|
|
|
UE are capacitatea tehnică, puterea financiară și autoritatea morală de a juca rolul de arbitru obiectiv ce poate preveni mișcarea actorilor politici locali într-o direcție greșită, dar oricum favorabilă factorului rusesc......
|
Dionis Cenușa, Columnist principal |
|
Mutarea confruntării dintre putere și opoziție în afara frontierelor ruse, generată de persecutarea lui Alexey Navalny, după tentativa eșuată de otrăvire, a pus în fața UE decizia de a multiplica sancțiunile împotriva Rusiei. Noua categorie de sancțiuni urmărește pedepsirea pentru violarea drepturilor omului și a fost agreată de statele membre la reuniunea Consiliului Afacerilor Externe al UE (22 februarie, 2021). Accentul sancțiunilor cade pe politizarea procesului de judecată a lui Navanly și reprimarea brutală a protestelor pro-Navalny. Fiasco-ul de la Moscova al șefului diplomației europene, Josep Borrell (IPN, February 2021), a coagulat o masă critică suficientă pentru a extinde lista sancțiunilor contra guvernanților ruși. Discursul liderilor europeni de la Conferința de Securitate de la Munich (MSC, 19 februarie, 2021) a arătat că aceștia au moralul pregătit pentru sancționarea autorităților ruse. Pe finalul mandatului său de cancelar, dar și mai mult cu scopul de a mitiga blamarea Germaniei privind tolerarea gazoductului Nord Stream 2, Angela Merkel a formulat o critică tranșantă părții ruse pentru impasul în pacificarea Donbasului. Liderul francez Emmanuel Macron a adoptat o poziție mai echilibrată vizavi Moscova, optând pentru dialog. În orice caz, înăsprirea poziției Occidentului în raport cu provocarea strategică estică (adică Rusia) este iminentă după ce administrația lui Joe Biden a anunțat restabilirea dialogului transatlantic. Revenirea SUA la statutul de promotor global al democrației, abandonat în 2016-2020, servește ca factor benefic pentru manifestarea ambițiilor geopolitice ale decidenților europeni. În acest avânt, liderii europeni și instituțiile europene sunt dispuse să manifeste îndrăzneală și fermitate în privința Moscovei, inclusiv pe dimensiunea sancțiunilor.
Adoptate șapte ani în urmă (2014), primele sancțiuni împotriva Rusiei au reieșit din necesitatea de a descuraja agresiunea militară rusă împotriva Ucrainei. Zdrobirea avionului civil MH17, care efectua un zbor internațional tranzitând spațiul aerian ucrainean, aflat sub controlul indirect al militarilor ruși, a forțat UE să adopte sancțiuni economice (sectoriale) împotriva Rusiei. Măsurile restrictive europene au condiționat oprirea discuțiilor diplomatice pe marginea „noului parteneriat strategic”, Răspunsul Rusiei a fost imediat, fiind inspirat din peste un deceniu de utilizare a embargourilor împotriva republicilor ex-sovietice – Georgia, Moldova, Ucraina și inclusiv Belarus. Astfel, partea rusă a introdus contra-sancțiuni de ordin comercial împotriva companiilor europene, lovind în importul de produse agro-alimentare de origine europeană. În asemenea mod Moscova declara răspicat că refuză să admită orice responsabilitate pentru încălcarea flagrantă a integrității teritoriale ucrainene.
Intimidarea europenilor urmărită prin intermediul embargoului rusesc nu a rupt rândurile UE în privința Ucrainei. În consecință, sancțiunile anti-rusești sunt prelungite în fiecare an, din 2015 încoace, până la evacuarea forțelor militare ruse din Donbas și restabilirea controlului Kievului asupra tuturor frontierelor ruso-ucrainene. Al doilea și al treilea val de sancțiuni europene, care au implicat Rusia, au fost de tip “orizontal”. Unul a țintit cetățeni și entități ruse suspectate de desfășurarea unor atacuri cibernetice împotriva infrastructurii tehnologice a parlamentului german (2015) și a celei care aparține Organizației pentru Interzicerea Armelor Chimice, situată în Olanda (2018). Celălalt s-a referit la folosirea substanței chimice „Novichok”, pe teritoriu britanic, asupra membrilor familiei Skripal (2018) și a lui Alexey Navalny în Rusia (2020).
Odată cu traducerea în viață a celui de-al patrulea val de sancțiuni, preconizată pentru martie 2021, în baza „Actului Magnitsky European”, Rusia se va converti în unica țară din lume penalizată de UE concomitent pe patru filiere – destabilizarea Ucrainei, atacurile cibernetice, acțiunile de răspândirea armelor chimice și încălcarea drepturilor omului. Acest val de sancțiuni va avea o încărcătură considerabilă de simbolism geopolitic și poate fi sursa unor reacții în lanț imprevizibile. În primul rând, spre deosebire de alte sancțiuni cauzate de activitățile ruse de destabilizare în străinătate, noile restricții vor accentua problemele legate de afacerile interne din Rusia. Chiar dacă sancțiunile UE vor fi individuale (Reuters, Februarie 2021), acestea vor nominaliza numele celor implicați în comiterea abuzurilor împotriva drepturilor omului și chiar a statului de drept. Sancțiunile date vor fi mai specifice și mai bine țintite decât deciziile Curții Europene pentru Drepturile Omului ignorate sau ridiculizate de Rusia. Noile sancțiuni ajută UE să depășească handicapul „diplomației declarative” (IPN, Noiembrie 2020). De asemenea, acest lucru denotă o maturizare a relației cu Rusia, tratată anterior cu multă precauție și rezervă decât alte state din vecinătatea estică, pentru violarea drepturilor omului de proporții similare. Al doilea aspect rezidă în setarea unui precedent istoric, cu efecte pe termen lung. Opoziția rusă și societatea civilă l-ar putea folosi ca referință pentru a extinde, mai ușor, sancțiunile asupra altor oficiali ruși, care dispun de averi pe sol european, inclusiv asupra oligarhilor. Nu în ultimul rând, este cert faptul că sancțiunile din cel de-al patrulea val vor fi catalogate de Rusia drept ingerință în afacerile sale interne, nu numai ca măsuri extra-teritoriale ce subminează universalismul Consiliului de Securitate al ONU (MID.ru, 19 Februarie 2021). De aceea, cunoscută pentru revanșism, Rusia nu va ezita să reacționeze cu forță în domeniile de importanță strategică pentru UE - realizarea „angajamentelor de la Minsk”, situația din țările Parteneriatului Estic sau strategie de vaccinare împotriva pandemiei.
Lecția sancțiunilor legate de Ucraina
Chiar dacă sancțiunile aplicate în contextul ucrainean au fost avut impact negativ profund pentru Rusia, regimul lui Vladimir Putin a acceptat provocarea. Obiectivul de a paraliza dezvoltarea Ucrainei în calitate de stat suveran și democratic prin „donbasizarea” acesteia, copiind inițiativa de „federalizare”, eșuată în Moldova în anul 2003, primează în prioritățile Rusiei. Din lista costurilor asumate de Kremlin pentru destabilizarea necontenită a țării vecine face parte popularizarea calificativului de „țară agresor”, marginalizarea companiilor ruse pe piața financiară europeană și însărăcirea cetățenilor ruși, nevoiți să plătească pentru produse alimentare non-europene mai scumpe (între 7 și 10 miliarde USD anual sau 70 USD per persoană anual).
În ultimii șapte ani, pentru a reduce impactul negativ al propriului embargou asupra bunurilor europene, Rusia a investit în dezvoltarea capacităților de substituire a importurilor. Totodată, regimul a convins populația că asigurarea auto-suficienței alimentare corespunde imperativului de a reduce dependența de lumea exterioară, tot mai ostilă. Pierderile suportate de producătorii și transportatorii europeni, erau inițial estimate să constituie 5 miliarde EUR anual. Dat acest lucru nu s-a materializat în totalitate, deoarece multe produse continuă să ajungă pe piața rusă, dar sub formă de re-exporturi din țări eligibile (Belarus, Serbia, Azerbaijan, Moldova, China etc.). Nici prejudiciile pentru consumatori și nici re-exportul nu a schimbat atitudinea Rusiei față de contra-sancțiunile rusești împotriva bunurilor europene. Pe de o parte, embargoul servește ca instrument tranzacțional în dialogul cu statele europene mai mici, prin ocolirea UE. Pe de altă parte, dintr-o perspectivă pur geopolitică, mutualizarea sancțiunilor permite autorităților ruse să proiecteze aparențele unei balanțe de puteri în raport cu europenii. În final, standardele de calitate le-a permis producătorilor europeni să-și diversifice exporturile eliminând dependența de piața rusă, care nu oferă previzibilitate din cauza frecventelor ingerințe politice. Totodată, Kremlinul a dovedit că preferă mai mult să adapteze populația și statul la înrăutățirea condițiilor economice, decât să facă concesii de ordin geopolitic, în vederea respectării dreptului internațional.
Cel de-al patrulea val de sancțiuni nu poate genera costuri de ordin economic, ci preponderent politic. Prin intermediul sancțiunilor legate de Navalny, UE se va poziționa, indirect, dar în mod public, de partea societății civile și a opoziției ruse. Probabil, regimul lui Putin va acuza Bruxelles-ul de imixtiuni în treburile interne și va pedala dezinformarea despre „dușmanii interni” și „externi”, cu scopul de a descalifica discuția despre încarcerarea Alexey Navalny, devenit prizonier politic. O escaladare plenipotențiară a tensiunilor în relația UE-Rusia, cu ciocniri frontale, va fi evitată în continuare de către ambele părți. În schimb, Rusia se va focusa pe dialogurile bilaterale cu statele din interiorul UE (Ungaria) și vecinătatea imediată (Serbia) pentru a încuraja exclusivismul național împotriva supranaționalismului pan-european. Vaccinarea rapidă a aliaților – Ungaria și Serbia - cu ajutorul vaccinului rusesc (Sputnik V) ar putea permite Moscovei să acumuleze anumit prestigiu și legitimitate externă. Același lucru va impulsiona speculațiile pe marginea eficienței strategiei de vaccinare coordonată de Comisia Europeană. Dezinformarea va fi unul din reperele principale în reacția Rusiei la cel de-al patrulea val de sancțiuni europene. Incertitudinile privind stoparea pandemiei și inocularea lentă a vaccinului anti-COVID-19 pot provoca explozii de proteste sociale, iar dezinformarea rusească le poate intensifica, alimentând neîncrederea față de guvernele naționale din interiorul UE.
Competiția UE-Rusia în Parteneriatul Estic
Consolidarea legăturilor cu vecinii estici constituie unul din cele cinci principii care ghidează relația UE cu Rusia. De aceea, stabilitatea politică și de securitate din aceste țări poate fi în atenția Moscovei, care dispune de un set de pârghii pe care le poate utiliza în defavoarea intereselor geopolitice europene. Situația din Belarus și Armenia conțin premise politice clare pentru perpetuarea și respectiv revenirea la puterea a unor regimuri care doresc altceva decât reforme și stat de drept. Alexandr Lukashenko alunecă în discuții mai nuanțate legate de integrarea într-o entitate statală comună cu Rusia și ignoră oportunitatea de a democratiza sistemul de guvernare bielorus în cadrul unei reforme constituționale inclusive autentice. Protestele anti-guvernamentale din Armenia, conduse de Mișcarea Salvării Naționale, slăbesc continuu legitimitatea lui Nikol Pashinyan, fără de care reformele radicale și durabile sunt tot mai puțin probabile. UE încearcă să pompeze oxigen în regimul lui Pashinyan prin ratificarea Acordului de Parteneriat Cuprinzător și Consolidat, planificată în martie 2021. Concurența europeană cu factorul rusesc nu este pe picior de egalitate, deoarece Moscova s-a transformat într-un un actor indispensabil pentru securitatea comunităților armene din Karabah pe termen lung. Totodată, apropierea Azerbaidjanului de Turcia cimentează dependența Erevanului de Moscova în materie de securitate, adițional la legăturile comerciale rezultate din aderența la Uniunea Economică Euroasiatică. În momentul de față, aceste țări conțin mai multe compatibilități cu Rusia decât cu UE, ceea ce exclude orice nevoie a Moscovei de a le destabiliza.
Celelalte trei țări ale Parteneriatului Estic – Georgia, Moldova și Ucraina – sunt în criză politică sau de reformă.
Georgia este la un pas de la reînnoirea protestelor anti-guvernamentale, după ce instanțele au aprobat arestarea liderului opoziției Nika Melia, iar premierul Giorgi Gakharia a demisionat slăbind legitimitatea majorității parlamentare, controlate de „Visul Georgia”. Deși intervenția UE în gestionarea crizei politice georgiene a fost ineficientă, aceasta a încercat, împreună cu SUA, să creeze punți de comunicare între guvernare și opoziție. Următoarea încercare de a facilita dialogul va fi realizată de către președintele Consiliului European, Charles Michel, care va vizita Geogria în martie 2021. În prezent, Rusia nu are nicio pârghie robustă asupra situației politice interne din Georgia. Dar crizele politice îndelungate produc monștri – guverne populiste, naționalism radical și slăbirea încrederii publice în instituțiile de stat. Totodată, lupta crâncenă pentru putere pune pe plan secundar reformele și integrarea europeană a țării.
Starea lucrurilor în Moldova pare a fi mai pozitivă, deși doar parțial, deoarece la prezidențialele din 2020 a câștigat un politician (Maia Sandu) cu un demers pro-reformă ferm. Exponenții instituțiilor europene contează pe popularitatea internă și credibilitatea externă a Maiei Sandu, cu care este asociată revitalizarea relațiilor bilaterale UE-Moldova. Totuși, dinamizarea reformelor poate începe cu adevărat după alegerile parlamentare anticipate, pe care Maia Sandu încearcă să le declanșeze, cu orice preț. Curtea Constituțională urmează să decidă asupra constituționalității deciziilor recente ale președintelui, iar UE se abține de la orice comentariu critic vizavi de prestația Maiei Sandu. Ezitarea Bruxelles-ului este simptomatică, deoarece eurocrații preferă să omită aspectele problematice legate de liderii pro-europeni, dacă aceștia demonstrează consecvență în dezaprobarea corupției și pledează pentru repararea statului de drept. Același tip de comportament al Bruxelles-ului se observă în cazul Georgiei și Ucrainei. Forțele pro-ruse (Socialiștii) moldovenești au poziții puternice în actualul parlament și le pot păstra în cazul anticipatelor, care, conform sondajelor, vor propulsa la guvernare, în proporții identice, atât forțe pro-reformă cât și populiști sceptici față de reforme. Astfel, interesele geopolitice ale Rusiei în Moldova par a fi asigurate pe termen mediu și scurt, în special în ceea ce ține de protejarea minorităților vorbitoare de rusă și gestionarea dosarului transnistrean, referitor la care Rusia s-a obișnuit cu o abordare precaută din partea Chișinăului.
Stagnarea reformelor din sectorul justiției și blocarea instrumentelor anti-corupție pune sub semnul întrebării capacitatea și voința politică a președintelui Volodymyr Zelensky. UE pare entuziasmat de progresul sectorial atins de Ucraina, inițiind modernizarea Acordului de Asociere, dar este evazivă în privința importanței strategice a combaterii corupției. Nedorința UE de a face presiuni poate fi contraproductivă pentru avansarea reformelor, care este improbabilă fără o justiție integră. Sancționarea liderilor politici ucraineni cu conexiuni rusești (Viktor Medvedchuk) arată că Zelensky prioritizează securitatea internă, pe care o folosește pentru a compensa neajunsurile legate de reformele esențiale ce pivotează în jurul statului de drept. Destabilizarea Donbasului poate fi o modalitate oportună prin care Rusia s-ar putea revanșa împotriva UE pentru al patrulea val de sancțiuni, dar numai dacă și când aceasta va coincide cu obiective strategice mai mari.
În loc de concluzii...
Adoptarea unor noi sancțiuni împotriva Rusiei se face realitate. Materializarea lor vor nemulțumi Moscova mai mult decât sancțiunile legate de atacurile cibernetice sau utilizarea armelor chimice, deoarece aduc atingere politicii interne rusești. După sancțiunile sectoriale introduse de UE în lumina agresiunii rusești contra Ucrainei, Kremlin a persuadat populația rusă să dezvolte reziliență pentru a înfrunta ostilitatea externă. Cazul lui Navalny și sancțiunile generate de acesta are potențialul de a fisura vitrina argumentelor false impuse publicului autohton de către regimul lui Vladimir Putin.
Pe lângă combaterea dezinformării rusești împotriva strategiei de vaccinare europeană, UE ar trebuie să prevină sau măcar să minimalizeze impactul influenței rusești asupra statelor din Parteneriatul Estic. Georgia, Moldova și Ucraina sunt predispuse la auto-generarea de crize politice și blocaje de reforme, ceea ce corespunde intereselor Moscovei de a discredita integrarea europeană cu mâinile forțelor pro-europene. Susținerea necondiționată a reformelor structurale trebuie să prevaleze. În egală măsură, UE are capacitatea tehnică, puterea financiară și autoritatea morală de a juca rolul de arbitru obiectiv ce poate preveni mișcarea actorilor politici locali într-o direcție greșită, dar oricum favorabilă factorului rusesc.
Dionis Cenușa, Columnist principal
Dionis Cenușa este politolog, cercetător la Universitatea Justus-Liebig din Giessen, absolvent al studiilor de masterat în Studii Politice Interdisciplinare la Colegiul Europei din Varșovia.
Domenii de cercetare: Politica Europeană de Vecinătate, relațiile UE-Moldova, politica externă a UE și Rusia, migrația și securitatea energetică.
Urmărește-l pe Dionis Cenușa în
Twitter.
IPN publică în rubrica Op-Ed articole de opinie semnate de autori din afara redacţiei. Opiniile exprimate în aceste materiale nu neapărat coincid cu opiniile redacţiei.
Dionis Cenușa
Vezi și:
- Politica externă „multi-vectorială” și integrarea europeană: realitățile din Serbia, Moldova și Georgia. Analiză de Dionis Cenușa
- Aderare europeană diferențiată: decuplarea iminentă a Ucrainei, Moldovei și Georgiei. Analiză de Dionis Cenușa
- Polarizarea (geo)politică din Georgia și Moldova și mizele pentru UE și Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Predominanța factorului geopolitic în agenda de aderare la UE a Ucrainei, Georgiei și Moldovei. Analiză de Dionis Cenușa
- Noua agendă de apărare a UE și dinamica din Europa de Est. Analiză de Dionis Cenușa
- Prognoze pentru Europa de Est în 2024: Criza de influență a UE și reînnoirea electorală a autocrațiilor. Analiză de Dionis Cenușa
- Factorul ungar-rusesc și dimensiunea ucraineană a lărgirii UE spre Est. Analiză de Dionis Cenușa
- Criza din Orientul Mijlociu și perspectiva europeană pentru Ucraina, Moldova și Georgia. Analiză de Dionis Cenușa
- Soluționarea conflictului transnistrean – trei scenarii pe fundalul intereselor geostrategice ale Moldovei, Ucrainei și Rusiei. Analiză de Dionis Cenușa
- Precedentul Ciprului, „conflictele înghețate” post-sovietice și agenda europeană a Ucrainei, Moldovei și Georgiei. Analiză de Dionis Cenușa
- Efectele protestelor anti-guvernamentale din Georgia și Moldova asupra pozițiilor UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Rusia și costurile geopolitice ale războiului: “conflictele înghețate” din Moldova și Azerbaidjan. Analiză de Dionis Cenușa
- Ucraina, Moldova și Georgia în contextul apropierii de UE: 5 principii pentru eficientizarea reformelor. Analiză de Dionis Cenușa
- Apropierea Ucrainei, Moldovei și Georgiei de UE – progres cu mai multe viteze. Analiză de Dionis Cenușa
- Dezinhibarea gândirii strategice a UE sub presiunea revizionismului militarist rusesc: spargerea “tabu-urilor” europene. Analiză de Dionis Cenușa
- Prevenirea amenințărilor de origine rusă în 2023: trei domenii prioritare de reducere a riscurilor pentru Occident. Analiză de Dionis Cenușa
- “Remodelarea” infrastructurii critice regionale sub impactul războiului – cazul Ucrainei, Rusiei și al UE. Analiză de Dionis Cenușă
- Criza energetică din Moldova și sentimentele de “unire” cu România, analiză de Dionis Cenușa
- Infrastructura critică a Ucrainei vs. ponderea energetică a Rusiei: “războiul nervilor”. Analiză de Dionis Cenușa
- Parametrii asistenței occidentale pentru Ucraina și Moldova – o pregătire înainte de „iarna rusească”. Analiză de Dionis Cenușă
- Tacticile rusești împotriva Ucrainei și Moldovei: ramificarea crizelor energetice. Analiză de Dionis Cenușa
- Atacurile rusești împotriva infrastructurii critice: riscurile pentru reziliența Ucrainei și implicațiile pentru UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Noile scenarii ale agresiunii rusești în lumina anexării ilegale din sud-estul Ucrainei. Analiză de Dionis Cenușa
- Relațiile moldo-ruse: între proteste antiguvernamentale și șantaj gazier. Analiză de Dionis Cenușa
- Războiul gazier al Rusiei și testul de reziliență pentru UE: 3 intenții rusești și 3 dileme europene. Analiză de Dionis Cenușa
- Dezoligarhizarea Ucrainei, Moldovei și Georgiei – condiția UE pentru avansarea perspectivei europene. Analiză de Dionis Cenușa
- Georgia și Moldova – analiza comparată a rezilienței de stat și a riscurilor de origine rusească. Analiză de Dionis Cenușa
- Sancțiunile UE și arma energetică a Rusiei – solidaritate versus fragmentare. Analiză de Dionis Cenușă
- Moldova și candidatura pentru UE: între risipirea legitimității și necesitatea unui dialog național. Analiză de Dionis Cenușa
- Candidatura de aderare la UE: Diferențe interne și geopolitice dintre Ucraina și Moldova. Analiză de Dionis Cenușa
- Cursa pentru candidatura de aderare la UE: Cele trei scenarii pentru Ucraina, Moldova și Georgia. Analiză de Dionis Cenușa
- Autonomia energetică a UE și „criza” sancțiunilor împotriva Rusiei – între blocaje și alternative noi. Analiză de Dionis Cenușa
- Insecuritatea regională și căutarea rezilienței pentru Moldova – pe bază de asistență de la UE sau NATO? Analiză de Dionis Cenușa
- Noile tendințe în agresiunea împotriva Ucrainei, sancțiunile occidentale și arma energetică rusească. Analiză de Dionis Cenușa
- Dialogul Moldovei și Georgiei cu UE și NATO – în căutare de atenție externă și resurse pentru reziliența de stat. Analiză de Dionis Cenușa
- „Noua” agendă europeană a Moldovei, unirea cu România și separarea de regiunea transnistreană. Analiză de Dionis Cenușa
- Sancționarea Rusiei pentru salvarea Ucrainei și factorul chinez. Analiză de Dionis Cenușa
- Invazia rusă și “rivalitatea” Ucrainei, Moldovei și Georgiei pentru aderarea la UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Criza rusească 2.0: Solicitările Ucrainei către Occident vs. noile scenarii ale Moscovei. Analiză de Dionis Cenușa
- Rolul asistenței UE în desprinderea Moldovei de Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Ucrainizarea securității europene: De ce Rusia acționează acum? Analiză de Dionis Cenușa
- Top șapte prognoze pentru PaE în 2022: Testarea reformelor locale și presiunea competiției geopolitice. Analiză de Dionis Cenușa
- Bilanțul anului 2021: 5 progrese și provocări în PaE – reziliența pro-UE și noile focare de instabilitate regională. Analiză de Dionis Cenușa
- Politica externă post-merkeliană a Germaniei – mai proeuropeană în Europa de Est și mai dură față de Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Politica externă a Moldovei – între „interconectarea” cu România și „echilibrarea” cu Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Criza migranților din Belarus, slăbiciunile UE și scenariile regimului lui Lukașenko. Analiză de Dionis Cenușa
- Lecții din Moldova privind securitatea energetică a UE și monopolul rusesc. Analiză de Dionis Cenușa
- Intențiile Rusiei de a contrabalansa influența occidentală în spațiul CSI, analiză de Dionis Cenușa
- Energizarea dialogului UE-Moldova: între entuziasm geopolitic, “moment istoric” și constrângeri locale. Analiză de Dionis Cenușa
- Așteptările UE și realitatea politică din Georgia și Moldova: contradicții și riscuri. Analiză de Dionis Cenușa
- Era post-Merkel și soarta est-europenilor: continuarea integrării europene și restabilirea integrității teritoriale. Analiză de Dionis Cenușa
- Resuscitarea relației Rusia-Moldova și conștientizarea vectorului european moldovenesc. Analiză de Dionis Cenușa
- Soluționarea conflictelor teritoriale în Parteneriatul Estic: În căutarea unei abordări personalizate a UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Triunghiul “asociat” Georgia-Moldova-Ucraina: aprofundarea integrării în UE și “scutul” împotriva influenței rusești. Analiză de Dionis Cenușa
- Sancțiunile economice ale UE și vulnerabilitatea Parteneriatului Estic la precedentul creat de Belarus, Analiză de Dionis Cenușa
- Alegerile anticipate din Moldova și puterea geopolitică a diasporei. Analiză de Dionis Cenușa
- Aprofundarea diferențelor în Parteneriatul Estic și apariția “Trio-ului” pan-european. Analiză de Dionis Cenușa
- Oligarhii din Georgia, Moldova și Ucraina: între retragere, regrupare și „reeducare”. Analiză de Dionis Cenușa
- Atitudinea față de UE în Georgia, Moldova și Ucraina – între adorație și moderație, analiză de Dionis Cenușa
- Ajustarea regimului fără vize cu UE pentru est-europeni – de la pandemie spre “pașaport verde”. Analiză de Dionis Cenușa
- „Sputnik V” la frontiera UE și țintele Rusiei în Moldova. Analiză de Dionis Cenușa
- Trăsăturile “diplomației vaccinului” în Moldova: Avantajele României în fața Rusiei. Analiză de Dionis Cenușă
- Calculele UE în Ucraina, Georgia și Moldova – navigând între crize politice, reforme și „umbrele” Rusiei. Analiză de Dionis Cenușă
- Relația UE-Rusia în 2021 - între „pragmatism distorsionat” și „politică externă rezistentă”. Analiză de Dionis Cenușa
- Reeuropenizarea politicii externe a Moldovei și poziția UE vizavi de criza politică moldovenească. Analiză de Dionis Cenușa
- Top 8 prognoze pentru statele PaE în 2021 – între “contestare” și “reînnoire”. Analiză de Dionis Cenușă
- Bilanțul anului 2020 pentru statele PaE: 5 oportunități și 5 provocări majore. Analiză de Dionis Cenușă
- UE, “Actul Magnitsky” și țintirea autocraților din vecinătatea estică. Analiză de Dionis Cenușa
- Relația Moldova-Rusia și tranziția post-Dodon: între abordarea “inteligentă” și cea “emoțională”. Analiză de Dionis Cenușă
- Reziliența informațională lângă frontierele estice ale UE. Analiză de Dionis Cenușă
- Vecinătatea estică a UE la o nouă răscruce – între enigme electorale și crize de securitate. Analiză de Dionis Cenușa
- Moldova – alegeri prezidențiale fără „vot geopolitic”? Analiză de Dionis Cenușă
- Optica Rusiei, Chinei și UE vizavi de criza politică din Belarus – între intervenție, susținere și influență, analiză de Dionis Cenușa
- Belarus – o nouă “revoluție de catifea” în Parteneriatul Estic? Analiză de Dionis Cenușa
- „Favoriții” mecanismului de condiționalitate al UE: Georgia, Moldova sau Ucraina? Analiză de Dionis Cenușa
- Efectele acțiunilor UE în Moldova – asistența financiară și contradicțiile opoziției, analiză
- Președinția Germaniei în UE și viitorul Parteneriatului Estic: Ghidul pentru gestionarea unei realități „incomode”, analiză
- Agenda politică a UE și “nisipurile mișcătoare” din Ucraina, Moldova și Georgia. Analiză
- Condiționalitatea UE și combaterea euroscepticismului în Parteneriatul Estic, Op-Ed
- Uniunea Euroasiatică și criza sanitară: integrare lacunară și ambiții geopolitice, Op-Ed
- Solidaritatea NATO și factorul rusesc: Lecția dură a rezilienței de stat. Op-Ed
- China și Rusia - diplomație sanitară și “fragmentarea” Europei, Op-Ed
- Efectele pandemiei - între solidaritatea UE și reziliența vecinilor estici, Op-Ed
- “Guvernele căzătoare” din Moldova și Ucraina: Patru asemănări și două contraste, Op-Ed
- Integrarea europeană în vecinătatea UE: Cu sau fără „de-geopolitizare”? Op-Ed
- Efectele “macronizării” relațiilor UE-Rusia asupra vecinătății estice, Op-Ed
- Vocile „unioniste” din Moldova, migrația și integrarea europeană în Est, Op-Ed
- Imobilizarea oligarhilor în Moldova, Georgia și Ucraina: misiune (im)posibilă? Op-Ed
- Zece prognoze în 2020: Geopolitizarea oligarhiei în Moldova și apropierea UE-Rusia, Op-Ed
- Anul eurooptimismului “scurtat” în Moldova: Top 3 succese și regrese în 2019, Op-Ed
- Dialogul moldo-român: de la “ton calm” la regim de condiționalitate, Op-Ed
- Trauma perspectivei europene, vecinătatea UE și ecourile cazului moldovenesc, Op-Ed
- Dialogul UE-Moldova: Există integrare europeană după guvernul Maiei Sandu? Op-Ed
- Moldova și Serbia între extinderea UE și avansarea euroasiatică, Op-Ed
- Ajutorul macro-financiar al UE pentru Moldova: recompensă obiectivă sau stimulent politic?, OP-ED
- Rusia, UE și refacerea conviețuirii geopolitice pe linia Kiev-Chișinău-Tbilisi, Op-Ed
- Guvernul reformelor din Moldova și “creditul de încredere” al UE, Op-Ed
- Politica externă “echilibrată” a Moldovei, axa Paris-Moscova și dosarul ucrainean, Op-Ed
- Fragilitatea guvernării de la Chișinău și agenda europeană până în 2020, OP-ED
- Deblocarea asistenței europene pentru Moldova: cu sau fără condiționalitate? Op-Ed
- „Primăvara anti-oligarhică” sau iluzii temporare în Moldova, Ucraina și Georgia, Op-Ed
- Cedarea regimului oligarhic, relansarea integrării europene în Moldova și agenda Rusiei, OP-ED
- Criza politică din Moldova: Depășirea complexului geopolitic și înfruntarea „statului capturat”, OP-ED
- Vitezele politice din Moldova, Ucraina și Georgia: în căutarea unui „cerc virtuos”, OP-ED
- Intersecția simbolurilor geopolitice în Moldova: între trecutul sovietic și drepturile minorităților sexuale, OP-ED
- Liberalizarea vizelor în Moldova după 5 ani: slăbiciunile bunei guvernanțe și comparații ucraineano-georgiene, OP-ED
- Moldova post-electorală: între avertismentele Rusiei, absența UE și alegerile anticipate, OP-ED
- Comportamentul (geo)politic al președinților Moldovei, Georgiei și Ucrainei: între percepții și realități fluctuante, OP-ED
- Formarea coaliției post-electorale din Moldova și câștigurile Moscovei, OP-ED
- Puterea diasporei în alegerile din Moldova – între percepții și realități, OP-ED
- Atitudinile cetățenilor din Moldova, Ucraina și Georgia față de UE și paradoxurile sondajelor, OP-ED
- Zece prognoze pentru 2019: Reconfigurarea agendei europene în Moldova și criza statului de drept în UE, OP-ED
- Anul bulversărilor în integrarea europeană a Moldovei: Top 3 progrese și eșecuri în 2018, OP-ED
- Deficiențele condiționalității europene și supraviețuirea clasei politice din Moldova, OP-ED
- Avertizarea cu suspendarea regimului fără vize pentru Moldova și sinergia criticii UE, OP-ED
- Conviețuirea dificilă a societății civile cu regimurile oligarhice din Moldova și Georgia, OP-ED
- Eșecul introducerii integrării europene în Constituția Moldovei: perdanții și câștigătorii, OP-ED
- Viitorul Acordurilor de Asociere în Moldova, Ucraina și Georgia: factorul local, european și cel rusesc, OP-ED
- Oportunitățile opoziției extra-parlamentare, temerile guvernării și poziționarea față de UE, OP-ED
- Radiografia asistenței macro-financiare a UE în Moldova, Ucraina și Georgia: fruntașii și codașii, OP-ED
- Răcirea relațiilor UE-Moldova până la un nou test electoral, OP-ED
- Protestele anti-guvernamentale, stratagemele guvernării și agenda europeană a Moldovei, OP-ED
- Discrepanțele Chișinăului cu UE și intenția de valorificare a factorului rusesc, OP-ED
- Cazul Moldovei – un precedent periculos sau nu pentru relația UE cu Ucraina și Georgia? OP-ED
- Impactul rezoluției PE: de la o criză politică a guvernării la atacarea imaginii UE în Moldova, OP-ED
- Acutizarea dialogului UE-Moldova și calculele guvernării de la Chișinău, OP-ED
- Invalidarea alegerilor din Chișinău, scenariile guvernării și reacția UE, OP-ED
- Președinția României în Consiliul UE și contextul politico-energetic din Moldova, OP-ED
- Protestele sociale pe timp de integrare europeană: De ce cetățenii din Georgia protestează mai des decât cei din Moldova? OP-ED
- Impactul reapropierii dintre UE și Rusia asupra Ucrainei, Georgiei și Moldovei, OP-ED
- Multivectorialismul extern al Președintelui Dodon și incertitudinile geopolitice post-electorale, OP-ED
- Dependența energetică a Moldovei, evitarea transparenței și ignorarea datoriei pentru gazul rusesc, OP-ED
- UE și limitele „condiționalității stricte” față de Moldova, OP-ED
- Rolul și implicațiile (euro)unionismului în scrutinul din Moldova, OP-ED
- Aspirațiile europene ale Georgiei și lecțiile de învățat pentru Moldova, OP-ED
- Regenerarea regimului Putin și implicațiile pentru PaE și Moldova,OP-ED
- Scenariile (geo)politice pentru alegerile parlamentare din Moldova, OP-ED
- Moldova și UE: un dialog încâlcit în probleme vechi și așteptări noi, OP-ED
- Diagnoza oligarhiei din Moldova, Ucraina și Georgia și soluții pentru deoligarhizare, OP-ED
- Asistența UE pentru Moldova, urgentarea reformelor și supraviețuirea guvernării, OP-ED
- Integrarea europeană, importul legislației UE și soluții practice pentru conturarea beneficiilor, OP-ED
- Moldova și poziția de fruntaș al PaE – între reforme forțate și avantajul comparației regionale, OP-ED
- Lupta Moldovei contra dezinformării rusești: lacune și calcule electorale, OP-ED
- Noul mecanism de suspendare a vizelor – un instrument adițional pentru țintirea corupției din Moldova, Ucraina și Georgia, OP-ED
- Curtea Constituțională, integrarea europeană și lupta (geo)politică, OP-ED
- Președinția Bulgariei în UE și efectele asupra Moldovei, OP-ED
- Zece prognoze pentru 2018: Testarea electorală a vectorului european și renașterea forțelor pro-ruse în Moldova, OP-ED
- Natura creșterii percepției pro-europene și tentativa de “constituționalizare” a vectorului european, OP-ED
- Lupta cu propaganda rusă în Moldova, sensibilizarea SUA și contextul european, OP-ED
- Moldova și perspectiva de aderare la UE – lipsă de pregătire politică, instituțională și emoțională pe ambele părți, OP-ED
- Viitorul PaE și Moldova după Declarația de la Bruxelles – între pragmatism și realități locale, OP-ED
- Cu ce merge Parteneriatul Estic și Moldova la summitul de la Bruxelles?OP-ED
- Moderarea euroscepticismului Președintelui Dodon, comerțul Moldova-UE și resuscitarea simpatiilor proeuropene, OP-ED
- Legitimitatea guvernelor din PaE, supraviețuirea vectorului european și Moldova, OP-ED
- Multiplele viteze ale Parteneriatului Estic, societatea civilă și cazul Moldovei, OP-ED
- Rusia, naționalismul din Europa și Moldova, OP-ED
- Integrarea europeană, unionismul pro-european și defectele guvernării de la Chișinău, OP-ED
- Agendă pro-reformă în loc de blocarea asistenței macro-financiare, OP-ED
- Mandatul noului Șef al Delegației UE de la Chișinău și prima provocare majoră, OP-ED
- Misiunea UE în Vecinătatea Estică și Moldova: stimularea dezvoltării sau integrare europeană? OP-ED
- Magnetizarea Parteneriatului Estic, rolul Rusiei și implicațiile pentru Moldova, OP-ED
- Societatea civilă: agenți de influență sau sanitari ai sistemului politic. OP-ED
- Integrarea europeană în Moldova: proiect elitist sau nu? OP-ED
- Moldova la 26 de ani: între sustenabilitate și europenizare , Op-Ed
- Finalul mandatului lui Pirkka Tapiola, președintele pro-rus și oligarhul pro-european, OP-ED
- Miza Chișinăului: Asistența macrofinanciară și recunoașterea din partea UE, OP-ED
- Republica Moldova și “stabilitocrația” din vecinătatea europeană, OP-ED
- Reevaluarea Acordului de Asociere cu UE: soluție sau noi incertitudini? OP-ED
- Reacția UE la introducerea votului mixt: pragmatism sau slăbiciune, OP-ED
- Finanțarea externă a societății civile, presiunile guvernării și eurointegrarea, OP-ED
- Stimularea reformelor în Moldova, Georgia și Ucraina: condiționalități noi vs perspectiva europeană
- Președinția Estoniei în cadrul UE și implicațiile pentru Moldova
- Restabilirea livrărilor de electricitate din regiunea transnistreană și slăbiciunea factorului european, OP-ED
- Comisia de la Veneția, votul mixt și asistența europeană, OP-ED
- Rolul președintelui Dodon pentru Rusia și implicațiile pentru integrarea europeană, OP-ED
- Prioritățile Parteneriatului Estic până în 2020 și cum poate beneficia Moldova, OP-ED
- Valorile europene versus valorile tradiționale și subtextul geopolitic din Moldova, OP-ED
- Agenda europeană, societatea civilă și confruntarea cu guvernarea, OP-ED
- Trei scenarii privind soarta asistenței macro-financiare a UE pentru Moldova, OP-ED
- Stoparea asistenței europene versus votul uninominal în Moldova, OP-ED
- Cum Moldova a devenit “stat capturat”? OP-ED
- Dezastrele naturale din Moldova și oportunitățile relației cu UE, OP-ED
- Moldova după trei ani de regim fără vize cu UE și noile realități europene, OP-ED
- Poate Memorandumul cu Uniunea Euroasiatică diminua agenda europeană a Moldovei? OP-ED
- Îngrijorările ascunse ale UE și adaptabilitatea guvernării, OP-ED
- Moldova forțată să combine CSI și Uniunea Euroasiatică cu integrarea europeană, OP-ED
- Demersul pro-reformă al UE și planurile pro-rusești ale președintelui Dodon, OP-ED
- Viteze multiple în UE și în vecinătatea ei: Unde este Moldova? OP-ED
- Simpatiile pro-europene și rostul opoziției pro-UE, OP-ED
- Președinția versus guvernarea: între conviețuire politică și antagonism geopolitic, OP-ED
- Securitatea europeană și demersul Rusiei pentru o lume post-occidentală, OP-ED
- Acordul de Asociere cu UE și paradoxurile președintelui Dodon
- Dilema UE: să critice guvernarea sau să combată propaganda eurosceptică a președintelui pro-rus? OP-ED
- Dialoguri paralele între UE și Moldova și factorul ruso-euroasiatic, OP-ED
- Implementarea DCFTA în regiunea transnistreană – are loc sau nu? OP-ED
- Populismul și integrarea europeană în Moldova
- Misiune dificilă: aprofundarea europenizării și restabilirea relațiilor cu Rusia
- Parteneriatul Estic devine mai “practic”. Ce câștigă Moldova? OP-ED
- Despre „cererea de aderare” la UE şi temele de acasă ale Moldovei, OP-ED IPN
- Interconectarea energetică cu UE: Reţeta pentru diminuarea dependenţei faţă de regiunea transnistreană şi Rusia
- Tactica europenilor în raport cu Chişinăul: Reforme acum şi aici, Op-Ed
- Georgia, liberalizarea vizelor cu UE şi implicaţiile pentru Moldova
- Chişinăul accelerează reformele pentru a seduce Uniunea Europeană
- Europenii din nou la Chişinău: între dialogul cu guvernarea şi liderii protestelor
- Decodificarea poziţiei UE pe cazul Moldovei: Semnificaţia reală versus erori şi omiteri
- Criza Schengen: Afectează aceasta regimul liberalizat de vize pentru Moldova sau nu?
- Presa occidentală şi cea rusească despre protestele de la Chişinău: între dezinformare şi manipulare
- Reacţiile UE şi SUA la noile proteste anti-guvernamentale de la Chişinău
- Ideea alegerilor anticipate în Moldova: Noii pro-europeni de la Chişinău – „da”, voci de la Bruxelles – „mai bine nu”
- UE sub preşedinţia olandeză şi aluziile la Moldova
- UE în Moldova: o reţetă pentru reanimarea vectorului european în 2016