România intenționează să cumpere Portul Internațional Liber Giurgiulești pentru a facilita prin el procesul de reconstrucție a Ucrainei, după finalizarea războiului. Guvernul de la București spunea încă în 2023 că se vede drept un „hub important” în acest proces și că se va pregăti logistic. Are însă și concurenți, care la fel sunt interesați să investească în entitatea portuară din sudul Republicii Moldova.
Achiziția pe care vrea să o facă România este văzută ca o mișcare strategică, care ar putea stimula rolul României în dezvoltarea economică a regiunii și în eforturile de reconstrucție.
Autoritățile de la București și-au exprimat deseori dorința de a contribui la reconstrucția post-conflict a Ucrainei, datorită frontierei comune a celor două state și a intensificării relațiilor bilaterale în ultimii ani. Au trecut 10 luni de când premierul României, Marcel Ciolacu, a anunțat public că țara sa vrea să cumpere acest port.
Presiuni din Bulgaria
Dacă atunci, în octombrie 2023, singurul proprietar legal al Portului Internațional Liber Giurgiulești, Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD), spunea că nu negociază cu cineva în mod exclusiv vânzarea acțiunilor, acum se pare că au mai apărut câțiva candidați.
Interesul ar veni de la doi oameni de afaceri din Bulgaria, Kiril și Georgi Domusciev, cărora le aparține compania MBF Port Burgas, privatizată în 2008. Despre acest lucru se spune în memorandumul Guvernului român, la care face referire publicația românească profit.ro și serviciul moldovean al Europei Libere.
Compania fraților Domusciev operează două terminale din Portul Burgas (sudul Bulgariei) și face parte din Navigation Maritime Bulgare (Navibulgar).
În plus, cei doi frați dețin cel mai de succes club de fotbal din Bulgaria din ultimele decenii: Ludogorets Razgrad.
Cei doi miliardari au înființat în 2003 conglomeratul Advance Properties, care deține investiții în sectorul farmaceutic, imobiliar, transportul maritim și operațiuni portuare, conform informațiilor de pe site-ul de prezentare.
Printre partenerii conglomeratului este și Clinton Global Initiative, o organizație non profit înființată în 2005 de fostul președinte american Bill Clinton.
Poziționare strategică
Situat strategic la confluența râului Prut cu Dunărea, portul este singura ieșire indirectă a Moldovei la Marea Neagră.
Giurgiulești este un sat din raionul Cahul, în sudul Moldovei, pe malul stâng al râului Prut, vizavi de orașul Galați, un alt important port pe Dunăre din România.
În primii doi ani de la invazia rusă în Ucraina, porturile Reni din Ucraina, Giurgiulești din Moldova și Galați și Constanța din România au ajutat Kievul să-și exporte cerealele pe piețele externe. Această alianță strategică de porturi a jucat un rol crucial în sprijinirea economiei Ucrainei în perioada complicată, când Rusia bloca exporturile de grâne.
Portul Internațional Liber este gestionat în prezent de Danube Logistics SRL, companie deținută de BERD. Acesta a fost concesionat în 2004 pentru o perioadă de 99 de ani, iar terenul a rămas în proprietatea statului.
În 2008, Guvernul Republicii Moldova a solicitat restituirea unei porțiuni de teren, unde a construit un terminal de pasageri, administrat de întreprinderea de stat „Portul Fluvial Ungheni”.
În 2023, ministrul infrastructurii și dezvoltării regionale, Andrei Spînu, declara că Guvernul vrea să reconstruiască și să modernizeze portul de stat în 5 ani.