Planul Reconstrucției Infrastructurii Moldovei a fost prezentat de ministrul infrastructurii și dezvoltării regionale, Andrei Spînu, într-o conferință de presă. „Este momentul să ne răsuflecăm mânecile și în următorii doi ani să realizăm proiecte care să schimbe din temelie felul cum arată țara. Moldova va fi europeană nu doar în cuvinte”, a declarant Andrei Spînu, transmite IPN.
O prioritate sunt drumurile. În perioada următoare vor fi construite mai multe drumuri și poduri: tronsonul Soroca – Arionești – Otaci, drumul de ocolire Troița Nouă, drumul Hâncești – Lăpușna și altele. Anul acesta s-au alocat 500 de milioane de lei pentru drumurile regionale, iar construcția lor deja a început.
O altă prioritate menționată de Andrei Spînu se referă la transportul feroviar și naval european. Și anume, la necesitatea creșterii vitezei cu care circulă trenurile pe teritoriul Moldovei. Actualmente viteza pe calea ferată a Moldovei este sub 40 km/h, în timp ce standardul european este de 100 km/h pentru trenurile de marfă și 150 km/h pentru transportul de pasageri. Ministrul a comunicat că vor fi reabilitate mai multe tronsoane de cale ferată, vor fi procurate minimum 1000 de vagoane noi pentru transport de marfă, în mod special cerealiere, 30 de locomotve de manevră, echipament pentru portul naval de stat. Vor fi deschise chei temporare pe Nistru și Prut.
Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale urmărește și modernizarea transportului rutier. Va fi simplificată utilizarea transportului public pentru cetățeni și agenți economici prin folosirea instrumentelor digitale precum: e-Bilet, e-GPS. În 2024 urmează testarea unui sistem de management integrat în transport. De asemenea, va fi inițiat un Program național pentru optimizarea rutelor în baza informației referitor la traficul de pasageri.
O altă prioritate se referă la apeducte. În 2022 rețelele publice de apă s-au extins cu 16%. Altfel spus, au fost date în exploatare aproximativ 245 km de apeduct. În același timp, doar 61% din localități au rețele funcționale de distribuție a apei. Până în 2030 se vrea conectarea tuturor localităților la rețeaua publică de apă și canalizare.
Satul european – localități amenajate și îngrijite, este un alt element al Planului Reconstrucției Infrastructurii Moldovei. Potrivit lui Andrei Spînu, în 2022, la inițiativa președintei Maia Sandu, a fost lansat cel mai ambițios program național de susținere a localităților din Moldova. Peste 891 de proiecte au fost selectate spre finanțare, iar 180 de proiecte au fost finalizate. Vor contiua să fie susținute localitățile și ajutate să se dezvolte.
„Sunt proiecte ambițioase, de anvergură, dar Moldova poate merge cu adevărat înainte, către Europa, doar dacă ele sunt realizate în următorii ani. Indiferent de cât va dura implementarea lor, aceste proiecte trebuie începute și duse la îndeplinire: ele sunt șocul de dezvoltare de care avem nevoie pentru a pune Moldova pe drumul cel bun, pe calea europeană. Înțelegem că ele necesită mai mult timp pentru a fi realizate, dar care au un rol esențial pentru dezvoltarea Republicii Moldova. Și da, ele trebuie inițiate, pregătite de azi”, a declarat Andrei Spînu.