„Într-o societate în care oamenii se respectă, în care există o cultură politică și cei șapte ani de-acasă, candidații s-ar reține să treacă „liniile roșii”, să folosească denigrarea contracandidatului”. Este părerea politologului Aurelian Lavric, exprimată în cadrul dezbaterii „Campania electorală în turul 1 și turul 2: afinități, deosebiri, efecte”, organizate de IPN.
Acesta, referindu-se la mesajele celor doi candidații la funcția de președinte, Maia Sandu și Igor Dodon, observă diferențe pe trei dimensiuni. „Prima, dimensiunea social-politică: pe oameni nu-i interesează cine pe cine acuză, ei vor să vadă ce propun candidații pentru rezolvarea problemelor lor. A doua, dimensiunea geo-politică: alegătorii vor să vadă candidatul, care, ca viitor președinte, are anumite atribuții constituționale, ce va face, în ce direcție va merge țara și cum va reuși să mențină relațiile bune cu polii de putere geopolitici. A treia, este dimensiunea valorilor. Aici, oamenii vor să vadă ce valori promovează candidații. Una dintre valori ar trebui să fie respectul pentru contracandidat, iar dacă un candidat exprimă ură față de celălalt, arată ură față și de cei care îl susțin”, spune Aurelian Lavric.
Politologul consideră că cei doi candidați nu se află în condiții egale în aparițiile lor în presă, ținând cont de faptul că mai multe canale îl promovează pe Igor Dodon. În opinia sa, și statutul de președinte în exercițiu al candidatului independent are un impact mediatic, deoarece sursele de informare sunt atente la ce declară, unde participa și ce face. Cât ține de rețelele sociale, politologul observă că cei doi sunt activi deopotrivă, au pagini create de susținere și, în plus, mai utilizează și instrumentul declarațiilor pentru presă. „Deci, cel care va reuși să folosească tot acest set de instrumente, acela poate conta pe victorie în turul 2. Cred că rețelele sociale sunt foarte importante în mediul urban, unde alegătorii sunt conectați la Internet. Pentru a ajunge la mințile și inimile alegătorilor din raioane, localități, familii care nu sunt conectate la rețea, este nevoie de folosit alte instrumente. Poate posturile TV, care pot fi recepționate cu antenă analogică”, a sugerat acesta.
Cu privire la neparticiparea candidaților la dezbateri electorale, politologul presupune că Maia Sandu și colegii ei apreciază că rezultatul din primul tur reprezintă o tendință și scorul pe care l-a obținut ar putea să crească. „În al doilea rând, strategia candidatei PAS s-a bazat pe crearea unei imagini negative a contracandidatului care ni permite să contacteze direct cu el, dar aceasta este o abordare riscantă din partea ei pentru că în rândul alegătorilor moldoveni, votul este emoțional. Pentru oamenii din Republica Moldova, este foarte important să-l vadă pe candidat și să audă ceea ce vorbește. Poate el nu va înțelege în profunzime terminologia politică, economică, dar el vrea măcar să-l vadă în ce măsură candidatul are încredere în sine, în ceea ce spune și, respectiv, să-i transmită această încredere. Dacă Maia Sandu lipsește din aceste dezbateri, după părerea mea, ea va pierde din punctele pe care le avea după turul 1”, a opinat Aurelian Lavric.
Politologul susține că dacă alegătorii se manifestăm la alegeri, aceasta reprezintă expresia faptului că sunt o națiune, un popor care ține frâiele destinului în propriile mâinile. Acesta a îndemnat cetățenii să iasă la vot, chiar dacă candidații nu întotdeauna sunt expresia unui profilul ideal pe care îl dorește alegătorul. „Alegem din ceea ce avem, dar trebuie să conștientizăm că ei sunt expresia societății noastre. Ura pe care o avem în spațiul public electoral între cei doi este expresia urii din societate. Noi trebuie fiecare dintre noi să ne calmăm, să devenim mai buni și să înțelegem că numai uniți vom putea să ridicam acest stat și să nu ne fie rușine de țara pe care o avem. Deci, să ieșim la vot, să fim calmi și îndemn alegătorii să aibă un vot rațional, să citească platformele electorale, dacă au posibilitate, să adreseze întrebări candidaților ca să nu ajungem să vedem oameni care ies în fața Parlamentului și strigă: „Vrem votul înapoi”, a încheiat acesta.
Dezbaterea „Campania electorală în turul 1 și turul 2: afinități, deosebiri, efecte” este ediția a 9-cea din ciclul electoral „Noi și președintele: cine pe cine alege, cine pe cine reprezintă”, susținut de către Fundația germană „Hanns Seidel”.