“Alocarea banilor europeni constituie un exercițiu financiar, dar și profund politic, care presupune o angajare plenară din partea UE în evaluarea performanței, dar și în comunicarea explicită a rezultatelor. Evident, retorica pro-democratică și anti-corupție poate fi încurajată prin sporirea asistenței. Dar orice gest financiar pe linia asistenței macro-financiare, datorită (pre)condiționalității, implică mai mult “recompensă obiectivă” decât (doar) “un stimulent politic”…”
---
Reformele demarate de guvernarea moldovenească, asociate practic exhaustiv cu performanța cabinetului premierului Maia Sandu, lasă amprente adânci în percepția Bruxelles-ului. Tonul aprobator al UE produce rezultate de ordin financiar. Pe rând, a fost reluat ajutorul bugetar european în lunile iulie și octombrie – 14,54 mln EUR și respectiv 14,35 mln EUR. Finanțarea relansată cuprinde, deocamdată, șase domenii distincte: comerțul liber, educația vocațională, liberalizarea vizelor, justiția, sistemul energetic și reforma finanțelor publice. Concomitent, UE a dezghețat linia de creditare. Astfel, asistența macro-financiară a devenit accesibilă în octombrie, oferind prima tranșă de 30 mln EUR din totalul de 100 mln EUR (UE, 10 Octombrie 2019).
Între timp, către finele lui 2019, se prefigurează mai multe semne de instabilitate politică. Astfel, partenerii de coaliție ai Blocului ACUM - Socialiștii – caută pretexte politice pentru a prelua subordonarea a încă cel puțin două ministere, adițional la Ministerul Apărării, din ansamblul de 9 ministere. Punctul de cotitură pentru recroirea Guvernului va fi determinat de alegerile locale din 20 octombrie 2019, după crește probabilitatea unui demers mai incisiv din partea Socialiștilor (Deschide.md, 28 Septembrie 2019). Totodată, presiunile asupra Maiei Sandu cresc inclusiv din cauza Democraților, văzuți ca risc major pentru durabilitatea reformelor. În tentativa de a influența rezultatele alegerilor locale, a distrage opinia publică de la problematica oligarhului fugar Vladimir Plahotniuc, dar și de a acționa în calitate de unica forță de opoziție, Partidul Democrat (PDM) testează prima moțiune de cenzură împotriva Guvernului Maiei Sandu (Parlament.md, 17 Octombrie 2019). Orice moțiune de cenzură propusă de către fracțiunea Democraților (29 de deputați) va fi neutralizată imediat în lipsa unei majorități (Art. 106, Constituția RM), care în prezent este dominată de tandemul ACUM-Socialiștii.
Opoziția manifestată de către Democrați este activă, acuzând majoritatea parlamentară de marginalizare (10 comunicate de presă critice începând cu iunie 2019), fără a fi însă eficace în influențarea puterii. Epicentrul competiției politice se află în interiorul coaliției de guvernare. Distribuția neproporțională a puterii condiționează tensiuni ce pot deversa în alegeri parlamentare anticipate. Conturarea unui asemenea deznodământ depinde de hotărârea Curții Constituționale, recent re-politizată (3DCFTs, 17 Septembrie 2019), vizavi de condițiile desfășurării alegerilor anticipate. Atât blocul ACUM, cât și Socialiștii caută modalități legale pentru a materializa votul proporțional pentru orice exercițiu electoral viitor, deoarece implozia coaliției de guvernare nu este doar posibilă, dar și probabilă. Incongruențele politice vizavi de reforma justiției și caracterul dubios al relațiilor președintelui Igor Dodon cu Rusia constituie cauzele majore ale unei eventuale spargeri a coaliției de guvernare.
Cum UE justifică oferirea banilor pentru Moldova?
Există câteva aspecte esențiale pe care oficialii europeni le scot în evidență pentru a justifica deblocarea sprijinului financiar, necesar pentru consolidarea capacităților bugetare ale autorităților moldovenești. Anume aceste nuanțe explică viteza rapidă de reluarea a finanțării comparativ cu tempoul înregistrat în cazul suspendării din 2015, provocată de frauda masivă din sistemul bancar (IPN, 29 Iulie 2019).
În prima fază de dezghețare a finanțării europene, Comisarul UE Johannes Hahn a apreciat intențiile pro-reformă în domeniul justiției și a politicilor anti-corupție, inclusiv pregătirile pentru revenirea la sistemul de vot proporțional (UE, 23 Iulie 2019). Atunci, în luna iulie, Guvernul Maiei Sandu de abia tatona terenul în politica internă și crea vizibilitate pe plan extern.
Cel de-al doilea episod financiar pozitiv în relația reînnoită dintre UE și Moldova a fost argumentat de către Comisarul UE Pierre Moscovici drept “sprijin al implementării reformelor cheie”, dedicate statului de drept și standardelor democratice. Cu alte cuvinte, la începutul lunii octombrie, reprezentantul Comisiei Europene a recunoscut că Moldova îndeplinește pre-condițiile politice pentru a beneficia de prima tranșă a asistenței macro-financiare. UE a mai accentuat că, “acum”, sunt atinse de asemenea criteriile de eligibilitate datorită executării condițiilor sectoriale (UE, 10 Octombrie 2019), fără a prezenta exact condițiile realizate.
În cea de-a treia ipostază, legată de transferarea unui alt ajutor bugetar, același Comisar Hahn s-a referit deja la intensificarea luptei împotriva corupției și la corecțiile făcute la legislația electorală (EEAS, 18 Octombrie 2019). Mai mult decât atât, Hahn evidențiază faptul că guvernarea ACUM-PSRM a abordat “multe” din îngrijorările expuse de către UE în 2018 (Concluziile Consiliului UE, 26 Februarie 2018). Atenția UE este concentrată pe avansarea reformei justiției și a procuraturii, cu atragerea expertizei legale a Consiliului Europei. Inițiativele date de reformă au ajuns în vizorul Comisiei de la Veneția, care și-a exprimat câteva îngrijorări. Obiecțiile principale țin de proporționalitatea mecanismului de evaluare a judecătorilor, integritatea sistemului judecătoresc și continuitatea independenței judecătorești, indiferent de ciclicitatea schimbărilor politice (Comisia de la Veneția, 14 Octombrie 2019).
Deschiderea financiară a UE față de Moldova se bazează preponderent pe sprijinirea reformelor inițiate de către Guvern (justiție, procuratură), ale căror rezultate finale se pot face vizibile mai târziu. Aprecierea europeană derivă, în primul rând, din gradul ridicat de intenționalitate al Guvernului Maiei Sandu, decât din evaluarea performanței per ansamblu a tuturor ramurilor puterii de la Chișinău. Revenirea la votul proporțional are cea mai mare greutate în argumentele UE legat de sprijinul financiar pentru Moldova, datorită caracterului său finit și incontestabil.
Dedesubturile asistenței macro-financiară a UE
Acordarea primei tranșe de asistență macro-financiară reprezintă o recunoaștere puternică a încrederii UE în guvernarea de la Chișinău. Instituțiile europene au scos în prim plan îndeplinirea precondițiilor politice, iar printre altele s-au referit la condițiile sectoriale. În realitate, niciuna din cele 10 condiții obligatorii pentru prima tranșă (din totalul de 28 de măsuri) nu sunt reflectate punctual nici în performanța pe linie parlamentară (legile adoptate în perioada iulie-octombrie 2019) și nici în raportul Guvernului cu privire la primele “100 de zile” (Raportul Guvernului, 24 Septembrie 2019).
Cele 10 condiții necesare pentru a debursa prima tranșă au fost realizate încă în perioada regimului oligarhic în 2018, inclusiv condiții pentru tranșele II și III (Vezi Tabelul de mai jos), dar credibilitatea acestuia a fost spulberată de anularea votului din Chișinău în vara aceluiași an. Abordarea pro-activă a guvernării noi în domeniul reformelor a avut o influență determinantă asupra deciziei UE, alături de îndeplinirea precondițiilor politice. Așadar, în evaluările europene a contat în aceeași măsură pașii tehnici (realizați încă în 2018, sub oligarhul Vladimir Plahotniuc), cât și abundența și integritatea voinței politice, simbolizate de caracterul reformator al Maiei Sandu, pentru executarea întocmai a acelor angajamente.
Tabel. Lista celor 28 condiții sectoriale din Memorandumul de Înțelegere UE-Moldova, din 23 Noiembrie 2017
Numărul condițiilor
|
Prima tranșă
30 mln EUR
(10 condiții)
|
A doua tranșă
30 mln EUR
(8 condiții)
|
A treia tranșă
40 mln EUR
(10 condiții)
|
1.
|
Noua lege cu privire la Guvern
|
Supravegherea sectorului bancar
|
Maximizarea transparenței guvernării și a acționarilor în sectorul bancar
|
2.
|
Funcționarea Agenției Naționale de Soluționare a Contestațiilor
|
Transparența în sectorul asigurărilor
|
Garantarea depozitelor
|
3.
|
Auditul întreprinderilor publice și municipale
|
Ajustarea sectorului public la prevederile DCFTA (achiziții, parteneriatul public-privat etc.)
|
Organizarea pieței creditării nebancare
|
4
|
Actualizarea legislației cu privire la Curtea de Conturi
|
Accesibilitatea datelor din sistemul de verificare și de declarație de avere
|
Implementarea strategiei anti-corupție și integritate (2017-2020)
|
5
|
Fortificarea capacităților pentru prevenirea spălării banilor
|
Eficiența energetică
|
Recuperarea activelor fraudate din sectorul bancar
|
6
|
Funcționarea Autorității Naționale pentru Integritate
|
Licitație publică pentru delegarea răspunderii pentru construcția gazoductului Ungheni-Chișinău
|
Consolidarea programelor de asistență socială pentru acoperirea tarifelor pentru serviciile din sectorul energiei
|
7
|
Funcționarea agenției pentru recuperarea bunurilor infracționale
|
Selectarea judecătorilor pe bază de merite și în mod transparent
|
Separarea producătorului de transportator din sectorul gazelor naturale
|
8
|
Consolidarea reglementatorului din sectorul energetic
|
Responsabilizarea judecătorilor
|
Extinderea competențelor Consiliului Concurenței
|
9
|
Reducerea obstacolelor birocratice în calea afacerilor
|
-
|
Actualizarea Codului Vamal conform standardelor europene
|
10
|
Consolidarea Serviciului Vamal
|
-
|
Consolidarea Consiliului Superior al Magistraturii
|
Sursa: Lex.justice.md
Până acum, nici partea europeană și nici Guvernul de la Chișinău nu a etalat în public, în ce sector exact și în ce mod noua conducere a corectat devierile guvernării precedente. Este cert faptul că reînnoirea parțială a conducerii în instituțiile de stat, vizate în condițiile sectoriale (Serviciul Vamal), demararea anchetelor într-o serie de întreprinderi de stat (poștă, cale ferată, infrastructura etc.), dar cel mai mult retorica anti-corupție, au facilitat deblocarea banilor europeni.
În vederea excluderii elementelor de dezinformare și manipulare publică, atât UE cât și Guvernul de la Chișinău urmează să asigure o transparență deplină cu privire la îndeplinirea condițiilor sectoriale. Dintre cele 28 de condiții, multe au fost implementate înainte de timp, parțial sau complet, în perioada oligarhului Vladimir Plahotniuc. Meritul și contribuția blocului ACUM, alături de Socialiști, este de a garanta elementul de sinceritate, dedicație și integritate politică pentru a derula până la capăt, cu corectările necesare, reformele demarate în perioada 2017-2018. Totodată, în intervalul dintre tranșe și înainte de acordarea celei de-a treia tranșe, este obligatorie o evaluare constantă și consistentă a evoluției măsurilor ce aparțin pre-condițiilor politice, inclusiv modul cum Guvernul transpune recomandările Comisiei de la Veneția.
În loc de concluzii…
Alocarea banilor europeni constituie un exercițiu financiar, dar și profund politic, care presupune o angajare plenară din partea UE în evaluarea performanței, dar și în comunicarea explicită a rezultatelor. Evident, retorica pro-democratică și anti-corupție poate fi încurajată prin sporirea asistenței. Dar orice gest financiar pe linia asistenței macro-financiare, datorită (pre)condiționalității, implică mai mult “recompensă obiectivă” decât (doar) “un stimulent politic”.
Realitatea politică moldovenească nu este deloc lineară, iar turnuri de situații se pot întâmpla în orice moment, punând în pericol mersul reformelor. Din aceste considerente, comunicarea explicită pe marginea îndeplinirii condiționalităților este esențială pentru a preveni noi secvențe de deteriorare a imaginii UE și, laolaltă, a agendei pro-europene a țării. În fine, nu contează când și cum au fost inițiate reformele, ci dacă acestea sunt supuse corecției și produc transformări tangibile pentru interesele publice moldovenești și interesul european de stabilitate regională.
Dionis Cenușa
Dionis Cenușa
Vezi și:
- Politica externă „multi-vectorială” și integrarea europeană: realitățile din Serbia, Moldova și Georgia. Analiză de Dionis Cenușa
- Aderare europeană diferențiată: decuplarea iminentă a Ucrainei, Moldovei și Georgiei. Analiză de Dionis Cenușa
- Polarizarea (geo)politică din Georgia și Moldova și mizele pentru UE și Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Predominanța factorului geopolitic în agenda de aderare la UE a Ucrainei, Georgiei și Moldovei. Analiză de Dionis Cenușa
- Noua agendă de apărare a UE și dinamica din Europa de Est. Analiză de Dionis Cenușa
- Prognoze pentru Europa de Est în 2024: Criza de influență a UE și reînnoirea electorală a autocrațiilor. Analiză de Dionis Cenușa
- Factorul ungar-rusesc și dimensiunea ucraineană a lărgirii UE spre Est. Analiză de Dionis Cenușa
- Criza din Orientul Mijlociu și perspectiva europeană pentru Ucraina, Moldova și Georgia. Analiză de Dionis Cenușa
- Soluționarea conflictului transnistrean – trei scenarii pe fundalul intereselor geostrategice ale Moldovei, Ucrainei și Rusiei. Analiză de Dionis Cenușa
- Precedentul Ciprului, „conflictele înghețate” post-sovietice și agenda europeană a Ucrainei, Moldovei și Georgiei. Analiză de Dionis Cenușa
- Efectele protestelor anti-guvernamentale din Georgia și Moldova asupra pozițiilor UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Rusia și costurile geopolitice ale războiului: “conflictele înghețate” din Moldova și Azerbaidjan. Analiză de Dionis Cenușa
- Ucraina, Moldova și Georgia în contextul apropierii de UE: 5 principii pentru eficientizarea reformelor. Analiză de Dionis Cenușa
- Apropierea Ucrainei, Moldovei și Georgiei de UE – progres cu mai multe viteze. Analiză de Dionis Cenușa
- Dezinhibarea gândirii strategice a UE sub presiunea revizionismului militarist rusesc: spargerea “tabu-urilor” europene. Analiză de Dionis Cenușa
- Prevenirea amenințărilor de origine rusă în 2023: trei domenii prioritare de reducere a riscurilor pentru Occident. Analiză de Dionis Cenușa
- “Remodelarea” infrastructurii critice regionale sub impactul războiului – cazul Ucrainei, Rusiei și al UE. Analiză de Dionis Cenușă
- Criza energetică din Moldova și sentimentele de “unire” cu România, analiză de Dionis Cenușa
- Infrastructura critică a Ucrainei vs. ponderea energetică a Rusiei: “războiul nervilor”. Analiză de Dionis Cenușa
- Parametrii asistenței occidentale pentru Ucraina și Moldova – o pregătire înainte de „iarna rusească”. Analiză de Dionis Cenușă
- Tacticile rusești împotriva Ucrainei și Moldovei: ramificarea crizelor energetice. Analiză de Dionis Cenușa
- Atacurile rusești împotriva infrastructurii critice: riscurile pentru reziliența Ucrainei și implicațiile pentru UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Noile scenarii ale agresiunii rusești în lumina anexării ilegale din sud-estul Ucrainei. Analiză de Dionis Cenușa
- Relațiile moldo-ruse: între proteste antiguvernamentale și șantaj gazier. Analiză de Dionis Cenușa
- Războiul gazier al Rusiei și testul de reziliență pentru UE: 3 intenții rusești și 3 dileme europene. Analiză de Dionis Cenușa
- Dezoligarhizarea Ucrainei, Moldovei și Georgiei – condiția UE pentru avansarea perspectivei europene. Analiză de Dionis Cenușa
- Georgia și Moldova – analiza comparată a rezilienței de stat și a riscurilor de origine rusească. Analiză de Dionis Cenușa
- Sancțiunile UE și arma energetică a Rusiei – solidaritate versus fragmentare. Analiză de Dionis Cenușă
- Moldova și candidatura pentru UE: între risipirea legitimității și necesitatea unui dialog național. Analiză de Dionis Cenușa
- Candidatura de aderare la UE: Diferențe interne și geopolitice dintre Ucraina și Moldova. Analiză de Dionis Cenușa
- Cursa pentru candidatura de aderare la UE: Cele trei scenarii pentru Ucraina, Moldova și Georgia. Analiză de Dionis Cenușa
- Autonomia energetică a UE și „criza” sancțiunilor împotriva Rusiei – între blocaje și alternative noi. Analiză de Dionis Cenușa
- Insecuritatea regională și căutarea rezilienței pentru Moldova – pe bază de asistență de la UE sau NATO? Analiză de Dionis Cenușa
- Noile tendințe în agresiunea împotriva Ucrainei, sancțiunile occidentale și arma energetică rusească. Analiză de Dionis Cenușa
- Dialogul Moldovei și Georgiei cu UE și NATO – în căutare de atenție externă și resurse pentru reziliența de stat. Analiză de Dionis Cenușa
- „Noua” agendă europeană a Moldovei, unirea cu România și separarea de regiunea transnistreană. Analiză de Dionis Cenușa
- Sancționarea Rusiei pentru salvarea Ucrainei și factorul chinez. Analiză de Dionis Cenușa
- Invazia rusă și “rivalitatea” Ucrainei, Moldovei și Georgiei pentru aderarea la UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Criza rusească 2.0: Solicitările Ucrainei către Occident vs. noile scenarii ale Moscovei. Analiză de Dionis Cenușa
- Rolul asistenței UE în desprinderea Moldovei de Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Ucrainizarea securității europene: De ce Rusia acționează acum? Analiză de Dionis Cenușa
- Top șapte prognoze pentru PaE în 2022: Testarea reformelor locale și presiunea competiției geopolitice. Analiză de Dionis Cenușa
- Bilanțul anului 2021: 5 progrese și provocări în PaE – reziliența pro-UE și noile focare de instabilitate regională. Analiză de Dionis Cenușa
- Politica externă post-merkeliană a Germaniei – mai proeuropeană în Europa de Est și mai dură față de Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Politica externă a Moldovei – între „interconectarea” cu România și „echilibrarea” cu Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Criza migranților din Belarus, slăbiciunile UE și scenariile regimului lui Lukașenko. Analiză de Dionis Cenușa
- Lecții din Moldova privind securitatea energetică a UE și monopolul rusesc. Analiză de Dionis Cenușa
- Intențiile Rusiei de a contrabalansa influența occidentală în spațiul CSI, analiză de Dionis Cenușa
- Energizarea dialogului UE-Moldova: între entuziasm geopolitic, “moment istoric” și constrângeri locale. Analiză de Dionis Cenușa
- Așteptările UE și realitatea politică din Georgia și Moldova: contradicții și riscuri. Analiză de Dionis Cenușa
- Era post-Merkel și soarta est-europenilor: continuarea integrării europene și restabilirea integrității teritoriale. Analiză de Dionis Cenușa
- Resuscitarea relației Rusia-Moldova și conștientizarea vectorului european moldovenesc. Analiză de Dionis Cenușa
- Soluționarea conflictelor teritoriale în Parteneriatul Estic: În căutarea unei abordări personalizate a UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Triunghiul “asociat” Georgia-Moldova-Ucraina: aprofundarea integrării în UE și “scutul” împotriva influenței rusești. Analiză de Dionis Cenușa
- Sancțiunile economice ale UE și vulnerabilitatea Parteneriatului Estic la precedentul creat de Belarus, Analiză de Dionis Cenușa
- Alegerile anticipate din Moldova și puterea geopolitică a diasporei. Analiză de Dionis Cenușa
- Aprofundarea diferențelor în Parteneriatul Estic și apariția “Trio-ului” pan-european. Analiză de Dionis Cenușa
- Oligarhii din Georgia, Moldova și Ucraina: între retragere, regrupare și „reeducare”. Analiză de Dionis Cenușa
- Atitudinea față de UE în Georgia, Moldova și Ucraina – între adorație și moderație, analiză de Dionis Cenușa
- Ajustarea regimului fără vize cu UE pentru est-europeni – de la pandemie spre “pașaport verde”. Analiză de Dionis Cenușa
- „Sputnik V” la frontiera UE și țintele Rusiei în Moldova. Analiză de Dionis Cenușa
- Trăsăturile “diplomației vaccinului” în Moldova: Avantajele României în fața Rusiei. Analiză de Dionis Cenușă
- Calculele UE în Ucraina, Georgia și Moldova – navigând între crize politice, reforme și „umbrele” Rusiei. Analiză de Dionis Cenușă
- Anticiparea reacției Rusiei la viitoarele sancțiuni UE: divizare, dezinformare sau destabilizare? Analiză de Dionis Cenușa
- Relația UE-Rusia în 2021 - între „pragmatism distorsionat” și „politică externă rezistentă”. Analiză de Dionis Cenușa
- Reeuropenizarea politicii externe a Moldovei și poziția UE vizavi de criza politică moldovenească. Analiză de Dionis Cenușa
- Top 8 prognoze pentru statele PaE în 2021 – între “contestare” și “reînnoire”. Analiză de Dionis Cenușă
- Bilanțul anului 2020 pentru statele PaE: 5 oportunități și 5 provocări majore. Analiză de Dionis Cenușă
- UE, “Actul Magnitsky” și țintirea autocraților din vecinătatea estică. Analiză de Dionis Cenușa
- Relația Moldova-Rusia și tranziția post-Dodon: între abordarea “inteligentă” și cea “emoțională”. Analiză de Dionis Cenușă
- Reziliența informațională lângă frontierele estice ale UE. Analiză de Dionis Cenușă
- Vecinătatea estică a UE la o nouă răscruce – între enigme electorale și crize de securitate. Analiză de Dionis Cenușa
- Moldova – alegeri prezidențiale fără „vot geopolitic”? Analiză de Dionis Cenușă
- Optica Rusiei, Chinei și UE vizavi de criza politică din Belarus – între intervenție, susținere și influență, analiză de Dionis Cenușa
- Belarus – o nouă “revoluție de catifea” în Parteneriatul Estic? Analiză de Dionis Cenușa
- „Favoriții” mecanismului de condiționalitate al UE: Georgia, Moldova sau Ucraina? Analiză de Dionis Cenușa
- Efectele acțiunilor UE în Moldova – asistența financiară și contradicțiile opoziției, analiză
- Președinția Germaniei în UE și viitorul Parteneriatului Estic: Ghidul pentru gestionarea unei realități „incomode”, analiză
- Agenda politică a UE și “nisipurile mișcătoare” din Ucraina, Moldova și Georgia. Analiză
- Condiționalitatea UE și combaterea euroscepticismului în Parteneriatul Estic, Op-Ed
- Uniunea Euroasiatică și criza sanitară: integrare lacunară și ambiții geopolitice, Op-Ed
- Solidaritatea NATO și factorul rusesc: Lecția dură a rezilienței de stat. Op-Ed
- China și Rusia - diplomație sanitară și “fragmentarea” Europei, Op-Ed
- Efectele pandemiei - între solidaritatea UE și reziliența vecinilor estici, Op-Ed
- “Guvernele căzătoare” din Moldova și Ucraina: Patru asemănări și două contraste, Op-Ed
- Integrarea europeană în vecinătatea UE: Cu sau fără „de-geopolitizare”? Op-Ed
- Efectele “macronizării” relațiilor UE-Rusia asupra vecinătății estice, Op-Ed
- Vocile „unioniste” din Moldova, migrația și integrarea europeană în Est, Op-Ed
- Imobilizarea oligarhilor în Moldova, Georgia și Ucraina: misiune (im)posibilă? Op-Ed
- Zece prognoze în 2020: Geopolitizarea oligarhiei în Moldova și apropierea UE-Rusia, Op-Ed
- Anul eurooptimismului “scurtat” în Moldova: Top 3 succese și regrese în 2019, Op-Ed
- Dialogul moldo-român: de la “ton calm” la regim de condiționalitate, Op-Ed
- Trauma perspectivei europene, vecinătatea UE și ecourile cazului moldovenesc, Op-Ed
- Dialogul UE-Moldova: Există integrare europeană după guvernul Maiei Sandu? Op-Ed
- Moldova și Serbia între extinderea UE și avansarea euroasiatică, Op-Ed
- Rusia, UE și refacerea conviețuirii geopolitice pe linia Kiev-Chișinău-Tbilisi, Op-Ed
- Guvernul reformelor din Moldova și “creditul de încredere” al UE, Op-Ed
- Politica externă “echilibrată” a Moldovei, axa Paris-Moscova și dosarul ucrainean, Op-Ed
- Fragilitatea guvernării de la Chișinău și agenda europeană până în 2020, OP-ED
- Deblocarea asistenței europene pentru Moldova: cu sau fără condiționalitate? Op-Ed
- „Primăvara anti-oligarhică” sau iluzii temporare în Moldova, Ucraina și Georgia, Op-Ed
- Cedarea regimului oligarhic, relansarea integrării europene în Moldova și agenda Rusiei, OP-ED
- Criza politică din Moldova: Depășirea complexului geopolitic și înfruntarea „statului capturat”, OP-ED
- Vitezele politice din Moldova, Ucraina și Georgia: în căutarea unui „cerc virtuos”, OP-ED
- Intersecția simbolurilor geopolitice în Moldova: între trecutul sovietic și drepturile minorităților sexuale, OP-ED
- Liberalizarea vizelor în Moldova după 5 ani: slăbiciunile bunei guvernanțe și comparații ucraineano-georgiene, OP-ED
- Moldova post-electorală: între avertismentele Rusiei, absența UE și alegerile anticipate, OP-ED
- Comportamentul (geo)politic al președinților Moldovei, Georgiei și Ucrainei: între percepții și realități fluctuante, OP-ED
- Formarea coaliției post-electorale din Moldova și câștigurile Moscovei, OP-ED
- Puterea diasporei în alegerile din Moldova – între percepții și realități, OP-ED
- Atitudinile cetățenilor din Moldova, Ucraina și Georgia față de UE și paradoxurile sondajelor, OP-ED
- Zece prognoze pentru 2019: Reconfigurarea agendei europene în Moldova și criza statului de drept în UE, OP-ED
- Anul bulversărilor în integrarea europeană a Moldovei: Top 3 progrese și eșecuri în 2018, OP-ED
- Deficiențele condiționalității europene și supraviețuirea clasei politice din Moldova, OP-ED
- Avertizarea cu suspendarea regimului fără vize pentru Moldova și sinergia criticii UE, OP-ED
- Conviețuirea dificilă a societății civile cu regimurile oligarhice din Moldova și Georgia, OP-ED
- Eșecul introducerii integrării europene în Constituția Moldovei: perdanții și câștigătorii, OP-ED
- Viitorul Acordurilor de Asociere în Moldova, Ucraina și Georgia: factorul local, european și cel rusesc, OP-ED
- Oportunitățile opoziției extra-parlamentare, temerile guvernării și poziționarea față de UE, OP-ED
- Radiografia asistenței macro-financiare a UE în Moldova, Ucraina și Georgia: fruntașii și codașii, OP-ED
- Răcirea relațiilor UE-Moldova până la un nou test electoral, OP-ED
- Protestele anti-guvernamentale, stratagemele guvernării și agenda europeană a Moldovei, OP-ED
- Discrepanțele Chișinăului cu UE și intenția de valorificare a factorului rusesc, OP-ED
- Cazul Moldovei – un precedent periculos sau nu pentru relația UE cu Ucraina și Georgia? OP-ED
- Impactul rezoluției PE: de la o criză politică a guvernării la atacarea imaginii UE în Moldova, OP-ED
- Acutizarea dialogului UE-Moldova și calculele guvernării de la Chișinău, OP-ED
- Invalidarea alegerilor din Chișinău, scenariile guvernării și reacția UE, OP-ED
- Președinția României în Consiliul UE și contextul politico-energetic din Moldova, OP-ED
- Protestele sociale pe timp de integrare europeană: De ce cetățenii din Georgia protestează mai des decât cei din Moldova? OP-ED
- Impactul reapropierii dintre UE și Rusia asupra Ucrainei, Georgiei și Moldovei, OP-ED
- Multivectorialismul extern al Președintelui Dodon și incertitudinile geopolitice post-electorale, OP-ED
- Dependența energetică a Moldovei, evitarea transparenței și ignorarea datoriei pentru gazul rusesc, OP-ED
- UE și limitele „condiționalității stricte” față de Moldova, OP-ED
- Rolul și implicațiile (euro)unionismului în scrutinul din Moldova, OP-ED
- Aspirațiile europene ale Georgiei și lecțiile de învățat pentru Moldova, OP-ED
- Regenerarea regimului Putin și implicațiile pentru PaE și Moldova,OP-ED
- Scenariile (geo)politice pentru alegerile parlamentare din Moldova, OP-ED
- Moldova și UE: un dialog încâlcit în probleme vechi și așteptări noi, OP-ED
- Diagnoza oligarhiei din Moldova, Ucraina și Georgia și soluții pentru deoligarhizare, OP-ED
- Asistența UE pentru Moldova, urgentarea reformelor și supraviețuirea guvernării, OP-ED
- Integrarea europeană, importul legislației UE și soluții practice pentru conturarea beneficiilor, OP-ED
- Moldova și poziția de fruntaș al PaE – între reforme forțate și avantajul comparației regionale, OP-ED
- Lupta Moldovei contra dezinformării rusești: lacune și calcule electorale, OP-ED
- Noul mecanism de suspendare a vizelor – un instrument adițional pentru țintirea corupției din Moldova, Ucraina și Georgia, OP-ED
- Curtea Constituțională, integrarea europeană și lupta (geo)politică, OP-ED
- Președinția Bulgariei în UE și efectele asupra Moldovei, OP-ED
- Zece prognoze pentru 2018: Testarea electorală a vectorului european și renașterea forțelor pro-ruse în Moldova, OP-ED
- Natura creșterii percepției pro-europene și tentativa de “constituționalizare” a vectorului european, OP-ED
- Lupta cu propaganda rusă în Moldova, sensibilizarea SUA și contextul european, OP-ED
- Moldova și perspectiva de aderare la UE – lipsă de pregătire politică, instituțională și emoțională pe ambele părți, OP-ED
- Viitorul PaE și Moldova după Declarația de la Bruxelles – între pragmatism și realități locale, OP-ED
- Cu ce merge Parteneriatul Estic și Moldova la summitul de la Bruxelles?OP-ED
- Moderarea euroscepticismului Președintelui Dodon, comerțul Moldova-UE și resuscitarea simpatiilor proeuropene, OP-ED
- Legitimitatea guvernelor din PaE, supraviețuirea vectorului european și Moldova, OP-ED
- Multiplele viteze ale Parteneriatului Estic, societatea civilă și cazul Moldovei, OP-ED
- Rusia, naționalismul din Europa și Moldova, OP-ED
- Integrarea europeană, unionismul pro-european și defectele guvernării de la Chișinău, OP-ED
- Agendă pro-reformă în loc de blocarea asistenței macro-financiare, OP-ED
- Mandatul noului Șef al Delegației UE de la Chișinău și prima provocare majoră, OP-ED
- Misiunea UE în Vecinătatea Estică și Moldova: stimularea dezvoltării sau integrare europeană? OP-ED
- Magnetizarea Parteneriatului Estic, rolul Rusiei și implicațiile pentru Moldova, OP-ED
- Societatea civilă: agenți de influență sau sanitari ai sistemului politic. OP-ED
- Integrarea europeană în Moldova: proiect elitist sau nu? OP-ED
- Moldova la 26 de ani: între sustenabilitate și europenizare , Op-Ed
- Finalul mandatului lui Pirkka Tapiola, președintele pro-rus și oligarhul pro-european, OP-ED
- Miza Chișinăului: Asistența macrofinanciară și recunoașterea din partea UE, OP-ED
- Republica Moldova și “stabilitocrația” din vecinătatea europeană, OP-ED
- Reevaluarea Acordului de Asociere cu UE: soluție sau noi incertitudini? OP-ED
- Reacția UE la introducerea votului mixt: pragmatism sau slăbiciune, OP-ED
- Finanțarea externă a societății civile, presiunile guvernării și eurointegrarea, OP-ED
- Stimularea reformelor în Moldova, Georgia și Ucraina: condiționalități noi vs perspectiva europeană
- Președinția Estoniei în cadrul UE și implicațiile pentru Moldova
- Restabilirea livrărilor de electricitate din regiunea transnistreană și slăbiciunea factorului european, OP-ED
- Comisia de la Veneția, votul mixt și asistența europeană, OP-ED
- Rolul președintelui Dodon pentru Rusia și implicațiile pentru integrarea europeană, OP-ED
- Prioritățile Parteneriatului Estic până în 2020 și cum poate beneficia Moldova, OP-ED
- Valorile europene versus valorile tradiționale și subtextul geopolitic din Moldova, OP-ED
- Agenda europeană, societatea civilă și confruntarea cu guvernarea, OP-ED
- Trei scenarii privind soarta asistenței macro-financiare a UE pentru Moldova, OP-ED
- Stoparea asistenței europene versus votul uninominal în Moldova, OP-ED
- Cum Moldova a devenit “stat capturat”? OP-ED
- Dezastrele naturale din Moldova și oportunitățile relației cu UE, OP-ED
- Moldova după trei ani de regim fără vize cu UE și noile realități europene, OP-ED
- Poate Memorandumul cu Uniunea Euroasiatică diminua agenda europeană a Moldovei? OP-ED
- Îngrijorările ascunse ale UE și adaptabilitatea guvernării, OP-ED
- Moldova forțată să combine CSI și Uniunea Euroasiatică cu integrarea europeană, OP-ED
- Demersul pro-reformă al UE și planurile pro-rusești ale președintelui Dodon, OP-ED
- Viteze multiple în UE și în vecinătatea ei: Unde este Moldova? OP-ED
- Simpatiile pro-europene și rostul opoziției pro-UE, OP-ED
- Președinția versus guvernarea: între conviețuire politică și antagonism geopolitic, OP-ED
- Securitatea europeană și demersul Rusiei pentru o lume post-occidentală, OP-ED
- Acordul de Asociere cu UE și paradoxurile președintelui Dodon
- Dilema UE: să critice guvernarea sau să combată propaganda eurosceptică a președintelui pro-rus? OP-ED
- Dialoguri paralele între UE și Moldova și factorul ruso-euroasiatic, OP-ED
- Implementarea DCFTA în regiunea transnistreană – are loc sau nu? OP-ED
- Populismul și integrarea europeană în Moldova
- Misiune dificilă: aprofundarea europenizării și restabilirea relațiilor cu Rusia
- Parteneriatul Estic devine mai “practic”. Ce câștigă Moldova? OP-ED
- Despre „cererea de aderare” la UE şi temele de acasă ale Moldovei, OP-ED IPN
- Interconectarea energetică cu UE: Reţeta pentru diminuarea dependenţei faţă de regiunea transnistreană şi Rusia
- Tactica europenilor în raport cu Chişinăul: Reforme acum şi aici, Op-Ed
- Georgia, liberalizarea vizelor cu UE şi implicaţiile pentru Moldova
- Chişinăul accelerează reformele pentru a seduce Uniunea Europeană
- Europenii din nou la Chişinău: între dialogul cu guvernarea şi liderii protestelor
- Decodificarea poziţiei UE pe cazul Moldovei: Semnificaţia reală versus erori şi omiteri
- Criza Schengen: Afectează aceasta regimul liberalizat de vize pentru Moldova sau nu?
- Presa occidentală şi cea rusească despre protestele de la Chişinău: între dezinformare şi manipulare
- Reacţiile UE şi SUA la noile proteste anti-guvernamentale de la Chişinău
- Ideea alegerilor anticipate în Moldova: Noii pro-europeni de la Chişinău – „da”, voci de la Bruxelles – „mai bine nu”
- UE sub preşedinţia olandeză şi aluziile la Moldova
- UE în Moldova: o reţetă pentru reanimarea vectorului european în 2016