|
|
|
Exact după modul în care “pașaportul verde” este preconizat pentru țările non-UE, precum Islanda, Norvegia sau Elveția, acesta poate fi extins spre milioane de cetățeni ai Georgiei, Moldovei și Ucrainei, care începând cu 2014-2016 călătoresc în UE...
|
Dionis Cenușa, Columnist principal |
|
Aproximativ un an în urmă, în martie 2020, Georgia, Moldova și Ucraina, s-au confruntat cu o criză necunoscută, care deși nu a anulat regimul fără vize cu UE i-a redus relevanța, pentru o perioadă nedeterminată. Pe de o parte, din motive economice evidente, mulți emigranți și-au pierdut locurile de muncă, fiind nevoiți să revină acasă, unde încă așteaptă relansarea economiei europene. Iar, pe de altă parte, insecuritatea epidemiologică în destinațiile turistice europene au descurajat deplasările pentru scopuri neesențiale. Inițial, au fost sigilate frontierele externe, iar ulterior a fost introduse obligațiile de carantină la intrarea în țară și testarea preventivă și repetată.
Pe lângă normalizarea uzului de certificate ce stabilesc absența infecției COVID-19, UE discută activ posibilitatea înființării unui nou tip de document electronic, care urmează să restabilească circulația în interiorul UE deja în vara lui 2021. Acesta este denumit “certificatul digital verde”, adică un fel de “pașaport verde” pentru călătoriile în și spre UE. Deocamdată, acest tip de document este preconizat strict pentru cetățenii europeni sau persoanele cu reședință în UE. Oficialii europeni nu intenționează să utilizeze “pașaportul verde” drept precondiție pentru a putea călători sau intra în UE. Precauția dată rezidă în raționamente legaliste privind nediscriminarea populației europene nevaccinate și în cele pragmatice - facilitarea revenirii turiștilor internaționali. Din aceleași considerente, inclusiv unul geopolitic, regimul fără vize cu UE de care beneficiază Georgia, Moldova și Ucraina necesită o compatibilizare cu principiile de funcționare a viitorului “pașaport verde”, îndată ce acestea sunt definitivate.
De la “redeschide” frontierele interne ale UE până la “pașaportul verde”
Pandemia a influențat substanțial posibilitățile tehnice de călătorie în UE. Situația epidemiologică a impus reintroducerea necesară a controalelor la frontierele naționale în Zona Schengen – pentru a stopa răspândirea infecției. Astfel, a devenit inevitabilă perturbarea circulației cetățenilor europeni, precum și limitarea fluxului de persoane din exterior. Acest lucru s-a făcut în baza deciziilor statelor membre, care au convenit să-și coordoneze acțiunile (Octombrie, 2020), recurgând la ajutorul instituțiilor supranaționale ale UE. Ponderea Bruxelles-ului în guvernarea frontierelor interne și externe ale UE a fost minimizată, dar nicidecum nu suspendată. Din contra, guvernele statelor europene au solicitat instituțiilor UE să dezvolte mecanisme pentru a ameliora și uniformiza principiile de circulație intra-europeană – diminuarea călătoriilor neesențiale (turism), testarea repetată etc. Doar prin coordonarea pașilor poate fi depășită fragmentarea răspunsului împotriva pandemiei, iar rolul centralizator al Bruxelles-ul este crucial.
Unul din principalele instrumente europene ce facilitează relansarea circulației interne este “redeschide” UE. Platforma dată oferă informație reciprocă despre regulile epidemiologice aflate în vigoare în fiecare țară UE-Schengen în parte. Respectarea regulilor este obligatorie pentru a traversa în siguranță frontierele terestre sau aeriene. Din cauza fluctuațiilor de contagiere la nivel european, regulile sunt supuse unor schimbări și actualizări continue. Platforma dată pune la dispoziția publicului european două seturi de date. Primul set cuprinde informația despre starea epidemiologică în țările din UE și Zona Schengen, urmând cu strictețe constatările Centrului European de Prevenire și Control al Bolilor (ECDC). A doua categorie de date se referă la măsurile la care recurg statele UE-Schengen pentru a contracara răspândirea infecției. Instrumentul “redeschide UE” nu include țările care beneficiază de regimul fără vize - Georgia, Moldova sau Ucraina sau țările din Balcanii de Vest. Acestea însă pot beneficia de informația disponibilă pe platformă în una din cele 24 limbi oficiale ale UE, inclusiv limba engleză, pentru a putea pregăti o călătorie conformă în UE.
Alt instrument util care este în proces de elaborare este „pașaportul verde”. Cel din urmă este inspirat din procesul de vaccinare anti-COVID-19, fără de care depășirea crizei pandemice este imposibilă. UE și-a propus drept scop să restabilească fluxurile de persoane între statele UE-Schengen prin intermediul unui act electronic inedit. Acesta va include informația despre statutul persoanelor în raport cu virusul COVID-19: vaccinat, certificat cu test anti-COVID-19 negativ sau certificat despre vindecare (prezența anticorpilor). Până pe data de 15 aprilie 2021, în cele 14 săptămâni de vaccinare, în UE au fost vaccinați cu o singură doză circa 20,4% din populația adultă (18+), iar 7,8% a finalizat procesul complet de imunizare. Cu cât mai mult avansează vaccinarea, cu atât mai devreme va trebui să fie lansat „pașaportul verde”, planificat pentru luna iunie 2021 când rata de vaccinare ar putea ajunge la circa 40-50% din populația UE.
Într-o comunicare cu Parlamentul European, Comisarul European pentru Justiție Didier Reynders a clarificat că viitorul document electronic nu este un “pașaport al vaccinului”, iar datele colectate vor ține strict de COVID-19 și vor servi temporar la traversarea frontierelor UE. Documentul dispune de un sprijin larg în rândul statelor membre, dar și la nivelul instituțiilor europene, cu condiția că este exclusă orice formă de discriminare, inclusiv în privința tipului de vaccin administrat. Tot Comisarul Reynders a specificat că emiterea documentului trebuie să fie asigurată chiar și în cazul vaccinurilor, care deocamdată nu au aprobarea Agenției Europene pentru Medicamente (EMC). Această remarcă se referă la țări precum Ungaria (populație de 9,6 milioane de persoane), care este unica în UE unde, pe lângă vaccinurile recunoscute în Occident se inoculează atât vaccinul rusesc, cât și cel chinezesc. Spania se numără printre primele state UE, care a anunțat că se pregătește pentru introducerea „pașaportului verde” , care va permite cetățenilor europeni aflați în posesia documentului electronic să intre în țară fără a fi supus testării sau carantinei, deja în vara lui 2021. Pentru început, statele UE trebuie să numească autoritățile competente pentru emiterea și verificarea “pașaportului verde”, iar de Bruxelles depinde crearea infrastructurii digitale care să permită autentificarea documentului la scară europeană.
Extinderea “pașaportului verde” asupra Georgiei, Moldovei și Ucrainei
Valabilitarea “pașaportului verde” european pentru țările beneficiare ale regimului fără vize nu este discutată în public. Autoritățile naționale ale Georgiei, Moldovei și Ucrainei, informează regulat despre condițiile de călătorie în statele UE-Schengen în funcție de nivelul de contagiere. Platforma „redeschide UE” servește ca o sursă completă de informații pentru diplomațiile est-europene, care deocamdată nu au solicitat să fie incluse în sistemul european.
Deplasarea în UE este posibilă cu folosirea certificatelor cu teste negative și carantina. Deocamdată, oficialii europeni au nuanțat trei aspecte cu încărcătură optimistă pentru cetățenii din țările terțe, fără a sugera vreun tratament preferențial pentru țările cu regim liberalizat de vize:
Primo, documentul electronic va putea fi solicitat de la statele UE spre care se călătorește. În acest sens, vor fi necesare informațiile despre statutul epidemiologic – vaccinat, test negativ sau vindecare. Statele UE, nu Bruxelles-ul, vor decide dacă să elibereze sau nu „pașaportul verde”. Segundo, documentele electronice ale țărilor terțe vor putea fi recunoscute în UE, dacă se urmează modelul european. Reieșind din particularitățile tehnice ale “pașaportului verde”, precum atribuirea unui cod (QR) și a unei semnături electronice eliberate de instituția emitentă din țările UE, implică capacități tehnice în țările terțe și o colaborare strânsă cu UE și statele membre. Tertio, vaccinul favorizat va fi cel autorizat la nivel european. Totodată, statele membre vor putea decide individual, dacă să accepte celelalte vaccinuri, cum ar fi Sputnik V (Rusia) sau CoronaVac (China). În prezent, acestea nu sunt aprobate de OMS și nici de EMC, dar, ipotetic, statele UE ar putea să le accepte în vederea atragerii turiștilor ruși sau chinezi și relansării zborurile bilaterale. Prin urmare, folosirea vaccinului rusesc sau chinezesc în Parteneriatul Estic, alături de cele occidentale, nu va trebui să constituie un impediment pentru a putea intra, eventual, în posesia „pașaportului verde”.
Aspectele menționate mai sus semnalează asupra unor perspective pozitive pentru reluarea călătoriilor fără vize din Georgia, Moldova și Ucraina spre UE. În virtutea relațiilor lor speciale cu UE, acestea au la dispoziție canalele politice necesare pentru a iniția discuții urgente pe marginea conectării la sistemul “certificatului digital verde” european, aflat în proces de constituire. Cele trei țări primesc vaccinuri aprobate în UE prin intermediul COVAX, finanțat masiv cu asistență europeană. Mai mult decât atât, UE poate folosi oportunitatea de a extinde „pașaportul verde” asupra aliaților geopolitici estici pentru a stimula suplimentar vaccinarea în rândul populației sceptice non-europene din vecinătatea imediată. În rezultat, UE poate îmbunătăți securitatea sanitară la frontierele estice, asigurând o ajustare liniștită a regimului liberalizat de vize cu Georgia, Moldova și Ucraina la perioada post-vaccinare.
În loc de concluzii...
După circa cinci ani de circulație simplificată în Europa, în scopuri de călătorie, afaceri sau pentru reîntregirea temporară a familiei, cetățenii Georgiei, Moldovei și Ucrainei au trebuit să accepte o serie de rigori adiționale. Chiar dacă regimul fără vize a rămas intact, acesta a început să îmbine regulile epidemiologice naționale, adoptate de cele 26 de țări EU-Schengen.
Utilizarea crescândă a testelor anti-COVID-19, urmată de inițierea procesului de vaccinare la finele lui 2020, au redresat, deocamdată doar parțial, atitudinea față de călătorie. Restabilirea graduală a utilității regimului fără vize pentru vecinii est-europeni poate avea loc prin integrarea lor în sistemul “certificatului digital verde”. Un asemenea gest s-ar înscrie perfect în pașii de solidaritate anti-COVID-19 a UE față de aceste țări. Exact după modul în care “pașaportul verde” este preconizat pentru țările non-UE, precum Islanda, Norvegia sau Elveția, acesta poate fi extins spre milioane de cetățeni ai Georgiei, Moldovei și Ucrainei, care începând cu 2014-2016 călătoresc în UE.
Dionis Cenușa, Columnist principal
Dionis Cenușa este politolog, cercetător la Universitatea Justus-Liebig din Giessen, absolvent al studiilor de masterat în Studii Politice Interdisciplinare la Colegiul Europei din Varșovia.
Domenii de cercetare: Politica Europeană de Vecinătate, relațiile UE-Moldova, politica externă a UE și Rusia, migrația și securitatea energetică.
Urmărește-l pe Dionis Cenușa în
Twitter.
IPN publică în rubrica Op-Ed articole de opinie semnate de autori din afara redacţiei. Opiniile exprimate în aceste materiale nu neapărat coincid cu opiniile redacţiei.
Dionis Cenușa
Vezi și:
- Politica externă „multi-vectorială” și integrarea europeană: realitățile din Serbia, Moldova și Georgia. Analiză de Dionis Cenușa
- Aderare europeană diferențiată: decuplarea iminentă a Ucrainei, Moldovei și Georgiei. Analiză de Dionis Cenușa
- Polarizarea (geo)politică din Georgia și Moldova și mizele pentru UE și Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Predominanța factorului geopolitic în agenda de aderare la UE a Ucrainei, Georgiei și Moldovei. Analiză de Dionis Cenușa
- Noua agendă de apărare a UE și dinamica din Europa de Est. Analiză de Dionis Cenușa
- Prognoze pentru Europa de Est în 2024: Criza de influență a UE și reînnoirea electorală a autocrațiilor. Analiză de Dionis Cenușa
- Factorul ungar-rusesc și dimensiunea ucraineană a lărgirii UE spre Est. Analiză de Dionis Cenușa
- Criza din Orientul Mijlociu și perspectiva europeană pentru Ucraina, Moldova și Georgia. Analiză de Dionis Cenușa
- Soluționarea conflictului transnistrean – trei scenarii pe fundalul intereselor geostrategice ale Moldovei, Ucrainei și Rusiei. Analiză de Dionis Cenușa
- Precedentul Ciprului, „conflictele înghețate” post-sovietice și agenda europeană a Ucrainei, Moldovei și Georgiei. Analiză de Dionis Cenușa
- Efectele protestelor anti-guvernamentale din Georgia și Moldova asupra pozițiilor UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Rusia și costurile geopolitice ale războiului: “conflictele înghețate” din Moldova și Azerbaidjan. Analiză de Dionis Cenușa
- Ucraina, Moldova și Georgia în contextul apropierii de UE: 5 principii pentru eficientizarea reformelor. Analiză de Dionis Cenușa
- Apropierea Ucrainei, Moldovei și Georgiei de UE – progres cu mai multe viteze. Analiză de Dionis Cenușa
- Dezinhibarea gândirii strategice a UE sub presiunea revizionismului militarist rusesc: spargerea “tabu-urilor” europene. Analiză de Dionis Cenușa
- Prevenirea amenințărilor de origine rusă în 2023: trei domenii prioritare de reducere a riscurilor pentru Occident. Analiză de Dionis Cenușa
- “Remodelarea” infrastructurii critice regionale sub impactul războiului – cazul Ucrainei, Rusiei și al UE. Analiză de Dionis Cenușă
- Criza energetică din Moldova și sentimentele de “unire” cu România, analiză de Dionis Cenușa
- Infrastructura critică a Ucrainei vs. ponderea energetică a Rusiei: “războiul nervilor”. Analiză de Dionis Cenușa
- Parametrii asistenței occidentale pentru Ucraina și Moldova – o pregătire înainte de „iarna rusească”. Analiză de Dionis Cenușă
- Tacticile rusești împotriva Ucrainei și Moldovei: ramificarea crizelor energetice. Analiză de Dionis Cenușa
- Atacurile rusești împotriva infrastructurii critice: riscurile pentru reziliența Ucrainei și implicațiile pentru UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Noile scenarii ale agresiunii rusești în lumina anexării ilegale din sud-estul Ucrainei. Analiză de Dionis Cenușa
- Relațiile moldo-ruse: între proteste antiguvernamentale și șantaj gazier. Analiză de Dionis Cenușa
- Războiul gazier al Rusiei și testul de reziliență pentru UE: 3 intenții rusești și 3 dileme europene. Analiză de Dionis Cenușa
- Dezoligarhizarea Ucrainei, Moldovei și Georgiei – condiția UE pentru avansarea perspectivei europene. Analiză de Dionis Cenușa
- Georgia și Moldova – analiza comparată a rezilienței de stat și a riscurilor de origine rusească. Analiză de Dionis Cenușa
- Sancțiunile UE și arma energetică a Rusiei – solidaritate versus fragmentare. Analiză de Dionis Cenușă
- Moldova și candidatura pentru UE: între risipirea legitimității și necesitatea unui dialog național. Analiză de Dionis Cenușa
- Candidatura de aderare la UE: Diferențe interne și geopolitice dintre Ucraina și Moldova. Analiză de Dionis Cenușa
- Cursa pentru candidatura de aderare la UE: Cele trei scenarii pentru Ucraina, Moldova și Georgia. Analiză de Dionis Cenușa
- Autonomia energetică a UE și „criza” sancțiunilor împotriva Rusiei – între blocaje și alternative noi. Analiză de Dionis Cenușa
- Insecuritatea regională și căutarea rezilienței pentru Moldova – pe bază de asistență de la UE sau NATO? Analiză de Dionis Cenușa
- Noile tendințe în agresiunea împotriva Ucrainei, sancțiunile occidentale și arma energetică rusească. Analiză de Dionis Cenușa
- Dialogul Moldovei și Georgiei cu UE și NATO – în căutare de atenție externă și resurse pentru reziliența de stat. Analiză de Dionis Cenușa
- „Noua” agendă europeană a Moldovei, unirea cu România și separarea de regiunea transnistreană. Analiză de Dionis Cenușa
- Sancționarea Rusiei pentru salvarea Ucrainei și factorul chinez. Analiză de Dionis Cenușa
- Invazia rusă și “rivalitatea” Ucrainei, Moldovei și Georgiei pentru aderarea la UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Criza rusească 2.0: Solicitările Ucrainei către Occident vs. noile scenarii ale Moscovei. Analiză de Dionis Cenușa
- Rolul asistenței UE în desprinderea Moldovei de Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Ucrainizarea securității europene: De ce Rusia acționează acum? Analiză de Dionis Cenușa
- Top șapte prognoze pentru PaE în 2022: Testarea reformelor locale și presiunea competiției geopolitice. Analiză de Dionis Cenușa
- Bilanțul anului 2021: 5 progrese și provocări în PaE – reziliența pro-UE și noile focare de instabilitate regională. Analiză de Dionis Cenușa
- Politica externă post-merkeliană a Germaniei – mai proeuropeană în Europa de Est și mai dură față de Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Politica externă a Moldovei – între „interconectarea” cu România și „echilibrarea” cu Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Criza migranților din Belarus, slăbiciunile UE și scenariile regimului lui Lukașenko. Analiză de Dionis Cenușa
- Lecții din Moldova privind securitatea energetică a UE și monopolul rusesc. Analiză de Dionis Cenușa
- Intențiile Rusiei de a contrabalansa influența occidentală în spațiul CSI, analiză de Dionis Cenușa
- Energizarea dialogului UE-Moldova: între entuziasm geopolitic, “moment istoric” și constrângeri locale. Analiză de Dionis Cenușa
- Așteptările UE și realitatea politică din Georgia și Moldova: contradicții și riscuri. Analiză de Dionis Cenușa
- Era post-Merkel și soarta est-europenilor: continuarea integrării europene și restabilirea integrității teritoriale. Analiză de Dionis Cenușa
- Resuscitarea relației Rusia-Moldova și conștientizarea vectorului european moldovenesc. Analiză de Dionis Cenușa
- Soluționarea conflictelor teritoriale în Parteneriatul Estic: În căutarea unei abordări personalizate a UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Triunghiul “asociat” Georgia-Moldova-Ucraina: aprofundarea integrării în UE și “scutul” împotriva influenței rusești. Analiză de Dionis Cenușa
- Sancțiunile economice ale UE și vulnerabilitatea Parteneriatului Estic la precedentul creat de Belarus, Analiză de Dionis Cenușa
- Alegerile anticipate din Moldova și puterea geopolitică a diasporei. Analiză de Dionis Cenușa
- Aprofundarea diferențelor în Parteneriatul Estic și apariția “Trio-ului” pan-european. Analiză de Dionis Cenușa
- Oligarhii din Georgia, Moldova și Ucraina: între retragere, regrupare și „reeducare”. Analiză de Dionis Cenușa
- Atitudinea față de UE în Georgia, Moldova și Ucraina – între adorație și moderație, analiză de Dionis Cenușa
- „Sputnik V” la frontiera UE și țintele Rusiei în Moldova. Analiză de Dionis Cenușa
- Trăsăturile “diplomației vaccinului” în Moldova: Avantajele României în fața Rusiei. Analiză de Dionis Cenușă
- Calculele UE în Ucraina, Georgia și Moldova – navigând între crize politice, reforme și „umbrele” Rusiei. Analiză de Dionis Cenușă
- Anticiparea reacției Rusiei la viitoarele sancțiuni UE: divizare, dezinformare sau destabilizare? Analiză de Dionis Cenușa
- Relația UE-Rusia în 2021 - între „pragmatism distorsionat” și „politică externă rezistentă”. Analiză de Dionis Cenușa
- Reeuropenizarea politicii externe a Moldovei și poziția UE vizavi de criza politică moldovenească. Analiză de Dionis Cenușa
- Top 8 prognoze pentru statele PaE în 2021 – între “contestare” și “reînnoire”. Analiză de Dionis Cenușă
- Bilanțul anului 2020 pentru statele PaE: 5 oportunități și 5 provocări majore. Analiză de Dionis Cenușă
- UE, “Actul Magnitsky” și țintirea autocraților din vecinătatea estică. Analiză de Dionis Cenușa
- Relația Moldova-Rusia și tranziția post-Dodon: între abordarea “inteligentă” și cea “emoțională”. Analiză de Dionis Cenușă
- Reziliența informațională lângă frontierele estice ale UE. Analiză de Dionis Cenușă
- Vecinătatea estică a UE la o nouă răscruce – între enigme electorale și crize de securitate. Analiză de Dionis Cenușa
- Moldova – alegeri prezidențiale fără „vot geopolitic”? Analiză de Dionis Cenușă
- Optica Rusiei, Chinei și UE vizavi de criza politică din Belarus – între intervenție, susținere și influență, analiză de Dionis Cenușa
- Belarus – o nouă “revoluție de catifea” în Parteneriatul Estic? Analiză de Dionis Cenușa
- „Favoriții” mecanismului de condiționalitate al UE: Georgia, Moldova sau Ucraina? Analiză de Dionis Cenușa
- Efectele acțiunilor UE în Moldova – asistența financiară și contradicțiile opoziției, analiză
- Președinția Germaniei în UE și viitorul Parteneriatului Estic: Ghidul pentru gestionarea unei realități „incomode”, analiză
- Agenda politică a UE și “nisipurile mișcătoare” din Ucraina, Moldova și Georgia. Analiză
- Condiționalitatea UE și combaterea euroscepticismului în Parteneriatul Estic, Op-Ed
- Uniunea Euroasiatică și criza sanitară: integrare lacunară și ambiții geopolitice, Op-Ed
- Solidaritatea NATO și factorul rusesc: Lecția dură a rezilienței de stat. Op-Ed
- China și Rusia - diplomație sanitară și “fragmentarea” Europei, Op-Ed
- Efectele pandemiei - între solidaritatea UE și reziliența vecinilor estici, Op-Ed
- “Guvernele căzătoare” din Moldova și Ucraina: Patru asemănări și două contraste, Op-Ed
- Integrarea europeană în vecinătatea UE: Cu sau fără „de-geopolitizare”? Op-Ed
- Efectele “macronizării” relațiilor UE-Rusia asupra vecinătății estice, Op-Ed
- Vocile „unioniste” din Moldova, migrația și integrarea europeană în Est, Op-Ed
- Imobilizarea oligarhilor în Moldova, Georgia și Ucraina: misiune (im)posibilă? Op-Ed
- Zece prognoze în 2020: Geopolitizarea oligarhiei în Moldova și apropierea UE-Rusia, Op-Ed
- Anul eurooptimismului “scurtat” în Moldova: Top 3 succese și regrese în 2019, Op-Ed
- Dialogul moldo-român: de la “ton calm” la regim de condiționalitate, Op-Ed
- Trauma perspectivei europene, vecinătatea UE și ecourile cazului moldovenesc, Op-Ed
- Dialogul UE-Moldova: Există integrare europeană după guvernul Maiei Sandu? Op-Ed
- Moldova și Serbia între extinderea UE și avansarea euroasiatică, Op-Ed
- Ajutorul macro-financiar al UE pentru Moldova: recompensă obiectivă sau stimulent politic?, OP-ED
- Rusia, UE și refacerea conviețuirii geopolitice pe linia Kiev-Chișinău-Tbilisi, Op-Ed
- Guvernul reformelor din Moldova și “creditul de încredere” al UE, Op-Ed
- Politica externă “echilibrată” a Moldovei, axa Paris-Moscova și dosarul ucrainean, Op-Ed
- Fragilitatea guvernării de la Chișinău și agenda europeană până în 2020, OP-ED
- Deblocarea asistenței europene pentru Moldova: cu sau fără condiționalitate? Op-Ed
- „Primăvara anti-oligarhică” sau iluzii temporare în Moldova, Ucraina și Georgia, Op-Ed
- Cedarea regimului oligarhic, relansarea integrării europene în Moldova și agenda Rusiei, OP-ED
- Criza politică din Moldova: Depășirea complexului geopolitic și înfruntarea „statului capturat”, OP-ED
- Vitezele politice din Moldova, Ucraina și Georgia: în căutarea unui „cerc virtuos”, OP-ED
- Intersecția simbolurilor geopolitice în Moldova: între trecutul sovietic și drepturile minorităților sexuale, OP-ED
- Liberalizarea vizelor în Moldova după 5 ani: slăbiciunile bunei guvernanțe și comparații ucraineano-georgiene, OP-ED
- Moldova post-electorală: între avertismentele Rusiei, absența UE și alegerile anticipate, OP-ED
- Comportamentul (geo)politic al președinților Moldovei, Georgiei și Ucrainei: între percepții și realități fluctuante, OP-ED
- Formarea coaliției post-electorale din Moldova și câștigurile Moscovei, OP-ED
- Puterea diasporei în alegerile din Moldova – între percepții și realități, OP-ED
- Atitudinile cetățenilor din Moldova, Ucraina și Georgia față de UE și paradoxurile sondajelor, OP-ED
- Zece prognoze pentru 2019: Reconfigurarea agendei europene în Moldova și criza statului de drept în UE, OP-ED
- Anul bulversărilor în integrarea europeană a Moldovei: Top 3 progrese și eșecuri în 2018, OP-ED
- Deficiențele condiționalității europene și supraviețuirea clasei politice din Moldova, OP-ED
- Avertizarea cu suspendarea regimului fără vize pentru Moldova și sinergia criticii UE, OP-ED
- Conviețuirea dificilă a societății civile cu regimurile oligarhice din Moldova și Georgia, OP-ED
- Eșecul introducerii integrării europene în Constituția Moldovei: perdanții și câștigătorii, OP-ED
- Viitorul Acordurilor de Asociere în Moldova, Ucraina și Georgia: factorul local, european și cel rusesc, OP-ED
- Oportunitățile opoziției extra-parlamentare, temerile guvernării și poziționarea față de UE, OP-ED
- Radiografia asistenței macro-financiare a UE în Moldova, Ucraina și Georgia: fruntașii și codașii, OP-ED
- Răcirea relațiilor UE-Moldova până la un nou test electoral, OP-ED
- Protestele anti-guvernamentale, stratagemele guvernării și agenda europeană a Moldovei, OP-ED
- Discrepanțele Chișinăului cu UE și intenția de valorificare a factorului rusesc, OP-ED
- Cazul Moldovei – un precedent periculos sau nu pentru relația UE cu Ucraina și Georgia? OP-ED
- Impactul rezoluției PE: de la o criză politică a guvernării la atacarea imaginii UE în Moldova, OP-ED
- Acutizarea dialogului UE-Moldova și calculele guvernării de la Chișinău, OP-ED
- Invalidarea alegerilor din Chișinău, scenariile guvernării și reacția UE, OP-ED
- Președinția României în Consiliul UE și contextul politico-energetic din Moldova, OP-ED
- Protestele sociale pe timp de integrare europeană: De ce cetățenii din Georgia protestează mai des decât cei din Moldova? OP-ED
- Impactul reapropierii dintre UE și Rusia asupra Ucrainei, Georgiei și Moldovei, OP-ED
- Multivectorialismul extern al Președintelui Dodon și incertitudinile geopolitice post-electorale, OP-ED
- Dependența energetică a Moldovei, evitarea transparenței și ignorarea datoriei pentru gazul rusesc, OP-ED
- UE și limitele „condiționalității stricte” față de Moldova, OP-ED
- Rolul și implicațiile (euro)unionismului în scrutinul din Moldova, OP-ED
- Aspirațiile europene ale Georgiei și lecțiile de învățat pentru Moldova, OP-ED
- Regenerarea regimului Putin și implicațiile pentru PaE și Moldova,OP-ED
- Scenariile (geo)politice pentru alegerile parlamentare din Moldova, OP-ED
- Moldova și UE: un dialog încâlcit în probleme vechi și așteptări noi, OP-ED
- Diagnoza oligarhiei din Moldova, Ucraina și Georgia și soluții pentru deoligarhizare, OP-ED
- Asistența UE pentru Moldova, urgentarea reformelor și supraviețuirea guvernării, OP-ED
- Integrarea europeană, importul legislației UE și soluții practice pentru conturarea beneficiilor, OP-ED
- Moldova și poziția de fruntaș al PaE – între reforme forțate și avantajul comparației regionale, OP-ED
- Lupta Moldovei contra dezinformării rusești: lacune și calcule electorale, OP-ED
- Noul mecanism de suspendare a vizelor – un instrument adițional pentru țintirea corupției din Moldova, Ucraina și Georgia, OP-ED
- Curtea Constituțională, integrarea europeană și lupta (geo)politică, OP-ED
- Președinția Bulgariei în UE și efectele asupra Moldovei, OP-ED
- Zece prognoze pentru 2018: Testarea electorală a vectorului european și renașterea forțelor pro-ruse în Moldova, OP-ED
- Natura creșterii percepției pro-europene și tentativa de “constituționalizare” a vectorului european, OP-ED
- Lupta cu propaganda rusă în Moldova, sensibilizarea SUA și contextul european, OP-ED
- Moldova și perspectiva de aderare la UE – lipsă de pregătire politică, instituțională și emoțională pe ambele părți, OP-ED
- Viitorul PaE și Moldova după Declarația de la Bruxelles – între pragmatism și realități locale, OP-ED
- Cu ce merge Parteneriatul Estic și Moldova la summitul de la Bruxelles?OP-ED
- Moderarea euroscepticismului Președintelui Dodon, comerțul Moldova-UE și resuscitarea simpatiilor proeuropene, OP-ED
- Legitimitatea guvernelor din PaE, supraviețuirea vectorului european și Moldova, OP-ED
- Multiplele viteze ale Parteneriatului Estic, societatea civilă și cazul Moldovei, OP-ED
- Rusia, naționalismul din Europa și Moldova, OP-ED
- Integrarea europeană, unionismul pro-european și defectele guvernării de la Chișinău, OP-ED
- Agendă pro-reformă în loc de blocarea asistenței macro-financiare, OP-ED
- Mandatul noului Șef al Delegației UE de la Chișinău și prima provocare majoră, OP-ED
- Misiunea UE în Vecinătatea Estică și Moldova: stimularea dezvoltării sau integrare europeană? OP-ED
- Magnetizarea Parteneriatului Estic, rolul Rusiei și implicațiile pentru Moldova, OP-ED
- Societatea civilă: agenți de influență sau sanitari ai sistemului politic. OP-ED
- Integrarea europeană în Moldova: proiect elitist sau nu? OP-ED
- Moldova la 26 de ani: între sustenabilitate și europenizare , Op-Ed
- Finalul mandatului lui Pirkka Tapiola, președintele pro-rus și oligarhul pro-european, OP-ED
- Miza Chișinăului: Asistența macrofinanciară și recunoașterea din partea UE, OP-ED
- Republica Moldova și “stabilitocrația” din vecinătatea europeană, OP-ED
- Reevaluarea Acordului de Asociere cu UE: soluție sau noi incertitudini? OP-ED
- Reacția UE la introducerea votului mixt: pragmatism sau slăbiciune, OP-ED
- Finanțarea externă a societății civile, presiunile guvernării și eurointegrarea, OP-ED
- Stimularea reformelor în Moldova, Georgia și Ucraina: condiționalități noi vs perspectiva europeană
- Președinția Estoniei în cadrul UE și implicațiile pentru Moldova
- Restabilirea livrărilor de electricitate din regiunea transnistreană și slăbiciunea factorului european, OP-ED
- Comisia de la Veneția, votul mixt și asistența europeană, OP-ED
- Rolul președintelui Dodon pentru Rusia și implicațiile pentru integrarea europeană, OP-ED
- Prioritățile Parteneriatului Estic până în 2020 și cum poate beneficia Moldova, OP-ED
- Valorile europene versus valorile tradiționale și subtextul geopolitic din Moldova, OP-ED
- Agenda europeană, societatea civilă și confruntarea cu guvernarea, OP-ED
- Trei scenarii privind soarta asistenței macro-financiare a UE pentru Moldova, OP-ED
- Stoparea asistenței europene versus votul uninominal în Moldova, OP-ED
- Cum Moldova a devenit “stat capturat”? OP-ED
- Dezastrele naturale din Moldova și oportunitățile relației cu UE, OP-ED
- Moldova după trei ani de regim fără vize cu UE și noile realități europene, OP-ED
- Poate Memorandumul cu Uniunea Euroasiatică diminua agenda europeană a Moldovei? OP-ED
- Îngrijorările ascunse ale UE și adaptabilitatea guvernării, OP-ED
- Moldova forțată să combine CSI și Uniunea Euroasiatică cu integrarea europeană, OP-ED
- Demersul pro-reformă al UE și planurile pro-rusești ale președintelui Dodon, OP-ED
- Viteze multiple în UE și în vecinătatea ei: Unde este Moldova? OP-ED
- Simpatiile pro-europene și rostul opoziției pro-UE, OP-ED
- Președinția versus guvernarea: între conviețuire politică și antagonism geopolitic, OP-ED
- Securitatea europeană și demersul Rusiei pentru o lume post-occidentală, OP-ED
- Acordul de Asociere cu UE și paradoxurile președintelui Dodon
- Dilema UE: să critice guvernarea sau să combată propaganda eurosceptică a președintelui pro-rus? OP-ED
- Dialoguri paralele între UE și Moldova și factorul ruso-euroasiatic, OP-ED
- Implementarea DCFTA în regiunea transnistreană – are loc sau nu? OP-ED
- Populismul și integrarea europeană în Moldova
- Misiune dificilă: aprofundarea europenizării și restabilirea relațiilor cu Rusia
- Parteneriatul Estic devine mai “practic”. Ce câștigă Moldova? OP-ED
- Despre „cererea de aderare” la UE şi temele de acasă ale Moldovei, OP-ED IPN
- Interconectarea energetică cu UE: Reţeta pentru diminuarea dependenţei faţă de regiunea transnistreană şi Rusia
- Tactica europenilor în raport cu Chişinăul: Reforme acum şi aici, Op-Ed
- Georgia, liberalizarea vizelor cu UE şi implicaţiile pentru Moldova
- Chişinăul accelerează reformele pentru a seduce Uniunea Europeană
- Europenii din nou la Chişinău: între dialogul cu guvernarea şi liderii protestelor
- Decodificarea poziţiei UE pe cazul Moldovei: Semnificaţia reală versus erori şi omiteri
- Criza Schengen: Afectează aceasta regimul liberalizat de vize pentru Moldova sau nu?
- Presa occidentală şi cea rusească despre protestele de la Chişinău: între dezinformare şi manipulare
- Reacţiile UE şi SUA la noile proteste anti-guvernamentale de la Chişinău
- Ideea alegerilor anticipate în Moldova: Noii pro-europeni de la Chişinău – „da”, voci de la Bruxelles – „mai bine nu”
- UE sub preşedinţia olandeză şi aluziile la Moldova
- UE în Moldova: o reţetă pentru reanimarea vectorului european în 2016