi și așteptări noi, OP-ED
- Diagnoza oligarhiei din Moldova, Ucraina și Georgia și soluții pentru deoligarhizare, OP-ED
- Asistența UE pentru Moldova, urgentarea reformelor și supraviețuirea guvernării, OP-ED
- Integrarea europeană, importul legislației UE și soluții practice pentru conturarea beneficiilor, OP-ED
- Moldova și poziția de fruntaș al PaE – între reforme forțate și avantajul comparației regionale, OP-ED
- Lupta Moldovei contra dezinformării rusești: lacune și calcule electorale, OP-ED
- Noul mecanism de suspendare a vizelor – un instrument adițional pentru țintirea corupției din Moldova, Ucraina și Georgia, OP-ED
- Curtea Constituțională, integrarea europeană și lupta (geo)politică, OP-ED
- Președinția Bulgariei în UE și efectele asupra Moldovei, OP-ED
- Zece prognoze pentru 2018: Testarea electorală a vectorului european și renașterea forțelor pro-ruse în Moldova, OP-ED
- Natura creșterii percepției pro-europene și tentativa de “constituționalizare” a vectorului european, OP-ED
- Lupta cu propaganda rusă în Moldova, sensibilizarea SUA și contextul european, OP-ED
- Moldova și perspectiva de aderare la UE – lipsă de pregătire politică, instituțională și emoțională pe ambele părți, OP-ED
- Viitorul PaE și Moldova după Declarația de la Bruxelles – între pragmatism și realități locale, OP-ED
- Cu ce merge Parteneriatul Estic și Moldova la summitul de la Bruxelles?OP-ED
- Moderarea euroscepticismului Președintelui Dodon, comerțul Moldova-UE și resuscitarea simpatiilor proeuropene, OP-ED
- Legitimitatea guvernelor din PaE, supraviețuirea vectorului european și Moldova, OP-ED
- Multiplele viteze ale Parteneriatului Estic, societatea civilă și cazul Moldovei, OP-ED
- Rusia, naționalismul din Europa și Moldova, OP-ED
- Integrarea europeană, unionismul pro-european și defectele guvernării de la Chișinău, OP-ED
- Agendă pro-reformă în loc de blocarea asistenței macro-financiare, OP-ED
- Mandatul noului Șef al Delegației UE de la Chișinău și prima provocare majoră, OP-ED
- Misiunea UE în Vecinătatea Estică și Moldova: stimularea dezvoltării sau integrare europeană? OP-ED
- Magnetizarea Parteneriatului Estic, rolul Rusiei și implicațiile pentru Moldova, OP-ED
- Societatea civilă: agenți de influență sau sanitari ai sistemului politic. OP-ED
- Integrarea europeană în Moldova: proiect elitist sau nu? OP-ED
- Moldova la 26 de ani: între sustenabilitate și europenizare , Op-Ed
- Finalul mandatului lui Pirkka Tapiola, președintele pro-rus și oligarhul pro-european, OP-ED
- Miza Chișinăului: Asistența macrofinanciară și recunoașterea din partea UE, OP-ED
- Republica Moldova și “stabilitocrația” din vecinătatea europeană, OP-ED
- Reevaluarea Acordului de Asociere cu UE: soluție sau noi incertitudini? OP-ED
- Reacția UE la introducerea votului mixt: pragmatism sau slăbiciune, OP-ED
- Finanțarea externă a societății civile, presiunile guvernării și eurointegrarea, OP-ED
- Stimularea reformelor în Moldova, Georgia și Ucraina: condiționalități noi vs perspectiva europeană
- Președinția Estoniei în cadrul UE și implicațiile pentru Moldova
- Restabilirea livrărilor de electricitate din regiunea transnistreană și slăbiciunea factorului european, OP-ED
- Comisia de la Veneția, votul mixt și asistența europeană, OP-ED
- Rolul președintelui Dodon pentru Rusia și implicațiile pentru integrarea europeană, OP-ED
- Prioritățile Parteneriatului Estic până în 2020 și cum poate beneficia Moldova, OP-ED
- Valorile europene versus valorile tradiționale și subtextul geopolitic din Moldova, OP-ED
- Agenda europeană, societatea civilă și confruntarea cu guvernarea, OP-ED
- Trei scenarii privind soarta asistenței macro-financiare a UE pentru Moldova, OP-ED
- Stoparea asistenței europene versus votul uninominal în Moldova, OP-ED
- Cum Moldova a devenit “stat capturat”? OP-ED
- Dezastrele naturale din Moldova și oportunitățile relației cu UE, OP-ED
- Moldova după trei ani de regim fără vize cu UE și noile realități europene, OP-ED
- Poate Memorandumul cu Uniunea Euroasiatică diminua agenda europeană a Moldovei? OP-ED
- Îngrijorările ascunse ale UE și adaptabilitatea guvernării, OP-ED
- Moldova forțată să combine CSI și Uniunea Euroasiatică cu integrarea europeană, OP-ED
- Demersul pro-reformă al UE și planurile pro-rusești ale președintelui Dodon, OP-ED
- Viteze multiple în UE și în vecinătatea ei: Unde este Moldova? OP-ED
- Simpatiile pro-europene și rostul opoziției pro-UE, OP-ED
- Președinția versus guvernarea: între conviețuire politică și antagonism geopolitic, OP-ED
- Securitatea europeană și demersul Rusiei pentru o lume post-occidentală, OP-ED
- Acordul de Asociere cu UE și paradoxurile președintelui Dodon
- Dilema UE: să critice guvernarea sau să combată propaganda eurosceptică a președintelui pro-rus? OP-ED
- Dialoguri paralele între UE și Moldova și factorul ruso-euroasiatic, OP-ED
- Implementarea DCFTA în regiunea transnistreană – are loc sau nu? OP-ED
- Populismul și integrarea europeană în Moldova
- Misiune dificilă: aprofundarea europenizării și restabilirea relațiilor cu Rusia
- Parteneriatul Estic devine mai “practic”. Ce câștigă Moldova? OP-ED
- Despre „cererea de aderare” la UE şi temele de acasă ale Moldovei, OP-ED IPN
- Interconectarea energetică cu UE: Reţeta pentru diminuarea dependenţei faţă de regiunea transnistreană şi Rusia
- Tactica europenilor în raport cu Chişinăul: Reforme acum şi aici, Op-Ed
- Georgia, liberalizarea vizelor cu UE şi implicaţiile pentru Moldova
- Chişinăul accelerează reformele pentru a seduce Uniunea Europeană
- Europenii din nou la Chişinău: între dialogul cu guvernarea şi liderii protestelor
- Decodificarea poziţiei UE pe cazul Moldovei: Semnificaţia reală versus erori şi omiteri
- Criza Schengen: Afectează aceasta regimul liberalizat de vize pentru Moldova sau nu?
- Presa occidentală şi cea rusească despre protestele de la Chişinău: între dezinformare şi manipulare
- Reacţiile UE şi SUA la noile proteste anti-guvernamentale de la Chişinău
- Ideea alegerilor anticipate în Moldova: Noii pro-europeni de la Chişinău – „da”, voci de la Bruxelles – „mai bine nu”
- UE sub preşedinţia olandeză şi aluziile la Moldova
- UE în Moldova: o reţetă pentru reanimarea vectorului european în 2016