”…Societatea moldovenească încă nu este pregătită să înţeleagă că în lume nu există societăţi şi oameni prosperi în ţări nedemocratice şi Moldova nu poate fi nicidecum o excepţie. Iar cu această neînţelegere, societatea moldovenească ajunge să ştie ce vrea – „prosperitate”, dar nu ştie ce şi cum să ceară de la clasa sa politică, ba chiar uneori o încurajează spre acţiuni care mai degrabă îndepărtează şi nu apropie „obiectivul prosperităţii…”
---
Societatea moldovenească este în continuare divizată pe mai multe criterii şi în sensul acesta ea rămâne în continuare pe baricade. Baricadele, desigur, sunt convenţionale la momentul actual, dar cu riscul să devină reale, dacă aceeaşi societate nu va avea voinţa şi capacitatea să înţeleagă de ce se întâmplă aşa şi ce e de făcut ca să fie altfel. Conform tendinţelor reflectate de ultimele sondaje de opinie, divizarea societăţii continuă să crească. Eventual, din cauza acestei percepţii, majoritatea parlamentară a votat recent în prima lectură un proiect de lege care permite intervenţia armatei în cazul protestelor.
„Pâine şi spectacol”, de la Rîm ne tragem
Parte din motivele actualei stări de lucruri ţine de prestaţia clasei politice, aflată în tranziţie de lungă durată, însă altă parte depinde de ceea ce vrea şi poate societatea însăşi, inclusiv pentru motivul fixat în cunoscutul proverb: „Fiecare popor îşi are conducerea (clasa politică) pe care o merită”. Mai mult, conform aceloraşi sondaje, acum, societatea se arată mai predispusă ca înainte „să nască”, să promoveze şi să susţină politicieni şi curente politice care au mai puţine şanse şi pârghii să rezolve problemele pe care aceasta le consideră vitale pentru sine. Iarăşi sondajele ne arată că populaţia include în lista necesităţilor vitale, prioritar, probleme de ordin material şi social, gen „preţuri şi cheltuieli mai mici”, „lefuri mai mari” , „locuri de muncă mai multe”etc. cu genericul comun „prosperitate”. Concluzia privind predispoziţia societăţii de a susţine politicieni şi partide „puţin utile” scopurilor vitale vine din percepţia că respectiva societate se lasă prea uşor influenţată de lozinci şi slogane strict politice, care sunt, de cele mai multe ori, departe de problemele reale ale oamenilor. Iar aceasta se întâmplă pentru că nici populaţia şi nici clasa politică nu sunt suficient de pregătite să înţeleagă prea bine pe ce căi vine „prosperitatea” într-o ţară „normală”.
Republica Moldova are acum două componente ale puterii, doi actori politici importanţi cu priză la public care se pricep bine să folosească acest statut în favoarea lor, iar societatea se lasă uşor provocată (manipulată). Pe de o parte, este guvernarea care controlează Parlamentul și Guvernul, cu PDM în frunte. Pe de altă parte, principala forţă de opoziţie parlamentară, PSRM, în frunte cu liderul neformal, preşedintele Igor Dodon.
Miliardul, împuternicirile şi „prosperitatea”
Esenţa politicii promovate de PSRM şi preşedintele Dodon rezidă, în principal, în cele patru chestiuni ale referendumului consultativ propus recent: „abrogarea legii care pune pe umerii cetățenilor miliardul sustras din sistemul bancar”; acordarea președintelui a împuternicirilor de dizolvare a Parlamentului, cu declanșarea alegerilor parlamentare anticipate; reducerea numărului deputaților de la 101 la 71 şi studierea în școli a Istoriei Moldovei. Nereferindu-ne la necesitatea şi utilitatea referendumului în sine, trebuie să admitem, totuşi, că niciuna din chestiunile abordate, chiar şi în cazul când plebiscitul reuşeşte, nu aduce „prosperitatea” dorită la modul direct, ba chiar nici indirect prea mult. Şi iată de ce:
Abrogarea „legii miliardului” nu înseamnă în mod automat că banii furaţi din sistemul bancar vor fi restituiţi, aici şi acum, statului sau poporului. Este mai degrabă o doleanţă, mai degrabă politică, decât o posibilitate reală din punct de vedere economic, financiar, juridic et. Ca lucrul acesta să se încerce a realiza, trebuie schimbată puterea politică şi, eventual, cea administrativă, poliţienească, judecătorească, „procurorească” etc. Dar aceasta se poate întâmpla într-un viitor ceva mai îndepărtat, dacă se va întâmpla în general, respectiv, nu poate fi vorba despre o sursă reală şi apropiată de ”prosperitate”. Acum, însă, în lipsa unei alternative reale de acoperire a enormei găuri financiare, este de aşteptat că abrogarea legii va conduce la imediata şi inevitabila deteriorare a relaţiilor cu finanţatorii externi, în special FMI, UE şi Banca Mondială, dar şi cu o parte din donatorii pe linie bilaterală, ceea ce poate provoca un colaps iminent de ordin economic, social şi politic în interiorul Republicii Moldova.
Mai degrabă că această primă chestiune a fost plasată în formularul referendumului în calitate de momeală pentru cea de a doua – împuterniciri suplimentare şi alegeri anticipate, cu ţinta politică de a prelua puterea în proporţie suficientă pentru a putea schimba radical anumite lucruri în ţară, eventual şi pe domeniul „prosperităţii”. Dar nici în acest caz bunăstarea nu poate veni prea repede de una singură, dacă ţinem cont că PCRM-ului nu i-au fost de ajuns 8 ani de guvernare cu majoritate foarte confortabilă şi nici actuala guvernare nu a fost capabilă de aşa ceva în aproape aceeaşi perioadă. Prima chestiune a putut fi plasată într-un context comun drept element atractiv şi pentru chestiunile trei şi patru sau poate că 1,3,4 împreună servesc drept puncte de atracţie pentru a o asigura doar pe ce cea de a doua, cea cu împuternicirile suplimentare? Şi nimic din ceea ce-şi doreşte lumea din domeniul „prosperităţii”. Cu toate acestea, sondajele arată existența multor susţinători potențiali ai proiectelor PSRM din sfera „neprosperităţii”, ci strict a politicului.
Opoziţia socialistă se comportă aşa în mod suficient de firesc, în sens politic, inclusiv pentru că nu este la guvernare, dar vrea să fie, şi pentru că liderul ei, preşedintele Igor Dodon este limitat în împuterniciri ca să poată iniţia şi asigura realizarea unor proiecte mai puţin politice, dacă am admite că, împreună, PSRM şi şeful statului, au capacitatea de a formula şi realiza, în termeni restrânşi, idei mai aproape de imperativele de ”prosperitate” ale societăţii. Dar de ce se poartă societatea aşa cum se poartă?
„Prosperitate uninominală”?
Guvernarea, citeşte PDM, are mai multe posibilităţi (politice, administrative, financiare etc.) de realizare a proiectelor apropiate de „prosperitate” şi, poate, câte ceva face în acest sens în ultimul timp. Dar volumele şi ritmurile acestui „ceva” sunt absolut insuficiente pentru ca populația, timp de un an –un an şi ceva, cât a rămas aproximativ până la campania electorală pentru parlamentarele ordinare, nemaivorbind de cele anticipate, să perceapă aceste activităţi ca şi manifestare a „prosperităţii”. Alt proverb spune că „porcul în ajun nu se îngraşă”, chiar dacă PDM s-ar ambiţiona să insiste asupra numărătorii de aflare la guvernare cu începere doar de la începutul anului 2016 şi nu din 2009. Iar practica naţională şi internaţională arată că perioadele pre-electorale şi electorale nu sunt cele mai benefice pentru orice fel de reforme, inclusiv în domeniile social şi economic, pentru că, dacă acestea sunt reale şi nu mimate, solicită sacrificii mari atât din partea guvernării, cât şi din partea populaţiei.
Şi atunci şi PDM îi găseşte „prosperităţii” un înlocuitor politic. ”Campania de informare” privind „votul uninominal”, respectiv, de schimbare a sistemului electoral, este una fără precedent de bine pregătită şi finanţată. La baza acestei pregătiri stă, iarăşi, predispoziţia unei mari părţi a societăţii, fixată în sondaje, de a susţine noul proiect politic al PDM, chiar dacă şi această parte, ca şi cealaltă parte a societăţii au alte probleme vitale de rezolvat, din afara politicului, cu genericul „prosperitate”, materială şi socială.
Iarăşi, nu ne referim acum la necesitatea şi utilitatea schimbării sistemului electoral, ci la motivele din care societatea se comportă aşa cum se comportă? Şi de ce clasa politică, dacă este conştientă de aceste motive, procedează aşa cum procedează?
Democraţia sau prosperitatea, oul sau găina?
Poate pentru că societatea nu are (încă?) deprinderea să întrevadă interdependenţa obligatorie dintre „prosperitatea” râvnită şi gradul de democraţie din ţară, ca şi condiţie obligatorie a dezvoltării economiei şi a altor surse de „prosperitate”. De fapt, este nu doar o opinie, pentru că şi unul din ultimele sondaje a reconfirmat existenţa acestei scări de valori inversate în capul moldovenilor, care dau prioritate în proporţie de circa 70 la sută prosperităţii economice, personale şi familiale, şi doar circa 25 la sută consideră prioritară avansarea democraţiei.
Simplu vorbind, societatea moldovenească încă nu este pregătită să înţeleagă că în lume nu există societăţi şi oameni prosperi în ţări nedemocratice şi Moldova nu poate fi nicidecum o excepţie. Iar cu această neînţelegere, societatea moldovenească ajunge să ştie ce vrea – „prosperitate”, dar nu ştie ce şi cum să ceară de la clasa sa politică, ba chiar uneori o încurajează spre acţiuni care mai degrabă îndepărtează şi nu apropie „obiectivul prosperităţii”. Să le luăm pe rând:
Tot pe loc, pe loc, pe loc, de la Snegur la Dodon
Moldovenii se arată pregătiţi să susţină, într-un caz, mai multe împuterniciri pentru o persoană, fie şi prima persoană în stat, iar în alt caz, mai multe împuterniciri pentru alte 101 persoane, viitori deputaţi aleşi după sloganul „votul tău, deputatul tău”. Se pare că aceasta se întâmplă din cauza unei mentalităţi din trecut, mai vechi chiar decât cea sovietică, după care oamenii continuă să-şi caute „idoli”, „tătuci”, „voievozi” în anumite persoane, pe care să-i idolatrizeze, ca după aceea să-i dea jos inevitabil de pe piedestalul constituit doar în propria imaginaţie, înlocuindu-i cu alții, de regulă, antipozi ai precedenților. Aşa a fost cazul cu Mircea Snegur şi Mircea Druc sau „omul din copac”, înlocuiţi ulterior cu Dumitru Moţpan, Andrei Sangheli şi Petru Lucinschi, urmaţi de Vladimir Voronoin, Vladimir Filat şi Mihai Ghimpu, şi iată acum, de Igor Dodon. Istoria contemporană de 25 de ani a Moldovei ca stat demonstrează că acest drum ”al idolilor” nu duce nicăieri, inclusiv în ceea ce priveşte „prosperitatea” râvnită. De ce?
Pentru că persoanele vin şi se duc, aceeaşi persoană îşi poate schimba viziunile şi orientările şi aceasta este uman şi firesc. Rămân în schimb constante, mai bine zis, trebuie să rămână constante într-o societate democratică instituţiile independente ale statului, care să conducă ţara şi oamenii după legi şi reguli democratice obiective şi nu după capacităţile şi viziunile subiective și schimbătoarea ale unor persoane, chiar şi dintre cele mai bine intenţionate. Aşa este în toate ţările care îşi asigură prosperitatea pentru majoritatea cetăţenilor săi. Moldovenii, deocamdată, preferă să retragă împuterniciri de la instituţii şi să le ofere preponderent persoanelor. În cazul nostru, pe de o parte, se subestimează importanţa Parlamentului, Guvernului, agențiilor independente şi altor instituţii ale statului, în favoarea persoanei preşedintelui, pe de altă parte, se diminuează rolul institutului partidelor politice, în favoarea unor persoane aparte şi aceasta dacă lucrurile vor sta anume aşa cum ne promit iniţiatorii schimbării sistemului electoral.
Întreabă şi ţi se va răspunde, bate şi ţi se va deschide
Respectiv, societatea ar putea şi ar trebui să le ceară politicienilor, alături de „prosperitate”, dacă nu chiar şi mai înainte, instituţii democratice independente și profesioniste, care să asigure prosperitatea nu doar în sens economic şi nu doar la nivel de persoană şi familia sa. Economia şi alte domenii generatoare de „prosperitate” funcţionează normal doar în condiţiile unui stat de drept, democratic, veritabil. Şi banii proveniţi din economie nu se fură sau se fură mai puţin decât în Moldova. Iar aceasta înseamnă să ceară mai multă justiţie şi mai puţină corupţie, mai multă presă liberă şi mai puţină subordonare politică a instituţiilor statului, să ceară dezvoltarea şi democratizarea partidelor ca entităţi reprezentative ale diferitor oameni şi grupuri sociale, precum şi descentralizarea puterii astfel ca fiecare om din cel mai îndepărtat sat, să se simtă egal în drepturi şi în şansele de „prosperitate” cu locuitorii capitalei, de exemplu. Şi este indiferent, dacă aceste cerinţe se înaintează în cadrul referendumurilor sau alegerilor, uninominale sau proporţionale, dezbaterilor publice sau protestelor stradale. La rândul lor, doar aceste instituţii, nu persoane aparte, sunt apte cu adevărat să construiască drumuri şi şcoli prin sate, să majoreze pensiile şi lefurile, să creeze locuri de muncă, să întoarcă miliarde, în general, să pogoare „prosperitatea” peste capul „moldoveanului”.
Nu putem spune că societatea moldovenească este lipsită cu desăvârşire de „instinctul democraţiei”, în calitate de promotor al „instinctului de prosperitate”.
Haideţi să ne amintim de Marile Adunări Naţionale din perioada de emancipare naţională care adunau în centrul Chişinăului până la o treime din populaţia matură a fostei RSSM. Doar înainte de destrămare, URSS ajunsese să satisfacă mai multe nevoi materiale şi sociale. Exista un anumit grad de siguranţă pentru ziua de azi şi de mâine, a copiilor şi a membrilor maturi ai familiei. Şi totuşi protestele adunau mulţimi mari de oameni care cereau, în principal, libertate, limbă, alfabet. După cum s-a dovedit, mulţi dintre ei, ulterior, nici nu au ţinut prea mult la cuceririle lingvistice şi naţionale. Şi atunci este de presupus că pe oameni i-a scos în stradă spiritul protestatar împotriva interzicerilor, constrângerilor, restricţiilor de tot felul, sub aspectul drepturilor şi libertăţilor fundamentale, democratice: dreptul la opinie, la circulaţie liberă, la propria soartă, limbă, identitate etc. Poate tot din aceleaşi considerente mişcarea de opoziţie din anul 2009 a avut atât de multă susţinere socială şi atât de multe speranţe au fost investite în partidele care s-au rupt atunci la guvernare. Speranţe, în mare parte spulberate de aceleaşi partide…
Conducerea PCRM, care a fost la guvernare până la 2009, ar fi putut rămâne sincer supărată pe „moldovenii nerecunoscători” care, în acea perioadă, se bucurau de un anumit grad de stabilitate şi previzibilitate a situaţiei, inclusiv sub aspectul unui anumit grad de ”prosperitate”, aflată într-o foarte lentă, dar clară ascensiune. Respectiva conducere şi susţinătorii acesteia ar putea să nu înţeleagă nici astăzi că le-a jucat festa caracterul mai puţin democratic al societăţii moldoveneşti sub guvernarea comunistă, când mai toate lucrurile erau decise de o singură persoană sau un singur partid, în interior, iar în exterior cei mulţi se puteau deplasa doar clandestin, preponderent în căutare de un loc de muncă, sau cei puţini, dar cu mulţi bani. Iar aceasta înseamnă, iarăşi, deficit de democraţie, de libertăţi şi valori democratice, fără de care „prosperitatea” veritabilă, nu are cum să vină.
Înnoirea şi înlocuirea clasei politice
Este adevărat că scopurile declarate ale celor două iniţiative examinate – referendumul şi votul uninominal – se referă şi ele, mai mult sau mai puţin, la democratizarea societăţii. Şi una, şi alta par să urmărească înnoirea clasei politice ca şi instrument al viitoarei dezvoltări a ţării. Doar că, într-un caz, nu devine deloc clar cum transformarea cantitativă (micşorarea numărului deputaţilor de la 101 la 71) poate asigura transformările calitative în interiorul clasei politice. Iar în cel de al doilea caz, nu este clar, dacă iniţiatorii, PDM, se au în vedere şi pe sine atunci, când vorbesc de calitatea proastă a actualei clase politice, care necesită „înnoire” şi care, la rândul său, este mai degrabă sinonimă cu „înlocuirea”. Dacă nu, atunci este vorba de un comportament un pic cinic şi arogant, în raport cu alţi politicieni şi alte partide. Iar dacă da, ar putea să ne convingă în sinceritatea iniţiativei lor printr-un anunţ, lansat la o anumită etapă a dezbaterilor privind noul sistem electoral, că PDM, cel puţin fruntaşii acestuia, nu vor participa la viitoarele alegeri parlamentare, majoritare sau proporționale, ca să ofere societăţii posibilitatea să înceapă înnoirea clasei politice de la foaie albă, nediscriminând şi neprivilegiind pe nimeni. Îşi închipuie cineva aşa ceva după ce PDM a declarat în repetare rânduri că va deveni cel mai important partid politic în Republica Moldova?
De altfel, reformele democratice, veritabile, sunt şi mai simplu şi mai ieftin de făcut şi cu efecte mai mari şi mai rapide pentru „prosperitate”, decât în alte domenii. Esenţială aici este sinceritatea şi voinţa clasei politice, în special a puterii. Restul, sub formă de modele, expertiză și finanțare, oferă partenerii de dezvoltare, în special, Uniunea Europeană.
Cu un ochi la făină şi altul la slănină…
Însă societatea moldovenească și aici se arată mai puțin pregătită să înțeleagă sursele reale ale ”prosperității” sale. Ultimele sondaje continue să confirme paritatea opțiunilor pro-estice și pro-vestice ale cetățenilor moldoveni, cu anumite variații, în condițiile obiective când influențele venite din Est, nici nu ar putea fi catalogate în mod univoc drept sprijin sau ajutor.
Da, societatea moldovenească este îndreptățită să se comporte așa pe motiv că guvernările declarate pro-europene mai mult au compromis ideea europeană în Moldova decât au promovat-o, dar nu poți „arunca și copilul din scăldătoare odată cu apa uzată”. Inclusiv pentru că, alături de modele, expertize și finanțare, UE insistă, acum mai dur decât înainte, pe anumite condiții de utilizare a acestora, prima dintre care, conform ultimei reuniuni a Consiliului de Asociere UE-Moldova, constă în faptul că sprijinul trebuie centrat pe nevoile oamenilor (citește ”prosperitatea” acestora).
Din cauza acestei neînțelegeri din partea societății moldovenești, alimentată puternic de către unele acțiuni și inițiative ale puterii, bicefale acum în Moldova, cursul pro-european al țării este supus poate celui mai mare risc de la apariţia sa în Republica Moldova în calitate de idee politică, nu doar de la 2009 încoace.
Desigur, poporul are totdeauna dreptate, dar și lui nu-i strică un instinct al autoconservării mai bun, în special în relația cu politica și politicienii.
Valeriu Vasilică, IPN
Valeriu Vasilică
Vezi și:
- Cârdășie 2: Tiraspolul nu are cum să accepte condițiile UE-RM. Analiză-predicție de Valeriu Vasilică
- De care parte a cortinei se va afla Moldova după noua împărțire a lumii? Analiză de Valeriu Vasilică
- Participarea transnistrenilor în alegeri: între beneficiu și pericol. Analiză de Valeriu Vasilică
- Cârdășia Moscovei și a Tiraspolului va continua „până la sfârșit”. Analiză de Valeriu Vasilică
- Valentin Constantinov: Pe dictatori îi interesează doar puterea personală. Interviu IPN
- Yoshihiro Katayama: Programele japoneze de asistență s-au extins în toate domeniile vieții societății moldovenești. Interviu IPN
- Beneficiile și riscurile reluării exporturilor de fructe în Rusia. Analiză de Valeriu Vasilică
- Opriți războiul!… și filmele despre război. Consemnări de Valeriu Vasilică
- Benedetto Della Vedova: Pornim de la relațiile excelente pentru a crea spații noi pentru apropiere
- După Rusia, și o parte din Moldova bate în SUA sau Patria se vinde doar ieftin! Analiză de Valeriu Vasilică
- Hârtia de turnesol a dosarului deputaților transfugi. Analiză de Valeriu Vasilică
- Asociația, venită de pe Lună, a Judecătorilor din Republica Moldova. Analiză de Valeriu Vasilică
- Virusul sau Cel de-al Doilea Om este ucigaș? Analiză de Valeriu Vasilică
- Valeria Biagiotti: Vă invit să deveniți agenţii schimbării, fiecare să înceapă de la sine
- Natalia Gavrilița: E crucial să construim țara cu o majoritate stabilă, integră și bine intenționată. Interviu IPN
- Ruth Huber: Noua Strategie de cooperare internațională a Elveției confirmă că Moldova rămâne o țară prioritară. Interviu IPN
- „Guvernarea”- Opoziția, scor 1:1. Prelungiri sau lovituri de departajare? Analiza IPN
- Mihai Murguleț: Reformarea justiției depinde de voința politică. Interviu IPN
- Desiree Jongsma: Examinăm și implicațiile mai larg COVID-19 pentru copii și femei. Interviu IPN
- Mihail Cotorobai: „Coronavirusul nu poate să anuleze drepturile omului”. Interviu IPN
- Peter Michalko: „Cuvântul-cheie în noile politici ale UE este „împreună”. Interviu IPN
- Premierului Ion Chicu îi cedează nervii?
- Fisura salvatoare a PDM. Analiză IPN
- Ion Chicu: Avem o societate care s-a dezamăgit în instituțiile și viitorul acestui stat
- Pavel Filip: Republica Moldova este totuși pe un drum de evoluție
- Maia Sandu: O viață mai bună înseamnă libertate și regim care respectă drepturile omului
- Andrei Năstase: PPPDA a militat și a insistat pe unitatea forțelor proeuropene
- Daniel Ioniță: Acolo unde sunt mai mulți români, există și o mică Românie... Interviu IPN
- Ion Manole: Vom insista ca dialogul politic să conțină garanții reale pentru respectarea drepturilor omului în Transnistria
- Valeria Biagiotti: Există lucruri care fac relațiile moldo-italiene mai speciale... Interviu IPN
- Inițiativa sau Moțiunea? Motivele și efectele lor. Analiză IPN
- PSRM-ACUM: Condamnați la colaborare și la distrugere... Analiză IPN
- Angela Ganninger: Și nu este adevărat că înainte lucrurile au stat mai bine... Interviu IPN
- Nicu Popescu: Cu partenerii de dezvoltare avem un „târg” decalat în timp. Interviu IPN
- Felicitări pentru „holding”. Întrebări pentru Maia Sandu. Analiza IPN
- Ce au spus si ce au vrut să spună deputații în ultima sesiune? Analiză IPN
- De ce a plecat Vlad Plahotniuc? Va reveni? Analiză IPN
- De cine se teme Ilan Șor? Analiză IPN
- Bartlomiej Zdaniuk: Ceea ce ne leagă vine din dorința comună de a fi liberi. Interviu IPN
- Coaliția de guvernare: comunicare deficitară, fumigene și opacitate. Analiză IPN
- Nu se va ajunge la anticipate, deși este una din soluții, sugerate de electorat. Analiză IPN
- Kalman Mizsei: Linia de demarcare între putere și opoziție se trage pe interpretarea calității democrației
- Zdeněk Krejčí : Oamenii din țările mici nu-și pot permite luxul să se certe între ei în chestiuni de bază. Interviu IPN
- O fază mai bună a relațiilor moldo-ruse: mit, realitate sau deja-vu? Analiză IPN
- Vadim Bacinschi: „Suntem o seminție bântuită de atâtea controverse, himere și erori...”. Interviu IPN
- Repoziționarea PDM – corectă, forțată și nesinceră. Analiză IPN
- Integrarea europeană și consensul în Constituție, analiză IPN
- Daniel Ioniță: Susținerea Republicii Moldova este un obiectiv împărtășit la nivelul întregii societăți românești. Interviu IPN
- Moldova, țară căreia nu i se întinde mâna? Analiză IPN
- Reforma nu are susținere, Revoluția se amână. Analiză IPN
- Apoi a venit pădurarul și i-a alungat pe toți sau De ce nu a mers? Analiză IPN
- Opoziția a mușcat nada. Cine a pus-o? Cine se va prinde? Analiză IPN
- Sabine Krause: Un manual ce-i ajută pe germani să înțeleagă mai bine Moldova, pe care o îndrăgește oricine vine aici. Interviu IPN
- Valeria Biagiotti: Moldovenii sunt bine integrați și apreciați de populația italiană. Interviu IPN
- Andrian Candu, recidivă simptomatică? Analiză IPN
- Bartlomiej Zdaniuk: Visul meu este să creăm o legătură puternică între oamenii de aici și din Polonia. Interviu IPN
- De la Unire a lipsit „producătorul”, dar a fost prezent „produsul” său. Notițe subiective
- Guvernarea se repetă și opoziția întârzie. Analiză IPN
- „Curățare de grajduri” și de speranțe la Chișinău. Analiză IPN
- Peter Michalko: În 2017 au apărut elemente noi în relația UE-RM. Interviu IPN
- Parlamentarele 2018, balaur cu trei capete condamnate să se înghită reciproc. Analiză IPN
- Ce au în comun șoferii, politicienii și butoanele pentru arme de distrugere în masă? Analiză IPN
- Pentru ce a putut merge Plahotniuc la Erdogan? Analiză IPN
- Sistemul mixt: Înger sau Demon pogorât peste Moldova? Analiză IPN
- Planurile B ale schimbării sistemului electoral. Analiză IPN
- Merab Antadze: Calea europeană de dezvoltare este cea mai corectă pentru Moldova și Georgia, interviu IPN
- Deficit de comunicare şi de consens în „uninominalul-mixt”. Analiză IPN
- Ce vor moldovenii şi ce le poate oferi puterea? Analiză IPN, episodul 2
- Actele de vandalism: o ecuaţie cu toate datele necunoscute, analiză IPN. Reluare din 15 aprilie 2009
- Principala problema a iniţiativei uninominale este iniţiatorul. Analiză IPN
- Deteriorare previzibilă şi inevitabilă a relaţiilor moldo-ruse? Analiză IPN
- Sensul politic şi sensul uman al împăcării. Analiză IPN
- De ce a fost imposibilă o dezbatere publică necesară? Analiză IPN
- Alexandru Tănase: Există deosebiri esenţiale între hotărârile CCM şi atitudinile politice, interviu IPN
- „FACEM!” Interviu IPN cu Valeriu Turea, şeful BRD
- Independenţa 2015: Anul Declinului, primul şi ultimul
- Independenţa 2015: Anul Declinului, primul şi ultimul
- Secretarii generali ai… Republicii Moldova sau Dedublarea programată
- Ultima alianţă pro-europeană a Moldovei
- Coaliţia pro-europeană între interesele naţionale şi cele de partid
- Marian Lupu: PDM a devenit asociat în Partidul Socialist European. Vom folosi noul statut în interesul ţării
- Însemnele naţionale ale alegerilor locale
- De ce vin liderii europeni în Moldova?
- Raportul Kroll: întârziere fatală
- Securitatea informaţională: între stângăcie politică şi interes special
- Două în unu, cu impact european
- Edgars Rinkevics: Asocierea nu este ultima etapă în relaţiile UE-Moldova, interviu IPN
- Dosarul transnistrean: Al treilea deja-vu în circumstanţe mai bune ca înainte
- Agenţiile de presă din Moldova: între adaptare continuă şi dispariţie
- Şah pentru guvernarea pro-europeană: motive, pericole, soluţii
- Iurie Leancă – simbol şi prim-ministru?
- Semne după care alegerile pot fi cruciale sau distrugătoare-III
- Semne după care alegerile pot fi cruciale sau distrugătoare-II
- Semne după care alegerile pot fi cruciale sau distrugătoare - I
- Igor Dodon prezintă pericol mare pentru pacea şi stabilitatea din Moldova, Valentin Crîlov. Alegeri 2014
- Mihail Magdei: Cea mai gravă boală a clasei politice este „morbul dezbinării”. Alegeri 2014
- Interviu IPN x 2: Letonia vrea să ajute Moldova să deschidă porţile Europei
- De ce comportamentul electoral al Coaliţiei contează pentru destinul european al Moldovei?
- Linas Linkeavicius: „Însă noi cunoaştem cu toţii că şi libertatea are preţul său…”
- Marian Lupu: Cetăţenii vor schimbări în politică şi noi dăm oamenilor puterea să decidă
- Republica Moldova nu s-a constituit. Dar nu a falimentat. Ce şanse are? Analiză IPN
- Presa, internetul şi politica moldovenească în off-shore? Analiză IPN
- Lumea Rusă versus Restul Lumii. Locul Moldovei? Analiză IPN
- Moldova nu mai este „singură acasă”, analiză IPN
- UE, UEA şi biletul de loterie, analiză IPN
- Vlad Filat: În 2020, Republica Moldova va fi în Uniunea Europeană
- Valentina Buliga: Vom împinge PCRM în extrema stângă, acolo unde e locul unui partid extremist
- Ce a dus Filat la Washington şi ce a adus de acolo? Analiză IPN
- Moldova este ţara care creează The Bat!-uri
- Măştile şi cagulele la proteste trebuie interzise prin lege, urgent, analiză IPN
- Rogozin sau Bufonada ca stil în geopolitică, analiză IPN
- Prejudicii afiliate războiului aduse Moldovei de criza regională
- Sunt patru milioane de argumente privind importanţă istorică a liberii circulaţii în Europa, interviu IPN cu Vadim Pistrinciuc, vicepreşedinte PLDM
- Preţul integrării europene a Moldovei este de peste 60 milioane de dolari, poate şi mai puţin
- Criza din Crimeea şi abolirea vizelor ca factor stimulator pentru ideea naţională a cetăţenilor moldoveni
- Coeziune şi contraziceri în coaliţia de guvernare
- Mizele şi investiţiile politice ale anului electoral 2014
- Moldova începe să încetinească oscilaţiile
- Ambasador leton: UE este deschisă pentru colaborare în toate domeniile cu Rusia, dar nu pe seama Parteneriatului Estic
- Ex-preşedintele Arnold Ruutel: Realizările actuale ale Estoniei au devenit posibile doar în componenţa UE
- De ce Acţiunea Pro-Moldova aprinde spiritele atât de tare?
- Miza Vilniusului: puterea în Moldova şi circulaţie liberă în Europa CAMPANIE IPN
- Limba română care uneşte şi care desparte
- Colaborarea moldo-chineză a intrat într-o nouă etapă, Andrian Candu
- BAC-ul, politica şi biletele de troleibuz
- Spaţiu public acaparat şi legile convieţuirii violate. Un caz dintr-o mie, unul cât o mie
- Moldova este aproape ca niciodată de scopul pe care şi-l propune la Vilnius, Linas Linkevicius, ministrul de externe al Lituaniei
- Poziţia faţă de conflictul transnistrean: fără drept la greşeală
- Acum Moldova poate obţine de la UE orice. Doar să vrea şi să poată
- Victor Chirilă: Moldova este foarte aproape de prăpastia unui stat falit politic şi instituţional
- Noul candidat la funcţia de premier va fi cel vechi – Vlad Filat
- Corneliu Gurin: Sistemul Procuraturii trebuie şi poate fi reformat în interesul cetăţenilor şi al societăţii
- Alexandru Oleinic: Moldova încă nu a avut un şef de Guvern anticomunist
- Deznodământul crizei politice este pe aproape ? sau Coada peşte ca simbol naţional
- Agenţia de presă IPN are două case noi
- Câteva semne de război la negocierile de pace pentru AIE 3
- Agenţia de presă Info-Prim Neo nu mai este. Este IPN
- Cetăţenii pot taxa politicienii care fură reformele, Comisarul pentru Drepturile Omului al CoE
- Filat va fi premier "până la sfârşitul lumii"
- Bombă cu neutroni în curtea (fostei?) AIE
- Dombrovskis: Ritmul bun al Moldovei în sfera eurointegrării se cere apreciat la justa valoare
- „Dacă UE nu e, nimic nu e” sau AIE învaţă să-şi aştearnă patul?
- Asta-i lupta finală... sau Internaţionala în stil moldovenesc - 2
- Asta-i lupta finală... sau Internaţionala în stil moldovenesc
- Info-Prim: 14 ani de căutare de sine, cu o distrugere la mijloc
- Microbusiştii acţionează iraţional sau prea raţional
- Igor Corman: Să înţelegem interesul Germaniei pentru a realiza interesul Moldovei
- Guvernul Letoniei a ales Moldova ca prioritate de vârf, însărcinat cu afaceri leton
- În cinci ani se poate schimba cardinal viaţa ţării, diplomat georgian
- Cea mai mare reuşită şi cel mai mare pericol pentru Moldova
- Exclusiv: Lituania îi acordă Moldovei perspectiva de membru al UE, Irena Degutienė, preşedinta Seimului lituanian
- Moldova va trebui să demonstreze că este capabilă să implementeze legile legate de regimul liberalizat de vize, Sergiu Ostaf
- Integrarea europeană a moldovenilor văzută din ...China
- AIE: Victorie cu iz de înfrângere
- „Pentru mine Ziua de 8 martie este sărbătoarea mea profesională”, Daniela Terzi-Barbăroşie
- Isteria antiromânească este din frustrare sau din rea credinţă?
- „Dacă Moldova vrea să fie cunoscută, ea trebuie să fie mediatizată”, un moldovean francez
- Microfonul – unul din puţinii duşmani ai radiojurnalistului Gheorghe Danu
- Reacţia autorităţilor la hotărârile CC reprezintă un indiciu de maturitate a statului de drept, Alexandru Tănase
- Cine-i cel mai frumos la moară sau De ce clasa politică ne ţine în capcană?
- „Cred că mentalitatea popoarelor Chinei şi Moldovei este în general la fel”, însărcinat cu afaceri chinez
- Guvernarea provoacă ciocniri între angajaţi şi angajatori
- Forţele de pacificare: tancul din cui
- Pentru Moldova există riscul ca o persoană să devină mai puternică decât cetăţenii, Kalman Mizsei
- Ne-am asumat şi riscuri pentru că schimbările de mentalitate se produc mai greu, Irina Tişacova
- Nici un proiect politic major nu e posibil în lipsa conştiinţei etnice limpezi şi a identităţii civice puternice, Marius Lazurca
- PCRM şi-a ratat şansa de declanşare a alegerilor parlamentare anticipate
- Plus-minus 2,5 motive pentru care Zinaida Grecianîi să poată fi aleasă preşedinte
- Cu Kalaşnikov sub trenci sau AIE: „pe viaţă şi pe moarte”, cu asistenţi - 2
- Contează nu doar Constituţia, ci şi ceea ce fac politicienii la modul practic, Dirk Schuebel
- „La sigur, toamna politică în Moldova va fi una „fierbinte”, chiar „aridă”, Ion Tăbârţă
- Anul 2011 – Anul Muchiei de Cuţit, Valeriu Vasilică
- „Forţa transformatoare a Europei constituie cea mai puternică resursă pentru modernizarea Moldovei”, Kalman Mizsei
- Puşca din cui a împuşcat. Nu a omorât pe nimeni. Deocamdată...
- Moldova, fără duşmani interni - II
- Moldova, fără duşmani interni
- PCRM pregăteşte Marea Revoluţie Socialistă din ... Toamnă
- Filat ascultă dar şi vorbeşte, în premieră
- „Este necesar să se înceapă pregătirea societăţii pentru eventuale compromisuri cu bătaie lungă în procesul de reglementare a diferendului transnistrean”
- Igor Dodon: „În Chişinău va începe o viaţă nouă, ascendentă, plină de realizări”
- De ce a trebuit „muşcat” ambasadorul UE în Moldova Dirk Schuebel?
- Rezultatele alegerilor locale la Chişinău: lupul a intrat în stână
- O zi ideală pentru diversiuni şi provocări electorale. Analiză Info-Prim Neo
- Câţi viitori primari vor merge la Bruxelles? Analiză Info-Prim Neo
- Miza alegerilor locale 2011 este alegerile parlamentare anticipate. Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Miza alegerilor locale 2011 este alegerile parlamentare anticipate. Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Viitorii primari ai capitalei în rol de cerşetori obraznici. Analiză Info-Prim Neo
- Finanţele tuturor partidelor depind de câteva zeci de persoane. Interviu Info-Prim Neo cu Sergiu Ostaf, director CReDO
- Diagnosticul americanilor: guvernarea comunistă a fost nedemocratică. Analiză Info-Prim Neo
- Autorităţile demonstrează interes corporativ de a nu permite dezvoltarea şi finanţarea organizaţiilor societăţii civile. Interviu Info-Prim Neo cu Sergiu Ostaf, director al Centrului de Resurse pentru Drepturile Omului
- Moldova condamnată, fără alternativă. Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Moldova condamnată, fără alternativă. Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Încotro şi cum a pornit Moldova? Analiză Info-Prim Neo, episodul IV
- Încotro şi cum a pornit Moldova? Analiză Info-Prim Neo, episodul III
- Încotro şi cum a pornit Moldova? Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Încotro şi cum a pornit Moldova? Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Ce au în comun trânta moldovenească şi Internetul? Interviu Info-Prim Neo cu doctorul în ştiinţe Serghei Busuioc, decanul facultăţii de pedagogie la Universitatea de Stat de Educaţie Fizică şi Sport,
- Cu europenii despre moldoveni. Interviu Info-Prim Neo cu Dirk Schuebel, şeful Delegaţiei UE în RM
- Renumărarea voturilor pe rol de şoc benefic pentru partidele parlamentare. Analiză Info-Prim Neo
- De înţelepciunea politicienilor în negocieri depinde stabilitatea democraţiei în Moldova. Interviu Info-Prim Neo cu Kalman Mizsei, reprezentant special al UE pentru RM
- Tinerii vor să se implice, ştiu cum şi ştiu de ce. Interviu Info-Prim Neo cu Sandu Coica, preşedinte CNTM
- Cum l-a refuzat Filat pe Şelin şi despre „darul suptului” după Ghimpu şi Voronin. Analiză Info-Prim Neo
- De ce Voronin l-a refuzat pe Filat? Analiză Info-Prim Neo
- Ultima „Epistolă UE către moldoveni”: strigăt de biruinţă sau strigăt în pustiu? Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Ultima „Epistolă UE către moldoveni”: strigăt de biruinţă sau strigăt în pustiu? Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Bombă cu efect cumulativ sau de câte limbi de stat are nevoie Moldova? Analiză Info-Prim Neo
- Scandalul Mocanu-Plahotniuc: cui îi este convenabil? Analiză Info-Prim Neo
- „Cartea transnistreană” secretă a Rusiei. Analiză Info-Prim Neo
- De ce Rusia se poarta cu Moldova ca şi „câinele grădinarului?”. Interviu Info-Prim Neo cu expertul independent rus Dmitrii Danilov, din ciclul „19 ani de Independenţă”
- „Vin Noii Moldoveni!?” - interviu Info-Prim Neo cu fraţii Cristina şi Dumitru Podgurschi, din ciclul „19 ani de Independenţă”
- Recidive periculoase. Analiză Info-Prim Neo
- AIE a murit de „moarte bună”. Trăiască A! Analiză Info-Prim Neo, episodul III
- AIE a murit de „moarte bună”. Trăiască A! Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- AIE a murit "de moarte bună". Trăiască A! Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Decretul Ghimpu: cauză naţională neformulată. Analiză Info-Prim Neo, episodul III
- Decretul Ghimpu: cauză naţională neformulată. Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Decretul Ghimpu: cauză naţională neformulată. Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Instinctul autoconservării manifestat în mod diferit de liderii politici moldoveni. Analiza Info-Prim Neo
- Sincronizări, repoziţionări şi regrupări în formatul „5 + 2”. Analiză Info-Prim Neo
- Vandalismul din aprilie 2009 prin prisma florilor de romaniţă. Analiză Info-Prim Neo
- Mişcarea sindicalistă predată partidelor politice. Analiză Info-Prim Neo
- „Milă mi-i de Gumeniţă, da' de mine şi mai tare...”. Analiză Info-Prim Neo
- Noul Cod al vizelor aduce beneficii tuturor solicitanţilor de vize în UE, dar în special ţărilor vecine precum Moldova. Interviu Info-Prim Neo cu Dirk Lorenz, Ofiţer politic al Delegaţiei Uniunii Europene în Republica Moldova
- Declaraţiile contradictorii din cadrul AIE diminuează eforturile guvernării moldoveneşti de a soluţiona conflictul transnistrean. Interviu Info-Prim Neo cu Reprezentantul special al UE pentru Republica Moldova Kalman Mizsei
- Cetăţenii Republicii Moldova vor fi acceptaţi în Europa doar atunci când se vor simţi confortabil în limba oficială a ţării lor. Interviu Info-Prim Neo cu Alexei Axan, profesor la Casa Limbii Române
- Societatea tolerantă a Moldovei şi în particular societatea civilă ar trebui să-i facă pe politicieni să se potolească într-un final. Interviu oferit Agenţiei Info-Prim Neo de către Reprezentantul special al UE pentru Republica Moldova Kalman Mizsei
- „Muruianu” a aruncat mănuşa. Cine o ridică? Analiză Info-Prim Neo
- Actele de vandalism: o ecuaţie cu toate datele necunoscute. Analiză Info-Prim Neo
- Igor Boţan: Formaţiunile politice nu-şi vor putea preciza strategiile electorale fără consultarea unei lucrări precum „Lecţii electorale la şcoala democraţiei din R. Moldova”
- Info-Prim Neo: Cartea „Lecții electorale la școala democrației din Republica Moldova”. Cuprins și prefață
- Sindromul neprezenţei în Consiliul municipal Chişinău. Analiză Info-Prim Neo
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL V
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL IV
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL III
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL II
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL I
- În 2009 PCRM ar putea reveni în opoziţie. Analiză Info-Prim Neo
- Interviul Info-Prim Neo, ignorat de candidaţii la funcţia de Primar general al mun. Chişinău Veaceslav Iordan şi Dorin Chirtoacă
- Subordonare prin unificare. Comentariu Info-Prim Neo
- Un tur de scrutin fără urşi, dar cu germani sau japonezi. Analiză Info-Prim Neo
- Alegerile locale din 3 iunie din capitală ar putea fi invalidate. Investigaţie Info-Prim Neo
- Viitorul Consiliu municipal Chişinău va fi aproape de două ori mai eterogen decât fosta componenţă. Comentariu Info-Prim Neo
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL VII
- Din toate programele candidaţilor la funcţia de primar al capitalei poate fi creat „programul pentru primarul ideal”. Analiză Info-Prim Neo, episodul III
- Candidaţii la funcţia de primar al municipiului Chişinău propun 70 de iniţiative de dezvoltare a capitalei. Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Programele electorale ale candidaţilor la funcţia de primar al capitalei sunt doar declaraţii pentru un electorat imatur. Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL VI
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL V
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL IV
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL III
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL II.
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, episodul I.
- Cum va rămâne în memoria chişinăuienilor Primarul general de modelul 2003 – 2007. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL IV
- Cum va rămâne în memoria chişinăuienilor Consiliul municipal al capitalei de modelul 2003 – 2007. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL III
- Cum va rămâne în memoria chişinăuienilor Consiliul municipal al capitalei de modelul 2003 – 2007. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL II
- Cum va rămâne în memoria chişinăuienilor Consiliul municipal al capitalei de modelul 2003 – 2007. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL I