Interviu IPN cu Juris Poikans, Ambasador cu misiuni speciale al MAE al Republicii Letone: Letonia se pregăteşte să preia funcţiile de Preşedinte al Consiliului Uniunii Europene în prima jumătate a anului 2015. Ea încă îşi formulează scopurile sale principale pentru acest rol, dar de pe acum este sigură că una dintre direcţiile prioritare o va constitui dezvoltarea şi aprofundarea relaţiilor UE cu ţările Parteneriatului Estic, inclusiv cu Republica Moldova. Noul Ambasador cu misiuni speciale în problemele Parteneriatului Estic, Juris Poikans, a expus concepţia ţării sale cu privire la perspectiva europeană a Moldovei şi a cetăţenilor săi, precum şi asupra problemelor care au apărut în faţa ei şi a altor parteneri estici în relaţiile cu Federaţia Rusă.
- Funcţia D-voastră de Ambasador cu misiuni speciale pe problemele Parteneriatului Estic a fost instituită în cadrul Ministerului Afacerilor Externe al Letoniei abia acum o lună. Să înţelegem că prima deplasare de serviciu o efectuaţi în Moldova? De ce anume?
- În Moldova eu nu mă aflu pentru prima dată. Am vizitat Moldova pentru întâia dată aproximativ în anul 2005, iar acum mă aflu pentru a cincea oară în ţara d-voastră şi consider că o cunosc destul de bine. De ce în Moldova? Mi se pare că anume din cauza că relaţiile noastre bilaterale s-au dezvoltat şi se dezvoltă foarte bine: noi dispunem de un bogat cadru de acorduri cu privire la relaţiile bilaterale, promovăm idealuri politice foarte active.
Letonia, ca şi Moldova, sunt ţări nu prea mari pe harta Europei şi mie mi se pare că noi ne înţelegem cu mult mai bine, decât, adesea, ar face lucrul acesta alte ţări. Iată de ce vizita mea în Moldova este întru totul logică. Sunt foarte bucuros să mă aflu din nou la Chişinău şi consider că, până la încheierea Preşedinţiei noastre [în Consiliul UE] din 2015, aceasta, la sigur, nu este ultima mea vizită la D-voastră.
- Funcția a fost instituită în cadrul pregătirii țării d-voastră pentru a prelua Președinția în Consiliul Uniunii Europene, care se preconizează să se producă în prima jumătate a anului 2015. Letonia și-a formulat deja scopurile sale principale pentru acest rol al său?
- Din punct de vedere conceptual, noi cunoaștem că Parteneriatul Estic va ocupa unul dintre principalele locuri în cadrul Președinției noastre. Teza aceasta am formulat-o noi. Deocamdată, însă trebuie să mai așteptăm, care vor fi rezultatele Summitului de la Vilnius. Eu consider că Președinția noastră în Consiliul UE, sarcinile noastre vor reieși, în cea mai mare măsură, din acordurile care vor fi adoptate la Vilnius.
Actualmente, noi lucrăm asupra programului: ce fel de activități am putea desfășura în cadrul Parteneriatului Estic. Este clar că la noi, la Riga, va avea loc un Summit aproximativ prin luna mai 2015, însă noi am dori nu numai să lucrăm în vederea Summitului, ci, în general, pentru consolidarea relațiilor Parteneriatului Estic, adică să desfășurăm diverse conferințe, seminare în problemele care ar putea să-i intereseze pe toți Partenerii Estici, inclusiv Moldova. Consider că vom desfășura activități și în domeniul agriculturii – chestiune foarte importantă pentru Moldova, precum și activități legate de statul de drept și de administrarea integrată a frontierelor.
- În același an, 2015, capitala D-voastră, orașul Riga, va găzdui Summitul ordinar al Parteneriatului Estic. Dar până la aceasta, Republica Moldova urmează să traverseze hotarul Summitului de la Vilnius – parafarea Acordului de Asociere cu UE, precum și semnarea și ratificarea acestuia în anul 2014. Considerați că Moldova va reuși să facă acest lucru?
- Mie mi se pare că Moldova a parcurs o cale foarte lungă, pe drumul spre Uniunea Europeană, de aceea, în acest sens, parafarea Acordului la Vilnius va constitui o realizare deosebit de importantă a politicii externe a Moldovei. Acesta este un act foarte important, care prevede crearea unei asociații politice și a zonei de comerț liber și aprofundat. Poziția Letoniei în această chestiune este următoarea: dacă noi vom parafa acest document, el urmează a fi semnat în mod indiscutabil.
Noi dorim să credem foarte mult - și aici eu consider că poziția noastră coincide cu cea a Moldovei – că Acordul va fi semnat pe parcursul anului 2014. Consider că lucrul acesta este foarte real. Dar cel mai principal lucru, pe care urmează să-l efectuați indiscutabil până la semnare, este să continuați calea reformelor, pe care Moldova le-a demarat deja. În acest sens există, desigur, foarte multe probleme, dar eu cred că asupra lor se lucrează și va fi asigurat un progres în ceea ce privește statul de drept, ameliorarea climatului de afaceri etc.
- Care sunt, în opinia D-voastră, perspectivele Moldovei de aderare la UE? Pentru că, atât Summitul de la Vilnius, cât și Summitul de la Riga pot avea sens doar în cazul în care la orizont se va vedea perspectiva aderării.
- După cum am menționat deja, Moldova a parcurs o cale lungă. Desigur, chestiunea perspectivei europene îi interesează pe foarte mulți oameni din societate și din politică. Europa traversează, posibil, la ora actuală nu chiar cele mai bune timpuri, și de aceea, dacă e să privim inițiativa Parteneriatului Estic ca atare, actualmente, inițiativa respectivă nu examinează perspectiva de aderare. Dar aceasta, dacă am putea spune așa, este doar fața medaliei Parteneriatului Estic.
Reversul acestei medalii, în opinia mea, constă în faptul că trebuie să avem puțină răbdare. Să analizăm ce se poate întâmpla în anul 2014: parafarea Acordului acum, mai apoi semnarea acestuia în anul 2014. După aceasta va urma, desigur, un proces foarte important – realizarea acestui Acord, iar zona comerțului liber între Moldova și Uniunea Europeană va avea o importanță deosebită. De aceasta, consider eu, va depinde într-o foarte mare măsură progresul de mai departe. Ș-apoi, Moldova a făcut foarte mult pentru aplicarea regimului fără vize. Acesta este deja un alt pas spre consolidarea relațiilor dintre Moldova și UE.
Mă gândesc că trebuie să vă mișcați treptat, cu pași nu prea mari, și chestiunea cu privire la perspectiva aderării la Uniunea Europeană, în cazul în care Moldova va urma calea reformelor, va apărea de la sine peste un anumit timp. Deocamdată, chestiunea respectivă încă nu s-a maturizat. Dar, studiind istoria acelorași state baltice – poate că noi am demarat acest proces ceva mai înainte – noi, de asemenea, ne-am confruntat la timpul respectiv cu un scepticism foarte mare, dacă ne putem exprima astfel, din partea multor parteneri.
Dar dacă am privi la ceea ce s-a produs pe harta politică a Europei pe parcursul ultimilor 15 ani – este vorba de aderarea Țărilor Baltice, de uniunea țărilor de la Vâșegrad, recent a aderat și Croația, există o perspectivă europeană și pentru țările din Balcani – dacă vom privi la harta generală a Europei, consider că, odată cu realizarea reformelor, ținând seama de marea dorință a societății și a politicienilor, perspectiva Moldovei nu se va pierde nicăieri.
- În ultimul timp, noi îi întrebăm pe toți oaspeții, în special pe cei din țările cu un trecut recent comun, care doresc să se apropie de UE sau au aderat deja la UE, cu ce s-a ales omul simplu, în cazul nostru – letonul simplu, ca urmare a acestei apropieri? Facem lucrul acesta pentru ca moldoveanul simplu să înțeleagă mai bine, dacă îi trebuie lui sau nu să aspire la Europa...
- Există și în societatea noastră aprecieri pozitive și negative în ceea ce privește aderarea la UE. Eu cred că primul lucru pe care ni-l oferă calitatea de membru al UE sau chiar apropierea de UE, constă în faptul, după cum am menționat anterior, că moldoveanul simplu ar putea beneficia de călătorii fără vize în Europa. Lucrul acesta este foarte important. În al doilea rând, lucrul acesta este foarte important pentru tineretul Moldovei, căci va exista posibilitatea de a învăța în instituțiile de învățământ superior din țările Europei.
În al treilea rând, și lucrul acesta va părea cam discutabil pentru unii – unii le critică, alții, dimpotrivă, afirmă că este ceva bun – oricum, este vorba de standardele europene, de exemplu, în domeniul alimentării, în sferele industriei și a agriculturii. Există anumite standarde, care sunt cele mai bune în lume. Fiecare moldovean ar putea, de exemplu, să se convingă el singur de calitatea produselor europene.
Mai apoi, ceea ce oferă indiscutabil apropierea de UE: Guvernul Moldovei trebuie să muncească acum foarte activ, pentru a aplica normele europene în legislație și a realiza aceste norme. Cu alte cuvinte, ca atare, Uniunea Europeană oferă o astfel de inițiativă în reformarea țării, care va fi întotdeauna, în cele din urmă, de folos cetățenilor. Eu nu afirm că Uniunea Europeană va soluționa într-o zi toate aceste probleme.
Dar mi se pare că atunci, când se creează impresia că Europa devine tot mai aproape și mai aproape, încet, prin aplicarea standardelor, prin instruire, prin modificările în sistemul judiciar, în sistemul economic, în combaterea corupției, se creează anumite condiții, care – poate că nu azi, nu mâine, dar peste un anumit timp – vor da un rezultat palpabil pentru fiecare locuitor al Moldovei.
Ce am mai putea să adăugăm? Atât Letonia, cât și Moldova se confruntă cu faptul că oamenii pleacă. Apropierea de Europa constituie un anumit nivel de calitate, adică lucrul acesta oferă posibilitatea de a atrage investiții, de a crea noi locuri de muncă, pentru ca oamenii să nu plece. Dar acesta este, desigur, un proces, care nu se produce imediat, ci oferă o anumită perspectivă. Letonia, de exemplu, se asociază în prezent cu zona euro, dar aceasta nu înseamnă că viața noastră se va schimba imediat, în mod automat.
La fel și în cazul Moldovei, care face abia primii pași, este vorba de calea care nu numai că creează impresia de apartenență la Europa și la valorile acesteia, dar oferă, în consecință, și un rezultat real.
Cât privește Letonia, am comis și noi unele greșeli – noi suntem deja de zece ani în componența Uniunii Europene, viața devine tot mai bună, noi ne mișcăm înainte, dar lucrul acesta se produce nu chiar atât de repede. Foarte multe depind nu numai de aderarea însăși la UE. Cât privește reformele, de exemplu, în domeniul educației sau în ceea ce privește ameliorarea climatului investițional, nimeni nu va efectua lucrul acesta în locul Guvernului moldovenesc. Cu alte cuvinte, ca urmare, indiferent de orice - și în aceasta constă deosebirea esențială dintre Uniunea Europeană și Uniunea Sovietică – în definitiv, Uniunea Europeană, dar aceasta este o uniune a statelor egale în drepturi, nu se apucă să soluționeze toate problemele, ci prezintă un fundament stabil pentru dezvoltarea țării.
- În ultimul timp, relațiile unor țări ale Parteneriatului Estic, inclusiv Republica Moldova, cu Federația Rusă s-au complicat, ele fiind explicate de către o serie de politicieni și experți printr-o anume „gelozie” în legătură cu apropierea lor tot mai strânsă de UE. În ce direcție ar putea evolua astfel de neînțelegeri, se vor calma ele sau se vor complica și mai mult?
- Principalul ce trebuie să înțelegem în acest caz e că Parteneriatul Estic nu este orientat nici într-un caz spre un al treilea stat, în particular spre Federația Rusă. Când a fost lansată inițiativa Parteneriatului Estic, se urmărea, practic, un singur scop - și Moldova, și Ucraina, și Belarusi, și țările caucaziene sunt vecini ai Uniunii Europene și, firește, scopul principal consta în crearea unui cerc de state democratice stabile, care să funcționeze stabil și bine. Și în acest sens, Uniunea Europeană a propus forma de Acord de Asociere, adică este vorba de comerțul liber și, prim circulația liberă, să se consolideze relațiile. Letonia a susținut întotdeauna acest lucru. Noi dorim să avem vecini buni la frontierele cu UE.
Pe de altă parte, Rusia este un partener strategic al UE și noi, indiscutabil, dorim să avem relații strânse și cu Federația Rusă. Cu alte cuvinte, noi nu considerăm că consolidarea relațiilor cu Parteneriatul Estic sau cu Rusia se produce pe seama cuiva. Și în acest sens, noi regretăm puțin că Rusia percepe, deocamdată, această poziție a UE în plan negativ. Dar, este absolut inacceptabil faptul că Rusia dorește să influențeze cursul de politică externă al unor țări, în special al Partenerilor, care au manifestat o dorință sinceră de a edifica relațiile cu UE la un nivel și mai strâns. Este foarte important să menționăm în acest caz că, actualmente, după cum am mai spus, noi nu vorbim de perspectiva aderării la UE a Moldovei sau a Ucrainei, noi vorbim doar de crearea unei zone de liber schimb, de întărire a contactelor umane. În acest sens, nu este clar, de ce Rusia a adoptat o astfel de poziție.
Indiscutabil, pe parcursul Președinției noastre, noi vom căuta să explicăm în continuare poziția UE în ceea ce privește chestiunile legate de Parteneriatul Estic; lucrul acesta îl vor desfășura și alte țări al UE. Se vede că este nevoie de timp ca Rusia să conștientizeze în ce direcție se mișcă Parteneriatul respectiv. UE este deschisă pentru colaborare cu Federația Rusă în toate problemele, dar, după cum am menționat, nu pe seama Parteneriatului Estic.
- Apropo, la numirea anume a D-voastră în funcția de Ambasador cu misiuni speciale în problemele țărilor Parteneriatului Estic, iar acestea vom aminti că toate sunt foste republici sovietice, a jucat vreun rol experiența D-voastră neordinară în relațiile letono-ruse, despre care presa a scris acum vreo zece ani?
- Ei, aceasta a fost (râde) atât de demult... Eu mi-am început cariera la Ministerul Afacerilor Externe în funcție de referent, apropo, în problemele Moldovei și ale Ucrainei, în îndepărtatul an 1996; am reușit chiar să fiu și șef de secție în problemele Rusiei și ale țărilor CSI, am avut și o deplasare de serviciu în FR. În anul 2004, am părăsit Moscova la rugămintea Guvernului Rusiei și timp de mai mulți ani n-am mai intrat pe teritoriul FR. De altfel, acum vizitez Rusia.
Într-adevăr, acesta a fost un caz interesant din viața mea. Totodată, eu sunt un profesionist în activitatea mea și relațiile mele cu Rusia, cu toate evenimentele acestea istorice, nu s-au schimbat deloc. Eu m-am pronunțat întotdeauna pentru relații letono-ruse bune.
Nu consider că acum există vreo legătură între toate acestea, dat fiind faptul că poziția Ambasadorului cu problemele Parteneriatului Estic este aceeași în Letonia, în Lituania, Suedia, Franța, Germania, cu alte cuvinte, în foarte multe țări ale UE. Iar lucrul acesta demonstrează faptul că rolul Parteneriatului Estic în calitate de politică a UE sporește. După cum am menționat în răspunsurile la întrebările precedente, activitatea mea va fi orientată spre consolidarea relațiilor cu țările Parteneriatului Estic, ceea ce nu va afecta deloc relațiile letono-ruse. În ultimii ani, între noi și Rusia s-au stabilit relații economice bune, active. Există, firește, și probleme, dar probleme aveți și d-voastră, are și Ucraina, însă noi depunem toate eforturile pentru a le soluționa, pe cât este posibil.
Sper foarte mult, că în perspectivă, apropiindu-ne de Summitul de la Riga, vom reuși să consolidăm relațiile cu țările Parteneriatului Estic, precum și să stabilim un dialog cu Rusia.
- În ce țări ați mai lucrat înainte de a fi numit în această funcție și în ce fel Vă poate ajuta experiența respectivă în stabilirea sau dezvoltarea relațiilor cu țările Parteneriatului Estic?
- Geografia carierei mele este cam pestriță: am lucrat în Rusia, în Belarusi, am fost în Slovenia, care nu are nicio legătură cu Parteneriatul Estic, și, desigur, în SUA.
Mi se pare că eu am adoptat de la fiecare țară o anumită perspectivă. De exemplu, SUA este o țară cu caracter global, care urmărește foarte activ evenimentele și în zona noastră; există mulți experți, cu care am stabilit relații foarte bune și, desigur, opinia lor mă ajută să înțeleg mai bine o anumită tematică a Parteneriatului Estic. Am lucrat în Belarusi, care este o țară vecină cu noi și este, de asemenea, o țară a Parteneriatului Estic. Aflându-mă în această țară, acolo, pe loc, am adoptat una dintre cele mai bune perspective.
Am călătorit, de asemenea, foarte mult. După cum am spus, aceasta este cea de a cincea mea vizită în Moldova. Am avut ocazia să mă aflu în Ucraina, am vizitat foarte des Georgia și Azerbaidjanul. Altfel zis, eu percep foarte bine poziția acestor țări, în special poziția Moldovei.
Având în vedere dialogul nostru activ cu Moldova, în sfera politică și în sfera consultărilor – foarte activ lucrează ambasadorul Moldovei în Letonia, dl [Alexei] Cracan, cu care am relații personale foarte bune - „nu poți pierde” tematica Moldovei. Consider că experiența mea anterioară îmi va ajuta și în cadrul Președinției noastre, și sper foarte mult, în consolidarea relațiilor Moldovei cu UE.
Aș dori să vă urez ca să aveți răbdare, trebuie să lucrăm foarte mult, căci numai în acest caz speranțele se pot realiza. Sunt absolut sigur de viitorul Moldovei ca fiind o țară europeană.
Consemnare: Valeriu Vasilică, IPN
Valeriu Vasilică
Vezi și:
- De care parte a cortinei se va afla Moldova după noua împărțire a lumii? Analiză de Valeriu Vasilică
- Participarea transnistrenilor în alegeri: între beneficiu și pericol. Analiză de Valeriu Vasilică
- Cârdășia Moscovei și a Tiraspolului va continua „până la sfârșit”. Analiză de Valeriu Vasilică
- Valentin Constantinov: Pe dictatori îi interesează doar puterea personală. Interviu IPN
- Yoshihiro Katayama: Programele japoneze de asistență s-au extins în toate domeniile vieții societății moldovenești. Interviu IPN
- Beneficiile și riscurile reluării exporturilor de fructe în Rusia. Analiză de Valeriu Vasilică
- Opriți războiul!… și filmele despre război. Consemnări de Valeriu Vasilică
- Benedetto Della Vedova: Pornim de la relațiile excelente pentru a crea spații noi pentru apropiere
- După Rusia, și o parte din Moldova bate în SUA sau Patria se vinde doar ieftin! Analiză de Valeriu Vasilică
- Hârtia de turnesol a dosarului deputaților transfugi. Analiză de Valeriu Vasilică
- Asociația, venită de pe Lună, a Judecătorilor din Republica Moldova. Analiză de Valeriu Vasilică
- Virusul sau Cel de-al Doilea Om este ucigaș? Analiză de Valeriu Vasilică
- Valeria Biagiotti: Vă invit să deveniți agenţii schimbării, fiecare să înceapă de la sine
- Natalia Gavrilița: E crucial să construim țara cu o majoritate stabilă, integră și bine intenționată. Interviu IPN
- Ruth Huber: Noua Strategie de cooperare internațională a Elveției confirmă că Moldova rămâne o țară prioritară. Interviu IPN
- „Guvernarea”- Opoziția, scor 1:1. Prelungiri sau lovituri de departajare? Analiza IPN
- Mihai Murguleț: Reformarea justiției depinde de voința politică. Interviu IPN
- Desiree Jongsma: Examinăm și implicațiile mai larg COVID-19 pentru copii și femei. Interviu IPN
- Mihail Cotorobai: „Coronavirusul nu poate să anuleze drepturile omului”. Interviu IPN
- Peter Michalko: „Cuvântul-cheie în noile politici ale UE este „împreună”. Interviu IPN
- Premierului Ion Chicu îi cedează nervii?
- Fisura salvatoare a PDM. Analiză IPN
- Ion Chicu: Avem o societate care s-a dezamăgit în instituțiile și viitorul acestui stat
- Pavel Filip: Republica Moldova este totuși pe un drum de evoluție
- Maia Sandu: O viață mai bună înseamnă libertate și regim care respectă drepturile omului
- Andrei Năstase: PPPDA a militat și a insistat pe unitatea forțelor proeuropene
- Daniel Ioniță: Acolo unde sunt mai mulți români, există și o mică Românie... Interviu IPN
- Ion Manole: Vom insista ca dialogul politic să conțină garanții reale pentru respectarea drepturilor omului în Transnistria
- Valeria Biagiotti: Există lucruri care fac relațiile moldo-italiene mai speciale... Interviu IPN
- Inițiativa sau Moțiunea? Motivele și efectele lor. Analiză IPN
- PSRM-ACUM: Condamnați la colaborare și la distrugere... Analiză IPN
- Angela Ganninger: Și nu este adevărat că înainte lucrurile au stat mai bine... Interviu IPN
- Nicu Popescu: Cu partenerii de dezvoltare avem un „târg” decalat în timp. Interviu IPN
- Felicitări pentru „holding”. Întrebări pentru Maia Sandu. Analiza IPN
- Ce au spus si ce au vrut să spună deputații în ultima sesiune? Analiză IPN
- De ce a plecat Vlad Plahotniuc? Va reveni? Analiză IPN
- De cine se teme Ilan Șor? Analiză IPN
- Bartlomiej Zdaniuk: Ceea ce ne leagă vine din dorința comună de a fi liberi. Interviu IPN
- Coaliția de guvernare: comunicare deficitară, fumigene și opacitate. Analiză IPN
- Nu se va ajunge la anticipate, deși este una din soluții, sugerate de electorat. Analiză IPN
- Kalman Mizsei: Linia de demarcare între putere și opoziție se trage pe interpretarea calității democrației
- Zdeněk Krejčí : Oamenii din țările mici nu-și pot permite luxul să se certe între ei în chestiuni de bază. Interviu IPN
- O fază mai bună a relațiilor moldo-ruse: mit, realitate sau deja-vu? Analiză IPN
- Vadim Bacinschi: „Suntem o seminție bântuită de atâtea controverse, himere și erori...”. Interviu IPN
- Repoziționarea PDM – corectă, forțată și nesinceră. Analiză IPN
- Integrarea europeană și consensul în Constituție, analiză IPN
- Daniel Ioniță: Susținerea Republicii Moldova este un obiectiv împărtășit la nivelul întregii societăți românești. Interviu IPN
- Moldova, țară căreia nu i se întinde mâna? Analiză IPN
- Reforma nu are susținere, Revoluția se amână. Analiză IPN
- Apoi a venit pădurarul și i-a alungat pe toți sau De ce nu a mers? Analiză IPN
- Opoziția a mușcat nada. Cine a pus-o? Cine se va prinde? Analiză IPN
- Sabine Krause: Un manual ce-i ajută pe germani să înțeleagă mai bine Moldova, pe care o îndrăgește oricine vine aici. Interviu IPN
- Valeria Biagiotti: Moldovenii sunt bine integrați și apreciați de populația italiană. Interviu IPN
- Andrian Candu, recidivă simptomatică? Analiză IPN
- Bartlomiej Zdaniuk: Visul meu este să creăm o legătură puternică între oamenii de aici și din Polonia. Interviu IPN
- De la Unire a lipsit „producătorul”, dar a fost prezent „produsul” său. Notițe subiective
- Guvernarea se repetă și opoziția întârzie. Analiză IPN
- „Curățare de grajduri” și de speranțe la Chișinău. Analiză IPN
- Peter Michalko: În 2017 au apărut elemente noi în relația UE-RM. Interviu IPN
- Parlamentarele 2018, balaur cu trei capete condamnate să se înghită reciproc. Analiză IPN
- Ce au în comun șoferii, politicienii și butoanele pentru arme de distrugere în masă? Analiză IPN
- Pentru ce a putut merge Plahotniuc la Erdogan? Analiză IPN
- Sistemul mixt: Înger sau Demon pogorât peste Moldova? Analiză IPN
- Planurile B ale schimbării sistemului electoral. Analiză IPN
- Merab Antadze: Calea europeană de dezvoltare este cea mai corectă pentru Moldova și Georgia, interviu IPN
- Deficit de comunicare şi de consens în „uninominalul-mixt”. Analiză IPN
- Ce vor moldovenii şi ce le poate oferi puterea? Analiză IPN, episodul 2
- Ce vor moldovenii şi ce le poate oferi puterea? Analiză IPN
- Actele de vandalism: o ecuaţie cu toate datele necunoscute, analiză IPN. Reluare din 15 aprilie 2009
- Principala problema a iniţiativei uninominale este iniţiatorul. Analiză IPN
- Deteriorare previzibilă şi inevitabilă a relaţiilor moldo-ruse? Analiză IPN
- Sensul politic şi sensul uman al împăcării. Analiză IPN
- De ce a fost imposibilă o dezbatere publică necesară? Analiză IPN
- Alexandru Tănase: Există deosebiri esenţiale între hotărârile CCM şi atitudinile politice, interviu IPN
- „FACEM!” Interviu IPN cu Valeriu Turea, şeful BRD
- Independenţa 2015: Anul Declinului, primul şi ultimul
- Independenţa 2015: Anul Declinului, primul şi ultimul
- Secretarii generali ai… Republicii Moldova sau Dedublarea programată
- Ultima alianţă pro-europeană a Moldovei
- Coaliţia pro-europeană între interesele naţionale şi cele de partid
- Marian Lupu: PDM a devenit asociat în Partidul Socialist European. Vom folosi noul statut în interesul ţării
- Însemnele naţionale ale alegerilor locale
- De ce vin liderii europeni în Moldova?
- Raportul Kroll: întârziere fatală
- Securitatea informaţională: între stângăcie politică şi interes special
- Două în unu, cu impact european
- Edgars Rinkevics: Asocierea nu este ultima etapă în relaţiile UE-Moldova, interviu IPN
- Dosarul transnistrean: Al treilea deja-vu în circumstanţe mai bune ca înainte
- Agenţiile de presă din Moldova: între adaptare continuă şi dispariţie
- Şah pentru guvernarea pro-europeană: motive, pericole, soluţii
- Iurie Leancă – simbol şi prim-ministru?
- Semne după care alegerile pot fi cruciale sau distrugătoare-III
- Semne după care alegerile pot fi cruciale sau distrugătoare-II
- Semne după care alegerile pot fi cruciale sau distrugătoare - I
- Igor Dodon prezintă pericol mare pentru pacea şi stabilitatea din Moldova, Valentin Crîlov. Alegeri 2014
- Mihail Magdei: Cea mai gravă boală a clasei politice este „morbul dezbinării”. Alegeri 2014
- Interviu IPN x 2: Letonia vrea să ajute Moldova să deschidă porţile Europei
- De ce comportamentul electoral al Coaliţiei contează pentru destinul european al Moldovei?
- Linas Linkeavicius: „Însă noi cunoaştem cu toţii că şi libertatea are preţul său…”
- Marian Lupu: Cetăţenii vor schimbări în politică şi noi dăm oamenilor puterea să decidă
- Republica Moldova nu s-a constituit. Dar nu a falimentat. Ce şanse are? Analiză IPN
- Presa, internetul şi politica moldovenească în off-shore? Analiză IPN
- Lumea Rusă versus Restul Lumii. Locul Moldovei? Analiză IPN
- Moldova nu mai este „singură acasă”, analiză IPN
- UE, UEA şi biletul de loterie, analiză IPN
- Vlad Filat: În 2020, Republica Moldova va fi în Uniunea Europeană
- Valentina Buliga: Vom împinge PCRM în extrema stângă, acolo unde e locul unui partid extremist
- Ce a dus Filat la Washington şi ce a adus de acolo? Analiză IPN
- Moldova este ţara care creează The Bat!-uri
- Măştile şi cagulele la proteste trebuie interzise prin lege, urgent, analiză IPN
- Rogozin sau Bufonada ca stil în geopolitică, analiză IPN
- Prejudicii afiliate războiului aduse Moldovei de criza regională
- Sunt patru milioane de argumente privind importanţă istorică a liberii circulaţii în Europa, interviu IPN cu Vadim Pistrinciuc, vicepreşedinte PLDM
- Preţul integrării europene a Moldovei este de peste 60 milioane de dolari, poate şi mai puţin
- Criza din Crimeea şi abolirea vizelor ca factor stimulator pentru ideea naţională a cetăţenilor moldoveni
- Coeziune şi contraziceri în coaliţia de guvernare
- Mizele şi investiţiile politice ale anului electoral 2014
- Moldova începe să încetinească oscilaţiile
- Ex-preşedintele Arnold Ruutel: Realizările actuale ale Estoniei au devenit posibile doar în componenţa UE
- De ce Acţiunea Pro-Moldova aprinde spiritele atât de tare?
- Miza Vilniusului: puterea în Moldova şi circulaţie liberă în Europa CAMPANIE IPN
- Limba română care uneşte şi care desparte
- Colaborarea moldo-chineză a intrat într-o nouă etapă, Andrian Candu
- BAC-ul, politica şi biletele de troleibuz
- Spaţiu public acaparat şi legile convieţuirii violate. Un caz dintr-o mie, unul cât o mie
- Moldova este aproape ca niciodată de scopul pe care şi-l propune la Vilnius, Linas Linkevicius, ministrul de externe al Lituaniei
- Poziţia faţă de conflictul transnistrean: fără drept la greşeală
- Acum Moldova poate obţine de la UE orice. Doar să vrea şi să poată
- Victor Chirilă: Moldova este foarte aproape de prăpastia unui stat falit politic şi instituţional
- Noul candidat la funcţia de premier va fi cel vechi – Vlad Filat
- Corneliu Gurin: Sistemul Procuraturii trebuie şi poate fi reformat în interesul cetăţenilor şi al societăţii
- Alexandru Oleinic: Moldova încă nu a avut un şef de Guvern anticomunist
- Deznodământul crizei politice este pe aproape ? sau Coada peşte ca simbol naţional
- Agenţia de presă IPN are două case noi
- Câteva semne de război la negocierile de pace pentru AIE 3
- Agenţia de presă Info-Prim Neo nu mai este. Este IPN
- Cetăţenii pot taxa politicienii care fură reformele, Comisarul pentru Drepturile Omului al CoE
- Filat va fi premier "până la sfârşitul lumii"
- Bombă cu neutroni în curtea (fostei?) AIE
- Dombrovskis: Ritmul bun al Moldovei în sfera eurointegrării se cere apreciat la justa valoare
- „Dacă UE nu e, nimic nu e” sau AIE învaţă să-şi aştearnă patul?
- Asta-i lupta finală... sau Internaţionala în stil moldovenesc - 2
- Asta-i lupta finală... sau Internaţionala în stil moldovenesc
- Info-Prim: 14 ani de căutare de sine, cu o distrugere la mijloc
- Microbusiştii acţionează iraţional sau prea raţional
- Igor Corman: Să înţelegem interesul Germaniei pentru a realiza interesul Moldovei
- Guvernul Letoniei a ales Moldova ca prioritate de vârf, însărcinat cu afaceri leton
- În cinci ani se poate schimba cardinal viaţa ţării, diplomat georgian
- Cea mai mare reuşită şi cel mai mare pericol pentru Moldova
- Exclusiv: Lituania îi acordă Moldovei perspectiva de membru al UE, Irena Degutienė, preşedinta Seimului lituanian
- Moldova va trebui să demonstreze că este capabilă să implementeze legile legate de regimul liberalizat de vize, Sergiu Ostaf
- Integrarea europeană a moldovenilor văzută din ...China
- AIE: Victorie cu iz de înfrângere
- „Pentru mine Ziua de 8 martie este sărbătoarea mea profesională”, Daniela Terzi-Barbăroşie
- Isteria antiromânească este din frustrare sau din rea credinţă?
- „Dacă Moldova vrea să fie cunoscută, ea trebuie să fie mediatizată”, un moldovean francez
- Microfonul – unul din puţinii duşmani ai radiojurnalistului Gheorghe Danu
- Reacţia autorităţilor la hotărârile CC reprezintă un indiciu de maturitate a statului de drept, Alexandru Tănase
- Cine-i cel mai frumos la moară sau De ce clasa politică ne ţine în capcană?
- „Cred că mentalitatea popoarelor Chinei şi Moldovei este în general la fel”, însărcinat cu afaceri chinez
- Guvernarea provoacă ciocniri între angajaţi şi angajatori
- Forţele de pacificare: tancul din cui
- Pentru Moldova există riscul ca o persoană să devină mai puternică decât cetăţenii, Kalman Mizsei
- Ne-am asumat şi riscuri pentru că schimbările de mentalitate se produc mai greu, Irina Tişacova
- Nici un proiect politic major nu e posibil în lipsa conştiinţei etnice limpezi şi a identităţii civice puternice, Marius Lazurca
- PCRM şi-a ratat şansa de declanşare a alegerilor parlamentare anticipate
- Plus-minus 2,5 motive pentru care Zinaida Grecianîi să poată fi aleasă preşedinte
- Cu Kalaşnikov sub trenci sau AIE: „pe viaţă şi pe moarte”, cu asistenţi - 2
- Contează nu doar Constituţia, ci şi ceea ce fac politicienii la modul practic, Dirk Schuebel
- „La sigur, toamna politică în Moldova va fi una „fierbinte”, chiar „aridă”, Ion Tăbârţă
- Anul 2011 – Anul Muchiei de Cuţit, Valeriu Vasilică
- „Forţa transformatoare a Europei constituie cea mai puternică resursă pentru modernizarea Moldovei”, Kalman Mizsei
- Puşca din cui a împuşcat. Nu a omorât pe nimeni. Deocamdată...
- Moldova, fără duşmani interni - II
- Moldova, fără duşmani interni
- PCRM pregăteşte Marea Revoluţie Socialistă din ... Toamnă
- Filat ascultă dar şi vorbeşte, în premieră
- „Este necesar să se înceapă pregătirea societăţii pentru eventuale compromisuri cu bătaie lungă în procesul de reglementare a diferendului transnistrean”
- Igor Dodon: „În Chişinău va începe o viaţă nouă, ascendentă, plină de realizări”
- De ce a trebuit „muşcat” ambasadorul UE în Moldova Dirk Schuebel?
- Rezultatele alegerilor locale la Chişinău: lupul a intrat în stână
- O zi ideală pentru diversiuni şi provocări electorale. Analiză Info-Prim Neo
- Câţi viitori primari vor merge la Bruxelles? Analiză Info-Prim Neo
- Miza alegerilor locale 2011 este alegerile parlamentare anticipate. Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Miza alegerilor locale 2011 este alegerile parlamentare anticipate. Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Viitorii primari ai capitalei în rol de cerşetori obraznici. Analiză Info-Prim Neo
- Finanţele tuturor partidelor depind de câteva zeci de persoane. Interviu Info-Prim Neo cu Sergiu Ostaf, director CReDO
- Diagnosticul americanilor: guvernarea comunistă a fost nedemocratică. Analiză Info-Prim Neo
- Autorităţile demonstrează interes corporativ de a nu permite dezvoltarea şi finanţarea organizaţiilor societăţii civile. Interviu Info-Prim Neo cu Sergiu Ostaf, director al Centrului de Resurse pentru Drepturile Omului
- Moldova condamnată, fără alternativă. Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Moldova condamnată, fără alternativă. Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Încotro şi cum a pornit Moldova? Analiză Info-Prim Neo, episodul IV
- Încotro şi cum a pornit Moldova? Analiză Info-Prim Neo, episodul III
- Încotro şi cum a pornit Moldova? Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Încotro şi cum a pornit Moldova? Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Ce au în comun trânta moldovenească şi Internetul? Interviu Info-Prim Neo cu doctorul în ştiinţe Serghei Busuioc, decanul facultăţii de pedagogie la Universitatea de Stat de Educaţie Fizică şi Sport,
- Ultima „Epistolă UE către moldoveni”: strigăt de biruinţă sau strigăt în pustiu? Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Ultima „Epistolă UE către moldoveni”: strigăt de biruinţă sau strigăt în pustiu? Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Bombă cu efect cumulativ sau de câte limbi de stat are nevoie Moldova? Analiză Info-Prim Neo
- Scandalul Mocanu-Plahotniuc: cui îi este convenabil? Analiză Info-Prim Neo
- „Cartea transnistreană” secretă a Rusiei. Analiză Info-Prim Neo
- De ce Rusia se poarta cu Moldova ca şi „câinele grădinarului?”. Interviu Info-Prim Neo cu expertul independent rus Dmitrii Danilov, din ciclul „19 ani de Independenţă”
- „Vin Noii Moldoveni!?” - interviu Info-Prim Neo cu fraţii Cristina şi Dumitru Podgurschi, din ciclul „19 ani de Independenţă”
- Recidive periculoase. Analiză Info-Prim Neo
- AIE a murit de „moarte bună”. Trăiască A! Analiză Info-Prim Neo, episodul III
- AIE a murit de „moarte bună”. Trăiască A! Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- AIE a murit "de moarte bună". Trăiască A! Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Decretul Ghimpu: cauză naţională neformulată. Analiză Info-Prim Neo, episodul III
- Decretul Ghimpu: cauză naţională neformulată. Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Decretul Ghimpu: cauză naţională neformulată. Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Instinctul autoconservării manifestat în mod diferit de liderii politici moldoveni. Analiza Info-Prim Neo
- Sincronizări, repoziţionări şi regrupări în formatul „5 + 2”. Analiză Info-Prim Neo
- Vandalismul din aprilie 2009 prin prisma florilor de romaniţă. Analiză Info-Prim Neo
- Mişcarea sindicalistă predată partidelor politice. Analiză Info-Prim Neo
- „Milă mi-i de Gumeniţă, da' de mine şi mai tare...”. Analiză Info-Prim Neo
- Noul Cod al vizelor aduce beneficii tuturor solicitanţilor de vize în UE, dar în special ţărilor vecine precum Moldova. Interviu Info-Prim Neo cu Dirk Lorenz, Ofiţer politic al Delegaţiei Uniunii Europene în Republica Moldova
- Declaraţiile contradictorii din cadrul AIE diminuează eforturile guvernării moldoveneşti de a soluţiona conflictul transnistrean. Interviu Info-Prim Neo cu Reprezentantul special al UE pentru Republica Moldova Kalman Mizsei
- Cetăţenii Republicii Moldova vor fi acceptaţi în Europa doar atunci când se vor simţi confortabil în limba oficială a ţării lor. Interviu Info-Prim Neo cu Alexei Axan, profesor la Casa Limbii Române
- Societatea tolerantă a Moldovei şi în particular societatea civilă ar trebui să-i facă pe politicieni să se potolească într-un final. Interviu oferit Agenţiei Info-Prim Neo de către Reprezentantul special al UE pentru Republica Moldova Kalman Mizsei
- „Muruianu” a aruncat mănuşa. Cine o ridică? Analiză Info-Prim Neo
- Actele de vandalism: o ecuaţie cu toate datele necunoscute. Analiză Info-Prim Neo
- Igor Boţan: Formaţiunile politice nu-şi vor putea preciza strategiile electorale fără consultarea unei lucrări precum „Lecţii electorale la şcoala democraţiei din R. Moldova”
- Sindromul neprezenţei în Consiliul municipal Chişinău. Analiză Info-Prim Neo
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL V
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL IV
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL III
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL II
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL I
- În 2009 PCRM ar putea reveni în opoziţie. Analiză Info-Prim Neo
- Interviul Info-Prim Neo, ignorat de candidaţii la funcţia de Primar general al mun. Chişinău Veaceslav Iordan şi Dorin Chirtoacă
- Subordonare prin unificare. Comentariu Info-Prim Neo
- Un tur de scrutin fără urşi, dar cu germani sau japonezi. Analiză Info-Prim Neo
- Viitorul Consiliu municipal Chişinău va fi aproape de două ori mai eterogen decât fosta componenţă. Comentariu Info-Prim Neo
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL VII
- Din toate programele candidaţilor la funcţia de primar al capitalei poate fi creat „programul pentru primarul ideal”. Analiză Info-Prim Neo, episodul III
- Candidaţii la funcţia de primar al municipiului Chişinău propun 70 de iniţiative de dezvoltare a capitalei. Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Programele electorale ale candidaţilor la funcţia de primar al capitalei sunt doar declaraţii pentru un electorat imatur. Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL VI
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL V
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL IV
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL III
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL II.
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, episodul I.
- Cum va rămâne în memoria chişinăuienilor Primarul general de modelul 2003 – 2007. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL IV
- Cum va rămâne în memoria chişinăuienilor Consiliul municipal al capitalei de modelul 2003 – 2007. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL III
- Cum va rămâne în memoria chişinăuienilor Consiliul municipal al capitalei de modelul 2003 – 2007. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL II
- Cum va rămâne în memoria chişinăuienilor Consiliul municipal al capitalei de modelul 2003 – 2007. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL I