„Chişăuianul mediu” este pus în situaţia să forţeze examinarea listelor electorale a candidaţilor la funcţia de consilier municipal pentru alegerile din 3 iunie din partea formaţiunilor şi blocurilor politice, inclusiv pentru că, până atunci, a rămas puţin timp şi mai sunt atâtea lucruri de limpezit pentru a putea lua o decizie conştientă. Se ştie că alegătorul nostru reprezintă o categorie destul de numeroasă a electoratului, care manifestă un anumit interes pentru alegeri, deţine un anumit volum de informaţie în acest sens, dar nu are timp şi posibilităţi pentru verificări şi precizări suplimentare. În fond, listele electorale sunt unica sursă de informaţie accesibilă în formă mai mult sau mai puţin concentrată. [BE P-P-P continuă să insiste] Blocul electoral „Patria-Pодина-Pавноправие” (BE PPP) este constituit dintr-un partid şi o mişcare social-politică de la care a preluat denumirile. Se pare că este unicul bloc înscris în cursa electorală actuală şi „chişinăuianul mediu” remarcă din start acest fapt, după ce a aşteptat, în zadar, ca şi alte formaţiuni să procedeze la fel. BE PPP a fost reprezentat pe parcursul ultimilor 8 ani în componenţa CMC prin una din componentele sale. Ce-i drept, de fiecare dată printr-o singură persoană, cea care apare şi în lista -2007 cu nr. 1. Acesta, căreia i-a plăcut să-şi spună până acum nu „consilier”, ci „deputat”, a avut în CMC o poziţie activă, combativă, dură, astfel încât lăsa impresia că ştie ce vrea. Este adevărat, că „chişinăuianului mediu”, care a avut ocazia uneori să urmărească felul de a fi al candidatului nr. 1, i-a fost greu să înţeleagă până acum ce anume vrea fostul consilier-deputat. Se declară apărător al intereselor populaţiei ruso-lingve, adversarii politici i-au imputat utilizarea mijloacelor politice pentru satisfacerea celor economice, inclusiv pe căi ilegale. Dar nu a fost demonstrat nimic chiar dacă puterea a folosit în acest scop resurse importante. Candidatul cu nr. 2 din lista actuală a reprezentat alte formaţiuni şi alte blocuri. Ca şi în alte cazuri, urmează de văzut dacă alegătorul va accepta „migraţiile politice”. După prima privire aruncată peste listă, „chişăuinaului mediu” i se pare că şi de data aceasta BE PPP mizează pe un mandat – maximum două în CMC. Nu cunoaşte niciun nume din cele mai jos de nr. 1 şi 2. Deşi există şi câteva excepţii, nr. 24 şi nr. 55, dar ele poartă aceleaşi nume de familie ca şi primii doi candidaţi. Nr. 3 deţine o funcţie de director, dar imediat următorii sunt „şofer” şi „pensionar”... Judecând după numele de familie, lista pare să tindă spre un anumit echilibru după criteriul etnic. Printre primii 30 de candidaţi 9 au vârsta de până la 37 ani. [PPR: negarea negaţiei] Partidul Popular Republican (PPR) şi-a promovat până acum imaginea de oponent, intransigent, al puterii actuale. În campania pentru capitală a pornit cu un plus serios, având la activ victoria în alegerile pentru funcţia de başcan al UTA Găgăuzia. Dar acest atu ar putea să nu-şi joace rolul pe care se mizează, inclusiv din cauza comportamentului politic al formaţiunii şi calitatea listei electorale. Primul impediment este legat de faptul că PPR se consideră unicul oponent serios al partidului de guvernământ, dar o astfel de imagine îşi va adjudeca marea majoritate a formaţiunilor de opoziţie care, în aceste condiţii, sunt impuse să-şi completeze listele cu persoane deseori întâmplătoare sau chiar incompatibile. La părerea „alegătorului mediu”, este cazul mesajelor promovate de candidaţii nr. 1 şi nr. 2 din lista PPR. Candidatul nr. 1 pretinde şi la funcţia de primar general, formaţiunea tinzând să convingă electoratul că atu-ul acesteia constă în experienţa îndelungată în administrarea capitalei. Un spot publicitar o prezintă ca „Lujkov în fustă” (Iuri Lujkov este primarul Moscovei – notă IPN). Candidatul nr. 2 îşi construieşte mesajul electoral pe critici dure la adresa administraţiilor precedente, lovind în acest sens în candidatul propriei formaţiuni, care a deţinut funcţii de cel mai înalt rang în cadrul acestora. Respectiv, loveşte şi în propria formaţiune. Candidatul nr. 2 mai este asociat cu unul din instrumentele de lichidare a presei municipale de către formaţiunile de la guvernare, cărora acuma le face opoziţie „intransigentă”, dar şi cu procesul de cochetare, timp îndelungat. cu rivalii politici de astăzi. Alte nume cunoscute publicului larg şi, respectiv, „alegătorului mediu” nu se conţin în lista PPR. Poate câteva de la mijlocul listei, dar locul plasării le face şi pe acestea irelevante. Este o impresie neaşteptată pentru alegătorul nostru, care între timp a reuşit să calculeze că circa 20 din 54 de candidaţi ai PPR deţin funcţii cunoscute pentru el cu titlul generic „directori”, preponderent din sectorul privat. [PE: partidul curajului electoral?] Partidul European (PE) atrage atenţia alegătorului nostru prin faptul că circa jumătate din cei 26 de candidaţi lucrează la stat, spre deosebirea de marea majoritate a celorlalţi concurenţi electorali. O parte dintre ei chiar deţin funcţii destul de înalte în structuri pe care le controlează cu multă atenţie actuala putere. Nr. 2, nr. 4, nr. 8, nr. 9, nr. 20, nr. 21 activează în ministere sau în instituţii subordonate acestora. Nr. 10, nr. 12, nr. 25 lucrează, de asemenea, în funcţii bugetare. Deşi instituţiile pe care le reprezintă nu fac parte direct din categoria celor de stat, fiind mai degrabă publice, totuşi sunt de mare interes pentru putere, astfel încât şi aceşti candidaţi au avut nevoie de mare curaj, atunci când au acceptat oferta unei formaţiuni politice care se declară de opoziţie. PE nu a fost reprezentat anterior în CMC, fiind o formaţiune tânără ca şi constituire. PE este o formaţiune tânără şi ca vârstă a membrilor, mai mult de jumătate dintre candidaţi fiind tineri de până la 37 de ani. [PDS: încă un partid al directorilor?] Partidul Democraţiei Sociale (PDS) s-a constituit recent prin desprindere de la altă formaţiune politică. S-a făcut observat în scurt timp prin dinamism şi mobilitate politică. În lipsa posibilităţilor de manevrare prea largă şi impunerea prin idei inedite în segmentul politic unde s-a poziţionat, s-a remarcat prin preluarea unor atu-uri ale altor formaţiuni. Printre acestea – promovarea imaginii de unică formaţiune de opoziţie adevărată şi sprijinirea mişcării deţinătorilor de patente în teritoriu. Lista PDS îl are în frunte pe liderul său. Alţi doi candidaţi au mai fost consilieri municipali, dar pe listele formaţiunii anterioare, pe care au părăsit-o împreună cu actualul lider. Au avut o prestaţie „de mijloc”, pe care „chişinăuianul mediu” o poate trata şi pozitiv, dar şi negativ. Ca şi în alte cazuri, alegătorul încă nu ştie cum să aprecieze abundenţa „directorilor” în listă, cu posibilităţi mari de gestionare a resurselor financiare şi umane. Numărul acestora este de circa 30 din totalul de 56 de candidaţi. În acest sens situaţia poate fi comparată doar cu cea a partidului de guvernământ, dar asemănarea nu este completă, într-un caz fiind vorba preponderent de resurse publice, în altul de resurse private. 18 candidaţi reprezintă suburbiile capitalei, 9 din primii 30 sunt tineri. Ultimele observaţii alegătorul le face mai mult mecanic, pentru că grijile cotidiene nu-i permit să se aprofundeze, de aceea decide să întrerupă examinarea listelor, eventual până mâine, ca după aceea să-şi sistematizeze impresiile. [S-a convins că ele pot fi găsite uşor în arhiva site-ului www.info-prim.md în zilele de 21-24 şi 26 mai accesând http://www.info-prim.md/?a=10&nD=2007/05/21&ay=8273 http://www.info-prim.md/?a=10&nD=2007/05/22&ay=8302 http://www.info-prim.md/?a=10&nD=2007/05/23&ay=8321 http://www.info-prim.md/?a=10&nD=2007/05/24&ay=8346 şi http://www.info-prim.md/?a=10&nD=2007/05/26&ay=8382]