Alexandr Odințov: Au fost epuizate toate posibilitățile de a nu majora tariful în transportul public

Președintele fracțiunii PSRM în Consiliul municipal Chișinău, Alexandr Odințov, afirmă că socialiștii au făcut tot posibilul pentru a evita majorarea tarifelor în transportul public din capitală, care era inevitabilă din cauza pierderilor imense pe care le suferă parcurile de troleibuze și autobuze. În același timp, consilierul a ținut să sublinieze că PSRM nu a votat majorarea propriu-zisă a tarifelor, ci metodologia în baza căreia primarul general și-a asumat deplina responsabilitate pentru această scumpire.

„Fracțiunea Partidului Socialiștilor, atât din Parlament, cât și în Consiliul municipal Chișinău, au epuizat toate posibilitățile de a nu majora tarifele. Totodată, noi am luat în considerare declarația primarului general referitor la faptul că își asumă toată responsabilitatea pentru ajustarea tarifelor”, a declarat Alexandr Odințov în cadrul unei dezbateri publice organizate de IPN la acest subiect.

Deși a admis că are unele întrebări vizavi de argumentarea părții economice a metodologiei respective, șeful socialiștilor din CMC a sugerat că are încredere în actuala conducere a regiilor de transport, pe care a lăudat-o pentru progresele făcute față de situația din anii 2015-2016. La fel, consilierul spune că aprobarea metodologiei e primul pas pentru introducerea tichetării electronice, fapt care va duce la scăderea cheltuielilor.

În privința argumentării economice, Alexandr Odințov a afirmat că așa-zisa „lege a lui Ghimpu” (din 2016, care a dat primarului general mai multe atribuții din contul CMC) a lăsat Consiliul municipal fără posibilitatea de a desfășura un audit la regiile de transport pentru a determina care sunt exact cheltuielile acestora. „Dar am primit un calcul. Desigur, nu e un raport financiar complet pentru anumite luni, însă colegii noștri competenți în domeniu au examinat aceste cifre. Ca să înțeleagă chișinăuienii, în medie, și la Regia Transport Electric, și la Parcul Urban de Autobuze, în jur de 50 la sută sunt cheltuieli de salarizare”. În plus, potrivit consilierului, au crescut semnificativ costurile la electricitate și combustibil, la piese de schimb, la întreținerea spațiilor din gestiunea regiilor.

„În multe privințe nu suntem de acord cu executivul Primăriei referitor la mărimea tarifului. Însă noi vedem tendința, în ce hal cresc prețurile la carburanți. Dacă la începutul discuțiilor (privind metodologia) motorina costa 26 de lei, acum ea costă 32 de lei. Sunt niște ritmuri nebune și nu știm cum vor mai crește prețurile. De aceea, mă repet, am luat în considerare declarația primarului general și i-am încredințat lui sarcina de a determina acest lucru. El are în subordine Direcția Audit, Direcția Finanțe, contabilitățile regiilor de troleibuze și autobuze. Nouă, consilierilor, ne este greu să determinăm cum trebuie să fie tariful. Bineînțeles, dacă ar fi fost să ne ghidăm doar de considerente politice, noi n-am fi majorat tariful deloc sau am fi făcut transportul public gratis. Dar asta ar fi fost populism. Noi încercăm să avem o abordare rațională față de regiile de transport și, în general, față de dezvoltarea municipiului”, a explicat Alexandr Odințov, președintele fracțiunii PSRM în CMC.

Dvs. folosiți o componentă de ADS Blocker.
IPN e menținut din publicitate.
Susțineți presa liberă!
Unele funcționalități pot fi blocate, vă rugăm să dezactivați componenta de ADS Blocker.
Mulțumim pentru înțelegere!
Echipa IPN.