AVIZ la proiectul de lege pentru modificarea şi completarea unor acte legislative la compartimentul ce ţine de finanţarea partidelor politice şi campaniilor electorale

 

 

 

TI-Moldova a examinat proiectul de lege pentru modificarea şi completarea unor acte legislative (Codului Electoral, Legii privind partidele politice, Codului penal, Codului de procedură penală, Codului contravenţional, Codului audiovizualului, Codului fiscal, Legii Curţii de Conturi) la compartimentul ce ţine de finanţarea partidelor politice şi campaniilor electorale.

La proiectul de lege prezentat pentru examinare înaintăm următoarele propuneri:

  1. La art.I pct.1 din proiectul de lege a completa noţiunea „finanţarea campaniilor electorale” după textul „de către” cu textul „stat,”, ceea ce ar însemna că finanţarea campaniilor electorale este efectuată nu numai de persoane fizice şi juridice, dar şi de către stat.
  2. A completa proiectul de Lege (art.I pct.1) cu norma prin care ar fi reglementată noţiunea de „finanţare a partidelor politice” în următoarea redacţie:

finanţarea partidelor politice – finanţarea directă şi indirectă, adică oferirea, alocarea sau transmiterea în beneficiul partidelor politice a mijloacelor financiare, materiale şi de alt caracter de către stat, persoane fizice şi persoane juridice”.

  1. Codul electoral în vigoare reglementează, de asemenea, noţiunea de „partide. Noţiunea dată nu este deplină, diferă de noţiunea respectivă din Legea privind partidele politice şi face referire la o lege care nu mai există. De aceea, propunem de a completa art.I pct.1 din proiectul de lege cu noţiunea de „partid politic” în următoarea redacţie:

„partid politic – asociaţie benevolă a cetăţenilor Republicii Moldova cu drept de vot, constituită şi înregistrată în condiţiile Legii privind partidele politice, şi care urmăreşte scopul politic, adică scopul de gestionare a afacerilor publice”.

Ţinînd cont de lacunele care se conţin în noţiunea de „partid politic” din Legea privind partidele politice în vigoare, propunem de a completa art.II din proiectul de Lege cu noţiunea de „partid politic” în redacţia propusă.

  1. A completa art.I pct.13 din proiectul de lege (adică art.38 Cod Electoral) cu normele care ar prevedea suplimentar:
    • aprobarea donaţiilor de către acţionari în cazul societăţilor pe acţiuni;
    • informarea acţionarilor sau membrilor persoanei juridice despre toate donaţiile acesteia efectuate în contul partidelor politice sau concurenţilor electorali;
    • înregistrarea de către persoanele juridice a donaţiilor oferite în registrele contabile şi în dările de seamă.
  2. A completa art.I pct.13 din proiectul de lege cu normele privind:
    • limitarea cheltuielilor electorale, care ar include atît mijloacele financiare virate în fondul electoral, cît şi alte mijloace, în special donaţiile în formă de bunuri, lucrări şi servicii.
    • evidenţa contabilă a donaţiilor, care ar include atît evidenţa donaţiilor financiare virate în „Fondul electoral”, cît şi donaţiilor oferite în formă de bunuri, lucrări şi servicii.
    • evidenţa contabilă a cheltuielilor electorale, care presupune evidenţa cheltuielilor în campania electorală separată de evidenţa cheltuielilor activităţilor curente ale partidelor politice.
  3. A completa art.I pct.15 din proiectul de lege cu normele care ar prevedea obligativitatea partidelor poltice/concurenţilor electorali de a prezenta Comisiei Electorale raportul de audit împreună cu raportul final privind finanţarea campaniilor electorale pentru întreaga perioadă electorală în cazul în care partidul politic/concurentul electoral în perioada electorală a primit donaţii sau a efectuat cheltuieli electorale ce depăşesc suma de 5 000 u.c. sau 100 000 lei.

De asemenea, în proiectul de lege urmează a prevedea că cheltuielile suportate de către partidul politic/concurentul electoral pentru efectuarea auditului finanţelor politice în campania electortală nu se consideră cheltuieli electorale şi nu se iau în calcul pentru a determina respectarea normei privind limitarea cheltuielilor electorale.

  1. Norma din art.II pct.4 din proiectul de lege (art.26 alin.3) care stabilețte un plafon al sumei tuturor donațiilor făcute unui partid este în contradicţie cu prevederile privind donaţiile (limitele donaţiilor, dreptul de a efectua donaţii) şi Recomandarea Consiliului Europei. De aceea, propunem de a exclude norma dată din proiectul de lege.
  2. A completa art.I pct.13 şi art.II pct.4 (la art.26) din proiectul de lege cu normele care ar prevedea că donaţiile nu pot fi utilizate în scopuri personale sau alte scopuri decît în scopul de finanţare a campaniilor electorale şi, respectiv, de finanţare a funcţionării partidului politic şi că utilizarea contrar destinaţiei a donaţiilor contituie încălcări de gestiune financiară.
  3. A completa art.II pct.4 din proiectul de lege (la art.29 alin.3) cu norma care ar prevedea că în rapoartele financiare anuale ale partidelor politice plasate pe pagina web vor fi incluse suplimentar datele despre patrimoniul partidului politic (dar nu numai datele despre veniturile şi cheltuielile partidului).
  4. A completa art.II pct.4 din proiectul de lege (la art.29 alin.4) cu norma care ar prevedea că în rapoartele anuale ale partidelor politice privind gestiunea financiară va fi inclusă suplimentar datele financiare a persoanelor/entitatilor afiliate, subordonate partidelor politice, precum şi informaţia de la filialele naţionale şi locale, fundaţiile de partid sau alte organizaţii afiliate (după caz).
  5. A modifica art.II pct.4 din proiectul de lege (la art.31) şi a reglementa obligativitatea partidelor poltice de a comanda auditul rapoartelor privind gestiunea financiară anual (dar nu o dată în 3 ani) şi prezentarea acestuia împreună cu raportul anual în cazul în care partidul politic a obţinut venituri ori a efectuat cheltuieli anuale ce depăşesc suma de 5 000 u.c. sau 100 000 lei.
  6. A completa art.II pct.5 (la compartimentul responsabilităţi) cu normele:
    • partidul politic este responsabil numai în cazul în care încălcările de legislaţie au fost comise din iniţiativa partidului politic, la indicaţia sau cu autorizaţia conducătorului sau organului de conducere a partidului politic, sau că fapta este un rezultat al realizării programului partidului ori scopurilor politice ale acestuia;
    • partidul politic nu poartă răspundere în cazul în care încălcarea este comisă de către un membru individual al partidului politic din iniţiativa sa proprie sau de către un candidat electoral care nu a fost autorizat de către partid.
  7. A completa art.V şi/sau art.III din proiectul de lege şi a reglementa suplimentar răspunderea contravenţională şi/sau penală pentru:
    • finanţarea partidelor politice şi concurenţilor electorali de către organizaţii de binefacere (caritate), sindicale şi religioase, apatrizi, persoane anonime sau în numele unor terţi, precum şi din alte surse interzise de lege;
    • oferirea şi/sau acceptarea de donaţii ce depăşesc limita stabilită;
    • efectuarea de cheltuieli electorale cu depăşirea limitelor stabilite;
    • încheierea unei înţelegeri de finanţare a partidului politic sau concurentului electoral în schimbul obţinerii de către donatori a unor avantaje ilegale.

Dvs. folosiți o componentă de ADS Blocker.
IPN e menținut din publicitate.
Susțineți presa liberă!
Unele funcționalități pot fi blocate, vă rugăm să dezactivați componenta de ADS Blocker.
Mulțumim pentru înțelegere!
Echipa IPN.