Interviu IPN
Procurorul General Corneliu Gurin crede că sistemul Procuraturii trebuie şi poate fi reformat în interesul cetăţenilor şi al societăţii, iar tensiunile politice legate de eventuala revizuire a voturilor parlamentarilor privind numirea sa în funcţie nu ar avea legătură cu persoana sa, ci cu statutul şi viitorul acestei instituţii fundamentale ale statului de drept.
- Domnule Procuror General, în pofida unor reguli nescrise în profesia noastră, trebuie să vă mulţumesc pentru că aţi dat curs solicitării IPN de a oferi acest interviu, solicitare care am adresat-o în chiar în ziua de 18 aprilie, când aţi fost numit în funcţie. Trebuie să recunosc că acea solicitare a fost mai mult un test pentru a cântări intenţiile Dvs declarate privind transparentizarea activităţii Procuraturii şi că, ulterior, mai degrabă nu am contat pe acordul Dvs în condiţiile când spiritele politice în jurul funcţiei de Procuror General s-au încins din nou.
- Am considerat şi consider sincer că transparentizarea activităţii oricărei instituţii ale statului, nu doar a Procuraturii, este şi un instrument de reformare, dar şi de asigurare a activităţii în interesul societăţii. De aceea am considerat util să dau un exemplu colegilor mei, să institui şi pentru mine un nivel înalt de comunicare cu presa, dar, cu părere de rău, pe parcurs m-am văzut obligat să abordez şi alte probleme, exact în contextul tensiunilor despre care vorbiţi.
- Până la tensiuni. Dacă înţeleg corect, este primul interviu pe care îl daţi de la instalarea în funcţie, de aceea voi începe prin a vă întreba cum aţi început activitatea la conducerea Procuraturii Generale? Asta pentru ca să putem înţelege stilul pe care îl abordaţi în noua Dvs funcţie.
- Am început atent, cu paşi mărunţi, bine cântăriţi dar şi hotărâţi. În primul rând, am vrut să cunosc îndeaproape personalul, am purtat mai multe discuţii legate de partea organizatorică a instituţiei, am avut câteva întâlniri cu reprezentanţi ai corpului diplomatic acreditaţi la Chişinău, cu reprezentanţi ai unor instituţii ale statului şi, în scurta perioadă care s-a scurs, am intrat în activităţile curente ale instituţiei. Acomodarea nu va dura foarte mult, împreuna cu colegii din Procuratura Generală suntem deja în faza de lucru asupra unor proiecte şi măsuri prin care să creştem eficienţa instituţiei, să o facem mai transparentă şi dedicată exclusiv sarcinilor constituţionale şi legale.
- Credeţi ca apucaţi pana joi? Înţeleg că joi ar exista posibilitatea sa fiţi revocat din funcţie.
- Nu-mi fac deloc griji pentru mine, personal. Eu nu lucrez cu gândul la astfel de lucruri, am luat in serios numirea mea în această funcţie deosebit de importantă pentru statul de drept şi refuz să cred că cineva ar putea acum să se joace cu acest lucru. Nu am înţeles foarte bine ce s-a întâmplat în Parlament, am văzut doar în presă că ar fi deputaţi care nu ar dori să-şi mai recunoască votul. Eu am discutat cu membrii fracţiunilor până la procedura de vot, am fost în sală în momentul votului, am depus jurământul prevăzut de lege, am văzut Hotărârea publicată în Monitorul Oficial. Deoarece s-au realizat proceduri constituţionale şi fapte juridice consumate, pot crede că e doar o acţiune care face parte din peisajul tensionat de acum. Refuz să cred că cineva încearcă acum să tranzacţioneze funcţia de Procuror General sau că numele meu ar putea fi folosit drept instrument de şantaj între partidele politice. Atunci când am acceptat funcţia de Procuror General, i-am spus atât domnului Lupu, cât şi domnului Filat, că nu voi accepta niciodată să fiu parte a unei înţelegeri politice şi să găsească altă persoană să o nominalizeze, dacă doresc să facă un târg politic cu această funcţie. Nu întâmplător am pus condiţia şi chiar mi-am luat angajament public, ca eu, în calitate de Procuror General, să nu intervin în domeniul desfăşurării anchetelor penale, ci să mă ocup de reformarea şi modernizarea instituţiei. În felul acesta am decis să mă protejez a priori de eventuale încercări de presiune politică. Amândoi demnitarii au acceptat poziţia mea, mi-au garantat că voi avea libertate deplină să-mi fac meseria şi să-mi ajute în realizarea planurilor. Eu contez pe cuvântul şi buna credinţă a celor doi, sunt oameni pe care îi cunosc de mai mult timp, îi respect şi am încredere în promisiunile lor.
- Ce relaţie aveţi cu domnul Filat, cu domnul Lupu?
- Cu domnul Filat ne cunoaştem de foarte mult timp, chiar din tinereţea „fragedă”, când aveam acelaşi statut simplu, şi drag mie – de studenţi la Facultatea de Drept a Universităţii „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi. Chiar dacă eram în ani diferiţi de studii şi exista o diferenţă de vârstă, am avut tot timpul o relaţie buna, dar nu una foarte apropiată. Am comunicat şi după finalizarea studiilor, nu am avut tangenţe profesionale, dar niciodată nu ne-am întors spatele. Este un om pe care îl respect, apreciez modul în care a evoluat politic.
Cu domnul Lupu am avut o relaţie profesională bună în scurta perioada de timp cât am lucrat împreuna, apoi am plecat din funcţia pe care o deţineam şi după aceasta nu am mai comunicat foarte intens. Dar consider că şi dumnealui este un politician abil, un om de cuvânt şi am toate motivele să cred că atunci când mi-a propus să candidez la funcţia de procuror general a făcut-o cu onestitate şi în dorinţa de a susţine reformarea instituţiei.
- Apropo, cum aţi ajuns candidat, după ce aţi fost şeful Comisiei pentru selectarea candidatului?
- Şef al Comisiei respective am fost ales unanim de către membrii Comisiei, nu am fost desemnat de preşedintele Parlamentului şi nu am avut nicio imixtiune în activitatea Comisiei din partea dlui Marian Lupu. Şi vreau să ştiţi că regret neacceptarea de către fracţiunile parlamentare a candidatului selectat prin concurs, domnul Vitalie Pîrlog. Dumnealui are o experienţă bogată şi a surprins plăcut prin modul profesionist in care s-a prezentat în cadrul concursului, are viziuni foarte bune şi moderne privind activitatea Procuraturii şi a avut prestaţia cea mai calificată dintre candidaţii care s-au prezentat la concurs. Eu cred ca s-a făcut o greşeala atunci când s-a reacţionat foarte rapid şi nu s-au verificat mai întâi argumentele comisiei, dosarul şi prestaţia candidatului respectiv. Am ajuns la situaţia pe care o ştiţi cu toţii, când fracţiunile parlamentare au anunţat public că nu-l accepta pe domnul Pîrlog, dar eu nu am văzut ca cineva să motiveze profesionist şi argumentat acest refuz. Domnul Marian Lupu înţeleg că a discutat cu domnia sa, i-a prezentat situaţia şi au convenit că în acele condiţii nu avea sens să mai propună plenului Parlamentului candidatura respectivă. A urmat o discuţie la care m-a invitat preşedintele Parlamentului şi mi-a propus să candidez pentru funcţia de procuror general, mi-a prezentat argumentele sale. Am cerut timp de gândire şi abia după ce am discutat cu mai multă lume, inclusiv cu domnul Vlad Filat, am acceptat să fie înaintată candidatura mea.
- Imediat după ce aţi fost numit în funcţie, în presă a apărut un articol ca aţi fi avut în trecut un dosar penal. Cum comentaţi?
- Este o insinuare şi o manipulare grosolană, ea nu a apărut în presă, ci a fost plasată, aruncată de cineva în presă, de cineva care, probabil, ar fi deranjat de numirea mea şi de eşuarea unor planuri obscure. Reafirm categoric că nu am fost invitat sau audiat niciodată de organele de urmărire penală, nu am avut niciodată calitatea de bănuit, învinuit sau inculpat în vreun dosar penal, am prezentat cazierul judiciar, iar Procuratura a şi comunicat oficial aceste lucruri. În toată viaţa mea m-am condus exclusiv de lege şi normele etico-morale, pentru mine acestea nu sunt simple cuvinte, ci valori perene, de ele mă voi conduce şi în viitor.
Eu mă aşteptam la astfel de campanii murdare, ele, probabil, vor continua, dar nu am de gând să le dau importanţă. Este foarte simplu de observat care este scopul acestor campanii şi las opinia publică sa tragă concluziile de rigoare. Oricine ar fi fost numit în aceasta funcţie, ar fi avut parte de astfel de campanii de denigrare, dintr-o direcţie sau alta. Nu zic că ar fi normal acest lucru şi chiar voi lucra pentru ca situaţia în societate să se schimbe şi la acest capitol, păcat că avem asemenea fenomene, dar nu le putem eradica într-o zi. Doar una mă îngrijorează – nu sunt atacat eu, dar este atacată instituţia Procuraturii, asta se urmăreşte. Am spus acest lucru şi la întâlnirile cu reprezentanţii corpului diplomatic, au şi ei păreri similare.
- Credeţi că Procuratura Generala poate fi depolitizată?
- Depolitizarea nu se face doar prin numirea unui Procuror General apolitic. Asigurarea independenţei şi depolitizarea se realizează prin crearea unor mecanisme care să blocheze tentativele de influenţare politică a tuturor procurorilor. Nici chiar un naiv nu ar putea crede că presiunile politice s-ar face doar asupra conducătorului unei instituţii. De aceea, prioritatea mea acum este sa găsesc, împreună cu colegii, instrumente eficiente prin care să nu admitem pe viitor astfel de ingerinţe în activitatea procurorilor şi a Procuraturii. Şi eu nu mă refer doar la ingerinţele politice, ci la orice fel de încercări de a influenţa procurorii şi ancheta penală.
- În cât timp credeţi ca puteţi face din Procuratura Generala o instituţie reformata?
- Procesul de reformă este unul de durată, dar important este sa fie demarat, să se lucreze constant în aceasta direcţie şi să nu rămânem la faza de strategii şi mese rotunde. Eu cunosc ce s-a făcut până acum, există planuri şi documente de politici în domeniu, procuratura are deja un plan propriu de dezvoltare strategică aprobat de Consiliul Superior al Procurorilor. Avem câteva sarcini: evaluăm rezultatele atinse, continuăm ce a fost bun, eradicăm ce a fost rău şi venim cu acţiuni noi, de impact imediat şi pe termen mediu. Evident că vom continua şi chiar ne propunem urgentarea unor măsuri din Strategia de Reformă a Sectorului Justiţiei şi Strategia Naţională Anticorupţie, din alte documente de politici în care Procuratura este implicată direct.
Vom proceda la reforme interne, prin optimizare, modernizare şi reducerea competenţelor improprii, vom insista pentru excluderea imixtiunilor în activitatea procurorilor, pentru consolidarea autonomiei şi independenţei Procuraturii şi a procurorilor. Consider că demult este necesară consolidarea locului Procuraturii în cadrul autorităţii judecătoreşti şi acordarea unui statut de magistrat procurorilor, cu elementele clasice ale acestui statut.
Şi mai consider deosebit de importante restabilirea încrederii societăţii şi a fiecărui cetăţean în Procuratură, asigurarea unui nou nivel de comunicare şi transparenţă, consolidarea încrederii procurorilor în forţele şi importanţa activităţii lor, eficientizarea organelor colegiale şi de autoadministrare ale Procuraturii, consolidarea rolului acestora.
Sper că vom fi consultaţi şi la întocmirea noului program de guvernare, capitolul ce vizează reforma Procuraturii, vom prezenta propuneri şi în această privinţă, dar şi noi modificări în legislaţie.
Nu voi întreprinde măsuri pripite, este vorba de un sistem complex şi cu atribuţii importante, este pusă în balanţă soarta cetăţenilor şi drepturile acestora. Dar lucrurile trebuie schimbate şi asta vom face, împreună cu toţi cei care doresc sincer să contribuie şi se implică.
- Am văzut în presă că aţi avut mai multe întrevederi în ultimele zile, inclusiv cu ambasadorul UE şi ambasadorul SUA. Ce aţi vorbit cu ei?
- A fost iniţiativa dumnealor şi le mulţumesc inclusiv pentru aceasta. Am avut întrevederi foarte bune, constructive, cu domniile lor. Le-am prezentat viziunea mea legată de activitatea şi reforma Procuraturii, le-am cerut sprijinul pentru reformarea instituţiei şi am primit asigurări că vor contribui cu toate posibilităţile pe care le au.
Cu reprezentatul UE, domnul ambasador Dirk Schuebel, am discutat despre implementarea Strategiei de Reformă a Sectorului Justiţiei şi asistenţa UE în domeniu, acordată Republicii Moldova, dar şi despre asistenţa directă acordată prin intermediul expertului european de nivel înalt ce asistă activitatea de reformă a Procuraturii, care s-a implicat energic în sprijinirea activităţii instituţiei. Am discutat despre activitatea misiunii EUBAM, cu reprezentanţii căreia am avut o întâlnire aparte şi am convenit la eficientizarea cooperării. Am solicitat şi examinarea posibilităţilor de asistenţă suplimentară pentru domeniul comunicare şi transparenţă, am văzut deschiderea dlui ambasador Schuebel de a ajuta şi sper să avem o cooperare avansată în diverse domenii.
Dl William Moser, ambasadorul extraordinar şi plenipotenţiar al Statelor Unite a reiterat sprijinul pe care îl acordă SUA în diverse domenii, inclusiv cele ce vizează activitatea Procuraturii. Am trecut în revistă domeniile prioritare şi proiectele de perspectivă imediată care vizează reforma Procuraturii şi sunt implementate în parteneriat cu diverse organizaţii neguvernamentale, am punctat anumite aspecte importante de activitate. Dl Ambasador a declarat că avem susţinere deplină în activităţile derulate şi cele de perspectivă, Statele Unite dorind să contribuie dedicat la eforturile de îmbunătăţire a stării de lucruri în ţara noastră.
Discuţiile avute cu domnii ambasadori m-au mobilizat foarte mult şi mi-au dat încredere suplimentară. M-a impresionat nivelul de cunoaştere a situaţiei şi dorinţa lor sinceră de a ajuta, am apreciat întotdeauna ce fac partenerii externi pentru Moldova şi cetăţenii ţării noastre, iar acum această apreciere a crescut.
- Închei prin a vă întreba ce o să faceţi, totuşi, dacă joi Parlamentul vă va revoca?
- Nu trăiesc cu numărarea zilelor de joi sau vineri: voi întruni colegii, le voi mulţumi şi voi ieşi cu capul sus, pe uşa principală a sediului Procuraturii. Eu întotdeauna am avut ce să fac, îmi voi relua cu plăcere şi dedicaţie activitatea in zona societăţii civile şi a expertizei juridice independente, mă voi dedica suplimentar reformei Procuraturii, ar fi o chestiune de onoare. Întrebarea legată de viitor trebuie, însă, adresată celor care joi ar putea decide anularea votului deja acordat şi validat, cu dânşii trebuie de discutat despre viitorul Procuraturii Generale, eu pot răspunde doar de etapa cât deţin aceasta funcţie. Eventuala decizie care se va lua, nu se va lua în legătura cu persoana mea, ci în legătură cu Procuratura, cu statutul şi viitorul acestei instituţii fundamentale ale statului de drept. Sunt sigur că oamenii de stat care reprezintă Parlamentul Republicii Moldova trebuie să se conducă de interese de stat şi de binele societăţii, iar deciziile luate vor urmări aceste deziderate.
Consemnare: Valeriu Vasilică, IPN
Valeriu Vasilică
Vezi și:
- De care parte a cortinei se va afla Moldova după noua împărțire a lumii? Analiză de Valeriu Vasilică
- Participarea transnistrenilor în alegeri: între beneficiu și pericol. Analiză de Valeriu Vasilică
- Cârdășia Moscovei și a Tiraspolului va continua „până la sfârșit”. Analiză de Valeriu Vasilică
- Valentin Constantinov: Pe dictatori îi interesează doar puterea personală. Interviu IPN
- Yoshihiro Katayama: Programele japoneze de asistență s-au extins în toate domeniile vieții societății moldovenești. Interviu IPN
- Beneficiile și riscurile reluării exporturilor de fructe în Rusia. Analiză de Valeriu Vasilică
- Opriți războiul!… și filmele despre război. Consemnări de Valeriu Vasilică
- Benedetto Della Vedova: Pornim de la relațiile excelente pentru a crea spații noi pentru apropiere
- După Rusia, și o parte din Moldova bate în SUA sau Patria se vinde doar ieftin! Analiză de Valeriu Vasilică
- Hârtia de turnesol a dosarului deputaților transfugi. Analiză de Valeriu Vasilică
- Asociația, venită de pe Lună, a Judecătorilor din Republica Moldova. Analiză de Valeriu Vasilică
- Virusul sau Cel de-al Doilea Om este ucigaș? Analiză de Valeriu Vasilică
- Valeria Biagiotti: Vă invit să deveniți agenţii schimbării, fiecare să înceapă de la sine
- Natalia Gavrilița: E crucial să construim țara cu o majoritate stabilă, integră și bine intenționată. Interviu IPN
- Ruth Huber: Noua Strategie de cooperare internațională a Elveției confirmă că Moldova rămâne o țară prioritară. Interviu IPN
- „Guvernarea”- Opoziția, scor 1:1. Prelungiri sau lovituri de departajare? Analiza IPN
- Mihai Murguleț: Reformarea justiției depinde de voința politică. Interviu IPN
- Desiree Jongsma: Examinăm și implicațiile mai larg COVID-19 pentru copii și femei. Interviu IPN
- Mihail Cotorobai: „Coronavirusul nu poate să anuleze drepturile omului”. Interviu IPN
- Peter Michalko: „Cuvântul-cheie în noile politici ale UE este „împreună”. Interviu IPN
- Premierului Ion Chicu îi cedează nervii?
- Fisura salvatoare a PDM. Analiză IPN
- Ion Chicu: Avem o societate care s-a dezamăgit în instituțiile și viitorul acestui stat
- Pavel Filip: Republica Moldova este totuși pe un drum de evoluție
- Maia Sandu: O viață mai bună înseamnă libertate și regim care respectă drepturile omului
- Andrei Năstase: PPPDA a militat și a insistat pe unitatea forțelor proeuropene
- Daniel Ioniță: Acolo unde sunt mai mulți români, există și o mică Românie... Interviu IPN
- Ion Manole: Vom insista ca dialogul politic să conțină garanții reale pentru respectarea drepturilor omului în Transnistria
- Valeria Biagiotti: Există lucruri care fac relațiile moldo-italiene mai speciale... Interviu IPN
- Inițiativa sau Moțiunea? Motivele și efectele lor. Analiză IPN
- PSRM-ACUM: Condamnați la colaborare și la distrugere... Analiză IPN
- Angela Ganninger: Și nu este adevărat că înainte lucrurile au stat mai bine... Interviu IPN
- Nicu Popescu: Cu partenerii de dezvoltare avem un „târg” decalat în timp. Interviu IPN
- Felicitări pentru „holding”. Întrebări pentru Maia Sandu. Analiza IPN
- Ce au spus si ce au vrut să spună deputații în ultima sesiune? Analiză IPN
- De ce a plecat Vlad Plahotniuc? Va reveni? Analiză IPN
- De cine se teme Ilan Șor? Analiză IPN
- Bartlomiej Zdaniuk: Ceea ce ne leagă vine din dorința comună de a fi liberi. Interviu IPN
- Coaliția de guvernare: comunicare deficitară, fumigene și opacitate. Analiză IPN
- Nu se va ajunge la anticipate, deși este una din soluții, sugerate de electorat. Analiză IPN
- Kalman Mizsei: Linia de demarcare între putere și opoziție se trage pe interpretarea calității democrației
- Zdeněk Krejčí : Oamenii din țările mici nu-și pot permite luxul să se certe între ei în chestiuni de bază. Interviu IPN
- O fază mai bună a relațiilor moldo-ruse: mit, realitate sau deja-vu? Analiză IPN
- Vadim Bacinschi: „Suntem o seminție bântuită de atâtea controverse, himere și erori...”. Interviu IPN
- Repoziționarea PDM – corectă, forțată și nesinceră. Analiză IPN
- Integrarea europeană și consensul în Constituție, analiză IPN
- Daniel Ioniță: Susținerea Republicii Moldova este un obiectiv împărtășit la nivelul întregii societăți românești. Interviu IPN
- Moldova, țară căreia nu i se întinde mâna? Analiză IPN
- Reforma nu are susținere, Revoluția se amână. Analiză IPN
- Apoi a venit pădurarul și i-a alungat pe toți sau De ce nu a mers? Analiză IPN
- Opoziția a mușcat nada. Cine a pus-o? Cine se va prinde? Analiză IPN
- Sabine Krause: Un manual ce-i ajută pe germani să înțeleagă mai bine Moldova, pe care o îndrăgește oricine vine aici. Interviu IPN
- Valeria Biagiotti: Moldovenii sunt bine integrați și apreciați de populația italiană. Interviu IPN
- Andrian Candu, recidivă simptomatică? Analiză IPN
- Bartlomiej Zdaniuk: Visul meu este să creăm o legătură puternică între oamenii de aici și din Polonia. Interviu IPN
- De la Unire a lipsit „producătorul”, dar a fost prezent „produsul” său. Notițe subiective
- Guvernarea se repetă și opoziția întârzie. Analiză IPN
- „Curățare de grajduri” și de speranțe la Chișinău. Analiză IPN
- Peter Michalko: În 2017 au apărut elemente noi în relația UE-RM. Interviu IPN
- Parlamentarele 2018, balaur cu trei capete condamnate să se înghită reciproc. Analiză IPN
- Ce au în comun șoferii, politicienii și butoanele pentru arme de distrugere în masă? Analiză IPN
- Pentru ce a putut merge Plahotniuc la Erdogan? Analiză IPN
- Sistemul mixt: Înger sau Demon pogorât peste Moldova? Analiză IPN
- Planurile B ale schimbării sistemului electoral. Analiză IPN
- Merab Antadze: Calea europeană de dezvoltare este cea mai corectă pentru Moldova și Georgia, interviu IPN
- Deficit de comunicare şi de consens în „uninominalul-mixt”. Analiză IPN
- Ce vor moldovenii şi ce le poate oferi puterea? Analiză IPN, episodul 2
- Ce vor moldovenii şi ce le poate oferi puterea? Analiză IPN
- Actele de vandalism: o ecuaţie cu toate datele necunoscute, analiză IPN. Reluare din 15 aprilie 2009
- Principala problema a iniţiativei uninominale este iniţiatorul. Analiză IPN
- Deteriorare previzibilă şi inevitabilă a relaţiilor moldo-ruse? Analiză IPN
- Sensul politic şi sensul uman al împăcării. Analiză IPN
- De ce a fost imposibilă o dezbatere publică necesară? Analiză IPN
- Alexandru Tănase: Există deosebiri esenţiale între hotărârile CCM şi atitudinile politice, interviu IPN
- „FACEM!” Interviu IPN cu Valeriu Turea, şeful BRD
- Independenţa 2015: Anul Declinului, primul şi ultimul
- Independenţa 2015: Anul Declinului, primul şi ultimul
- Secretarii generali ai… Republicii Moldova sau Dedublarea programată
- Ultima alianţă pro-europeană a Moldovei
- Coaliţia pro-europeană între interesele naţionale şi cele de partid
- Marian Lupu: PDM a devenit asociat în Partidul Socialist European. Vom folosi noul statut în interesul ţării
- Însemnele naţionale ale alegerilor locale
- De ce vin liderii europeni în Moldova?
- Raportul Kroll: întârziere fatală
- Securitatea informaţională: între stângăcie politică şi interes special
- Două în unu, cu impact european
- Edgars Rinkevics: Asocierea nu este ultima etapă în relaţiile UE-Moldova, interviu IPN
- Dosarul transnistrean: Al treilea deja-vu în circumstanţe mai bune ca înainte
- Agenţiile de presă din Moldova: între adaptare continuă şi dispariţie
- Şah pentru guvernarea pro-europeană: motive, pericole, soluţii
- Iurie Leancă – simbol şi prim-ministru?
- Semne după care alegerile pot fi cruciale sau distrugătoare-III
- Semne după care alegerile pot fi cruciale sau distrugătoare-II
- Semne după care alegerile pot fi cruciale sau distrugătoare - I
- Igor Dodon prezintă pericol mare pentru pacea şi stabilitatea din Moldova, Valentin Crîlov. Alegeri 2014
- Mihail Magdei: Cea mai gravă boală a clasei politice este „morbul dezbinării”. Alegeri 2014
- Interviu IPN x 2: Letonia vrea să ajute Moldova să deschidă porţile Europei
- De ce comportamentul electoral al Coaliţiei contează pentru destinul european al Moldovei?
- Linas Linkeavicius: „Însă noi cunoaştem cu toţii că şi libertatea are preţul său…”
- Marian Lupu: Cetăţenii vor schimbări în politică şi noi dăm oamenilor puterea să decidă
- Republica Moldova nu s-a constituit. Dar nu a falimentat. Ce şanse are? Analiză IPN
- Presa, internetul şi politica moldovenească în off-shore? Analiză IPN
- Lumea Rusă versus Restul Lumii. Locul Moldovei? Analiză IPN
- Moldova nu mai este „singură acasă”, analiză IPN
- UE, UEA şi biletul de loterie, analiză IPN
- Vlad Filat: În 2020, Republica Moldova va fi în Uniunea Europeană
- Valentina Buliga: Vom împinge PCRM în extrema stângă, acolo unde e locul unui partid extremist
- Ce a dus Filat la Washington şi ce a adus de acolo? Analiză IPN
- Moldova este ţara care creează The Bat!-uri
- Măştile şi cagulele la proteste trebuie interzise prin lege, urgent, analiză IPN
- Rogozin sau Bufonada ca stil în geopolitică, analiză IPN
- Prejudicii afiliate războiului aduse Moldovei de criza regională
- Sunt patru milioane de argumente privind importanţă istorică a liberii circulaţii în Europa, interviu IPN cu Vadim Pistrinciuc, vicepreşedinte PLDM
- Preţul integrării europene a Moldovei este de peste 60 milioane de dolari, poate şi mai puţin
- Criza din Crimeea şi abolirea vizelor ca factor stimulator pentru ideea naţională a cetăţenilor moldoveni
- Coeziune şi contraziceri în coaliţia de guvernare
- Mizele şi investiţiile politice ale anului electoral 2014
- Moldova începe să încetinească oscilaţiile
- Ambasador leton: UE este deschisă pentru colaborare în toate domeniile cu Rusia, dar nu pe seama Parteneriatului Estic
- Ex-preşedintele Arnold Ruutel: Realizările actuale ale Estoniei au devenit posibile doar în componenţa UE
- De ce Acţiunea Pro-Moldova aprinde spiritele atât de tare?
- Miza Vilniusului: puterea în Moldova şi circulaţie liberă în Europa CAMPANIE IPN
- Limba română care uneşte şi care desparte
- Colaborarea moldo-chineză a intrat într-o nouă etapă, Andrian Candu
- BAC-ul, politica şi biletele de troleibuz
- Spaţiu public acaparat şi legile convieţuirii violate. Un caz dintr-o mie, unul cât o mie
- Moldova este aproape ca niciodată de scopul pe care şi-l propune la Vilnius, Linas Linkevicius, ministrul de externe al Lituaniei
- Poziţia faţă de conflictul transnistrean: fără drept la greşeală
- Acum Moldova poate obţine de la UE orice. Doar să vrea şi să poată
- Victor Chirilă: Moldova este foarte aproape de prăpastia unui stat falit politic şi instituţional
- Noul candidat la funcţia de premier va fi cel vechi – Vlad Filat
- Alexandru Oleinic: Moldova încă nu a avut un şef de Guvern anticomunist
- Deznodământul crizei politice este pe aproape ? sau Coada peşte ca simbol naţional
- Agenţia de presă IPN are două case noi
- Câteva semne de război la negocierile de pace pentru AIE 3
- Agenţia de presă Info-Prim Neo nu mai este. Este IPN
- Cetăţenii pot taxa politicienii care fură reformele, Comisarul pentru Drepturile Omului al CoE
- Filat va fi premier "până la sfârşitul lumii"
- Bombă cu neutroni în curtea (fostei?) AIE
- Dombrovskis: Ritmul bun al Moldovei în sfera eurointegrării se cere apreciat la justa valoare
- „Dacă UE nu e, nimic nu e” sau AIE învaţă să-şi aştearnă patul?
- Asta-i lupta finală... sau Internaţionala în stil moldovenesc - 2
- Asta-i lupta finală... sau Internaţionala în stil moldovenesc
- Info-Prim: 14 ani de căutare de sine, cu o distrugere la mijloc
- Microbusiştii acţionează iraţional sau prea raţional
- Igor Corman: Să înţelegem interesul Germaniei pentru a realiza interesul Moldovei
- Guvernul Letoniei a ales Moldova ca prioritate de vârf, însărcinat cu afaceri leton
- În cinci ani se poate schimba cardinal viaţa ţării, diplomat georgian
- Cea mai mare reuşită şi cel mai mare pericol pentru Moldova
- Exclusiv: Lituania îi acordă Moldovei perspectiva de membru al UE, Irena Degutienė, preşedinta Seimului lituanian
- Moldova va trebui să demonstreze că este capabilă să implementeze legile legate de regimul liberalizat de vize, Sergiu Ostaf
- Integrarea europeană a moldovenilor văzută din ...China
- AIE: Victorie cu iz de înfrângere
- „Pentru mine Ziua de 8 martie este sărbătoarea mea profesională”, Daniela Terzi-Barbăroşie
- Isteria antiromânească este din frustrare sau din rea credinţă?
- „Dacă Moldova vrea să fie cunoscută, ea trebuie să fie mediatizată”, un moldovean francez
- Microfonul – unul din puţinii duşmani ai radiojurnalistului Gheorghe Danu
- Reacţia autorităţilor la hotărârile CC reprezintă un indiciu de maturitate a statului de drept, Alexandru Tănase
- Cine-i cel mai frumos la moară sau De ce clasa politică ne ţine în capcană?
- „Cred că mentalitatea popoarelor Chinei şi Moldovei este în general la fel”, însărcinat cu afaceri chinez
- Guvernarea provoacă ciocniri între angajaţi şi angajatori
- Forţele de pacificare: tancul din cui
- Pentru Moldova există riscul ca o persoană să devină mai puternică decât cetăţenii, Kalman Mizsei
- Ne-am asumat şi riscuri pentru că schimbările de mentalitate se produc mai greu, Irina Tişacova
- Nici un proiect politic major nu e posibil în lipsa conştiinţei etnice limpezi şi a identităţii civice puternice, Marius Lazurca
- PCRM şi-a ratat şansa de declanşare a alegerilor parlamentare anticipate
- Plus-minus 2,5 motive pentru care Zinaida Grecianîi să poată fi aleasă preşedinte
- Cu Kalaşnikov sub trenci sau AIE: „pe viaţă şi pe moarte”, cu asistenţi - 2
- Contează nu doar Constituţia, ci şi ceea ce fac politicienii la modul practic, Dirk Schuebel
- „La sigur, toamna politică în Moldova va fi una „fierbinte”, chiar „aridă”, Ion Tăbârţă
- Anul 2011 – Anul Muchiei de Cuţit, Valeriu Vasilică
- „Forţa transformatoare a Europei constituie cea mai puternică resursă pentru modernizarea Moldovei”, Kalman Mizsei
- Puşca din cui a împuşcat. Nu a omorât pe nimeni. Deocamdată...
- Moldova, fără duşmani interni - II
- Moldova, fără duşmani interni
- PCRM pregăteşte Marea Revoluţie Socialistă din ... Toamnă
- Filat ascultă dar şi vorbeşte, în premieră
- „Este necesar să se înceapă pregătirea societăţii pentru eventuale compromisuri cu bătaie lungă în procesul de reglementare a diferendului transnistrean”
- Igor Dodon: „În Chişinău va începe o viaţă nouă, ascendentă, plină de realizări”
- De ce a trebuit „muşcat” ambasadorul UE în Moldova Dirk Schuebel?
- Rezultatele alegerilor locale la Chişinău: lupul a intrat în stână
- O zi ideală pentru diversiuni şi provocări electorale. Analiză Info-Prim Neo
- Câţi viitori primari vor merge la Bruxelles? Analiză Info-Prim Neo
- Miza alegerilor locale 2011 este alegerile parlamentare anticipate. Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Miza alegerilor locale 2011 este alegerile parlamentare anticipate. Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Viitorii primari ai capitalei în rol de cerşetori obraznici. Analiză Info-Prim Neo
- Finanţele tuturor partidelor depind de câteva zeci de persoane. Interviu Info-Prim Neo cu Sergiu Ostaf, director CReDO
- Diagnosticul americanilor: guvernarea comunistă a fost nedemocratică. Analiză Info-Prim Neo
- Autorităţile demonstrează interes corporativ de a nu permite dezvoltarea şi finanţarea organizaţiilor societăţii civile. Interviu Info-Prim Neo cu Sergiu Ostaf, director al Centrului de Resurse pentru Drepturile Omului
- Moldova condamnată, fără alternativă. Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Moldova condamnată, fără alternativă. Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Încotro şi cum a pornit Moldova? Analiză Info-Prim Neo, episodul IV
- Încotro şi cum a pornit Moldova? Analiză Info-Prim Neo, episodul III
- Încotro şi cum a pornit Moldova? Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Încotro şi cum a pornit Moldova? Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Ce au în comun trânta moldovenească şi Internetul? Interviu Info-Prim Neo cu doctorul în ştiinţe Serghei Busuioc, decanul facultăţii de pedagogie la Universitatea de Stat de Educaţie Fizică şi Sport,
- Bombă cu efect cumulativ sau de câte limbi de stat are nevoie Moldova? Analiză Info-Prim Neo
- „Vin Noii Moldoveni!?” - interviu Info-Prim Neo cu fraţii Cristina şi Dumitru Podgurschi, din ciclul „19 ani de Independenţă”
- Recidive periculoase. Analiză Info-Prim Neo
- AIE a murit de „moarte bună”. Trăiască A! Analiză Info-Prim Neo, episodul III
- AIE a murit de „moarte bună”. Trăiască A! Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- AIE a murit "de moarte bună". Trăiască A! Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Decretul Ghimpu: cauză naţională neformulată. Analiză Info-Prim Neo, episodul III
- Decretul Ghimpu: cauză naţională neformulată. Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Decretul Ghimpu: cauză naţională neformulată. Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Instinctul autoconservării manifestat în mod diferit de liderii politici moldoveni. Analiza Info-Prim Neo
- Sincronizări, repoziţionări şi regrupări în formatul „5 + 2”. Analiză Info-Prim Neo
- Vandalismul din aprilie 2009 prin prisma florilor de romaniţă. Analiză Info-Prim Neo
- Mişcarea sindicalistă predată partidelor politice. Analiză Info-Prim Neo
- „Milă mi-i de Gumeniţă, da' de mine şi mai tare...”. Analiză Info-Prim Neo
- Noul Cod al vizelor aduce beneficii tuturor solicitanţilor de vize în UE, dar în special ţărilor vecine precum Moldova. Interviu Info-Prim Neo cu Dirk Lorenz, Ofiţer politic al Delegaţiei Uniunii Europene în Republica Moldova
- Declaraţiile contradictorii din cadrul AIE diminuează eforturile guvernării moldoveneşti de a soluţiona conflictul transnistrean. Interviu Info-Prim Neo cu Reprezentantul special al UE pentru Republica Moldova Kalman Mizsei
- Cetăţenii Republicii Moldova vor fi acceptaţi în Europa doar atunci când se vor simţi confortabil în limba oficială a ţării lor. Interviu Info-Prim Neo cu Alexei Axan, profesor la Casa Limbii Române
- Societatea tolerantă a Moldovei şi în particular societatea civilă ar trebui să-i facă pe politicieni să se potolească într-un final. Interviu oferit Agenţiei Info-Prim Neo de către Reprezentantul special al UE pentru Republica Moldova Kalman Mizsei
- „Muruianu” a aruncat mănuşa. Cine o ridică? Analiză Info-Prim Neo
- Actele de vandalism: o ecuaţie cu toate datele necunoscute. Analiză Info-Prim Neo
- Igor Boţan: Formaţiunile politice nu-şi vor putea preciza strategiile electorale fără consultarea unei lucrări precum „Lecţii electorale la şcoala democraţiei din R. Moldova”
- Sindromul neprezenţei în Consiliul municipal Chişinău. Analiză Info-Prim Neo
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL V
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL IV
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL III
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL II
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL I
- În 2009 PCRM ar putea reveni în opoziţie. Analiză Info-Prim Neo
- Interviul Info-Prim Neo, ignorat de candidaţii la funcţia de Primar general al mun. Chişinău Veaceslav Iordan şi Dorin Chirtoacă
- Subordonare prin unificare. Comentariu Info-Prim Neo
- Un tur de scrutin fără urşi, dar cu germani sau japonezi. Analiză Info-Prim Neo
- Viitorul Consiliu municipal Chişinău va fi aproape de două ori mai eterogen decât fosta componenţă. Comentariu Info-Prim Neo
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL VII
- Din toate programele candidaţilor la funcţia de primar al capitalei poate fi creat „programul pentru primarul ideal”. Analiză Info-Prim Neo, episodul III
- Candidaţii la funcţia de primar al municipiului Chişinău propun 70 de iniţiative de dezvoltare a capitalei. Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Programele electorale ale candidaţilor la funcţia de primar al capitalei sunt doar declaraţii pentru un electorat imatur. Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL VI
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL V
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL IV
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL III
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL II.
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, episodul I.
- Cum va rămâne în memoria chişinăuienilor Primarul general de modelul 2003 – 2007. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL IV
- Cum va rămâne în memoria chişinăuienilor Consiliul municipal al capitalei de modelul 2003 – 2007. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL III
- Cum va rămâne în memoria chişinăuienilor Consiliul municipal al capitalei de modelul 2003 – 2007. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL II
- Cum va rămâne în memoria chişinăuienilor Consiliul municipal al capitalei de modelul 2003 – 2007. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL I