|
|
|
Pentru a fi un partener extern relevant în desfășurarea unor reforme democratice durabile, UE are nevoie de o înțelegere cât mai obiectivă a realităților politice locale, dincolo de versiunea, de regulă alterată, a evenimentelor, pe care guvernele naționale încearcă să o proiecteze în exterior...
|
Dionis Cenușa, Columnist principal |
|
Principalele obstacole în procesele de reformă în țările cu cele mai pro-europene agende în Parteneriatul Estic – Georgia și Moldova (inclusiv Ucraina) – le generează clasa politică aflată la guvernare. Voința politică, stilul de guvernare și gradul de rezistență din partea rivalilor din sistemul de stat preexistent sunt principalele considerente care influențează modul în care decurg reformele. În același timp, interacțiunea dintre guvernanți și reformele aflate în fața lor reprezintă criteriul după care, de regulă, Uniunea Europeană (UE) răsplătește progresul în îndeplinirea angajamentelor prin alocarea de asistență financiară, aparte de sprijinul politic. Totuși, nu orice reformă adoptată de către o guvernare cu aspirații pro-UE declarate este conformă cu standardele europene de bună guvernare și stat de drept. Cele din urmă sunt elemente indispensabile ale condiției politice, înscrise în mecanismul de condiționalitate al asistenței financiare a UE, alături de condițiile/cerințele pentru reforme sectoriale. În ultimele luni, se observă niște tendințe îngrijorătoare în legătură cu atitudinea guvernanților celor două state est-europene față de procesele de reformă, inclusiv în raport cu opoziția, mass-media și/sau societatea civilă.
Cele mai serioase probleme se atestă în Georgia, unde guvernarea a abandonat platformele de pe care UE coordona eforturile de promovare a reformelor din domeniul justiției – „acordul politic privind depășirea crizei politice” din aprilie 2021 și etapa finală în implementarea acordului privind asistența macro-financiară din 2020, cuplat cu reforme pe justiție. Situația din Moldova produce de asemenea un anumit disconfort pentru susținătorii bunei guvernări din sectorul civil, care contestă tentativele noii guvernări de a re-politiza instituțiile din sectorul justiției (Procuratura Generală, Centrul Național Anti-Corupție). Nivelul înalt de corupție în rândul procurorilor și judecătorilor moldoveni le permite guvernării să justifice desfășurarea unei „terapii de șoc”, care în cazul reformei procuraturii s-a soldat cu nerespectarea procedurilor de transparență. Există diferențe conceptuale majore între acțiunile de reformare a justiției în aceste țări. Guvernarea din Georgia vrea păstrarea status-quo-ului, ale cărui baze au fost puse de către oligarhul Bidzina Ivanishvili. În mod contrar, forțele aflate la putere în Moldova caută modalități rapide și cât mai simple de a sparge starea de fapt, care constituie o reminiscență a guvernărilor anterioare, influențate de rețele oligarhice cu acces direct la procesul decizional (Moldova – Vlad Filat, Vladimir Plahotniuc).
Indiferent de substratul motivațional al acțiunilor guvernărilor din cele două țări est-europene, toate comit abateri și/sau abuzuri în raport cu principiile statului de drept, care sunt oglindite în Acordurile de Asociere cu UE (2014) și mai curent în acordurile de asistență macro-financiară (condiția politică). Reacția UE față de procesele de reforme din acestea variază. Astfel, în ultimele luni, actorii europeni au manifestat critică tranșantă în cazul Georgiei și un gen de credulitate vizavi de procesele politice din Moldova (bazată pe lipsă acută de informație obiectivă despre calitatea procesului de reformă). În ambele cazuri, guvernările tind să lege reformele ce vizează integritatea justiției de discursul anti-corupție. În realitate, reformarea justiției este o precondiție pentru a relaționa atât cu UE, cât și alți actori internaționali, motiv din care contează pentru celelalte reforme. De aceea, pe lângă sprijinirea obiectivelor majore legate de curățirea sistemelor judiciare (Moldova), UE urmează să prevină (re)politizarea instituțiilor. Indiferent de faptul că politizarea este realizată de forțe politice cu aspirații proeuropene discutabile (Georgia) sau că acest obiectiv este o emanație a forțelor politice noi, considerate integre (Moldova), politizarea are efecte corozive asupra independenței și respectiv eficienței instituțiilor de stat, pe termen mediu și lung.
Decuplarea conducerii georgiene de angajamentele față de UE
În ultimele săptămâni, exponenții partidului de la guvernare, “Visul Georgian” (90 din 150 mandate în parlament), au făcut mai multe mișcări care le afectează imaginea pro-europeană. Abandonarea “acordului de soluționare a conflictului politic”, semnat cu facilitarea negociatorilor europeni în frunte cu președintele Consiliului European Charles Michel, a fost prima ruptură în dialogul politic cu Bruxelles-ul. Următorul pas înapoi a constituit ieșirea unilaterală din acordul de asistență macro-financiară al UE, care prevedea 75 milioane euro în schimbul reformelor din sectorul justiției. Premierul Irakli Garibashvili a calificat ambele documente drept nenecesare, deoarece acordul politic (din 19 aprilie) ar fi fost folosit “pentru insinuări politice”, iar asistența financiară ar spori datoria externă a Georgiei (Civil.ge, August 2021). Câteva raționamente majore au determinat guvernarea să ia decizii cu impact nefavorabil pentru imaginea sa în Occident. În primul rând, guvernarea a prioritizat eliminarea factorilor de presiune externă, ce pot fi utilizați de către opoziție înaintea alegerilor locale din 2 octombrie. Cel de-al doilea raționament rezidă în anunțurile pozitive despre faptul că economia georgiană se regenerează, în pofida avansării infecțiilor de COVID-19, iar creșterea PIB-ului în 2021 ar putea depăși 7% (Agenda.ge, Iulie 2021). Într-un context informațional atât de prielnic, relevanța sprijinului financiar european a putut fi neutralizată mai ușor, fiind proiectat drept împrumut și viitoare datorie publică. Iar un alt treilea considerent a fost probabil asistența oferită de autoritățile georgiene pentru evacuarea urgentă din Afganistan, de la finele lunii august (Rustavi2, August 2021), operată de forțele aeriene NATO. În consecință, prestigiul internațional obținut prin asocierea cu NATO a servit ca amortizor împotriva nemulțumirii legate de renunțarea la susținerea macro-financiară a UE (UE, August 2021).
Impasul reformelor din Georgia coincide cu sporirea discursului neprietenos față de actorii europeni. Guvernarea se arată deranjată de faptul că UE încearcă să restabilească cadrul de reforme agreat în acordul din aprilie 2021, folosind în acest sens aderarea recentă la acel document a principalului partid de opoziției – Mișcarea Națională Unită (UNM). După ce a eșuat să prevină numirea unor judecători independenți de politic în Curtea Supremă (Civil.ge, Iulie 2021), UE și-a mutat atenția spre altă țintă importantă – numirea procurorului general. În viziunea părții europene, amendamentele la legea privind procuratura votate în prima lectură nu coincid cu scopul defunctului „acord din 19 aprilie”, care prevedea votarea candidaturii procurorului în baza majorității calificate. O asemenea numire a procurorului general ar necesita un consens larg între guvernare și opoziție și ar însemna selectarea unei persoane neutre din punct de vedere politic. În lipsa unor mecanisme de condiționalitate active ale UE (precum „acordul din 19 aprilie” sau asistența macro-financiară), guvernarea georgiană vorbește de pe poziții de superioritate în raport cu diplomații europeni. Altfel, ar fi fost imposibil ca partidul de la guvernare să pună la îndoială profesionalismul ambasadei UE, de care depinde relațiile bilaterale cu Bruxelles-ul în toate domeniile, inclusiv cele legate de monitorizarea situației din regiunile separatiste (Abhazia și Osetia de Sud).
Pe motiv că UE nu recurge la alte pârghii, cum ar putea fi declanșarea procedurii de suspendare a Acordului de Asociere în baza articolului 422(3) cu privire la violarea „elementelor esențiale” (principiile democratice, drepturile omulului și libertățile fundamentale), guvernarea georgiană nu simte nicio constrângere cu costuri politice majore. Prin urmare, exponenții puterii se angajează activ în discursuri ce discreditează imaginea instituțiilor media critice și cea a reprezentanților societății civile. Simțul de impunite în raport cu actorii exteni a încurajat partidul de la guvernare să recurgă inclusiv la acțiuni abuzive de interceptare ilegală a jurnaliștilor, activiștilor civici și chiar a diplomaților europeni (Transparency.ge, August 2021). Lipsa unei reacții adecvate din partea UE ar putea acutiza procesul de degradare a principiilor democratice de guvernare în Georgia sub actuala putere.
Defectele “necunoscute” ale noii guvernări din Moldova
Majoritatea parlamentară controlată de Partidul Acțiune și Solidaritate (PAS) urmărește obiectivul de reformare a statului. Totuși, modul în care PAS realizează unele reforme nu se încadrează întocmai în principiile de bună guvernare, deoarece se face cu abateri de la procedurile de transparență și integritate (numirea în bază de concurs). Caracterul precipitat cu care PAS implementează unele reforme (legea privind procuratura) pune în lumină negativă intențiile guvernării. În cazul reformei procuraturii (care ar permite revocarea procurorului și numirea pe criterii politice), exponenții guvernării au motivat urgența reformei prin faptul că acest lucru l-ar cere condiționalitatea UE. Examinarea atentă a acordului macro-financiar cu UE arată că nicio condiție nu vizează reformarea procuraturii.
Deși PAS domină parlamentul (cu 63 din 101 de mandate) și controlează 8 din cele 11 comisii parlamentare permanente, PAS insistă pe setarea de mecanisme ce ar face posibilă numirea pe criterii politice, fie din rândul partidului sau din cadrul societății civile (dar nu în bază de concurs). Guvernarea argumentează că concursurile nu sunt viabile, deoarece au eșuat în trecut, dar și pentru că există un deficit de persoane calificate. Spre deosebire de guvernările de coaliție din anii precedenți, PAS nu partajează puterea cu alții și are instrumentele politice necesare pentru a asigura integritatea maximă a concursurilor. Acest lucru ar preveni re-politizarea instituțiilor și ar aduce în sistem persoane pregătite, indiferent de faptul că sunt simpatizanți ai PAS sau nu. Guvernarea apreciază atât integritatea și profesionalismul, cât și simpatia sau toleranța față de politica desfășurată de Președintele Maia Sandu și PAS. Cu alte cuvinte, cel puțin deocamdată, politica de cadre a guvernării nu a atras voci critice, decât dacă presupune expres legislația în privința opoziției parlamentare.
În condițiile unui proces legislativ în regim grăbit, erorile sunt practic inevitabile. Această remarcă nu se referă doar la legea privind procuratura, care este contestată la Curtea Constituțională și riscă să fie declarată neconstituțională, inclusiv pentru că a încalcat procedurile de transparență. Modificarea pripită a legislației pentru a sancționa conducerile instituțiilor de reglementare (piața financiară, sectorul concurenței, sectorul energetic) constituie altă lacună în procesul legislativ actual al PAS. Spre deosebire de procuratură, PAS nu poate demite conducerea reglementatorului energetic (ANRE) fără a nu încălca angajamentele față de Comunitatea Energetică, care sunt stipulate în Acordul de Asociere cu UE. Secretariatul Comunității Energetice a avertizat că legea preconizată de PAS intră în conflict cu legislația privind energia din 2017, care prevede independența reglementatorului și corespunde cu Pachetul Energetic III (Moldstreet, Septembrie 2021). Contrar stilului de guvernare al PAS, cu devieri de la buna guvernare și chiar unele angajamente internaționale (cazul reglementatorului energetic), UE a anunțat că oferă 36 milioane euro de sprijin financiar în cadrul Programului pentru Recuperare Economică (600 miloane euro). Mai mult ca atât, UE intenționează să aloce cea de-a doua tranșă a asistenței macrofinanciare, în valoare de 50 milioane euro, în timpul apropiat. Indulgența UE față de PAS ar putea naște din credulitate, dar și lipsa de informație obiectivă. Astfel, obiecțiile societății civile față de guvernare sunt extrem de rare, fiind slăbită de cooptarea intensă în actul de guvernare, și au o mediatizare extrem de slabă. Spre exemplu, critica sectorului asociativ cu privire la încălcarea procedurilor de transparență la adoptarea legii procuraturii nu a fost publicată pe pagina Platformei Naționale a Societății Civile. Totodată, Plaforma face parte din Forumul Parteneriatului Estic al Societății Civile și mereu a publicat declarațiile critice ale sectorului asociativ împotriva guvernărilor precedente. De asemenea, nici scrisoarea critică a Secretariatului Comunității Energetice nu poate fi consultată direct pe pagina organzației. Acest cazuri indică asupra faptului că UE are nevoie de o informare activă și obiectivă pe marginea proceselor politice de la Chișinău, ceea poate fi asigurat de noul Ambasador al UE Janis Mazeiks. Obiecțiile deschise formulate de către UE ar forța guvernarea să acorde atenție sporită nu doar vitezei de adoptare a reformelor, ci și calității procedurilor și conformității lor cu buna guvernare. Acest tip de poziționare a UE va descuraja, de asemenea, exponenții PAS, de la președintele țării la parlamentari individuali, de la subminarea frecventă a credibilității vocilor critice din societatea civilă și mass-media care indică greșelile guvernamentale.
În loc de concluzii...
UE are posibilitatea de a îngriji de procesul de reformă din Georgia și Moldova, atât pe cont propriu cât și în coordonare cu alte organzații pan-europene, precum Consiliul Europei, Comunitatea Energetică și alții. Un asemenea angajament din partea UE s-ar înscrie în responsabilitățile ce decurg din Acordul de Asociere cu cele două țări. Mai concret, în cazul Georgiei, sunt necesare pârghii noi pentru a restabili încrederea în proceselor de luarea a deciziilor, iar Moldova ar putea beneficia de pe urma aplicării exigente a mecanismelor existente de condiționalitate.
Pe lângă alianțele locale cu alte forțe pro-reformă din Georgia și Moldova, actorii europeni trebuie sprijine un mediu informațional pluralist și surse media care susțin reformele conform celor mai înalte standarde de bună guvernanță și stat de drept. Același lucru se referă și la societatea civilă, unde trebuie asigurată protecția față de abuzurile guvernării (Georgiei) sau poziționarea fermă în raport cu puterea (Moldova). În toate cazurile, UE urmează să manifeste intoleranță față de devierile de la transparența decizională și să riposteze la acțiunile guvernării ce urmărește excluderea altor actori (opoziția, sectorul asociativ, sindicatele etc.) din actul de guvernare sau anularea unor progrese anterioare. Pentru a fi un partener extern relevant în desfășurarea unor reforme democratice durabile, UE are nevoie de o înțelegere cât mai obiectivă a realităților politice locale, dincolo de versiunea, de regulă alterată, a evenimentelor, pe care guvernele naționale încearcă să o proiecteze în exterior.
Această analiză este realizată pentru Agenția de Știri IPN.
Dionis Cenușa, Columnist principal
Dionis Cenușa este politolog, cercetător la Universitatea Justus-Liebig din Giessen, absolvent al studiilor de masterat în Studii Politice Interdisciplinare la Colegiul Europei din Varșovia.
Domenii de cercetare: Politica Europeană de Vecinătate, relațiile UE-Moldova, politica externă a UE și Rusia, migrația și securitatea energetică.
Urmărește-l pe Dionis Cenușa în
Twitter.
IPN publică în rubrica Op-Ed articole de opinie semnate de autori din afara redacţiei. Opiniile exprimate în aceste materiale nu neapărat coincid cu opiniile redacţiei.
Dionis Cenușa
Vezi și:
- Politica externă „multi-vectorială” și integrarea europeană: realitățile din Serbia, Moldova și Georgia. Analiză de Dionis Cenușa
- Aderare europeană diferențiată: decuplarea iminentă a Ucrainei, Moldovei și Georgiei. Analiză de Dionis Cenușa
- Polarizarea (geo)politică din Georgia și Moldova și mizele pentru UE și Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Predominanța factorului geopolitic în agenda de aderare la UE a Ucrainei, Georgiei și Moldovei. Analiză de Dionis Cenușa
- Noua agendă de apărare a UE și dinamica din Europa de Est. Analiză de Dionis Cenușa
- Prognoze pentru Europa de Est în 2024: Criza de influență a UE și reînnoirea electorală a autocrațiilor. Analiză de Dionis Cenușa
- Factorul ungar-rusesc și dimensiunea ucraineană a lărgirii UE spre Est. Analiză de Dionis Cenușa
- Criza din Orientul Mijlociu și perspectiva europeană pentru Ucraina, Moldova și Georgia. Analiză de Dionis Cenușa
- Soluționarea conflictului transnistrean – trei scenarii pe fundalul intereselor geostrategice ale Moldovei, Ucrainei și Rusiei. Analiză de Dionis Cenușa
- Precedentul Ciprului, „conflictele înghețate” post-sovietice și agenda europeană a Ucrainei, Moldovei și Georgiei. Analiză de Dionis Cenușa
- Efectele protestelor anti-guvernamentale din Georgia și Moldova asupra pozițiilor UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Rusia și costurile geopolitice ale războiului: “conflictele înghețate” din Moldova și Azerbaidjan. Analiză de Dionis Cenușa
- Ucraina, Moldova și Georgia în contextul apropierii de UE: 5 principii pentru eficientizarea reformelor. Analiză de Dionis Cenușa
- Apropierea Ucrainei, Moldovei și Georgiei de UE – progres cu mai multe viteze. Analiză de Dionis Cenușa
- Dezinhibarea gândirii strategice a UE sub presiunea revizionismului militarist rusesc: spargerea “tabu-urilor” europene. Analiză de Dionis Cenușa
- Prevenirea amenințărilor de origine rusă în 2023: trei domenii prioritare de reducere a riscurilor pentru Occident. Analiză de Dionis Cenușa
- “Remodelarea” infrastructurii critice regionale sub impactul războiului – cazul Ucrainei, Rusiei și al UE. Analiză de Dionis Cenușă
- Criza energetică din Moldova și sentimentele de “unire” cu România, analiză de Dionis Cenușa
- Infrastructura critică a Ucrainei vs. ponderea energetică a Rusiei: “războiul nervilor”. Analiză de Dionis Cenușa
- Parametrii asistenței occidentale pentru Ucraina și Moldova – o pregătire înainte de „iarna rusească”. Analiză de Dionis Cenușă
- Tacticile rusești împotriva Ucrainei și Moldovei: ramificarea crizelor energetice. Analiză de Dionis Cenușa
- Atacurile rusești împotriva infrastructurii critice: riscurile pentru reziliența Ucrainei și implicațiile pentru UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Noile scenarii ale agresiunii rusești în lumina anexării ilegale din sud-estul Ucrainei. Analiză de Dionis Cenușa
- Relațiile moldo-ruse: între proteste antiguvernamentale și șantaj gazier. Analiză de Dionis Cenușa
- Războiul gazier al Rusiei și testul de reziliență pentru UE: 3 intenții rusești și 3 dileme europene. Analiză de Dionis Cenușa
- Dezoligarhizarea Ucrainei, Moldovei și Georgiei – condiția UE pentru avansarea perspectivei europene. Analiză de Dionis Cenușa
- Georgia și Moldova – analiza comparată a rezilienței de stat și a riscurilor de origine rusească. Analiză de Dionis Cenușa
- Sancțiunile UE și arma energetică a Rusiei – solidaritate versus fragmentare. Analiză de Dionis Cenușă
- Moldova și candidatura pentru UE: între risipirea legitimității și necesitatea unui dialog național. Analiză de Dionis Cenușa
- Candidatura de aderare la UE: Diferențe interne și geopolitice dintre Ucraina și Moldova. Analiză de Dionis Cenușa
- Cursa pentru candidatura de aderare la UE: Cele trei scenarii pentru Ucraina, Moldova și Georgia. Analiză de Dionis Cenușa
- Autonomia energetică a UE și „criza” sancțiunilor împotriva Rusiei – între blocaje și alternative noi. Analiză de Dionis Cenușa
- Insecuritatea regională și căutarea rezilienței pentru Moldova – pe bază de asistență de la UE sau NATO? Analiză de Dionis Cenușa
- Noile tendințe în agresiunea împotriva Ucrainei, sancțiunile occidentale și arma energetică rusească. Analiză de Dionis Cenușa
- Dialogul Moldovei și Georgiei cu UE și NATO – în căutare de atenție externă și resurse pentru reziliența de stat. Analiză de Dionis Cenușa
- „Noua” agendă europeană a Moldovei, unirea cu România și separarea de regiunea transnistreană. Analiză de Dionis Cenușa
- Sancționarea Rusiei pentru salvarea Ucrainei și factorul chinez. Analiză de Dionis Cenușa
- Invazia rusă și “rivalitatea” Ucrainei, Moldovei și Georgiei pentru aderarea la UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Criza rusească 2.0: Solicitările Ucrainei către Occident vs. noile scenarii ale Moscovei. Analiză de Dionis Cenușa
- Rolul asistenței UE în desprinderea Moldovei de Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Ucrainizarea securității europene: De ce Rusia acționează acum? Analiză de Dionis Cenușa
- Top șapte prognoze pentru PaE în 2022: Testarea reformelor locale și presiunea competiției geopolitice. Analiză de Dionis Cenușa
- Bilanțul anului 2021: 5 progrese și provocări în PaE – reziliența pro-UE și noile focare de instabilitate regională. Analiză de Dionis Cenușa
- Politica externă post-merkeliană a Germaniei – mai proeuropeană în Europa de Est și mai dură față de Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Politica externă a Moldovei – între „interconectarea” cu România și „echilibrarea” cu Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Criza migranților din Belarus, slăbiciunile UE și scenariile regimului lui Lukașenko. Analiză de Dionis Cenușa
- Lecții din Moldova privind securitatea energetică a UE și monopolul rusesc. Analiză de Dionis Cenușa
- Intențiile Rusiei de a contrabalansa influența occidentală în spațiul CSI, analiză de Dionis Cenușa
- Energizarea dialogului UE-Moldova: între entuziasm geopolitic, “moment istoric” și constrângeri locale. Analiză de Dionis Cenușa
- Era post-Merkel și soarta est-europenilor: continuarea integrării europene și restabilirea integrității teritoriale. Analiză de Dionis Cenușa
- Resuscitarea relației Rusia-Moldova și conștientizarea vectorului european moldovenesc. Analiză de Dionis Cenușa
- Soluționarea conflictelor teritoriale în Parteneriatul Estic: În căutarea unei abordări personalizate a UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Triunghiul “asociat” Georgia-Moldova-Ucraina: aprofundarea integrării în UE și “scutul” împotriva influenței rusești. Analiză de Dionis Cenușa
- Sancțiunile economice ale UE și vulnerabilitatea Parteneriatului Estic la precedentul creat de Belarus, Analiză de Dionis Cenușa
- Alegerile anticipate din Moldova și puterea geopolitică a diasporei. Analiză de Dionis Cenușa
- Aprofundarea diferențelor în Parteneriatul Estic și apariția “Trio-ului” pan-european. Analiză de Dionis Cenușa
- Oligarhii din Georgia, Moldova și Ucraina: între retragere, regrupare și „reeducare”. Analiză de Dionis Cenușa
- Atitudinea față de UE în Georgia, Moldova și Ucraina – între adorație și moderație, analiză de Dionis Cenușa
- Ajustarea regimului fără vize cu UE pentru est-europeni – de la pandemie spre “pașaport verde”. Analiză de Dionis Cenușa
- „Sputnik V” la frontiera UE și țintele Rusiei în Moldova. Analiză de Dionis Cenușa
- Trăsăturile “diplomației vaccinului” în Moldova: Avantajele României în fața Rusiei. Analiză de Dionis Cenușă
- Calculele UE în Ucraina, Georgia și Moldova – navigând între crize politice, reforme și „umbrele” Rusiei. Analiză de Dionis Cenușă
- Anticiparea reacției Rusiei la viitoarele sancțiuni UE: divizare, dezinformare sau destabilizare? Analiză de Dionis Cenușa
- Relația UE-Rusia în 2021 - între „pragmatism distorsionat” și „politică externă rezistentă”. Analiză de Dionis Cenușa
- Reeuropenizarea politicii externe a Moldovei și poziția UE vizavi de criza politică moldovenească. Analiză de Dionis Cenușa
- Top 8 prognoze pentru statele PaE în 2021 – între “contestare” și “reînnoire”. Analiză de Dionis Cenușă
- Bilanțul anului 2020 pentru statele PaE: 5 oportunități și 5 provocări majore. Analiză de Dionis Cenușă
- UE, “Actul Magnitsky” și țintirea autocraților din vecinătatea estică. Analiză de Dionis Cenușa
- Relația Moldova-Rusia și tranziția post-Dodon: între abordarea “inteligentă” și cea “emoțională”. Analiză de Dionis Cenușă
- Reziliența informațională lângă frontierele estice ale UE. Analiză de Dionis Cenușă
- Vecinătatea estică a UE la o nouă răscruce – între enigme electorale și crize de securitate. Analiză de Dionis Cenușa
- Moldova – alegeri prezidențiale fără „vot geopolitic”? Analiză de Dionis Cenușă
- Optica Rusiei, Chinei și UE vizavi de criza politică din Belarus – între intervenție, susținere și influență, analiză de Dionis Cenușa
- Belarus – o nouă “revoluție de catifea” în Parteneriatul Estic? Analiză de Dionis Cenușa
- „Favoriții” mecanismului de condiționalitate al UE: Georgia, Moldova sau Ucraina? Analiză de Dionis Cenușa
- Efectele acțiunilor UE în Moldova – asistența financiară și contradicțiile opoziției, analiză
- Președinția Germaniei în UE și viitorul Parteneriatului Estic: Ghidul pentru gestionarea unei realități „incomode”, analiză
- Agenda politică a UE și “nisipurile mișcătoare” din Ucraina, Moldova și Georgia. Analiză
- Condiționalitatea UE și combaterea euroscepticismului în Parteneriatul Estic, Op-Ed
- Uniunea Euroasiatică și criza sanitară: integrare lacunară și ambiții geopolitice, Op-Ed
- Solidaritatea NATO și factorul rusesc: Lecția dură a rezilienței de stat. Op-Ed
- China și Rusia - diplomație sanitară și “fragmentarea” Europei, Op-Ed
- Efectele pandemiei - între solidaritatea UE și reziliența vecinilor estici, Op-Ed
- “Guvernele căzătoare” din Moldova și Ucraina: Patru asemănări și două contraste, Op-Ed
- Integrarea europeană în vecinătatea UE: Cu sau fără „de-geopolitizare”? Op-Ed
- Efectele “macronizării” relațiilor UE-Rusia asupra vecinătății estice, Op-Ed
- Vocile „unioniste” din Moldova, migrația și integrarea europeană în Est, Op-Ed
- Imobilizarea oligarhilor în Moldova, Georgia și Ucraina: misiune (im)posibilă? Op-Ed
- Zece prognoze în 2020: Geopolitizarea oligarhiei în Moldova și apropierea UE-Rusia, Op-Ed
- Anul eurooptimismului “scurtat” în Moldova: Top 3 succese și regrese în 2019, Op-Ed
- Dialogul moldo-român: de la “ton calm” la regim de condiționalitate, Op-Ed
- Trauma perspectivei europene, vecinătatea UE și ecourile cazului moldovenesc, Op-Ed
- Dialogul UE-Moldova: Există integrare europeană după guvernul Maiei Sandu? Op-Ed
- Moldova și Serbia între extinderea UE și avansarea euroasiatică, Op-Ed
- Ajutorul macro-financiar al UE pentru Moldova: recompensă obiectivă sau stimulent politic?, OP-ED
- Rusia, UE și refacerea conviețuirii geopolitice pe linia Kiev-Chișinău-Tbilisi, Op-Ed
- Guvernul reformelor din Moldova și “creditul de încredere” al UE, Op-Ed
- Politica externă “echilibrată” a Moldovei, axa Paris-Moscova și dosarul ucrainean, Op-Ed
- Fragilitatea guvernării de la Chișinău și agenda europeană până în 2020, OP-ED
- Deblocarea asistenței europene pentru Moldova: cu sau fără condiționalitate? Op-Ed
- „Primăvara anti-oligarhică” sau iluzii temporare în Moldova, Ucraina și Georgia, Op-Ed
- Cedarea regimului oligarhic, relansarea integrării europene în Moldova și agenda Rusiei, OP-ED
- Criza politică din Moldova: Depășirea complexului geopolitic și înfruntarea „statului capturat”, OP-ED
- Vitezele politice din Moldova, Ucraina și Georgia: în căutarea unui „cerc virtuos”, OP-ED
- Intersecția simbolurilor geopolitice în Moldova: între trecutul sovietic și drepturile minorităților sexuale, OP-ED
- Liberalizarea vizelor în Moldova după 5 ani: slăbiciunile bunei guvernanțe și comparații ucraineano-georgiene, OP-ED
- Moldova post-electorală: între avertismentele Rusiei, absența UE și alegerile anticipate, OP-ED
- Comportamentul (geo)politic al președinților Moldovei, Georgiei și Ucrainei: între percepții și realități fluctuante, OP-ED
- Formarea coaliției post-electorale din Moldova și câștigurile Moscovei, OP-ED
- Puterea diasporei în alegerile din Moldova – între percepții și realități, OP-ED
- Atitudinile cetățenilor din Moldova, Ucraina și Georgia față de UE și paradoxurile sondajelor, OP-ED
- Zece prognoze pentru 2019: Reconfigurarea agendei europene în Moldova și criza statului de drept în UE, OP-ED
- Anul bulversărilor în integrarea europeană a Moldovei: Top 3 progrese și eșecuri în 2018, OP-ED
- Deficiențele condiționalității europene și supraviețuirea clasei politice din Moldova, OP-ED
- Avertizarea cu suspendarea regimului fără vize pentru Moldova și sinergia criticii UE, OP-ED
- Conviețuirea dificilă a societății civile cu regimurile oligarhice din Moldova și Georgia, OP-ED
- Eșecul introducerii integrării europene în Constituția Moldovei: perdanții și câștigătorii, OP-ED
- Viitorul Acordurilor de Asociere în Moldova, Ucraina și Georgia: factorul local, european și cel rusesc, OP-ED
- Oportunitățile opoziției extra-parlamentare, temerile guvernării și poziționarea față de UE, OP-ED
- Radiografia asistenței macro-financiare a UE în Moldova, Ucraina și Georgia: fruntașii și codașii, OP-ED
- Răcirea relațiilor UE-Moldova până la un nou test electoral, OP-ED
- Protestele anti-guvernamentale, stratagemele guvernării și agenda europeană a Moldovei, OP-ED
- Discrepanțele Chișinăului cu UE și intenția de valorificare a factorului rusesc, OP-ED
- Cazul Moldovei – un precedent periculos sau nu pentru relația UE cu Ucraina și Georgia? OP-ED
- Impactul rezoluției PE: de la o criză politică a guvernării la atacarea imaginii UE în Moldova, OP-ED
- Acutizarea dialogului UE-Moldova și calculele guvernării de la Chișinău, OP-ED
- Invalidarea alegerilor din Chișinău, scenariile guvernării și reacția UE, OP-ED
- Președinția României în Consiliul UE și contextul politico-energetic din Moldova, OP-ED
- Protestele sociale pe timp de integrare europeană: De ce cetățenii din Georgia protestează mai des decât cei din Moldova? OP-ED
- Impactul reapropierii dintre UE și Rusia asupra Ucrainei, Georgiei și Moldovei, OP-ED
- Multivectorialismul extern al Președintelui Dodon și incertitudinile geopolitice post-electorale, OP-ED
- Dependența energetică a Moldovei, evitarea transparenței și ignorarea datoriei pentru gazul rusesc, OP-ED
- UE și limitele „condiționalității stricte” față de Moldova, OP-ED
- Rolul și implicațiile (euro)unionismului în scrutinul din Moldova, OP-ED
- Aspirațiile europene ale Georgiei și lecțiile de învățat pentru Moldova, OP-ED
- Regenerarea regimului Putin și implicațiile pentru PaE și Moldova,OP-ED
- Scenariile (geo)politice pentru alegerile parlamentare din Moldova, OP-ED
- Moldova și UE: un dialog încâlcit în probleme vechi și așteptări noi, OP-ED
- Diagnoza oligarhiei din Moldova, Ucraina și Georgia și soluții pentru deoligarhizare, OP-ED
- Asistența UE pentru Moldova, urgentarea reformelor și supraviețuirea guvernării, OP-ED
- Integrarea europeană, importul legislației UE și soluții practice pentru conturarea beneficiilor, OP-ED
- Moldova și poziția de fruntaș al PaE – între reforme forțate și avantajul comparației regionale, OP-ED
- Lupta Moldovei contra dezinformării rusești: lacune și calcule electorale, OP-ED
- Noul mecanism de suspendare a vizelor – un instrument adițional pentru țintirea corupției din Moldova, Ucraina și Georgia, OP-ED
- Curtea Constituțională, integrarea europeană și lupta (geo)politică, OP-ED
- Președinția Bulgariei în UE și efectele asupra Moldovei, OP-ED
- Zece prognoze pentru 2018: Testarea electorală a vectorului european și renașterea forțelor pro-ruse în Moldova, OP-ED
- Natura creșterii percepției pro-europene și tentativa de “constituționalizare” a vectorului european, OP-ED
- Lupta cu propaganda rusă în Moldova, sensibilizarea SUA și contextul european, OP-ED
- Moldova și perspectiva de aderare la UE – lipsă de pregătire politică, instituțională și emoțională pe ambele părți, OP-ED
- Viitorul PaE și Moldova după Declarația de la Bruxelles – între pragmatism și realități locale, OP-ED
- Cu ce merge Parteneriatul Estic și Moldova la summitul de la Bruxelles?OP-ED
- Moderarea euroscepticismului Președintelui Dodon, comerțul Moldova-UE și resuscitarea simpatiilor proeuropene, OP-ED
- Legitimitatea guvernelor din PaE, supraviețuirea vectorului european și Moldova, OP-ED
- Multiplele viteze ale Parteneriatului Estic, societatea civilă și cazul Moldovei, OP-ED
- Rusia, naționalismul din Europa și Moldova, OP-ED
- Integrarea europeană, unionismul pro-european și defectele guvernării de la Chișinău, OP-ED
- Agendă pro-reformă în loc de blocarea asistenței macro-financiare, OP-ED
- Mandatul noului Șef al Delegației UE de la Chișinău și prima provocare majoră, OP-ED
- Misiunea UE în Vecinătatea Estică și Moldova: stimularea dezvoltării sau integrare europeană? OP-ED
- Magnetizarea Parteneriatului Estic, rolul Rusiei și implicațiile pentru Moldova, OP-ED
- Societatea civilă: agenți de influență sau sanitari ai sistemului politic. OP-ED
- Integrarea europeană în Moldova: proiect elitist sau nu? OP-ED
- Moldova la 26 de ani: între sustenabilitate și europenizare , Op-Ed
- Finalul mandatului lui Pirkka Tapiola, președintele pro-rus și oligarhul pro-european, OP-ED
- Miza Chișinăului: Asistența macrofinanciară și recunoașterea din partea UE, OP-ED
- Republica Moldova și “stabilitocrația” din vecinătatea europeană, OP-ED
- Reevaluarea Acordului de Asociere cu UE: soluție sau noi incertitudini? OP-ED
- Reacția UE la introducerea votului mixt: pragmatism sau slăbiciune, OP-ED
- Finanțarea externă a societății civile, presiunile guvernării și eurointegrarea, OP-ED
- Stimularea reformelor în Moldova, Georgia și Ucraina: condiționalități noi vs perspectiva europeană
- Președinția Estoniei în cadrul UE și implicațiile pentru Moldova
- Restabilirea livrărilor de electricitate din regiunea transnistreană și slăbiciunea factorului european, OP-ED
- Comisia de la Veneția, votul mixt și asistența europeană, OP-ED
- Rolul președintelui Dodon pentru Rusia și implicațiile pentru integrarea europeană, OP-ED
- Prioritățile Parteneriatului Estic până în 2020 și cum poate beneficia Moldova, OP-ED
- Valorile europene versus valorile tradiționale și subtextul geopolitic din Moldova, OP-ED
- Agenda europeană, societatea civilă și confruntarea cu guvernarea, OP-ED
- Trei scenarii privind soarta asistenței macro-financiare a UE pentru Moldova, OP-ED
- Stoparea asistenței europene versus votul uninominal în Moldova, OP-ED
- Cum Moldova a devenit “stat capturat”? OP-ED
- Dezastrele naturale din Moldova și oportunitățile relației cu UE, OP-ED
- Moldova după trei ani de regim fără vize cu UE și noile realități europene, OP-ED
- Poate Memorandumul cu Uniunea Euroasiatică diminua agenda europeană a Moldovei? OP-ED
- Îngrijorările ascunse ale UE și adaptabilitatea guvernării, OP-ED
- Moldova forțată să combine CSI și Uniunea Euroasiatică cu integrarea europeană, OP-ED
- Demersul pro-reformă al UE și planurile pro-rusești ale președintelui Dodon, OP-ED
- Viteze multiple în UE și în vecinătatea ei: Unde este Moldova? OP-ED
- Simpatiile pro-europene și rostul opoziției pro-UE, OP-ED
- Președinția versus guvernarea: între conviețuire politică și antagonism geopolitic, OP-ED
- Securitatea europeană și demersul Rusiei pentru o lume post-occidentală, OP-ED
- Acordul de Asociere cu UE și paradoxurile președintelui Dodon
- Dilema UE: să critice guvernarea sau să combată propaganda eurosceptică a președintelui pro-rus? OP-ED
- Dialoguri paralele între UE și Moldova și factorul ruso-euroasiatic, OP-ED
- Implementarea DCFTA în regiunea transnistreană – are loc sau nu? OP-ED
- Populismul și integrarea europeană în Moldova
- Misiune dificilă: aprofundarea europenizării și restabilirea relațiilor cu Rusia
- Parteneriatul Estic devine mai “practic”. Ce câștigă Moldova? OP-ED
- Despre „cererea de aderare” la UE şi temele de acasă ale Moldovei, OP-ED IPN
- Interconectarea energetică cu UE: Reţeta pentru diminuarea dependenţei faţă de regiunea transnistreană şi Rusia
- Tactica europenilor în raport cu Chişinăul: Reforme acum şi aici, Op-Ed
- Georgia, liberalizarea vizelor cu UE şi implicaţiile pentru Moldova
- Chişinăul accelerează reformele pentru a seduce Uniunea Europeană
- Europenii din nou la Chişinău: între dialogul cu guvernarea şi liderii protestelor
- Decodificarea poziţiei UE pe cazul Moldovei: Semnificaţia reală versus erori şi omiteri
- Criza Schengen: Afectează aceasta regimul liberalizat de vize pentru Moldova sau nu?
- Presa occidentală şi cea rusească despre protestele de la Chişinău: între dezinformare şi manipulare
- Reacţiile UE şi SUA la noile proteste anti-guvernamentale de la Chişinău
- Ideea alegerilor anticipate în Moldova: Noii pro-europeni de la Chişinău – „da”, voci de la Bruxelles – „mai bine nu”
- UE sub preşedinţia olandeză şi aluziile la Moldova
- UE în Moldova: o reţetă pentru reanimarea vectorului european în 2016