|
|
|
Deși opinia publică ucraineană nu o întrece pe cea din Georgia în privința euro-optimismului, Ucraina demonstrează un devotament mai puternic și stabil pentru vectorul european decât vecinul său vestic – Republica Moldova...
|
Dionis Cenușa, Columnist principal |
|
Prezența sporită a Uniunii Europene (UE) în vecinătatea estică determină o plasare reușită în topul preferințelor societale. Așteptările față de UE sunt determinate de conținutul și dinamica relațiilor dintre actorii europeni și clasa politică din regiune. Chiar și cele mai pozitive intenții politice ale UE, exprimate în raport cu Georgia, Moldova și Ucraine, nu pot compensa imperfecțiunile din dialogul cu guvernanții din aceste țări. Percepția est-europenilor față de UE nu este nicidecum statică doar pentru că există o predispoziție pozitivă a Bruxelles-ului față de vecinii săi, manifestată constant prin intermediul asistenței externe, sprijinul diplomatico-politic sau ajutorul umanitar din prezent. Doi factori majori contribuie la prelucrarea și formarea percepțiilor publice din Georgia, Moldova și Ucraina vizavi UE. Primul constă în discursul și acțiunile guvernanților autohtoni, care au propriile simpatii geopolitice. Iar cel de-al doilea factor rezidă în produsele informaționale, distorsionate și aruncate, cu rea intenție, în spațiul public de către actorii (non)statali dirijați de decidenții ruși.
Prin intermediul sondajelor din anii 2019-2021 se poate observa cum au evoluat atitudinile față de UE în timpul suprapunerii crizelor interne de ordin politico-instituțional și celor externe provocate de pandemie. Conduita forțelor politice locale, reacțiile acestora la crizele politice domestice și performanța lor în procesele electorale au reprezentat catalizatorii majori în forjarea dispoziției publicului din Georgia, Moldova și Ucraina față de UE. Totodată, efectele social-economice ale pandemiei COVID-19 și alte condiții conexe, precum asistența externă oferită de UE sau „diplomația vaccinurilor” implementată de Rusia (IPN, Aprilie 2021), și-au lăsat de asemenea anumite amprente pe suprafața percepției publice.
Reieșind din specificul scenei politice naționale, unde domină curentul pro-UE, dar și a consensului public actual asupra caracterului peiorativ al factorului rusesc, Ucraina și Georgia au dezvoltat niște atitudini proeuropene mai robuste decât Moldova. În cazul celei din urmă, opinia publică în privința statului rus nu este influențată de traume societale majore curente, precum în cazul georgian (războiul ruso-georgian din 2008) sau cel ucrainean (anexarea Crimeii și agresiunea militară continuă în Luhansk și Donbas). Preocuparea pentru buna guvernare, în particular contracararea corupției, constituie elementele care impulsionează discursul pro-european din Moldova. Deși atitudinile pro-europene din Ucraina și Georgia reies din raționamente economice, urmate de stimulente de insecuritate regională, orientarea spre Rusia nu este anulată, ci co-există cu cea proeuropeană. Mai mult ca atât, Georgia, ca și Moldova, manifestă o doză ridicată de moderație în raport cu preferințele geopolitice, care sub presiunea evenimentelor din Crimeea, estul Donbasului și Luhanskului este practic inutilizabil în Ucraina.
Georgia – lider în simpatii pro-UE
În ultimii ani, ideea integrării europene s-a aprofundat în societatea georgiană. Crizele politice din 2020-2021 au scos în evidență dedicația UE pentru asigurarea stabilității în Georgia. Atât îmbunătățirea competiției electorale în cadrul alegerilor parlamentare din octombrie 2020, cât și zidirea unui armistițiu politic între partidul de la guvernare și opoziție în prima jumătate a lui 2021, s-au datorat acțiunilor concertate ale actorilor europeni (NewEasternEurope, Aprilie 2021). În ambele situații, UE a ieșit în evidență, chiar dacă angajamentul american a jucat de asemenea unor rol determinant. Impactul contribuției UE poate fi depistat în sondaje, care ilustrează niște salturi în susținerea pentru aderarea la UE – de la 59% în octombrie 2019 până 67% în februarie 2021 (IRI, februarie 2021). Sondajele mai denotă că atracția georgienilor pentru UE rezidă preponderent în considerații economice (43%). Acest lucru explică cauza unei popularități mai vizibile a UE în comparație cu simpatiile pentru NATO, care la fel pășesc peste pragul de 50%.
Chiar dacă opinia georgiană crede că Rusia constituie o amenințare economică (78%) și de securitate (88%), circa 70% se pronunță pentru dialogul cu Rusia, într-o formă sau altă. Deschiderea pentru normalizarea relației cu vecinul nordic denotă că încă este posibilă și probabilă o cale moderată, care să îmbine integrarea europeană cu dezvoltarea unor relații normale cu Rusia. Păstrarea situației tensionate în jurul regiunilor separatiste - Abahazia și Osetia de Sud – controlate politic și militar de Rusia reduce gradual apetitul georgienilor pentru moderație în relație cu Rusia în favoarea orientării pro-UE. Totuși, pe fundalul imperativului de recuperare economică post-pandemică, potențialul turistic rusesc poate nivela reticența georgienilor restabilind o parte din atitudinea moderată, vizibilă în Georgia înaintea protestelor din 2019 împotriva ocupației rusești (Vezi Tabelul 1).
Tabel 1. Opinia publică din Georgia cu privire la relația cu UE și Rusia, %
|
Februarie 2021
|
Iunie 2020
|
Octombrie 2019
|
Doar pro-UE și pro-Occident
|
40
|
37
|
27
|
Pro-UE, dar cu menținerea relațiilor cu Rusia
|
45
|
45
|
49
|
Pro-Rusia, dar cu menținerea relațiilor cu UE
|
6
|
6
|
12
|
Doar pro-Rusia
|
2
|
2
|
2
|
Sursa: IRI Georgia
Moldova și echilibristica geopolitică
Variația opțiunilor geopolitice în Moldova, cu posibilitatea de a alege între UE și Uniunea Economică Euroasiatică, scoate în prim plan gradul de polarizare din societate. Manifestările opiniei publice din perioada 2020-2021 a ridicat unele semne de întrebare cu privire la ascensiunea vectorului european. Sprijinul pentru aderarea la UE s-a micșorat de la aproape 47% în iunie 2020 până la circa 42% în februarie 2021. În paralel, tot în același interval de timp, au sporit sentimentele pozitive față de Uniunea Economică Euroasiatică – de la 18% până la circa 26% (IPP, 2020-2021). Opțiunea pro-UE era mai pronunțată în perioada în care toate instituțiile (președinția, guvernul și parlamentul) erau dominate de Socialiștii pro-ruși, decât după alegerea unui candidat proeuropean pentru funcția de președinte la alegerile din noiembrie 2020 (3DCFTAs, Noiembrie 2020). Astfel, de la aproximativ 58% în octombrie 2020, susținerea pentru aderarea la UE s-a prăbușit până la circa 48% în februarie 2021 (Vezi Tabelul 2).
Tabel 2. Opinia publică din Moldova cu privire eventualitatea unui referendum privind aderarea la UE, % (2020-2021)
|
Februarie, 2021
|
Octombrie, 2020
|
Iunie, 2020
|
Pro
|
48,6
|
58,1
|
56,2
|
Contra
|
22,9
|
19,9
|
20,7
|
Sursa: IPP, Barometrul Opiniei Publice
Victoria Maiei Sandu se pare că a fost insuficientă pentru a energiza rapid simpatiile pro-EU a populației din interiorul țării (fără diasporă). Totodată, nici înfrângerea celui mai pro-rus politician moldovean Igor Dodon nu s-a soldat cu decelerarea imediată a interesului pentru aderarea la Uniunea Euroasiatică, care, din contra, a crescut. Explicația acestui paradox se ascunde în trăsătura moderată a orientării externe preferată de către cetățeni. Conform sondajelor din martie 2021, majoritatea opiniei publice pleda pentru o politică externă echilibrată (47%), iar restul publicului era divizat între proeuropeni (29%), pro-Rusia (15%) și pro-unire cu România (6%) (IMAS, martie 2021). Cu toate acestea, există potențial pentru ca sprijinul UE să treacă peste pragul de 50% și chiar cel de 60%, având în vedere aprecierea pozitivă (80%) a relațiilor cu UE (IRI, martie 2021). Amplificarea simpatiilor pro-UE poate rezulta din reformele de bună guvernare și combaterea corupției, a căror efecte în lanț pot propaga schimbări în instituțiile responsabile de sănătatea spațiului informațional. În rezultat, cetățenii vor dispune de argumente mai echilibrate legate de orientarea externă a țării.
Ucraina – simpatii pro-UE cu specific regional
La finele lui 2019, preferințele pro-UE au reușit să se stabilizeze în jurul a 55% de sprijin public în Ucraina (IRI, 2019). Unul din motivele care reține popularitatea UE sub pragul de 60% pare să fie existența alternativei Uniunii Economice Euroasiatice centrată pe Rusia, care în decursul anului 2019 a atras atenția a 17-19% din populația ucraineană. Regiunile vestice continuă să fie mai pro-europene decât cele estice. Totuși, diferența dintre simpatiile pro-UE din Centru-Vest și cele din Sud-Est necesită nuanțare. Astfel, doar în Estul țării, Uniunea Euroasiatică are o susținere mai ridicată decât UE – 39% versus 30%. De asemenea, în Vest și Centru, atitudinile publice favorizează UE în proporție de 58-76%. Același rezultat este intangibil pentru proiectul geopolitic rusesc, care este sub 40% chiar și în cele mai pro-ruse regiuni ale Ucrainei. Chiar dacă tineretul este cel mai proeuropean (64%), un grad ridicat de sentimente pro-UE se extinde până la 52-55% către categoriile de vârstă mai înaintate (36-51+ ani). Orientarea europeană este omniprezentă în principalele partide ucrainene, chiar și în Platforma Opoziției – „Pentru Viață”. Acest lucru denotă faptul că electoratul se poate regăsi sub același acoperiș politic indiferent de viziunile sale geopolitice. Bunăoară, după victoria de la alegerile din 2019 (254 mandate din totalul de 450), votanții partidului “Slujitorul Poporului” era alcătuit din circa 15% de simpatizanți pro-ruși, cu circa patru ori mai puțini decât cei pro-UE (62%).
Blocarea instrumentelor anti-corupție de către Curtea Constituțională sau ineficiența procuraturii (IPN, March 2021) nu s-au răsfrâns asupra simpatiilor populației pentru UE. Aparent, populația nu își extinde nemulțumirea față calitatea reformelor sau gestionarea problematică a crizei pandemice asupra relației sale față de integrarea europeană. Sondajele din martie 2021 arată rezultate la fel de bune ca cele din decembrie 2019. Circa 58% din populație ar vota pentru aderarea la UE (Centrul Razumkov, martie 2021), iar printre cei determinați să participe la un referendum pe acest subiect susținerea ajunge până la aproape 80% (Vezi Tabelul 3).
Tabel 3. Opinia publică din Ucraina cu privire la aderarea la UE, %
Martie 2021
|
Totalul respondenților
|
Doar respondenții participanți la referendum
|
Pro
|
59,4
|
79,6
|
Contra
|
25,9
|
16,7
|
Sursa: Centrul Razumkov
În linii mari, nu doar aderarea la NATO, dar și apartenența la UE este văzută ca o garanție de securitate pentru statul ucrainean. Sondajele validează într-o oarecare măsură această ipoteză, deoarece ilustrează că doar în decursul lui martie-aprilie 2014 (anexarea Crimeii și începutul agresiunii militare rusești) susținerea pentru UE a crescut de la 41% până la 52% (IRI, 2019).
În loc de concluzii...
Deși opinia publică ucraineană nu o întrece pe cea din Georgia în privința euro-optimismului, Ucraina demonstrează un devotament mai puternic și stabil pentru vectorul european decât vecinul său vestic – Republica Moldova. În general, aspirațiile europene ale vecinilor estici ai UE nu trebuie tratate ca pe o proprietate imuabilă. Acestea variază în funcție de procesele politice interne, dar și ca răspuns la comportamentul factorilor externi.
Observabilă în Georgia și Moldova, o moderație geopolitică funcțională pe termen lung ar permite menținerea unei dinamici pozitive în domeniul integrării europene, cu concentrarea atenției asupra reformelor. Un asemenea scenariu pare deocamdată irealist, deoarece necesită ca factorul rusesc să devină previzibil, constructiv și credibil, condiții pe care Moscova refuză să le îndeplinească.
Această analiză este realizată pentru Fundația germană Hanns Seidel și Agenția de presă IPN.
Dionis Cenușa, Columnist principal
Dionis Cenușa este politolog, cercetător la Universitatea Justus-Liebig din Giessen, absolvent al studiilor de masterat în Studii Politice Interdisciplinare la Colegiul Europei din Varșovia.
Domenii de cercetare: Politica Europeană de Vecinătate, relațiile UE-Moldova, politica externă a UE și Rusia, migrația și securitatea energetică.
Urmărește-l pe Dionis Cenușa în
Twitter.
IPN publică în rubrica Op-Ed articole de opinie semnate de autori din afara redacţiei. Opiniile exprimate în aceste materiale nu neapărat coincid cu opiniile redacţiei.
Dionis Cenușa
Vezi și:
- Politica externă „multi-vectorială” și integrarea europeană: realitățile din Serbia, Moldova și Georgia. Analiză de Dionis Cenușa
- Aderare europeană diferențiată: decuplarea iminentă a Ucrainei, Moldovei și Georgiei. Analiză de Dionis Cenușa
- Polarizarea (geo)politică din Georgia și Moldova și mizele pentru UE și Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Predominanța factorului geopolitic în agenda de aderare la UE a Ucrainei, Georgiei și Moldovei. Analiză de Dionis Cenușa
- Noua agendă de apărare a UE și dinamica din Europa de Est. Analiză de Dionis Cenușa
- Prognoze pentru Europa de Est în 2024: Criza de influență a UE și reînnoirea electorală a autocrațiilor. Analiză de Dionis Cenușa
- Factorul ungar-rusesc și dimensiunea ucraineană a lărgirii UE spre Est. Analiză de Dionis Cenușa
- Criza din Orientul Mijlociu și perspectiva europeană pentru Ucraina, Moldova și Georgia. Analiză de Dionis Cenușa
- Soluționarea conflictului transnistrean – trei scenarii pe fundalul intereselor geostrategice ale Moldovei, Ucrainei și Rusiei. Analiză de Dionis Cenușa
- Precedentul Ciprului, „conflictele înghețate” post-sovietice și agenda europeană a Ucrainei, Moldovei și Georgiei. Analiză de Dionis Cenușa
- Efectele protestelor anti-guvernamentale din Georgia și Moldova asupra pozițiilor UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Rusia și costurile geopolitice ale războiului: “conflictele înghețate” din Moldova și Azerbaidjan. Analiză de Dionis Cenușa
- Ucraina, Moldova și Georgia în contextul apropierii de UE: 5 principii pentru eficientizarea reformelor. Analiză de Dionis Cenușa
- Apropierea Ucrainei, Moldovei și Georgiei de UE – progres cu mai multe viteze. Analiză de Dionis Cenușa
- Dezinhibarea gândirii strategice a UE sub presiunea revizionismului militarist rusesc: spargerea “tabu-urilor” europene. Analiză de Dionis Cenușa
- Prevenirea amenințărilor de origine rusă în 2023: trei domenii prioritare de reducere a riscurilor pentru Occident. Analiză de Dionis Cenușa
- “Remodelarea” infrastructurii critice regionale sub impactul războiului – cazul Ucrainei, Rusiei și al UE. Analiză de Dionis Cenușă
- Criza energetică din Moldova și sentimentele de “unire” cu România, analiză de Dionis Cenușa
- Infrastructura critică a Ucrainei vs. ponderea energetică a Rusiei: “războiul nervilor”. Analiză de Dionis Cenușa
- Parametrii asistenței occidentale pentru Ucraina și Moldova – o pregătire înainte de „iarna rusească”. Analiză de Dionis Cenușă
- Tacticile rusești împotriva Ucrainei și Moldovei: ramificarea crizelor energetice. Analiză de Dionis Cenușa
- Atacurile rusești împotriva infrastructurii critice: riscurile pentru reziliența Ucrainei și implicațiile pentru UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Noile scenarii ale agresiunii rusești în lumina anexării ilegale din sud-estul Ucrainei. Analiză de Dionis Cenușa
- Relațiile moldo-ruse: între proteste antiguvernamentale și șantaj gazier. Analiză de Dionis Cenușa
- Războiul gazier al Rusiei și testul de reziliență pentru UE: 3 intenții rusești și 3 dileme europene. Analiză de Dionis Cenușa
- Dezoligarhizarea Ucrainei, Moldovei și Georgiei – condiția UE pentru avansarea perspectivei europene. Analiză de Dionis Cenușa
- Georgia și Moldova – analiza comparată a rezilienței de stat și a riscurilor de origine rusească. Analiză de Dionis Cenușa
- Sancțiunile UE și arma energetică a Rusiei – solidaritate versus fragmentare. Analiză de Dionis Cenușă
- Moldova și candidatura pentru UE: între risipirea legitimității și necesitatea unui dialog național. Analiză de Dionis Cenușa
- Candidatura de aderare la UE: Diferențe interne și geopolitice dintre Ucraina și Moldova. Analiză de Dionis Cenușa
- Cursa pentru candidatura de aderare la UE: Cele trei scenarii pentru Ucraina, Moldova și Georgia. Analiză de Dionis Cenușa
- Autonomia energetică a UE și „criza” sancțiunilor împotriva Rusiei – între blocaje și alternative noi. Analiză de Dionis Cenușa
- Insecuritatea regională și căutarea rezilienței pentru Moldova – pe bază de asistență de la UE sau NATO? Analiză de Dionis Cenușa
- Noile tendințe în agresiunea împotriva Ucrainei, sancțiunile occidentale și arma energetică rusească. Analiză de Dionis Cenușa
- Dialogul Moldovei și Georgiei cu UE și NATO – în căutare de atenție externă și resurse pentru reziliența de stat. Analiză de Dionis Cenușa
- „Noua” agendă europeană a Moldovei, unirea cu România și separarea de regiunea transnistreană. Analiză de Dionis Cenușa
- Sancționarea Rusiei pentru salvarea Ucrainei și factorul chinez. Analiză de Dionis Cenușa
- Invazia rusă și “rivalitatea” Ucrainei, Moldovei și Georgiei pentru aderarea la UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Criza rusească 2.0: Solicitările Ucrainei către Occident vs. noile scenarii ale Moscovei. Analiză de Dionis Cenușa
- Rolul asistenței UE în desprinderea Moldovei de Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Ucrainizarea securității europene: De ce Rusia acționează acum? Analiză de Dionis Cenușa
- Top șapte prognoze pentru PaE în 2022: Testarea reformelor locale și presiunea competiției geopolitice. Analiză de Dionis Cenușa
- Bilanțul anului 2021: 5 progrese și provocări în PaE – reziliența pro-UE și noile focare de instabilitate regională. Analiză de Dionis Cenușa
- Politica externă post-merkeliană a Germaniei – mai proeuropeană în Europa de Est și mai dură față de Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Politica externă a Moldovei – între „interconectarea” cu România și „echilibrarea” cu Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Criza migranților din Belarus, slăbiciunile UE și scenariile regimului lui Lukașenko. Analiză de Dionis Cenușa
- Lecții din Moldova privind securitatea energetică a UE și monopolul rusesc. Analiză de Dionis Cenușa
- Intențiile Rusiei de a contrabalansa influența occidentală în spațiul CSI, analiză de Dionis Cenușa
- Energizarea dialogului UE-Moldova: între entuziasm geopolitic, “moment istoric” și constrângeri locale. Analiză de Dionis Cenușa
- Așteptările UE și realitatea politică din Georgia și Moldova: contradicții și riscuri. Analiză de Dionis Cenușa
- Era post-Merkel și soarta est-europenilor: continuarea integrării europene și restabilirea integrității teritoriale. Analiză de Dionis Cenușa
- Resuscitarea relației Rusia-Moldova și conștientizarea vectorului european moldovenesc. Analiză de Dionis Cenușa
- Soluționarea conflictelor teritoriale în Parteneriatul Estic: În căutarea unei abordări personalizate a UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Triunghiul “asociat” Georgia-Moldova-Ucraina: aprofundarea integrării în UE și “scutul” împotriva influenței rusești. Analiză de Dionis Cenușa
- Sancțiunile economice ale UE și vulnerabilitatea Parteneriatului Estic la precedentul creat de Belarus, Analiză de Dionis Cenușa
- Alegerile anticipate din Moldova și puterea geopolitică a diasporei. Analiză de Dionis Cenușa
- Aprofundarea diferențelor în Parteneriatul Estic și apariția “Trio-ului” pan-european. Analiză de Dionis Cenușa
- Oligarhii din Georgia, Moldova și Ucraina: între retragere, regrupare și „reeducare”. Analiză de Dionis Cenușa
- Ajustarea regimului fără vize cu UE pentru est-europeni – de la pandemie spre “pașaport verde”. Analiză de Dionis Cenușa
- „Sputnik V” la frontiera UE și țintele Rusiei în Moldova. Analiză de Dionis Cenușa
- Trăsăturile “diplomației vaccinului” în Moldova: Avantajele României în fața Rusiei. Analiză de Dionis Cenușă
- Calculele UE în Ucraina, Georgia și Moldova – navigând între crize politice, reforme și „umbrele” Rusiei. Analiză de Dionis Cenușă
- Anticiparea reacției Rusiei la viitoarele sancțiuni UE: divizare, dezinformare sau destabilizare? Analiză de Dionis Cenușa
- Relația UE-Rusia în 2021 - între „pragmatism distorsionat” și „politică externă rezistentă”. Analiză de Dionis Cenușa
- Reeuropenizarea politicii externe a Moldovei și poziția UE vizavi de criza politică moldovenească. Analiză de Dionis Cenușa
- Top 8 prognoze pentru statele PaE în 2021 – între “contestare” și “reînnoire”. Analiză de Dionis Cenușă
- Bilanțul anului 2020 pentru statele PaE: 5 oportunități și 5 provocări majore. Analiză de Dionis Cenușă
- UE, “Actul Magnitsky” și țintirea autocraților din vecinătatea estică. Analiză de Dionis Cenușa
- Relația Moldova-Rusia și tranziția post-Dodon: între abordarea “inteligentă” și cea “emoțională”. Analiză de Dionis Cenușă
- Reziliența informațională lângă frontierele estice ale UE. Analiză de Dionis Cenușă
- Vecinătatea estică a UE la o nouă răscruce – între enigme electorale și crize de securitate. Analiză de Dionis Cenușa
- Moldova – alegeri prezidențiale fără „vot geopolitic”? Analiză de Dionis Cenușă
- Optica Rusiei, Chinei și UE vizavi de criza politică din Belarus – între intervenție, susținere și influență, analiză de Dionis Cenușa
- Belarus – o nouă “revoluție de catifea” în Parteneriatul Estic? Analiză de Dionis Cenușa
- „Favoriții” mecanismului de condiționalitate al UE: Georgia, Moldova sau Ucraina? Analiză de Dionis Cenușa
- Efectele acțiunilor UE în Moldova – asistența financiară și contradicțiile opoziției, analiză
- Președinția Germaniei în UE și viitorul Parteneriatului Estic: Ghidul pentru gestionarea unei realități „incomode”, analiză
- Agenda politică a UE și “nisipurile mișcătoare” din Ucraina, Moldova și Georgia. Analiză
- Condiționalitatea UE și combaterea euroscepticismului în Parteneriatul Estic, Op-Ed
- Uniunea Euroasiatică și criza sanitară: integrare lacunară și ambiții geopolitice, Op-Ed
- Solidaritatea NATO și factorul rusesc: Lecția dură a rezilienței de stat. Op-Ed
- China și Rusia - diplomație sanitară și “fragmentarea” Europei, Op-Ed
- Efectele pandemiei - între solidaritatea UE și reziliența vecinilor estici, Op-Ed
- “Guvernele căzătoare” din Moldova și Ucraina: Patru asemănări și două contraste, Op-Ed
- Integrarea europeană în vecinătatea UE: Cu sau fără „de-geopolitizare”? Op-Ed
- Efectele “macronizării” relațiilor UE-Rusia asupra vecinătății estice, Op-Ed
- Vocile „unioniste” din Moldova, migrația și integrarea europeană în Est, Op-Ed
- Imobilizarea oligarhilor în Moldova, Georgia și Ucraina: misiune (im)posibilă? Op-Ed
- Zece prognoze în 2020: Geopolitizarea oligarhiei în Moldova și apropierea UE-Rusia, Op-Ed
- Anul eurooptimismului “scurtat” în Moldova: Top 3 succese și regrese în 2019, Op-Ed
- Dialogul moldo-român: de la “ton calm” la regim de condiționalitate, Op-Ed
- Trauma perspectivei europene, vecinătatea UE și ecourile cazului moldovenesc, Op-Ed
- Dialogul UE-Moldova: Există integrare europeană după guvernul Maiei Sandu? Op-Ed
- Moldova și Serbia între extinderea UE și avansarea euroasiatică, Op-Ed
- Ajutorul macro-financiar al UE pentru Moldova: recompensă obiectivă sau stimulent politic?, OP-ED
- Rusia, UE și refacerea conviețuirii geopolitice pe linia Kiev-Chișinău-Tbilisi, Op-Ed
- Guvernul reformelor din Moldova și “creditul de încredere” al UE, Op-Ed
- Politica externă “echilibrată” a Moldovei, axa Paris-Moscova și dosarul ucrainean, Op-Ed
- Fragilitatea guvernării de la Chișinău și agenda europeană până în 2020, OP-ED
- Deblocarea asistenței europene pentru Moldova: cu sau fără condiționalitate? Op-Ed
- „Primăvara anti-oligarhică” sau iluzii temporare în Moldova, Ucraina și Georgia, Op-Ed
- Cedarea regimului oligarhic, relansarea integrării europene în Moldova și agenda Rusiei, OP-ED
- Criza politică din Moldova: Depășirea complexului geopolitic și înfruntarea „statului capturat”, OP-ED
- Vitezele politice din Moldova, Ucraina și Georgia: în căutarea unui „cerc virtuos”, OP-ED
- Intersecția simbolurilor geopolitice în Moldova: între trecutul sovietic și drepturile minorităților sexuale, OP-ED
- Liberalizarea vizelor în Moldova după 5 ani: slăbiciunile bunei guvernanțe și comparații ucraineano-georgiene, OP-ED
- Moldova post-electorală: între avertismentele Rusiei, absența UE și alegerile anticipate, OP-ED
- Comportamentul (geo)politic al președinților Moldovei, Georgiei și Ucrainei: între percepții și realități fluctuante, OP-ED
- Formarea coaliției post-electorale din Moldova și câștigurile Moscovei, OP-ED
- Puterea diasporei în alegerile din Moldova – între percepții și realități, OP-ED
- Atitudinile cetățenilor din Moldova, Ucraina și Georgia față de UE și paradoxurile sondajelor, OP-ED
- Zece prognoze pentru 2019: Reconfigurarea agendei europene în Moldova și criza statului de drept în UE, OP-ED
- Anul bulversărilor în integrarea europeană a Moldovei: Top 3 progrese și eșecuri în 2018, OP-ED
- Deficiențele condiționalității europene și supraviețuirea clasei politice din Moldova, OP-ED
- Avertizarea cu suspendarea regimului fără vize pentru Moldova și sinergia criticii UE, OP-ED
- Conviețuirea dificilă a societății civile cu regimurile oligarhice din Moldova și Georgia, OP-ED
- Eșecul introducerii integrării europene în Constituția Moldovei: perdanții și câștigătorii, OP-ED
- Viitorul Acordurilor de Asociere în Moldova, Ucraina și Georgia: factorul local, european și cel rusesc, OP-ED
- Oportunitățile opoziției extra-parlamentare, temerile guvernării și poziționarea față de UE, OP-ED
- Radiografia asistenței macro-financiare a UE în Moldova, Ucraina și Georgia: fruntașii și codașii, OP-ED
- Răcirea relațiilor UE-Moldova până la un nou test electoral, OP-ED
- Protestele anti-guvernamentale, stratagemele guvernării și agenda europeană a Moldovei, OP-ED
- Discrepanțele Chișinăului cu UE și intenția de valorificare a factorului rusesc, OP-ED
- Cazul Moldovei – un precedent periculos sau nu pentru relația UE cu Ucraina și Georgia? OP-ED
- Impactul rezoluției PE: de la o criză politică a guvernării la atacarea imaginii UE în Moldova, OP-ED
- Acutizarea dialogului UE-Moldova și calculele guvernării de la Chișinău, OP-ED
- Invalidarea alegerilor din Chișinău, scenariile guvernării și reacția UE, OP-ED
- Președinția României în Consiliul UE și contextul politico-energetic din Moldova, OP-ED
- Protestele sociale pe timp de integrare europeană: De ce cetățenii din Georgia protestează mai des decât cei din Moldova? OP-ED
- Impactul reapropierii dintre UE și Rusia asupra Ucrainei, Georgiei și Moldovei, OP-ED
- Multivectorialismul extern al Președintelui Dodon și incertitudinile geopolitice post-electorale, OP-ED
- Dependența energetică a Moldovei, evitarea transparenței și ignorarea datoriei pentru gazul rusesc, OP-ED
- UE și limitele „condiționalității stricte” față de Moldova, OP-ED
- Rolul și implicațiile (euro)unionismului în scrutinul din Moldova, OP-ED
- Aspirațiile europene ale Georgiei și lecțiile de învățat pentru Moldova, OP-ED
- Regenerarea regimului Putin și implicațiile pentru PaE și Moldova,OP-ED
- Scenariile (geo)politice pentru alegerile parlamentare din Moldova, OP-ED
- Moldova și UE: un dialog încâlcit în probleme vechi și așteptări noi, OP-ED
- Diagnoza oligarhiei din Moldova, Ucraina și Georgia și soluții pentru deoligarhizare, OP-ED
- Asistența UE pentru Moldova, urgentarea reformelor și supraviețuirea guvernării, OP-ED
- Integrarea europeană, importul legislației UE și soluții practice pentru conturarea beneficiilor, OP-ED
- Moldova și poziția de fruntaș al PaE – între reforme forțate și avantajul comparației regionale, OP-ED
- Lupta Moldovei contra dezinformării rusești: lacune și calcule electorale, OP-ED
- Noul mecanism de suspendare a vizelor – un instrument adițional pentru țintirea corupției din Moldova, Ucraina și Georgia, OP-ED
- Curtea Constituțională, integrarea europeană și lupta (geo)politică, OP-ED
- Președinția Bulgariei în UE și efectele asupra Moldovei, OP-ED
- Zece prognoze pentru 2018: Testarea electorală a vectorului european și renașterea forțelor pro-ruse în Moldova, OP-ED
- Natura creșterii percepției pro-europene și tentativa de “constituționalizare” a vectorului european, OP-ED
- Lupta cu propaganda rusă în Moldova, sensibilizarea SUA și contextul european, OP-ED
- Moldova și perspectiva de aderare la UE – lipsă de pregătire politică, instituțională și emoțională pe ambele părți, OP-ED
- Viitorul PaE și Moldova după Declarația de la Bruxelles – între pragmatism și realități locale, OP-ED
- Cu ce merge Parteneriatul Estic și Moldova la summitul de la Bruxelles?OP-ED
- Moderarea euroscepticismului Președintelui Dodon, comerțul Moldova-UE și resuscitarea simpatiilor proeuropene, OP-ED
- Legitimitatea guvernelor din PaE, supraviețuirea vectorului european și Moldova, OP-ED
- Multiplele viteze ale Parteneriatului Estic, societatea civilă și cazul Moldovei, OP-ED
- Rusia, naționalismul din Europa și Moldova, OP-ED
- Integrarea europeană, unionismul pro-european și defectele guvernării de la Chișinău, OP-ED
- Agendă pro-reformă în loc de blocarea asistenței macro-financiare, OP-ED
- Mandatul noului Șef al Delegației UE de la Chișinău și prima provocare majoră, OP-ED
- Misiunea UE în Vecinătatea Estică și Moldova: stimularea dezvoltării sau integrare europeană? OP-ED
- Magnetizarea Parteneriatului Estic, rolul Rusiei și implicațiile pentru Moldova, OP-ED
- Societatea civilă: agenți de influență sau sanitari ai sistemului politic. OP-ED
- Integrarea europeană în Moldova: proiect elitist sau nu? OP-ED
- Moldova la 26 de ani: între sustenabilitate și europenizare , Op-Ed
- Finalul mandatului lui Pirkka Tapiola, președintele pro-rus și oligarhul pro-european, OP-ED
- Miza Chișinăului: Asistența macrofinanciară și recunoașterea din partea UE, OP-ED
- Republica Moldova și “stabilitocrația” din vecinătatea europeană, OP-ED
- Reevaluarea Acordului de Asociere cu UE: soluție sau noi incertitudini? OP-ED
- Reacția UE la introducerea votului mixt: pragmatism sau slăbiciune, OP-ED
- Finanțarea externă a societății civile, presiunile guvernării și eurointegrarea, OP-ED
- Stimularea reformelor în Moldova, Georgia și Ucraina: condiționalități noi vs perspectiva europeană
- Președinția Estoniei în cadrul UE și implicațiile pentru Moldova
- Restabilirea livrărilor de electricitate din regiunea transnistreană și slăbiciunea factorului european, OP-ED
- Comisia de la Veneția, votul mixt și asistența europeană, OP-ED
- Rolul președintelui Dodon pentru Rusia și implicațiile pentru integrarea europeană, OP-ED
- Prioritățile Parteneriatului Estic până în 2020 și cum poate beneficia Moldova, OP-ED
- Valorile europene versus valorile tradiționale și subtextul geopolitic din Moldova, OP-ED
- Agenda europeană, societatea civilă și confruntarea cu guvernarea, OP-ED
- Trei scenarii privind soarta asistenței macro-financiare a UE pentru Moldova, OP-ED
- Stoparea asistenței europene versus votul uninominal în Moldova, OP-ED
- Cum Moldova a devenit “stat capturat”? OP-ED
- Dezastrele naturale din Moldova și oportunitățile relației cu UE, OP-ED
- Moldova după trei ani de regim fără vize cu UE și noile realități europene, OP-ED
- Poate Memorandumul cu Uniunea Euroasiatică diminua agenda europeană a Moldovei? OP-ED
- Îngrijorările ascunse ale UE și adaptabilitatea guvernării, OP-ED
- Moldova forțată să combine CSI și Uniunea Euroasiatică cu integrarea europeană, OP-ED
- Demersul pro-reformă al UE și planurile pro-rusești ale președintelui Dodon, OP-ED
- Viteze multiple în UE și în vecinătatea ei: Unde este Moldova? OP-ED
- Simpatiile pro-europene și rostul opoziției pro-UE, OP-ED
- Președinția versus guvernarea: între conviețuire politică și antagonism geopolitic, OP-ED
- Securitatea europeană și demersul Rusiei pentru o lume post-occidentală, OP-ED
- Acordul de Asociere cu UE și paradoxurile președintelui Dodon
- Dilema UE: să critice guvernarea sau să combată propaganda eurosceptică a președintelui pro-rus? OP-ED
- Dialoguri paralele între UE și Moldova și factorul ruso-euroasiatic, OP-ED
- Implementarea DCFTA în regiunea transnistreană – are loc sau nu? OP-ED
- Populismul și integrarea europeană în Moldova
- Misiune dificilă: aprofundarea europenizării și restabilirea relațiilor cu Rusia
- Parteneriatul Estic devine mai “practic”. Ce câștigă Moldova? OP-ED
- Despre „cererea de aderare” la UE şi temele de acasă ale Moldovei, OP-ED IPN
- Interconectarea energetică cu UE: Reţeta pentru diminuarea dependenţei faţă de regiunea transnistreană şi Rusia
- Tactica europenilor în raport cu Chişinăul: Reforme acum şi aici, Op-Ed
- Georgia, liberalizarea vizelor cu UE şi implicaţiile pentru Moldova
- Chişinăul accelerează reformele pentru a seduce Uniunea Europeană
- Europenii din nou la Chişinău: între dialogul cu guvernarea şi liderii protestelor
- Decodificarea poziţiei UE pe cazul Moldovei: Semnificaţia reală versus erori şi omiteri
- Criza Schengen: Afectează aceasta regimul liberalizat de vize pentru Moldova sau nu?
- Presa occidentală şi cea rusească despre protestele de la Chişinău: între dezinformare şi manipulare
- Reacţiile UE şi SUA la noile proteste anti-guvernamentale de la Chişinău
- Ideea alegerilor anticipate în Moldova: Noii pro-europeni de la Chişinău – „da”, voci de la Bruxelles – „mai bine nu”
- UE sub preşedinţia olandeză şi aluziile la Moldova
- UE în Moldova: o reţetă pentru reanimarea vectorului european în 2016