Analiza strategiei „Chișinău – capitală turistică 2022-2026”. Dezbatere IPN

Chișinăul are o strategie de promovare a turismului pentru următorii cinci ani. Documentul, realizat de Direcția generală economie, comerț și turism a CMC, cu sprijinul Asociației Naționale de Turism Receptor și Intern din Moldova (ANTRIM) și a experților în arhitectură urbană și istorie, precum și cu aportul reprezentanților mediului de afaceri, are scopul identificării potențialului turistic, istoric, uman, social și economic și a oportunităților de dezvoltare turistică a municipiului Chișinău. Autorii strategiei și-au propus să obțină o serie de realizări până în 2026. Care sunt acestea, cum arată această strategie, pe ce se bazează ea și care sunt pașii de urmat, au discutat invitații dezbaterii publice „Strategia de dezvoltare a turismului Chișinău – capitală turistică 2022-2026”. Analiza documentului, obiective și rezultate scontate”, organizate de Agenția de presă IPN.

Roman Vitiuc, șeful Direcției generale economie, comerț și turism a Consiliului municipal Chișinău, a declarat că elaborarea strategiei a fost unul din indicatorii propuși în activitatea Direcției.  Până în 20202, sectorul turismului nu era reglementat sub nicio formă, dar nici nu era reprezentat în structura administrațiilor publice locale. Odată cu reforma instituțională făcută la nivelul municipalității, a fost inclusă secția de dezvoltare a turismului în municipiul Chișinău, în structura Direcției generale economie, comerț și turism și tot atunci a venit și ideea de a elabora un document strategic, de lungă durată, în care să se vadă unde suntem la momentul actual și unde trebuie să se ajungă. Fără un astfel de document este foarte complicat să elaborezi o foaie de parcurs și să planifici anumite priorități în activitatea operațională pe care ți-o propui. Necesitatea a fost definitivarea unei Foi de parcurs și identificarea viziunii despre cum vrem noi să arate lucrurile peste o anumită perioadă de timp, a precizat Roman Vitiuc.

Natalia Țurcanu, director executiv la Asociația Națională pentru Turism Receptor și Intern din Moldova (ANTRIM), precizează că a fost consultat sectorul, mediul asociativ, pe cei care reprezintă vocea sectorului de turism receptor din Moldova. În cadrul focus-grupurilor au fost identificate probleme, dar au și fost propuse soluții care se regăsesc acum în strategie. Printre obiectivele propuse se numără crearea unei identități vizuale a Chișinăului ca destinație turistică, ceea ce este o prioritate. De asemenea, a fost dezvoltat un site de promovare a Chișinăului ca destinație turistică: visit.chisinau.md. Această platformă merită să fie promovată mai intens pe diferite canale pentru turiștii străini, nu doar cei locali. Activitățile de promovare, evenimentele, dezvoltarea produsului turistic din Chișinău vin să diversifice oferta turistică a orașului pentru a putea atrage atenția mai multor grupuri de turiști de diferite categorii. După pandemie, dar și în condițiile crizei regionale, turismului din Moldova îi vine foarte greu să se reabiliteze, pentru că sunt foarte mulți factori externi care afectează circuitul economic.  De aceea e nevoie de susținut mediul de afaceri ca să facă față la problemele pe care le întâmpină în această perioadă.

Irina Popa, specialist principal la Direcția generală economie, a menționat că în strategie s-a pus accentul pe turismul de incoming (turism receptor), pentru că este important valul de turiști să vină în oraș. La fel e important să rămână cât mai mult timp în Chișinău. Se va începe cu varianta de „city break”, care ulterior va trece în varianta de „long stay”. „Pentru  noi contează ca municipiul Chișinăul să devină un nucleu turistic important și să nu fim dependenți de Aeroportul din Chișinău. Să  avem ce arăta,  cum promova orașul și să avem cu ce ne mândri”, a declarat Irina Popa. Ea a mai spus că în 2020, peste 6000 de turiști au stat mai mult de 24 de ore în Chișinău. Un proiect turistic lansat în august anul trecut este troleibuzul turistic, cu care estimativ au călătorit zece mii de excursioniști. Pe parcursul anului încă un troleibuz a fost conectat la acest proiect, care e folosit pentru curse speciale, și circulă nu doar pe ruta audio-ghidurilor. Strategia elaborată propune extinderea zonei turistice dincolo de zona centrală a orașului cum este actualmente.

La elaborarea Strategiei de dezvoltare a turismului „Chișinău – capitală turistică 2022-2026” au lucrat peste 50 de persoane. Documentul conține 150 de pagini.

Dvs. folosiți o componentă de ADS Blocker.
IPN e menținut din publicitate.
Susțineți presa liberă!
Unele funcționalități pot fi blocate, vă rugăm să dezactivați componenta de ADS Blocker.
Mulțumim pentru înțelegere!
Echipa IPN.