Comunicat de presă



18.04.2011

Comunicat de presă

În ultimul timp tot mai des apar  tendinţe de protest stradal din partea titularilor de patentă de întreprinzător ( Legea nr. 93 ). Aceste semnale sunt tot mai puternice atît  din Chişinău şi Bălţi, cît şi din alte localităţi din ţară. Explicaţia este simplă: vînzările scad catastrofal, iar costul patentei şi a asigurărilor obligatorii cresc cu fiecare an ce trece. În rezultat plăţile obligatorii la stat depăşesc veniturile reale din activitatea în baza patentei.

Reformele economice întîrzie şi sunt agesive micului business. În acelaş timp controalele se efectuiază de 2-3 ori pe saptamînă cu amenzi mari şi impuneri inadecvate, provocînd patentarii la acţiuni de protest. Mai mult: neavînd un document oficial şi legal, controlorii cer de la patentari să schimbe forma juridică de activitate şi să se înregistreze în calitate de intreprinzător individual, unde costurile afacerii sunt şi mai mari.

Bineînţeles, ca atare activităţi ale instituţiilor de stat duc la înrăutăţirea mediului de afaceri  şi  la dezvoltarea economiei tenebre. Va înrăutăţi situaţia şi lipsa plafonului la taxele locale

...Inspectorii fiscali cer în mod categoric de la Întreprinzătorii individuali să procure aparate de casă. În fond ar părea o cerere legală. Problema, insă, constă în condiţiile inadecvate în care activează micii comercianţi: temperatură joasă la nivel de minus sau 3-4 grade plus, condiţii de ploae sau ninsoare-mediu total contraindicat folosirii apatelor electronice.

Conform punctului 12 din HOTĂRÎREA  Nr. 73 din  29.01.2008  privind aprobarea modificărilor şi completărilor ce se operează în unele hotărîri ale Guvernul  ( Publicat : 08.02.2008 în Monitorul Oficial Nr. 28-29), care contravine aceleiaşi Hotărîri de Guvern prin alt punct pe care îl cităm mai jos din capitollul

« V. Încălcări şi responsabilităţi «:

41. Maşinile de casă şi control se instalează în fiecare din locurile special destinate (loc de lucru al casierului, operatorului-casier, vînzătorului, prestatorului etc.), amenajate pentru primirea şi păstrarea temporară a mijloacelor băneşti, conform normelor în vigoare.” Comerciantul cu spaţiu foarte mic, fără încălzire şi ventilaţie nu poate face faţă acestor cerinţe, care se referă, în esenâă, la afaceri mari sau medii.  Totodată, punctul 12 din acelaşi capitol « V. Încălcări şi responsabilităţi «, elaborat încă în  2008 nu are nimic comun cu realităţile economice actuale.

Este evidentă necesitatea schimbărilor pozitive întru stimularea micului business şi noi am înaintat propuneri în pachet către Parlamentul R. Moldova în 2010-2011  pe care le reproducem parţial in anexă

                                                                                       ANEXĂ

18.03.2011

Parlamentul Republicii Moldova

Comisiei buget şi finanţe

 

In conformitate  cu întrevederea  cu grupul de titulari de patentă de întreprinzător din diferite raioane le ţării în luna februarie 2011 Vă prezentăm repetat propunerile enunţate  cu argumentele de rigoare.

 

1.      Reducerea preţului patentei de întreprinzător (cuantumul taxei lunare)

Criza economică a dus la scăderea mare a veniturilor micului comerţ, fapt venit şi din scăderea puterii de cunpărare a populaţiei. Considerăm rezonabil schimbarea cuantumului taxei lunare pentru  patentă în următoarele proporţii:

 

Chişinău, Bălţi, Tiraspol, Bender - 180 lei

Celellate municipii, orăşele         - 90    lei

Localităţile rurale                        - 45    lei

 

2.      Reducerea mărimii impozitului pentru asigurarea socială şi asigurarea medicală obligatorie.

Mărimea anuală a plăţilor de asigurare socială au devin o povară financiară în plus lunar la costul patentei asigurînd doar dreptul la pensie minimă.

Ar fi rezonabilă revizuirea prin scădere a sumei anuale, inclusiv asigurarea medicala obligatorie. În felul acesta şi plata pentru patentă şi asigurările vor fi plătite sistematic. Concomitent, subliniem, că primele pentru asigurarea medicală obligatorie e necesar să fie plătite în rate, lunar, pe parcursul anului-ceea ce va slăbi presiunea fiscală. 

 

3.      Lărgirea domeniilor  de activitate în baza patentei de întreprinzător.

Anual sunt pierdute în economia tenebră peste 30 mln. lei din cauză, că micii comercianţi nu li se acceptă să plătească patenta de întreprinzător pentru  genurile de activitate scoase din legea nr. 93. În acelaşi timp în pieţele aurorizate şi în societate sunt cerute variate mărfuri şi servicii. Pentru legalizarea unor activităţi propunem reîntroducerea următoarelor domenii:

 

a) Comercializarea florilor:

 

Chişinău, Bălţi, Tiraspol, Bender – 500lei

Celellate municipii, orăşele         - 250  lei

Localităţile rurale                        - 125  lei

 

d) Mărfuri electrocasnice cu excepţia:  frigidere, TV, maşini de spălat, adică de gabarite mari. Mărfuri de construcţie: cu excepţia: ciment, ţevi, ghips, ţevi pentru aparate cu aer condiţionat . Minihoteluri, taxarea parcărilor auto etc.

 

4. Vama. Preţurile indicative.

Preţurile indicative din bazele de date ale Vamei R. Moldova depăşesc cu mult preţurile de achiziţie a mărfurilor procurate de patentari  în pieţele en gros din Ukraina şi România şi Moldova. Astfel, este generat un conlict permanent şi stimulează corupţia vameşilor, este creată situaţia de eschivare de la achitare a taxelor vamale.

În mod firesc preţurile din piaţa internă nicidecum nu pot fi cerute ca preţuri indicative.

Aceasta incalcă şi prevedrile OMC. Pentru aplanarea acestui conflict de lungă durată este necesară reviziurea acestor preţuri din bazele de date de la Vamă.

 

  •        Documentele de plata a taxelor vamale pot să fie egalate documentelor de provenienţă  a mărfurilor.

 

5. Acordarea dreptului la import de mărfuri a titularilor de patentă de întreprinzător la suma de pînă 1000 euro.

În vederea lipsei unor reglementări clare titularii de patentă de întreprinzător sunt opriţi la vamă sub pretextul, că nu sunt agenţi economici şi, deci, nu au dreptul de import de marfă. Această eroare poate lichidată printr-un amendament la Articolul 5 din Codul fiscal, Titlul I. Dispozitii Generale. Redactarea acestuia ar putea avea următoare formulă:

<<…forma organizatorica cu statut de persoana fizica, potrivit legislatiei, inclusiv întreprinzatorul individual, TITULARUL  DE  PATENTĂ DE ÎNTREPRIZĂTOR

(  propunerea noastră de redactare ),gospodaria taraneasca (de fermier), daca prezentul cod nu prevede altfel;…>>

În acest mod noţiunile din punctul b) vor fi complectate conform realităţilor economice şi legislative şi vor fi în concordanţă cu punctul 13) din Articolul 5:

13) Agent economic – orice persoana ce desfasoara activitate de întreprinzator.

 (citat din acelaş Articolul 5 din Codul fiscal, Titlul I. Dispozitii Generale. sublinierea noastră )

 

7. Neutralizarea concurenţei neloiale şi a comerţului illicit ale comercianţilor din alte regiuni ale ţării.

În Bălţi, Rezina, Şoldăneşti, Chişinău, Ştegan Vodă şi în alte localităţi sunt comercianţii care fac comerţ cu preţuri de dumping cu  acelaş sortiment de mărfuri. În Bălţi ei declară că plătesc poliţiei… Atare situaţie e şi în celelalte localităţi. Pentru a contracara acest element de comerţ illicit generator de corupţie, concurenţă neloială şi economie tenebră este necesar, ca acestor comerciaţi să li se elibere patente în condiţii egale cu cei din teritoriul legal.În caz contrar să fie pasibili de amenzile în rigoare.

 

8.  Eliberarea patentei de întreprinzător pentru familie.

În conformitate  cu practica altor ţări ( Ukraina, Rusia ) a se permite pe un singur loc de comerţ să se înlocuiască membrii familiei unul pe altul în caz de boală sau deplasare. Actualmente acesta este interzis de legea patentei. Poate inclusă plata suplimentară pe patentă de famiilie plus 50-150 de lei pentru dreptul persoanelor rude de gradul 1 ar aduce  venituri  suplimentare la bugetele locale.

 

10. Transport pasageri taxi şi maxi taxi.

În vederea faptului, că firmele de transport pasageri adună de la taxi şi maxi taxi cîte 400 lei lunar  in calitate de " umbrelă " fară a plăti corect impozite prin evidenţă ilicită-se declară mai puţini  plătitori decît decît lucrează. Astfel este prejudiciat  bugetul. Ba mai mult pe anul în anul 2009-2010 fiscul nu are deloc plăţi de la firmele de taxi. Plata patentei în acest caz poate fi mărită, iar controlul taximetrelor vor fi posibile prin prezentarea patentei, banii vor veni direct în bugetele locale.

  

11.  Controalele excesive, amenzile permanente şi dese-uneori de 3-4 ori pe săptămînă- stimulează corupţia, dar şi contravine actelor normative.

 

12. Permisiunea de angajare în baza patentei de întreprinzător.

Comform experienţei din Rusia, Ukraina, Letonia  este rezonabil de a permite angajarea pînă la 5 persoane în baza patentei de întreprinzător  şi prin respectarea rigorilor Codului Muncii.

 

Dvs. folosiți o componentă de ADS Blocker.
IPN e menținut din publicitate.
Susțineți presa liberă!
Unele funcționalități pot fi blocate, vă rugăm să dezactivați componenta de ADS Blocker.
Mulțumim pentru înțelegere!
Echipa IPN.