40% din tranzacțiile cetățenilor se fac cu carduri fizice sau electronice. Pentru a încuraja și mai mult plățile cu cardul este lansată campania națională de informare „Fără cash”, în perioada aprilie-septembrie. Campania este lansată de Asociația Băncilor din Moldova, în parteneriat cu Visa și cu sprijinul Proiectului Tehnologiile Viitorului în Moldova, finanțat de USAID, Suedia și Marea Britanie, transmite IPN.
Dorel Noroc, președintele Asociației Băncilor din Moldova, constată că astăzi se atestă o transformare a modalităților de plată. Prin respectiva campanie se dorește amplificarea plăților fără numerar. Se dorește promovarea avantajelor plăților online. Conform estimărilor Asociației, 40% din tranzacțiile cetățenilor se fac cu carduri fizice sau electronice, iar neîntoarcerea lor la plățile fizice demonstrează incontestabil existența beneficiilor plăților fără numerar, cum este siguranța, rapiditatea și comoditatea.
Prezentă la eveniment, guvernatoarea Băncii Naționale, Anca Dragu, a remarcat că comisioanele pentru plățile instant au scăzut chiar la zero lei, la sumele sub 5000 de lei. Asta înseamnă că plățile sunt nu doar sigure, continue, dar și accesibile, ceea ce înseamnă foarte mult. Guvernatoarea a remarcat că lansarea sistemului de plăți instant MIA a fost un succes. În perioada 12 martie-23 aprilie, prin MIA s-au efectuat tranzacții de circa 115 milioane de lei, peste 124 de mii de plăți. Din iulie anul curent va avea loc integrarea plăților P2P (de la persoană la persoană) către comercianți. În iunie-august se va lucra la integrarea sistemului MPay și a Trezoreriei de Stat în MIA. Și tot din iulie va fi disponibil și serviciul de transfer între conturile proprii.
Dumitru Alaiba, ministrul dezvoltării economice și digitalizării, a spus că plățile electronice sunt un accelerator al dezvoltării economice. Asta înseamnă o economie mai transparentă, i economie sigură și egală. În ceea ce privește comerțul electronic, Moldova are un potențial pe care practic nu l-a explorat, iar asta înseamnă oportunități de afaceri și dezvoltare pentru comercianții mici și mari.
Sergiu Rabii, director de Programe în cadrul Proiectului Tehnologiile Viitorului (#FTA), a spus că promovarea plăților fără numerar este un moment crucial pentru evoluția dezvoltării sistemului financiar în Moldova și sistemului de comerț online. Se constată o dinamică pozitivă în zonele urbane, pentru persoanele născute după 1982, care utilizează la greu plățile fără numerar, dar și un potențial mare de creștere în regiunile rurale și în cadrul populației din grupurile dezavantajate unde 2/3 din populației preferă să retragă numerarul în cazurile în care e posibil de achitat fără numerar.
De la această campanie se așteaptă minimizarea dependenței de numerar în economia Moldovei, creșterea securității tranzacțiilor și creșterea accesului la serviciilor financiare.
Iana Semionova, consultat senior Magenta Consulting, s-a referit la un studiu realizat de compania sociologică, unde fost desfășurate 30 de interviuri cu femei și bărbați de 30-67 de ani, 19 dintre care retrag banii imediat de pe card, iar 11 obișnuiesc să achite cu cardul. Studiul a arătat că majoritatea celor care scot banii de pe card o fac pentru controlul direct asupra banilor, frica de fraude sau neîncrederea în siguranța eventualelor tranzacții, dar și experiența negativă în utilizarea cardului, uitarea parolei, lipsa terminalelor în zona rurală, imposibilitatea de a utiliza cardul la piață, de exemplu, sau lipsa de internet. Sunt aspecte care trebuie luate în calcul, soluționate, pentru a încuraja oamenii fă nu mai retragă bani, ci să plătească cu cardul.
Mesajele campaniei vor fi transmise prin spoturi video la TV, rețele de socializare, se va colabora cu creatorii de conținut online pentru a ajunge la mai multe persoane. Vor fi desfășurate evenimente, în special pentru persoanele de vârsta a treia, pentru a fi informați despre siguranța și beneficiile plăților fără numerar.