Cei mai mediatizați candidați la Primăria capitalei, de către posturile TV din Republica Moldova, în perioada 9-22 septembrie, sunt Andrei Năstase și Ion Ceban. Aceștia sunt urmați de Vladimir Cebotari, Valeriu Munteanu și Andrei Donică. Așa arată datele din primul raport de monitorizare a felului în care este reflectată campania electorală pentru alegerea primarului general al municipiului Chișinău, prezentată de către comunitatea „WatchDog.MD”.
Într-o conferință de presă la IPN, Rodica Pîrgari, una dintre autorii raportului, a spus că Andrei Năstase a fost cel mai mediatizat candidat în perioada 9-22 septembrie. Acesta a beneficiat de o ușoară favorizare din partea posturilor Jurnal TV, Moldova 1 și RTR Moldova, iar posturile Publika TV și Prime TV l-au defavorizat vizibil. Cât privește posturile afiliate PSRM, NTV și Accent TV, l-au neglijat subiectiv.
Despre Ion Ceban alegătorii au văzut destul de multe știri în perioada monitorizată. Știrile au fost echilibrate, mai multe știri fiind pozitive. „Acest lucru se datorează în general faptului că Ion Ceban și-a început campania, având evenimente cu tentă electorală practic în fiecare zi. Ion Ceban este vizibil favorizat de NTV Moldova și Accent TV și defavorizat de Publika TV și Prime TV”, a declarat Rodica Pîrgari. În cazul candidatului PSRM, absoluta majoritate a știrilor în context pozitiv au apărut la posturile afiliate partidului.
O atitudine vădit tendențioasă față de candidatul PL Dorin Chirtoacă o au posturile Accent TV și NTV Moldova, care timp de două săptămâni nu au arătat nicio știre cu el. În general alegătorii au văzut destul de puține știri despre Dorin Chirtoacă în această perioadă. Cea mai mare atenție fostului primar a dat-o postul Pro TV.
Destul de puține știri s-au scris și despre Ruslan Codreanu. Știrile au fost echilibrate, mai multe știri pozitive decât negative. Se observă o ușoară favorizare a lui Ruslan Codreanu de către posturile Moldova 1 și jurnal TV. Accent TV l-a neglijat în totalitate.
Valeriu Pașa, expertul WatchDog.MD, susține că Prime TV și Publika TV sunt lideri la capitolul știri negative despre candidați, în special despre Andrei Năstase și Ion Ceban. La Pro TV, 81% din știrile despre candidați sunt neutre. Acesta este urmat de posturile Jurnal TV și TV8.
„Observăm o îmbunătățire vizibilă a echilibrului transmiterii știrilor în general și a candidaților la Primărie în particular la postul jurnal TV, lucru care bucură. Chiar dacă Prime TV și Publika TV au încă un număr mare de știri pe care le putem interpreta drept tendențioase, comparabil cu situația din campania electorală pentru alegerile din Chișinău de anul trecut, situația s-a îmbunătățit vizibil. Vedem o politică clară de denigrare a candidaților actualei puteri, respectiv Blocul ACUM și PSRM”, a spus Valeriu Pașa.
La capătul listei la capitolul echidistanță, potrivit raportului, se află Accent TV, NTV și RTR. „Și anul trecut posturile afiliate grupului PSRM nu s-au remarcat prin prea mare corectitudine în reflectarea campaniei, dar acum situația a degradat vizibil, atât ca număr de știri care apar în general, cât și ca proporție dintre candidatul PSRM și restul. Un lucru care miră este că RTR Moldova în campania precedentă a fost mult mai echilibrat”, a menționat Valeriu Pașa.
Expertul a mai spus că, în contextul în care Consiliul Audiovizualului a declarat că practic nu va monitoriza posturile TV în campania electorală, ci doar acele posturi care au acoperire națională, comunitatea „WatchDog.MD” a cerut Comisiei parlamentare responsabile de mass-media să se autosesizeze.
Autorii raportului spun că în curând vor veni cu un al doilea raport, care va viza portalurile de știri.