|
|
|
Anul 2019, a fost complicat, dar, totuși, încă, previzibil pentru integrarea europeană, care, deși poate fi alterată, nu poate fi înlăturată datorită predispoziției proeuropene din societate...
|
Dionis Cenușa |
|
Contrar prognozelor nefaste, Moldova a ieșit de sub orbita oligarhică de guvernare, generatoare de deformări în agenda europeană de-a lungul anului 2018 (IPN, 26 Decembrie 2018). “Primăvara anti-oligarhică” produsă în 2019, fără implicarea societății în proteste, a creat un teren fertil pentru angajarea mai activă a guvernanților în reforme. Chiar dacă de natură temporară (IPN, 1 Iulie 2019), schimbările politice de amploare, pentru o țară mică precum Moldova, au generat speranțe ambițioase legate de regenerarea europtimismului populației.
Trei ipostaze au marcat fluctuațiile interne și externe ale statului. De la demolarea regimului oligarhic, datorat unui parteneriat anomal între forțe (geo)politice, de regulă, incompatibile, s-a ajuns la fortificarea forțelor pro-ruse în decurs de doar jumătate de an (New Eastern Europe, 27 Noiembrie 2019). Pragmatismul materialist față de integrarea europeană, caracteristic Democraților sub conducerea lui Vladimir Plahotniuc, a reînviat după ce Socialiștii au demis guvernul Maiei Sandu (3DCFTAs, 18 Noiembrie 2019). Interacțiunea intensă cu decidenții ruși și organizațiile internaționale dominate de aceștia, precum Uniunea Economică Euroasiatică, promovată intens de oficiul președintelui Igor Dodon, a nivelat dimensiunea europeană a politicii externe. Asemenea tendințe plasează Moldova într-un format parțial asemănător cu cel al Armeniei (IPN, 10 Septembrie 2018). Astfel, publicul este inundat cu manifestări machiavelice în care folosirea pragmatismului economic și politic concomitent față de Vest și Est constituie o normă indispensabilă. După un deceniu de la plecarea Comuniștilor în 2009, politica externă multi-vectorială redevine un element natural al gândirii politice a guvernanților (Institute for Security Policy, Iulie 2019).
Volatilitatea circumstanțelor politice a determinat evoluții pozitive în agenda europeană a țării. Totuși, slăbiciunile cronice ale construcției instituționale ale statului, influențabilă puternic de instabilitatea politică și alternanța puterii, au făcut posibilă înregistrarea anumitor regrese.
Trei succese
În mod practic, prima jumătate a anului 2019 a fost istovitoare pentru agenda europeană, deoarece accentul guvernării oligarhice era supraviețuirea politică cu orice cost. Rezultatele alegerilor și formarea coaliției anti-oligarhice a ferit UE de necesitatea inevitabilă de a reînnoi angajamentele politice cu Partidul Democraților, înlăturat de la putere în cele din urmă. Totodată, a apărut oportunitatea unică, și scurtă, de a participa la un experiment politic de reformă credibilă, ambițioasă și nefirească pentru clasa politică moldovenească. Credibilitatea Guvernului Maiei Sandu a contrastat puternic cu experiențele precedente dezamăgitoare, ceea ce a impulsionat un dialog facil și prolific cu UE din prima zi și la toate nivelurile (IPN, 15 Iulie 2019). Din aceasta nu a lipsit însă indulgența părții europene, indusă de intenția clară de a se plia pe valul unei voințe politice pro-reformă, convingătoare, fără precedent în Moldova. Acest anturaj a contribuit la atingerea următoarelor progrese:
1. Dezghețarea finanțării UE și expansiunea condiționalității europene constituie prima evoluție pozitivă. Suspendate în 2018, granturile și asistența macro-financiară ale UE au devenit foarte repede disponibile pentru Guvernul Maiei Sandu, care astfel a încercat să suplimenteze resursele necesare pentru bugetul public curent. Factorul determinant în transferarea a circa 30 mln EUR sub formă de granturi pentru reformele din șase domenii a fost de natură strict politică (IPN, 22 Octombrie 2019). Revenirea la sistemul de vot proporțional și temperamentul anti-corupție al guvernării moldovenești au justificat imediat decizia Bruxelles-ului de a oferi banii, promiși în 2018 pentru a sprijini implementarea Acordului de Asociere și menținerea regimului liberalizat de vize. Chiar și dezghețarea asistenței macro-financiare a avut la bază o argumentare politică. Or, condițiile primei tranșe au fost realizate practic integral de guvernarea lui Vladimir Plahotniuc, înainte ca rezultatul alegerilor din Chișinău să fie anulat (IPN, 25 Iunie 2018). Din cele 30 mln EUR care alcătuiesc prima tranșă, Moldova a recepționat 10 mln EUR în noiembrie (RadioChisinau, 8 Noiembrie 2019), restul neajungând din cauza demiterii Maiei Sandu în lupta controversată pentru selectarea procurorului general (3DCFTAs, 18 Noiembrie 2019). Din declarațiile șefului Delegației UE de la Chișinău Peter Michalko rezultă că acordarea asistenței macro-financiare depinde de eficacitatea reformei justiției, verificată în timp și nu în bază de declarații (NewsMaker, 26 Decembrie 2019). Cu alte cuvinte, pe lângă condiționalitatea sectorială, UE revine la pre-condițiile politice ce țin de statul de drept. Tot în decursul lui 2019, exigențele condiționalității europene sunt preluate de către România, care încet restabilește vivacitatea propriilor politici anti-corupție. În consecință, statul român renunță la superficialitatea cu care anterior acorda asistență financiară, ceea ce pune presiune adițională asupra guvernanților cu înclinația pro-rusă din Moldova (IPN, 16 Decembrie 2019).
2. Diversificarea și majorarea cotelor pentru anumite categorii de produse agro-alimentare destinate pieței europene constituie al doilea progres major în 2019. Ca și alte dosare ajunse pe plan secundar din cauza regreselor democratice, lărgirea exporturilor către UE în baza cotelor tarifare liberalizate au căpătat vizibilitate doar după căderea regimului oligarhic. Majorarea cotelor pentru struguri, prevăzute de ZLSAC (DCFTA) și pe deplin valorificate, au devenit subiectul negocierilor tehnice bilaterale în 2017 (MEI.gov.md, 6 November 2017). În iunie 2018, demersul privind majorarea contingentelor a fost reiterat (Moldstreet, 4 Iunie 2018), fără a primi vreun calendar exact de la UE, după șocul legat de anularea victoriei candidatului pro-UE Andrei Năstase în Chișinău. Pe 11 iulie 2019, la practic o lună distanță de la numirea în funcție a Guvernului Maiei Sandu, UE agreează lărgirea cotelor pentru struguri (până la 20.000 tone) și prune (până la 15.000 tone) și adaugă cireșele la categoriile scutite de taxe vamale (1.500 tone). Potrivit poziției UE, acest lucru are loc ca urmare a reformelor din domeniul DCFTA (UE, 20 Decembrie 2019), efectuate de Guvernul Maiei Sandu și identificate în al treilea Raport privind implementarea Acordului de Asociere. Totuși, Raportul UE nu menționează reformele ce ar fi motivat extinderea cotelor (UE, 11 Septembrie 2019). De asemenea, nici forțele politice asociate cu Maia Sandu nu au publicat lista concretă a reformelor specifice ce au condiționat majorarea cotelor. De fapt, revizuirea cotelor implică proceduri interne de evaluare la nivel european și nu necesită reforme specifice în Moldova, deși toate meritele au fost atribuite în exclusivitate Maiei Sandu, semnalând anumite simpatii politice în instituțiile UE. Problema nesoluționată de niciun guvern de la intrarea deplină în vigoare a Acordului de Asociere în 2016 este incapacitatea Moldovei de a îndeplini criteriile de eligibilitate pentru exportul de produse de origine animală, cu excepția caviarului.
3. Dezvoltarea fluxului revers al livrărilor de gaze dinspre sistemul energetic european alcătuiește cel de-al treilea progres important. În pregătirea pentru eventualitatea stopării tranzitul de gaze prin Ucraina, autoritățile moldovenești – atât Maia Sandu, cât și Ion Chicu – au manifestat preocupare și au atins acorduri politice și tehnice cu Ucraina și România pentru a face posibilă primirea gazelor naturale prin revers pe conducta Trans-Balcanică (MoldovaGaz, 10 Decembrie 2019). UE și Comunitatea Energetică au oferit o platformă de negocieri pentru a asigura stabilitatea livrărilor de gaze din sistemul ucrainean către Moldova. Chiar dacă Rusia și Ucraina au stabilit un aranjament pentru tranzitul de gaze spre Europa până în 2024 (Euroactiv, 21 Decembrie 2019), Moldova a intrat în posesia unei alternative importante de aprovizionare cu gaze în regim revers. În acest fel, și odată cu finalizarea conductei Iași-Chișinău în 2020, securitatea energetică a Moldovei va fi doar parțial îmbunătățită, deoarece consumul gratuit de gaze în regiunea transnistrean rămâne nesoluționată (Expert-Grup, 14 Iunie 2019).
Trei regrese
Spre finalul lui 2019, relația UE-Moldova a trecut prin câteva momente de tensiune, care pot crește în probleme mai serioase, dacă vor fi trecute de vederea atât la Chișinău, cât și la Bruxelles. Principalele regrese care pun la încercare integrarea europeană conțin următoarele aspecte:
1. Consolidarea multi-vectorialismului în politica externă generează primul motiv de îngrijorare. Susținut de către Socialiștii simpatizanți ai regimului lui Vladimir Putin, guvernul lui Ion Chicu nu a demonstrat, deocamdată, în 2019, niciun semn clar de abandon al vectorului european. În același timp, relația cu Rusia capătă funcționalitate, la fel ca și cea cu Uniunea Euroasiatică, folosită de către președintele Igor Dodon ca platformă de comunicare inter-statală la cel mai înalt nivel în spațiul CSI. Pe de o parte, puterea executivă s-a angajat să promoveze o politică externă echilibrată cel puțin până la alegerile prezidențiale din toamna lui 2020 (Gov.md, Decembrie 2019). Pe de altă parte, Guvernul Chicu a convenit împreună cu Ucraina și Georgia să avanseze integrarea sectorială cu UE în energetică, transporturi, economie digitală, servicii vamale, liberalizarea comerțului și afaceri interne și justiție (3DCFTAs, 12 Decembrie 2019). Totuși, înțelegerea moldo-ucraineano-georgiene despre “EaP+” conține o doză semnificativă de realism față de vectorul european (3DCFTAs, 6 Decembrie 2019). Potrivit acestui document, eventuala aplicare pentru aderarea la UE se va face doar după implementarea Acordului de Asociere, care nu conține termene de realizare precise. Mai mult ca atât, un asemenea demers se va face în baza “voinței populației”, a cărei percepție este influențabilă din cauza impactului public al dezinformării interne și externe. Abordarea realistă a Socialiștilor față de UE rezultă din sprijinul ridicat al cetățenilor pentru Acordul de Asociere, legitimitatea insuficientă a Uniunii Euroasiatice și nevoia de a substitui interesul sporit pentru ideea re-unificării cu România (Vezi Tabelul 1).
Tabelul 1. Percepția publicului vizavi de integrarea europeană a Moldovei, %
IPP, Noi. 2017: Reziliere Acordului de Asociere cu UE
|
‘Pro’ reziliere
|
‚Contra’ rezilierii
|
27.6
|
50.3
|
IRI, Iunie 2019 : Aderarea la UE sau la Uniunea Euroasiatică
|
UE
|
Uniunea Euroasiatică
|
47
|
37
|
IMAS Dec. 2019:
Aderarea la UE, Uniunea Euroasiatică, unirea cu România
|
UE
|
Uniunea Euroasiatică
|
Unirea cu România
|
58
|
50
|
34
|
|
|
|
|
|
Sursa: IPP.md, IRI.org, Imas.md
2. Decelerarea dialogului UE-Moldova reprezintă al doilea regres semnificativ. Demiterea Guvernului Sandu a avut un ecou puternic în Bruxelles și în capitalele europene. De pe diverse tribune europene, datorate înrudirii politice cu Partidul Popular European, ex-premierul Sandu a lansat multiple critici în adresa Guvernului lui Ion Chicu. Asociat cu clasa politică coruptă (Unimedia, 20 Noiembrie 2019), președintele Igor Dodon este prezentat de către Maia Sandu drept principalul obstacol în calea reformelor și a integrării europene. Asemenea discurs a avut impact asupra atitudinii UE față de autoritățile centrale de la Chișinău. Deși trebuie să fie precaută, UE denotă subiectivism negativ și reticență față de Guvernul Chicu, neproporționale cu acțiunile reale ale acestuia, unde încă nu au fost observate abateri.
3. Fragmentarea forțelor pro-UE se numără de asemenea printre regresele principale. Rezultatele alegerilor locale pe țară și în municipiul Chișinău au scos în evidență fisurile existente în cadrul blocului ACUM. Funcția de premier ocupată de Maia Sandu i-a garantat o ascensiune enormă în percepția publicului, la fel de mult ca și demisia în urma votului comun al Socialiștilor și Democraților (EuropaLiberă, 12 Noiembrie 2019). Eșecul lui Andrei Năstase la alegerile din Chișinău i-a aprofundat suplimentar deficitul de popularitate. În consecință, cei doi ex-lideri ai ACUM nu se mai află pe “picior de egalitate” (Vezi Tabelul 2), ci într-o ierarhie foarte clară a preferințelor populației și chiar a partenerilor externi – cu Maia Sandu pe primul loc. Acest lucru explică concentrația eforturilor de a susține candidatura Maiei Sandu în alegerile prezidențiale din 2020 împotriva lui Igor Dodon. Dispariția neanunțată a Blocului ACUM poate însă dispersa voturile alegătorilor obișnuiți cu ideea unei coaliții a forțelor pro-europene. Debusolarea votanților pro-UE poate avea loc din cauza semnalelor transmise de Maia Sandu privind negocierea unei relații politice cu forțele unioniste sau cu Democrații, dacă aceștia lipsesc Socialiștii de sprijin.
Tabel 2. Popularitatea partidelor politice în 2019, %
|
IMAS, Dec. 2019
|
IRI, June 2019
|
Partidul Socialiștilor
|
38,3
|
32
|
Partidul Democraților
|
13,5
|
15
|
Partidul Acțiune și Solidaritate
|
27
|
12
|
Platforma „DA”
|
2
|
7
|
Partidul „Șor”
|
5
|
6
|
PCRM
|
6
|
3
|
„Partidul Nostru”
|
4,5
|
1
|
Sursa: IMAS.md, IRI.org
În loc de concluzii...
Retorica pro-europeană nu a dispărut nicidecum din discursul guvernării moldovenești, chiar și după căderea guvernelor din 2019. Dar multiplicarea cererii politice pentru prezența factorului rusesc în investiții economice, credite bancare și cooperare instituțională informală provoacă îngrijorări.
Anul 2019, a fost complicat, dar, totuși, încă, previzibil pentru integrarea europeană, care, deși poate fi alterată, nu poate fi înlăturată datorită predispoziției proeuropene din societate. Totuși, atitudinea față de UE, la fel ca și cea pentru Uniunea Euroasiatică, poate fi (re)modelată în direcția unui pragmatism evidențiat. Astfel, aspirațiile europene sunt prezentate ca oportunități economice și individuale pentru cetățeni, iar vectorul european ca pe un obiectiv mai degrabă intangibil.
În fine, condiționalitatea europeană și existența partidelor pro-UE constituie o combinație de factori eficienți, care complică tentativele de a mima reformele. În orice caz, aprofundarea integrării europene depinde de viitoarele competiții electorale și de capacitatea partidelor pro-UE de a depăși strategiile, deocamdată reușite, ale forțelor pro-ruse.
Dionis Cenușa este politolog, cercetător la Universitatea Justus-Liebig din Giessen, absolvent al studiilor de masterat în Studii Politice Interdisciplinare la Colegiul Europei din Varșovia.
Domenii de cercetare: Politica Europeană de Vecinătate, relațiile UE-Moldova, politica externă a UE și Rusia, migrația și securitatea energetică.
Urmărește-l pe Dionis Cenușa în
Twitter.
IPN publică în rubrica Op-Ed articole de opinie semnate de autori din afara redacţiei. Opiniile exprimate în aceste materiale nu neapărat coincid cu opiniile redacţiei.
Dionis Cenușa
Vezi și:
- Politica externă „multi-vectorială” și integrarea europeană: realitățile din Serbia, Moldova și Georgia. Analiză de Dionis Cenușa
- Aderare europeană diferențiată: decuplarea iminentă a Ucrainei, Moldovei și Georgiei. Analiză de Dionis Cenușa
- Polarizarea (geo)politică din Georgia și Moldova și mizele pentru UE și Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Predominanța factorului geopolitic în agenda de aderare la UE a Ucrainei, Georgiei și Moldovei. Analiză de Dionis Cenușa
- Noua agendă de apărare a UE și dinamica din Europa de Est. Analiză de Dionis Cenușa
- Prognoze pentru Europa de Est în 2024: Criza de influență a UE și reînnoirea electorală a autocrațiilor. Analiză de Dionis Cenușa
- Factorul ungar-rusesc și dimensiunea ucraineană a lărgirii UE spre Est. Analiză de Dionis Cenușa
- Criza din Orientul Mijlociu și perspectiva europeană pentru Ucraina, Moldova și Georgia. Analiză de Dionis Cenușa
- Soluționarea conflictului transnistrean – trei scenarii pe fundalul intereselor geostrategice ale Moldovei, Ucrainei și Rusiei. Analiză de Dionis Cenușa
- Precedentul Ciprului, „conflictele înghețate” post-sovietice și agenda europeană a Ucrainei, Moldovei și Georgiei. Analiză de Dionis Cenușa
- Efectele protestelor anti-guvernamentale din Georgia și Moldova asupra pozițiilor UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Rusia și costurile geopolitice ale războiului: “conflictele înghețate” din Moldova și Azerbaidjan. Analiză de Dionis Cenușa
- Ucraina, Moldova și Georgia în contextul apropierii de UE: 5 principii pentru eficientizarea reformelor. Analiză de Dionis Cenușa
- Apropierea Ucrainei, Moldovei și Georgiei de UE – progres cu mai multe viteze. Analiză de Dionis Cenușa
- Dezinhibarea gândirii strategice a UE sub presiunea revizionismului militarist rusesc: spargerea “tabu-urilor” europene. Analiză de Dionis Cenușa
- Prevenirea amenințărilor de origine rusă în 2023: trei domenii prioritare de reducere a riscurilor pentru Occident. Analiză de Dionis Cenușa
- “Remodelarea” infrastructurii critice regionale sub impactul războiului – cazul Ucrainei, Rusiei și al UE. Analiză de Dionis Cenușă
- Criza energetică din Moldova și sentimentele de “unire” cu România, analiză de Dionis Cenușa
- Infrastructura critică a Ucrainei vs. ponderea energetică a Rusiei: “războiul nervilor”. Analiză de Dionis Cenușa
- Parametrii asistenței occidentale pentru Ucraina și Moldova – o pregătire înainte de „iarna rusească”. Analiză de Dionis Cenușă
- Tacticile rusești împotriva Ucrainei și Moldovei: ramificarea crizelor energetice. Analiză de Dionis Cenușa
- Atacurile rusești împotriva infrastructurii critice: riscurile pentru reziliența Ucrainei și implicațiile pentru UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Noile scenarii ale agresiunii rusești în lumina anexării ilegale din sud-estul Ucrainei. Analiză de Dionis Cenușa
- Relațiile moldo-ruse: între proteste antiguvernamentale și șantaj gazier. Analiză de Dionis Cenușa
- Războiul gazier al Rusiei și testul de reziliență pentru UE: 3 intenții rusești și 3 dileme europene. Analiză de Dionis Cenușa
- Dezoligarhizarea Ucrainei, Moldovei și Georgiei – condiția UE pentru avansarea perspectivei europene. Analiză de Dionis Cenușa
- Georgia și Moldova – analiza comparată a rezilienței de stat și a riscurilor de origine rusească. Analiză de Dionis Cenușa
- Sancțiunile UE și arma energetică a Rusiei – solidaritate versus fragmentare. Analiză de Dionis Cenușă
- Moldova și candidatura pentru UE: între risipirea legitimității și necesitatea unui dialog național. Analiză de Dionis Cenușa
- Candidatura de aderare la UE: Diferențe interne și geopolitice dintre Ucraina și Moldova. Analiză de Dionis Cenușa
- Cursa pentru candidatura de aderare la UE: Cele trei scenarii pentru Ucraina, Moldova și Georgia. Analiză de Dionis Cenușa
- Autonomia energetică a UE și „criza” sancțiunilor împotriva Rusiei – între blocaje și alternative noi. Analiză de Dionis Cenușa
- Insecuritatea regională și căutarea rezilienței pentru Moldova – pe bază de asistență de la UE sau NATO? Analiză de Dionis Cenușa
- Noile tendințe în agresiunea împotriva Ucrainei, sancțiunile occidentale și arma energetică rusească. Analiză de Dionis Cenușa
- Dialogul Moldovei și Georgiei cu UE și NATO – în căutare de atenție externă și resurse pentru reziliența de stat. Analiză de Dionis Cenușa
- „Noua” agendă europeană a Moldovei, unirea cu România și separarea de regiunea transnistreană. Analiză de Dionis Cenușa
- Sancționarea Rusiei pentru salvarea Ucrainei și factorul chinez. Analiză de Dionis Cenușa
- Invazia rusă și “rivalitatea” Ucrainei, Moldovei și Georgiei pentru aderarea la UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Criza rusească 2.0: Solicitările Ucrainei către Occident vs. noile scenarii ale Moscovei. Analiză de Dionis Cenușa
- Rolul asistenței UE în desprinderea Moldovei de Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Ucrainizarea securității europene: De ce Rusia acționează acum? Analiză de Dionis Cenușa
- Top șapte prognoze pentru PaE în 2022: Testarea reformelor locale și presiunea competiției geopolitice. Analiză de Dionis Cenușa
- Bilanțul anului 2021: 5 progrese și provocări în PaE – reziliența pro-UE și noile focare de instabilitate regională. Analiză de Dionis Cenușa
- Politica externă post-merkeliană a Germaniei – mai proeuropeană în Europa de Est și mai dură față de Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Politica externă a Moldovei – între „interconectarea” cu România și „echilibrarea” cu Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Criza migranților din Belarus, slăbiciunile UE și scenariile regimului lui Lukașenko. Analiză de Dionis Cenușa
- Lecții din Moldova privind securitatea energetică a UE și monopolul rusesc. Analiză de Dionis Cenușa
- Intențiile Rusiei de a contrabalansa influența occidentală în spațiul CSI, analiză de Dionis Cenușa
- Energizarea dialogului UE-Moldova: între entuziasm geopolitic, “moment istoric” și constrângeri locale. Analiză de Dionis Cenușa
- Așteptările UE și realitatea politică din Georgia și Moldova: contradicții și riscuri. Analiză de Dionis Cenușa
- Era post-Merkel și soarta est-europenilor: continuarea integrării europene și restabilirea integrității teritoriale. Analiză de Dionis Cenușa
- Resuscitarea relației Rusia-Moldova și conștientizarea vectorului european moldovenesc. Analiză de Dionis Cenușa
- Soluționarea conflictelor teritoriale în Parteneriatul Estic: În căutarea unei abordări personalizate a UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Triunghiul “asociat” Georgia-Moldova-Ucraina: aprofundarea integrării în UE și “scutul” împotriva influenței rusești. Analiză de Dionis Cenușa
- Sancțiunile economice ale UE și vulnerabilitatea Parteneriatului Estic la precedentul creat de Belarus, Analiză de Dionis Cenușa
- Alegerile anticipate din Moldova și puterea geopolitică a diasporei. Analiză de Dionis Cenușa
- Aprofundarea diferențelor în Parteneriatul Estic și apariția “Trio-ului” pan-european. Analiză de Dionis Cenușa
- Oligarhii din Georgia, Moldova și Ucraina: între retragere, regrupare și „reeducare”. Analiză de Dionis Cenușa
- Atitudinea față de UE în Georgia, Moldova și Ucraina – între adorație și moderație, analiză de Dionis Cenușa
- Ajustarea regimului fără vize cu UE pentru est-europeni – de la pandemie spre “pașaport verde”. Analiză de Dionis Cenușa
- „Sputnik V” la frontiera UE și țintele Rusiei în Moldova. Analiză de Dionis Cenușa
- Trăsăturile “diplomației vaccinului” în Moldova: Avantajele României în fața Rusiei. Analiză de Dionis Cenușă
- Calculele UE în Ucraina, Georgia și Moldova – navigând între crize politice, reforme și „umbrele” Rusiei. Analiză de Dionis Cenușă
- Anticiparea reacției Rusiei la viitoarele sancțiuni UE: divizare, dezinformare sau destabilizare? Analiză de Dionis Cenușa
- Relația UE-Rusia în 2021 - între „pragmatism distorsionat” și „politică externă rezistentă”. Analiză de Dionis Cenușa
- Reeuropenizarea politicii externe a Moldovei și poziția UE vizavi de criza politică moldovenească. Analiză de Dionis Cenușa
- Top 8 prognoze pentru statele PaE în 2021 – între “contestare” și “reînnoire”. Analiză de Dionis Cenușă
- Bilanțul anului 2020 pentru statele PaE: 5 oportunități și 5 provocări majore. Analiză de Dionis Cenușă
- UE, “Actul Magnitsky” și țintirea autocraților din vecinătatea estică. Analiză de Dionis Cenușa
- Relația Moldova-Rusia și tranziția post-Dodon: între abordarea “inteligentă” și cea “emoțională”. Analiză de Dionis Cenușă
- Reziliența informațională lângă frontierele estice ale UE. Analiză de Dionis Cenușă
- Vecinătatea estică a UE la o nouă răscruce – între enigme electorale și crize de securitate. Analiză de Dionis Cenușa
- Moldova – alegeri prezidențiale fără „vot geopolitic”? Analiză de Dionis Cenușă
- Optica Rusiei, Chinei și UE vizavi de criza politică din Belarus – între intervenție, susținere și influență, analiză de Dionis Cenușa
- Belarus – o nouă “revoluție de catifea” în Parteneriatul Estic? Analiză de Dionis Cenușa
- „Favoriții” mecanismului de condiționalitate al UE: Georgia, Moldova sau Ucraina? Analiză de Dionis Cenușa
- Efectele acțiunilor UE în Moldova – asistența financiară și contradicțiile opoziției, analiză
- Președinția Germaniei în UE și viitorul Parteneriatului Estic: Ghidul pentru gestionarea unei realități „incomode”, analiză
- Agenda politică a UE și “nisipurile mișcătoare” din Ucraina, Moldova și Georgia. Analiză
- Condiționalitatea UE și combaterea euroscepticismului în Parteneriatul Estic, Op-Ed
- Uniunea Euroasiatică și criza sanitară: integrare lacunară și ambiții geopolitice, Op-Ed
- Solidaritatea NATO și factorul rusesc: Lecția dură a rezilienței de stat. Op-Ed
- China și Rusia - diplomație sanitară și “fragmentarea” Europei, Op-Ed
- Efectele pandemiei - între solidaritatea UE și reziliența vecinilor estici, Op-Ed
- “Guvernele căzătoare” din Moldova și Ucraina: Patru asemănări și două contraste, Op-Ed
- Integrarea europeană în vecinătatea UE: Cu sau fără „de-geopolitizare”? Op-Ed
- Efectele “macronizării” relațiilor UE-Rusia asupra vecinătății estice, Op-Ed
- Vocile „unioniste” din Moldova, migrația și integrarea europeană în Est, Op-Ed
- Imobilizarea oligarhilor în Moldova, Georgia și Ucraina: misiune (im)posibilă? Op-Ed
- Zece prognoze în 2020: Geopolitizarea oligarhiei în Moldova și apropierea UE-Rusia, Op-Ed
- Dialogul moldo-român: de la “ton calm” la regim de condiționalitate, Op-Ed
- Trauma perspectivei europene, vecinătatea UE și ecourile cazului moldovenesc, Op-Ed
- Dialogul UE-Moldova: Există integrare europeană după guvernul Maiei Sandu? Op-Ed
- Moldova și Serbia între extinderea UE și avansarea euroasiatică, Op-Ed
- Ajutorul macro-financiar al UE pentru Moldova: recompensă obiectivă sau stimulent politic?, OP-ED
- Rusia, UE și refacerea conviețuirii geopolitice pe linia Kiev-Chișinău-Tbilisi, Op-Ed
- Guvernul reformelor din Moldova și “creditul de încredere” al UE, Op-Ed
- Politica externă “echilibrată” a Moldovei, axa Paris-Moscova și dosarul ucrainean, Op-Ed
- Fragilitatea guvernării de la Chișinău și agenda europeană până în 2020, OP-ED
- Deblocarea asistenței europene pentru Moldova: cu sau fără condiționalitate? Op-Ed
- „Primăvara anti-oligarhică” sau iluzii temporare în Moldova, Ucraina și Georgia, Op-Ed
- Cedarea regimului oligarhic, relansarea integrării europene în Moldova și agenda Rusiei, OP-ED
- Criza politică din Moldova: Depășirea complexului geopolitic și înfruntarea „statului capturat”, OP-ED
- Vitezele politice din Moldova, Ucraina și Georgia: în căutarea unui „cerc virtuos”, OP-ED
- Intersecția simbolurilor geopolitice în Moldova: între trecutul sovietic și drepturile minorităților sexuale, OP-ED
- Liberalizarea vizelor în Moldova după 5 ani: slăbiciunile bunei guvernanțe și comparații ucraineano-georgiene, OP-ED
- Moldova post-electorală: între avertismentele Rusiei, absența UE și alegerile anticipate, OP-ED
- Comportamentul (geo)politic al președinților Moldovei, Georgiei și Ucrainei: între percepții și realități fluctuante, OP-ED
- Formarea coaliției post-electorale din Moldova și câștigurile Moscovei, OP-ED
- Puterea diasporei în alegerile din Moldova – între percepții și realități, OP-ED
- Atitudinile cetățenilor din Moldova, Ucraina și Georgia față de UE și paradoxurile sondajelor, OP-ED
- Zece prognoze pentru 2019: Reconfigurarea agendei europene în Moldova și criza statului de drept în UE, OP-ED
- Anul bulversărilor în integrarea europeană a Moldovei: Top 3 progrese și eșecuri în 2018, OP-ED
- Deficiențele condiționalității europene și supraviețuirea clasei politice din Moldova, OP-ED
- Avertizarea cu suspendarea regimului fără vize pentru Moldova și sinergia criticii UE, OP-ED
- Conviețuirea dificilă a societății civile cu regimurile oligarhice din Moldova și Georgia, OP-ED
- Eșecul introducerii integrării europene în Constituția Moldovei: perdanții și câștigătorii, OP-ED
- Viitorul Acordurilor de Asociere în Moldova, Ucraina și Georgia: factorul local, european și cel rusesc, OP-ED
- Oportunitățile opoziției extra-parlamentare, temerile guvernării și poziționarea față de UE, OP-ED
- Radiografia asistenței macro-financiare a UE în Moldova, Ucraina și Georgia: fruntașii și codașii, OP-ED
- Răcirea relațiilor UE-Moldova până la un nou test electoral, OP-ED
- Protestele anti-guvernamentale, stratagemele guvernării și agenda europeană a Moldovei, OP-ED
- Discrepanțele Chișinăului cu UE și intenția de valorificare a factorului rusesc, OP-ED
- Cazul Moldovei – un precedent periculos sau nu pentru relația UE cu Ucraina și Georgia? OP-ED
- Impactul rezoluției PE: de la o criză politică a guvernării la atacarea imaginii UE în Moldova, OP-ED
- Acutizarea dialogului UE-Moldova și calculele guvernării de la Chișinău, OP-ED
- Invalidarea alegerilor din Chișinău, scenariile guvernării și reacția UE, OP-ED
- Președinția României în Consiliul UE și contextul politico-energetic din Moldova, OP-ED
- Protestele sociale pe timp de integrare europeană: De ce cetățenii din Georgia protestează mai des decât cei din Moldova? OP-ED
- Impactul reapropierii dintre UE și Rusia asupra Ucrainei, Georgiei și Moldovei, OP-ED
- Multivectorialismul extern al Președintelui Dodon și incertitudinile geopolitice post-electorale, OP-ED
- Dependența energetică a Moldovei, evitarea transparenței și ignorarea datoriei pentru gazul rusesc, OP-ED
- UE și limitele „condiționalității stricte” față de Moldova, OP-ED
- Rolul și implicațiile (euro)unionismului în scrutinul din Moldova, OP-ED
- Aspirațiile europene ale Georgiei și lecțiile de învățat pentru Moldova, OP-ED
- Regenerarea regimului Putin și implicațiile pentru PaE și Moldova,OP-ED
- Scenariile (geo)politice pentru alegerile parlamentare din Moldova, OP-ED
- Moldova și UE: un dialog încâlcit în probleme vechi și așteptări noi, OP-ED
- Diagnoza oligarhiei din Moldova, Ucraina și Georgia și soluții pentru deoligarhizare, OP-ED
- Asistența UE pentru Moldova, urgentarea reformelor și supraviețuirea guvernării, OP-ED
- Integrarea europeană, importul legislației UE și soluții practice pentru conturarea beneficiilor, OP-ED
- Moldova și poziția de fruntaș al PaE – între reforme forțate și avantajul comparației regionale, OP-ED
- Lupta Moldovei contra dezinformării rusești: lacune și calcule electorale, OP-ED
- Noul mecanism de suspendare a vizelor – un instrument adițional pentru țintirea corupției din Moldova, Ucraina și Georgia, OP-ED
- Curtea Constituțională, integrarea europeană și lupta (geo)politică, OP-ED
- Președinția Bulgariei în UE și efectele asupra Moldovei, OP-ED
- Zece prognoze pentru 2018: Testarea electorală a vectorului european și renașterea forțelor pro-ruse în Moldova, OP-ED
- Natura creșterii percepției pro-europene și tentativa de “constituționalizare” a vectorului european, OP-ED
- Lupta cu propaganda rusă în Moldova, sensibilizarea SUA și contextul european, OP-ED
- Moldova și perspectiva de aderare la UE – lipsă de pregătire politică, instituțională și emoțională pe ambele părți, OP-ED
- Viitorul PaE și Moldova după Declarația de la Bruxelles – între pragmatism și realități locale, OP-ED
- Cu ce merge Parteneriatul Estic și Moldova la summitul de la Bruxelles?OP-ED
- Moderarea euroscepticismului Președintelui Dodon, comerțul Moldova-UE și resuscitarea simpatiilor proeuropene, OP-ED
- Legitimitatea guvernelor din PaE, supraviețuirea vectorului european și Moldova, OP-ED
- Multiplele viteze ale Parteneriatului Estic, societatea civilă și cazul Moldovei, OP-ED
- Rusia, naționalismul din Europa și Moldova, OP-ED
- Integrarea europeană, unionismul pro-european și defectele guvernării de la Chișinău, OP-ED
- Agendă pro-reformă în loc de blocarea asistenței macro-financiare, OP-ED
- Mandatul noului Șef al Delegației UE de la Chișinău și prima provocare majoră, OP-ED
- Misiunea UE în Vecinătatea Estică și Moldova: stimularea dezvoltării sau integrare europeană? OP-ED
- Magnetizarea Parteneriatului Estic, rolul Rusiei și implicațiile pentru Moldova, OP-ED
- Societatea civilă: agenți de influență sau sanitari ai sistemului politic. OP-ED
- Integrarea europeană în Moldova: proiect elitist sau nu? OP-ED
- Moldova la 26 de ani: între sustenabilitate și europenizare , Op-Ed
- Finalul mandatului lui Pirkka Tapiola, președintele pro-rus și oligarhul pro-european, OP-ED
- Miza Chișinăului: Asistența macrofinanciară și recunoașterea din partea UE, OP-ED
- Republica Moldova și “stabilitocrația” din vecinătatea europeană, OP-ED
- Reevaluarea Acordului de Asociere cu UE: soluție sau noi incertitudini? OP-ED
- Reacția UE la introducerea votului mixt: pragmatism sau slăbiciune, OP-ED
- Finanțarea externă a societății civile, presiunile guvernării și eurointegrarea, OP-ED
- Stimularea reformelor în Moldova, Georgia și Ucraina: condiționalități noi vs perspectiva europeană
- Președinția Estoniei în cadrul UE și implicațiile pentru Moldova
- Restabilirea livrărilor de electricitate din regiunea transnistreană și slăbiciunea factorului european, OP-ED
- Comisia de la Veneția, votul mixt și asistența europeană, OP-ED
- Rolul președintelui Dodon pentru Rusia și implicațiile pentru integrarea europeană, OP-ED
- Prioritățile Parteneriatului Estic până în 2020 și cum poate beneficia Moldova, OP-ED
- Valorile europene versus valorile tradiționale și subtextul geopolitic din Moldova, OP-ED
- Agenda europeană, societatea civilă și confruntarea cu guvernarea, OP-ED
- Trei scenarii privind soarta asistenței macro-financiare a UE pentru Moldova, OP-ED
- Stoparea asistenței europene versus votul uninominal în Moldova, OP-ED
- Cum Moldova a devenit “stat capturat”? OP-ED
- Dezastrele naturale din Moldova și oportunitățile relației cu UE, OP-ED
- Moldova după trei ani de regim fără vize cu UE și noile realități europene, OP-ED
- Poate Memorandumul cu Uniunea Euroasiatică diminua agenda europeană a Moldovei? OP-ED
- Îngrijorările ascunse ale UE și adaptabilitatea guvernării, OP-ED
- Moldova forțată să combine CSI și Uniunea Euroasiatică cu integrarea europeană, OP-ED
- Demersul pro-reformă al UE și planurile pro-rusești ale președintelui Dodon, OP-ED
- Viteze multiple în UE și în vecinătatea ei: Unde este Moldova? OP-ED
- Simpatiile pro-europene și rostul opoziției pro-UE, OP-ED
- Președinția versus guvernarea: între conviețuire politică și antagonism geopolitic, OP-ED
- Securitatea europeană și demersul Rusiei pentru o lume post-occidentală, OP-ED
- Acordul de Asociere cu UE și paradoxurile președintelui Dodon
- Dilema UE: să critice guvernarea sau să combată propaganda eurosceptică a președintelui pro-rus? OP-ED
- Dialoguri paralele între UE și Moldova și factorul ruso-euroasiatic, OP-ED
- Implementarea DCFTA în regiunea transnistreană – are loc sau nu? OP-ED
- Populismul și integrarea europeană în Moldova
- Misiune dificilă: aprofundarea europenizării și restabilirea relațiilor cu Rusia
- Parteneriatul Estic devine mai “practic”. Ce câștigă Moldova? OP-ED
- Despre „cererea de aderare” la UE şi temele de acasă ale Moldovei, OP-ED IPN
- Interconectarea energetică cu UE: Reţeta pentru diminuarea dependenţei faţă de regiunea transnistreană şi Rusia
- Tactica europenilor în raport cu Chişinăul: Reforme acum şi aici, Op-Ed
- Georgia, liberalizarea vizelor cu UE şi implicaţiile pentru Moldova
- Chişinăul accelerează reformele pentru a seduce Uniunea Europeană
- Europenii din nou la Chişinău: între dialogul cu guvernarea şi liderii protestelor
- Decodificarea poziţiei UE pe cazul Moldovei: Semnificaţia reală versus erori şi omiteri
- Criza Schengen: Afectează aceasta regimul liberalizat de vize pentru Moldova sau nu?
- Presa occidentală şi cea rusească despre protestele de la Chişinău: între dezinformare şi manipulare
- Reacţiile UE şi SUA la noile proteste anti-guvernamentale de la Chişinău
- Ideea alegerilor anticipate în Moldova: Noii pro-europeni de la Chişinău – „da”, voci de la Bruxelles – „mai bine nu”
- UE sub preşedinţia olandeză şi aluziile la Moldova
- UE în Moldova: o reţetă pentru reanimarea vectorului european în 2016