Autorităţile capitalei propun Agenţiilor de publicitate să reconstruiască drumuri în municipiu
Reprezentanţi ai autorităţilor locale ale capitalei propun Agenţiilor de publicitate să uite de conflictul cu firma austriacă „EPA MEDIA”, legat de construcţia staţiilor de aşteptare contra dreptului de plasare a publicităţii, şi să propună municipalităţii alte forme de colaborare, în beneficiul ambelor părţi şi al locuitorilor Chişinăului.
Consilierul municipal, Emil Guţu, a propus agenţiilor de publicitate joi, 13 septembrie, în cadrul unei întrevederi, convocate de Primarul general, să reconstruiască drumuri în Chişinău, în schimbul permisiunii exclusive de a plasa publicitate pe întreaga lungime a traseului reconstruit.
Şeful Direcţiei Transport şi Căi de Comunicaţii, Veaceslav Ţărnă, a sugerat, că agenţiile de publicitate ar putea să propună Primăriei plasarea publicităţi pe gardurile care înconjoară sutele de şantierele de construcţie din municipiu, în schimbul unor proiecte sociale în municipiu.
Discuţiile în acest sens s-au desfăşurat pe fundalul conflictului existent între agenţiile de publicitate autohtone şi firma austriacă EPA MEDIA. Agenţiile consideră că, după semnarea contractului cu Primăria, EPA MEDIA devine monopolist clar pe piaţa şi va înghesui activitatea altor firme de publicitate. În acelaşi timp, reprezentanţii autorităţilor locale spun că în municipiu ar exista posibilităţi pentru activitatea tuturor jucătorilor de pe piaţă.
În cadrul şedinţei, avocatul EPA MEDIA, Victor Caldâba, a declarat că Curtea Supremă de Justiţie a respins recursul Asociaţiei Agenţiilor de publicitate, cu privire la decizia Curţii de Apel, care a declarat legal contractul între EPA MEDIA şi Primăria municipiului Chişinău. Potrivit lui, decizia este definitivă şi irevocabilă.
Totodată, Caldâba a menţionat că EPA MEDIA nu poate chiar aşa uşor deveni monopolist pe piaţă, pentru că nu va putea să-şi plaseze publicitatea fără autorizarea din partea Primăriei. Mai mult, EPA MEDIA este dispusă să le vândă agenţiilor de publicitate dreptul de a-şi plasa publicitatea pe light-box-urile din staţiile de transport şi pe bilboard-urile din oraş.
În cadrul şedinţei, au fost lansate opinii că Primăria ar dispune de mai multe pârghii pentru a determina EPA MEDIA să revadă, de comun acord, o serie de clauze ale contractului, în special privind calitatea staţiilor de transport, considerată inferioară comparativ cu cele din alte capitale europene.
Potrivit, avocatului Agenţiilor de publicitate, Mihai Buruiană, faptul că justiţia moldovenească a declarat legal contractul, nu înseamnă în mod obligatoriu că este, totuşi, unul legal. El afirmă un astfel de contract ar putea intra în legalitate doar dacă este aprobat de Consiliul municipal Chişinău, Primăria nefiind în drept să ia decizii definitive în acest sens. Cu toate acestea, Agenţiile de publicitate încă nu s-au decis dacă vor continua să conteste deciziile justiţiei moldoveneşti la Curtea Europeană pentru Drepturile Omului.
Primarul General, Dorin Chirtoacă, a declarat că dacă Primăria va autoriza plasarea publicităţii de către EPA MEDIA, conform contactului, ar putea să se ajungă la o situaţie de blocaj pentru că numărul de panouri ar urma să se dubleze faţă de ceea ce este în prezent în oraş – cca 2700 de panouri. De asemenea, există posibilitatea să se ajungă la un monopol, cu riscul de a fi prejudiciate interesele celorlalţi actori de pe piaţă.
Dorin Chirtoacă a mai declarat că are pretenţii în ceea ce priveşte legalitatea contractului afirmând că există devieri de la legislaţie, însă, spune el, „din păcate, la noi justiţia nu este la nivelul de independenţă şi echitate pe care l-am dori”. Primarul şi-a exprimat speranţa ca părţile aflate în conflict să găsească un compromis privind activitatea comună pe piaţă.
Deocamdată, Primăria nu autorizează plasarea noii publicităţi în municipiu, inclusiv pentru EPA MEDIA, în lipsa unui regulament în acest sens, care urmează să fie elaborat în viitorul apropiat.
Prin contractul semnat în ianuarie cu primăria, EPA MEDIA a obţinut acordul de a amplasa 1500 de panouri mari, 600 - mai mici şi casete cu publicitate pe toţi pilonii.
CMC a anunţat, în noiembrie trecut, un concurs investiţional pentru construcţia staţiilor de aşteptare, desemnând o comisie de examinare a proiectelor, care urma să prezinte consilierilor Regulamentul privind amplasarea publicităţii în municipiu şi să facă propuneri privind oferta investiţională a “EPA Media”. Ulterior s-a stabilit, însă, că ex-primarul interimar Vasile Ursu a ignorat termenele stabilite pentru desfăşurarea concursului şi a încheiat contractul cu firma austriacă. Firmele de publicitate locale au protestat, declarând că nu au fost informate despre desfăşurarea concursului care, în opinia lor, „s-a făcut prin uşa din spate a Primăriei Chişinău”.