Anna Statnic: ”Gestionarea finanțelor publice este de neconceput fără tehnologii informaționale moderne”

La 1 octombrie 2018 se împlinesc 45 de ani de la constituirea Centrului de calcul al Ministerului Finanțelor, care în decursul anilor și-a schimbat statutul de trei ori și, în anul 2018, a fost transformat, prin Hotărârea Guvernului nr. 125 din 6.02.2018, în Instituția publică ”Centrul de Tehnologii Informaționale în Finanțe” (CTIF), cu care au fuzionat două întreprinderi de profil din subordinea Ministerului Finanțelor. Cum au evoluat în timp activitățile Centrului de calcul? Cu ce probleme s-au confruntat specialiștii IT la început de cale? Ce au reușit dânșii și ce experiențe pot fi preluate de la ei de către actualii specialiști IT? La aceste întrebări a răspuns unul din veteranii CTIF – Anna Statnic, șef al secției suport sisteme informaționale în domeniul finanțelor publice.

- Cea mai dificilă perioadă a fost cea din primii ani de activitate a Centrului de calcul. Ne-am ciocnit cu deficitul de specialiști IT, dar și cu problema depășirii mentalității tradiționaliste a angajaților Ministerului Finanțelor în ceea ce privește aplicarea noilor metode de procesare automatizată a datelor financiare. Rezolvarea acestei probleme a durat un timp mai îndelungat din simplul motiv că mentalitatea oamenilor se schimbă  greu.

Chiar dacă în 1975 a început implementarea primului sistem informațional automatizat  de procesare a datelor privind asigurările de stat, iar în 1976 – încă două sisteme: privind evidența executării planului de venituri din beneficiile obținute în teritorii și privind calculele alocațiilor pentru ocrotirea sănătății, o bună parte din angajații ministerului nu credeau în succesul automatizării proceselor de prelucrare a datelor financiare. Ei, spre exemplu, nu - și imaginau că întocmirea bugetului de stat, generalizarea și modificarea

acestuia pot fi făcute la mașina de calcul, și nu în cărțile voluminoase cu care lucrau dânșii.

A fost nevoie de timp, de multe eforturi și perseverență din partea echipei noastre, formată din tineri specialiști cu vârste de până la 30 de ani, pentru a demonstra că noi nu vrem altceva, decât să eliminăm munca de rutină a angajaților Ministerului Finanțelor și să le oferim instrumente moderne de procesare a calculelor financiare care să corespundă cerințelor și necesităților de lucru a acestora. Marea schimbare în mentalitatea angajaților ministerului s-a produs peste 10-12 ani, când ei s-au convins din propria experiență că automatizarea proceselor de lucru și tehnologiile informaționale sunt în beneficiul lor, iar gestionarea finanțelor publice este ne neconceput fără aplicarea acestor tehnologii.

În cei 45 de ani de la constituirea Centrului de calcul, în gestionarea finanțelor publice, a avut loc un salt tehnologic uriaș. Dacă la etapa incipientă, datele pentru întocmirea bugetului de stat se introduceau în mașina de calcul pe benzi perforate și pe carduri, atunci în prezent toate aceste informații pot fi accesate în regim online. Actualmente, toate procesele bugetare: planificarea, executarea bugetului, raportarea financiară se procesează în timp real.

Folosindu-mă de ocazie, vreau să adresez, pe această cale, cuvinte de mulțumire veteranilor Ministerului Finanțelor, dlui G. Abramov și dnei E. Caraulova, care, la timpul lor, au fost îndrumători ai tinerilor specialiști ai Centrului de calcul, familiarizându-ne cu abc – ul finanțelor publice, clasificarea bugetului și cu alte reguli din domeniul financiar. Această formulă de îndrumare a tinerilor specialiști, care includea nu numai instruiri, dar și prezentarea acestora de către îndrumători în fața comisiei de testare, condusă de ministrul finanțelor, s-a dovedit a fi o modalitate eficientă de formare și dezvoltare profesională a tinerilor specialiști IT din colectivul Centrului de calcul.

Se știe că, în prezent, având o concurență mare pe piața muncii în sectorul IT, este complicat să menții specialiștii IT numai cu un salariu motivant și condiții bune de muncă. În opinia mea, tinerii specialiști pot fi menținuți și prin implicarea lor în implementarea proiectelor de importanță statală și realizarea unor proiecte noi ca dânșii să poată să învețe din experiența acumulată de colegii săi cu un stagiu mai mare de muncă și să preia practicile bune dezvoltate de aceștia. Am convingerea că instituția noastră va avea numai de câștigat în urma îmbinării armonioase a tinerilor specialiști IT cu colegi din generații cu o experiență mai mare de muncă.
 

Serviciul de presă al CTIF

28 septembrie 2018

 


DISCLAIMER: Autorii comunicatelor – nu agenţia de presă IPN – poartă responsabilitate exclusivă pentru corectitudinea şi esenţa conţinutului comunicatului, prezentat spre publicare şi/sau distribuire

Dvs. folosiți o componentă de ADS Blocker.
IPN e menținut din publicitate.
Susțineți presa liberă!
Unele funcționalități pot fi blocate, vă rugăm să dezactivați componenta de ADS Blocker.
Mulțumim pentru înțelegere!
Echipa IPN.