|
|
|
Chiar dacă schimbările din tot Parteneriatul Estic contează, integrarea europeană din țările asociate constituie zone prioritare, deoarece vor avea efect multiplicator asupra restului regiunii, inclusiv Rusia...
|
Dionis Cenușa, Columnist principal |
|
Schimbările instituționale, normative și ideatice, susținute de Uniunea Europeană (UE) în vecinătatea estică, sunt influențate de voci diverse și se caracterizează printr-o traiectorie neuniformă. Numeroasele obstacole rezidă în “nisipurile mișcătoare” locale, care marchează calitatea, legitimitatea și intențiile geopolitice ale guvernelor curente (IPN, 19 Mai 2020). Cele din urmă sunt antrenate benevol în preluare modelelor europene de conducere, precum arată situația Ucrainei și Georgiei. Totodată, altele manifestă senzațiile unei încorsetări forțate în acorduri bilaterale cu UE, stabilite de predecesorii lor politici – cazul moldovenesc.
Deseori, partenerii europeni folosesc abordări și voci distincte, atunci când operează într-o țară vecină sau alta. Uneori, Comisia Europeană este mai vizibilă, când insistă pe reforme structurale, în schimbul cărora sunt acordate împrumuturi și granturi. Altă dată brațul diplomatic al UE - Serviciul European pentru Acțiune Externă - prin intermediul Delegațiilor UE, iese în prim plan, inclusiv atunci când oferă servicii de mediere a crizelor politice. Într-o categorie separată nimeresc acțiunile structurilor Parlamentului European, care tind să direcționeze dialogul dintre UE și vecinii estici.
Nimic nu blochează pe intern mișcarea reformelor atât de mult ca interesele oligarhice. De aceea, la suprafață rămâne o problemă veche, legată de combaterea influenței oligarhice în cele trei țări asociate cu UE. Până acum, doar Moldova a figurat drept “caz fierbinte” de oligarhizare a puterii politice. Crimele probate ale exponenților oligarhici din Moldova față de activele statului, culminate cu “capturarea instituțiilor statului” a determinat o atitudine categorică a UE. De altfel, poziția europeană pare a fi moderată față de prezența oligarhică din Ucraina, iar în cazul Georgiei se atestă o tăcere preocupantă.
Înainte de provocările generate în prezent de criza sanitară (COVID-19), UE deja naviga între obiective strategice existențiale multiple în țările asociate din proximitate – Ucraina, Moldova și Georgia. Tradițional, îndeplinirea reformelor formează miezul agendei politice. Particularitățile locale impun o viziune pragmatică diferențiată, unde o serie de politici au o semnificație obiectivă superioară. Acestea atrag atenția politică și resursele tehnico-financiare, disponibile în arsenalul UE. Cu toate acestea, discursul actorilor europeni trădează o predilecție, oarecum explicabilă, pentru securitate în raport cu Ucraina și Georgia. De asemenea, actorii europeni au manifestat îngrijorare pentru stabilitatea politică georgiană, în timp ce în Moldova – accentul cade pe implementarea condițiile politice legate de statul de drept.
Cele “5 categorii” de state în Parteneriatul Estic
La o săptămână distanță de reuniunea virtuală a Parteneriatului Estic, programată pe 18 iunie, vicepreședintele Comisiei Europene Josep Borrell, a declarat că “Parteneriatul Estic este o poveste de succes”, care a durat 11 ani. Asemenea constatare este însă parțială, deoarece semnele majore de îmbunătățire se ascund în domeniul comercial și mai puțin în cel politic. Chiar și în țările cu cea mai aprofundată formă de integrare europeană – Ucraina, Moldova și Georgia – efectele reformei justiției sunt limitate sau invizibile, sistemul electoral permite imixtiunea banilor corupți, iar dezrădăcinarea elementelor oligarhice este extrem de anevoioasă.
Este cert faptul că la peste un deceniu de existență, Parteneriatul Estic s-a convertit într-o platformă utilă pentru experimentarea reformelor, cu participarea a 5 categorii de țări cu regimuri hibride sau autoritare. În prima categorie intră Ucraina și Georgia, unde aspirațiile europene sunt mixate cu cele euro-atlantice. Moldova face parte din al doilea grup, unde integrarea europeană deocamdată se contopește cu o politică externă multi-vectorială și o neutralitate constituțională stabilă. Al treilea grup este alcătuit din Armenia, pentru care integrarea euroasiatică este acceptată nu ca un substitut al agendei europene, ci ca pe soluție “de neagresiune” sau abandon din partea Rusiei. În a patra categorie nimerește Azerbaijanul, care cere o relație la egal cu UE, iar cea din urmă nu are instrumente reale de influență asimetrică. Cea de-a cincea categorie cuprinde Belarusul, care caută un echilibru cu Moscova din contul cooperării cu UE, refuzând însă orice aliniere ideologică cu Vestul.
Ucraina și „justiția selectivă”
Preocupările centrale ale UE față de Ucraina țin de menținerea stabilității țării, pentru a nu cădea sub greutatea agresiunii rusești în teritoriile ocupate (UE, Martie 2020). Demiterea guvernului lui Oleksiy Honcharuk în martie 2020 a trecut neobservată și, respectiv, necondamnată, de către partenerii europeni (IPN, 9 Martie 2020). Dezinteresul UE de a intra în polemică vizavi de soarta scurtă a guvernului lui Honcharuk indică asupra unei doze de subiectivism. Or, Bruxelles-ul a reacționat altfel (foarte dur) atunci când guvernul reformator, condus de Maia Sandu, a căzut în Moldova (NewEasternEurope, 29 Noiembrie 2020). Controversele legate de includerea lui Mikhail Saakshvili în echipa președintelui Volodymyr Zelensky denotă mai mult intenția de a convinge Vestul de continuarea reformelor, decât necesitatea în sine de a eficientiza decurgerea reformelor. De altfel, trăsătură excentrică a personalității lui Saakashvili, care va coordona Comitetul Executiv de Reformă, sporește considerabil probabilitatea unor sincope inter-instituționale.
Atitudinea autorităților ucrainene față de elementele oligarhice este în mod definitiv selectivă. Modificarea legislației de reglementare în sectorul bancar (15 Mai 2020), care permite menținerea în proprietatea statului a băncilor private naționalizate, a creat iluzia unei confruntări dintre Zelensky și oligarhul Igor Kolomoysky. Aceasta lege interzice restituirea drepturilor lui Kolomoysky asupra băncii ucrainene Privatbank, suspectat de devalizarea acesteia de circa 5 miliarde USD. Totuși, aceeași lege permite obținerea de compensații via instanțe (ZN, Mai 2020), care nu sunt tocmai credibile în Ucraina.
Chiar dacă autoritățile americane investighează implicarea lui Kolomoysky în tranzacții de bani de proveniență dubioasă (ZN, 5 Iunie 2020), Procuratura Generală ucraineană nu arată niciun interes. În schimb, procurorul general Iryna Venediktova a deschis multiple dosare penale pentru “abuz de putere” pe numele ex-președintelui Petro Poroshenko. Considerată o persoană loială lui Zelensky (Hromadske, Martie 2020), percepția despre dependența politică a procurorului Venediktova capătă tot mai multă vizibilitate. Rămâne în ceața diferența de abordare a procuraturii ucrainene față de acțiunile oligarhilor ucraineni, care figurează în furtul bancar și, respectiv, investigarea minuțioasă față de oponenții politici ai lui Zelensky. Deocamdată, doar câțiva europarlamentari, din partea Comitetului Parlamentar de Asociere UE-Ucraina, au cerut un “proces echitabil” și asigurare unei investigații depolitizate împotriva lui Poroshenko (Parlamentul European, iunie 2020).
Politizarea vădită a Procuraturii nu a figurat nicidecum pe agenda asistenței macro-financiare a UE, care în cazul Moldovei repetitiv accentuează importanța statului de drept. Îndată după ce FMI a aprobat oferirea accesului la 5 miliarde USD pentru Ucraina (dintre care 2,1 miliarde USD transferate imediat), UE a debursat a doua tranșă din asistență macrofinanciară de 1 miliard EUR, în valoare de 500 milioane EUR. Totuși, UE urmează să demonstreze coerență în aplicarea pre-condițiilor politice, centrată pe statul de drept, în mod identic, față toți vecinii săi estici. Eliberarea instituțiilor de drept de sub orice influență politică și ulterioara lor profesionalizare sunt lucruri imperative pentru impulsionarea inter-sectorială a reformelor.
Georgia și medierea europeană
Imaginea UE despre Georgia este pătrunsă de urgențele de securitate. Pe de o parte, sub controlul Rusiei, regimul separatist din Osetia de Sud mișcă frontierele (“borderization”) și perpetuează încălcarea integrității teritoriale georgiene. Pe de altă parte, spațiul informațional georgian se află sub lovitura constantă a dezinformării rusești. Obiectivul acestora pare să fie diminuarea simpatiilor publice față de vectorul euro-atlantic și cel european, în particular în rândul populației care posedă limba rusă. Altă influență subtilă (societal-comportamentală) și vizibilă (economică) are loc prin intermediul fluxurilor de turiști ruși (circa 1,4 milioane de persoane în 2019). Cei din urmă vor reveni după redeschiderea frontierelor georgiene, sporind riscul de export a infecției COVID-19 din Rusia spre Georgia.
Stabilizarea mediului politic constituie al doilea bloc de preocupări al instituțiilor europene. Delegația UE de la Tbilisi (Carl Hartzell), împreună cu ambasada SUA (Kelly Degnan), au mediat negocierile politice dintre guvernarea condusă de “Visul Georgian” și opoziție. În decursul celei de-a cincea runde de negocieri, a fost atins compromisul politic din “8 martie” ce vizează valorificarea votului proporțional pentru alegerile parlamentare din 31 octombrie 2020. Așadar, din totalul de 150 deputați, în baza votului proporțional vor fi aleși 120 deputați, ceilalți 30 vor fi votați în circumscripții uninominale (Transparency.ge, 10 Martie 2020). De asemenea, a fost redus pragul electoral până la 1%, iar guvernarea de către un singur partid devine imposibilă decât dacă acesta aduce în Parlament minim 48 deputați cu votul proporțional. În acest fel, se dorește o demonopolizare a puterii, care din 2013 este concentrată de facto în mâinile oligarhului Bidzina Ivanishvili, văzut tot mai mult, în Washington, drept factor destabilizator pentru buna guvernare și orientarea geostrategică pro-occidentală a Georgiei (Civil.ge, Mai 2020).
Reformele constituțională și electorală necesare pentru transpunerea “acordului din 8 martie” au căpătat puls după amnistierea de către președintele țării, Salome Zurabishvili, a mai multor activiști politici – Gigi Ogulava, Irakli Okruashvili. Aceasta a rezultat din ultimatumul impus de opoziție (26 partide politice), care a condiționat facilitarea pregătirilor pentru introducerea votului proporțional cu eliberarea “prizonierilor politici” (RadioFreeEurope, Mai 2020). Totuși, actele de amnistiere nu anulează faptul că instanțele georgiene au emis decizii politice ce țintesc opoziția (OSW, Mai 2020).
Numărul extrem de mare de partide politice active și reducerea barierelor electorale ar putea transfera polarizarea din societate către Parlament. Chiar dacă procesul electoral va deveni mai transparent, corect și liber, interesele oligarhice se pot ajusta noilor circumstanțe politice. Acestea pot încerca să beneficieze din diviziunile naturale și confruntarea politică pentru (re-)distribuirea puterii politice.
Redemocratizarea guvernării în Georgia nu trebuie să devină o sursă inedită a crizelor politice în perioada post-2020 și luptei pentru influență informală, care să scurteze apetitul pentru integrare europeană și să repună în circuitul politic forțe politice deschis pro-ruse. Deși UE a mediat cu succes cea mai recentă criză politică din Georgia, aceasta a ratat anterior șansa de a aplica mecanismul de condiționalitate pentru a-l scoate din joc pe oligarhul Ivanishvili, înainte ca acesta să miște țara în direcția “statului capturat”.
Moldova și condiționalitatea politică a UE
În ultimii cinci ani, relația UE față de Moldova s-a deosebit printr-un caracter extrem de tranșant și utilizarea disciplinată a mecanismului de condiționalitate. Nici în Ucraina și nici în Georgia, partenerii europeni nu au subliniat importanța precondițiilor politice cu intensitatea și consecvența observată în cazul moldovenesc.
Atât Parlamentul European, prin participarea activă a eurodeputaților români, cât și Delegația UE de la Chișinău punctează cu regularitate asupra angajamentelor neîndeplinite de autoritățile moldovenești. Din anul 2017, când a fost semnat acordul privind asistența macro-financiară și până în 2020, trei guverne s-au alternat. Doar condițiile sectoriale conexe celei de-a doua tranșe (din totalul de trei) au fost realizate în deplinătate. Inflexibilitatea precondițiilor politice cerute de UE, combinată cu preferințele geopolitice pentru Rusia, provoacă iritații și infuzează cu euroscepticism retorica guvernanților de la Chișinău (IPN, 19 Mai 2020).
Din totalul de 8 condiții politice adresate de UE, unele sunt mai urgente ca altele. Opoziția și societatea civilă insistă pe îndeplinirea completă a acestora înainte de acordarea asistenței financiare. Acțiunile părții europene și ale opoziției creează o presiune enormă asupra guvernării, a cărei stabilitate scade sub impactul corupției politice. Recenta adoptare unanimă în Parlament a declarației împotriva “traseismului și corupției politice” (11 Iunie 2020) dovedește tentativa “asociaților” (în total 22 deputați -Grupul lui Adrian Candu, Fracțiunea Partidului Șor) oligarhului fugar Vlad Plahotniuc de a declanșa o răsturnare de situație. Gestionarea ineficientă a crizei sanitare, care comprimă continuu economia, pune guvernarea Socialiștilor și Partidului Democrat (51 deputați) la limita supraviețuirii. Condițiile se înrăutățesc deoarece, spre deosebire de Ucraina și Georgia, conducerea țării se bucură de o suținere externă inferioară. Bunăoară, UE tratează cu prudență și reticență guvernarea de la Chișinău. Încercările de a obține cu orice preț credite de stat pentru acoperirea cheltuielilor bugetare curente de asemenea au eșuat, după ce creditul rusesc a fost anulat pentru neconformitatea constituțională (NewEasternEurope, Mai 2020).
Deși Moldova se află în fața unei crize politice serioase, pe un fundal economic și de sănătate publică șubredă, UE nu arată nicio determinare pentru a folosi autoritatea sa politică pentru a detensiona situația. Bruxelles-ul alege să fie vocal preponderent în privința precondițiilor politice, ceea ce nu face în Ucraina sau Georgia. În realitate, acesta poate folosi experiența recentă din Georgia pentru a crea o platformă de negocieri între guvernare și opoziție pentru a pregăti un teren stabil pentru alegerile prezidențiale din noiembrie 2020. Asumarea unui rol proactiv de către UE este aparent împiedicată de nucleul geopolitic pro-rus al coaliției de guvernare (Socialiștii -37 deputați).
Așteptarea deznodământului politic nu este o strategie sigură, având în vederea schimbarea compoziției politice prin metode de corupere. Până acum, UE nu a manifestat nicio râvnire minimă de a participa la stabilizarea politică a țării, după cum a făcut în vara lui 2019, când, alături de SUA și Rusia, a contribuit la eliminarea regimului oligarhic. Condiționalitatea nu reprezintă o strategie, ci un instrument eficient, dacă este cuplat cu alte acțiuni. UE are capacitățile necesare pentru a acționa reieșind din calcule politice independente. Acestea trebuie să reflecte agendele aliaților săi politici din Moldova, dar în orice caz să evite demersuri partizane.
În loc de concluzii...
Chiar dacă schimbările din tot Parteneriatul Estic contează, integrarea europeană din țările asociate constituie zone prioritare, deoarece vor avea efect multiplicator asupra restului regiunii, inclusiv Rusia. De aceea, atenția pentru statul de drept, în special depolitizarea instituțiilor de ordine, are o însemnătate egală în Ucraina și Georgia, la fel precum în Moldova. UE poate folosi propria experiență în cele trei țări pentru a transpune soluții politice și de politici, care și-au demonstrat eficiență.
Problema oligarhilor în regiune este accentuată puțin pe agenda politică a UE. Acest lucru se observă dacă este privit în comparație cu acțiunile americane. Spre deosebire de europeni, aceștia investighează proveniența tranzacțiilor financiare ale oligarhilor ucraineni și a impactului influenței sistemului oligarhic asupra investițiilor străine în Georgia. În vecinătatea sa estică, UE dispune de un context politic benefic pentru a coopera cu forțe aliate în vederea complementării eforturilor de reformare.
Dionis Cenușa, Columnist principal
Dionis Cenușa este politolog, cercetător la Universitatea Justus-Liebig din Giessen, absolvent al studiilor de masterat în Studii Politice Interdisciplinare la Colegiul Europei din Varșovia.
Domenii de cercetare: Politica Europeană de Vecinătate, relațiile UE-Moldova, politica externă a UE și Rusia, migrația și securitatea energetică.
Urmărește-l pe Dionis Cenușa în
Twitter.
IPN publică în rubrica Op-Ed articole de opinie semnate de autori din afara redacţiei. Opiniile exprimate în aceste materiale nu neapărat coincid cu opiniile redacţiei.
Dionis Cenușa
Vezi și:
- Politica externă „multi-vectorială” și integrarea europeană: realitățile din Serbia, Moldova și Georgia. Analiză de Dionis Cenușa
- Aderare europeană diferențiată: decuplarea iminentă a Ucrainei, Moldovei și Georgiei. Analiză de Dionis Cenușa
- Polarizarea (geo)politică din Georgia și Moldova și mizele pentru UE și Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Predominanța factorului geopolitic în agenda de aderare la UE a Ucrainei, Georgiei și Moldovei. Analiză de Dionis Cenușa
- Noua agendă de apărare a UE și dinamica din Europa de Est. Analiză de Dionis Cenușa
- Prognoze pentru Europa de Est în 2024: Criza de influență a UE și reînnoirea electorală a autocrațiilor. Analiză de Dionis Cenușa
- Factorul ungar-rusesc și dimensiunea ucraineană a lărgirii UE spre Est. Analiză de Dionis Cenușa
- Criza din Orientul Mijlociu și perspectiva europeană pentru Ucraina, Moldova și Georgia. Analiză de Dionis Cenușa
- Soluționarea conflictului transnistrean – trei scenarii pe fundalul intereselor geostrategice ale Moldovei, Ucrainei și Rusiei. Analiză de Dionis Cenușa
- Precedentul Ciprului, „conflictele înghețate” post-sovietice și agenda europeană a Ucrainei, Moldovei și Georgiei. Analiză de Dionis Cenușa
- Efectele protestelor anti-guvernamentale din Georgia și Moldova asupra pozițiilor UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Rusia și costurile geopolitice ale războiului: “conflictele înghețate” din Moldova și Azerbaidjan. Analiză de Dionis Cenușa
- Ucraina, Moldova și Georgia în contextul apropierii de UE: 5 principii pentru eficientizarea reformelor. Analiză de Dionis Cenușa
- Apropierea Ucrainei, Moldovei și Georgiei de UE – progres cu mai multe viteze. Analiză de Dionis Cenușa
- Dezinhibarea gândirii strategice a UE sub presiunea revizionismului militarist rusesc: spargerea “tabu-urilor” europene. Analiză de Dionis Cenușa
- Prevenirea amenințărilor de origine rusă în 2023: trei domenii prioritare de reducere a riscurilor pentru Occident. Analiză de Dionis Cenușa
- “Remodelarea” infrastructurii critice regionale sub impactul războiului – cazul Ucrainei, Rusiei și al UE. Analiză de Dionis Cenușă
- Criza energetică din Moldova și sentimentele de “unire” cu România, analiză de Dionis Cenușa
- Infrastructura critică a Ucrainei vs. ponderea energetică a Rusiei: “războiul nervilor”. Analiză de Dionis Cenușa
- Parametrii asistenței occidentale pentru Ucraina și Moldova – o pregătire înainte de „iarna rusească”. Analiză de Dionis Cenușă
- Tacticile rusești împotriva Ucrainei și Moldovei: ramificarea crizelor energetice. Analiză de Dionis Cenușa
- Atacurile rusești împotriva infrastructurii critice: riscurile pentru reziliența Ucrainei și implicațiile pentru UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Noile scenarii ale agresiunii rusești în lumina anexării ilegale din sud-estul Ucrainei. Analiză de Dionis Cenușa
- Relațiile moldo-ruse: între proteste antiguvernamentale și șantaj gazier. Analiză de Dionis Cenușa
- Războiul gazier al Rusiei și testul de reziliență pentru UE: 3 intenții rusești și 3 dileme europene. Analiză de Dionis Cenușa
- Dezoligarhizarea Ucrainei, Moldovei și Georgiei – condiția UE pentru avansarea perspectivei europene. Analiză de Dionis Cenușa
- Georgia și Moldova – analiza comparată a rezilienței de stat și a riscurilor de origine rusească. Analiză de Dionis Cenușa
- Sancțiunile UE și arma energetică a Rusiei – solidaritate versus fragmentare. Analiză de Dionis Cenușă
- Moldova și candidatura pentru UE: între risipirea legitimității și necesitatea unui dialog național. Analiză de Dionis Cenușa
- Candidatura de aderare la UE: Diferențe interne și geopolitice dintre Ucraina și Moldova. Analiză de Dionis Cenușa
- Cursa pentru candidatura de aderare la UE: Cele trei scenarii pentru Ucraina, Moldova și Georgia. Analiză de Dionis Cenușa
- Autonomia energetică a UE și „criza” sancțiunilor împotriva Rusiei – între blocaje și alternative noi. Analiză de Dionis Cenușa
- Insecuritatea regională și căutarea rezilienței pentru Moldova – pe bază de asistență de la UE sau NATO? Analiză de Dionis Cenușa
- Noile tendințe în agresiunea împotriva Ucrainei, sancțiunile occidentale și arma energetică rusească. Analiză de Dionis Cenușa
- Dialogul Moldovei și Georgiei cu UE și NATO – în căutare de atenție externă și resurse pentru reziliența de stat. Analiză de Dionis Cenușa
- „Noua” agendă europeană a Moldovei, unirea cu România și separarea de regiunea transnistreană. Analiză de Dionis Cenușa
- Sancționarea Rusiei pentru salvarea Ucrainei și factorul chinez. Analiză de Dionis Cenușa
- Invazia rusă și “rivalitatea” Ucrainei, Moldovei și Georgiei pentru aderarea la UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Criza rusească 2.0: Solicitările Ucrainei către Occident vs. noile scenarii ale Moscovei. Analiză de Dionis Cenușa
- Rolul asistenței UE în desprinderea Moldovei de Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Ucrainizarea securității europene: De ce Rusia acționează acum? Analiză de Dionis Cenușa
- Top șapte prognoze pentru PaE în 2022: Testarea reformelor locale și presiunea competiției geopolitice. Analiză de Dionis Cenușa
- Bilanțul anului 2021: 5 progrese și provocări în PaE – reziliența pro-UE și noile focare de instabilitate regională. Analiză de Dionis Cenușa
- Politica externă post-merkeliană a Germaniei – mai proeuropeană în Europa de Est și mai dură față de Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Politica externă a Moldovei – între „interconectarea” cu România și „echilibrarea” cu Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Criza migranților din Belarus, slăbiciunile UE și scenariile regimului lui Lukașenko. Analiză de Dionis Cenușa
- Lecții din Moldova privind securitatea energetică a UE și monopolul rusesc. Analiză de Dionis Cenușa
- Intențiile Rusiei de a contrabalansa influența occidentală în spațiul CSI, analiză de Dionis Cenușa
- Energizarea dialogului UE-Moldova: între entuziasm geopolitic, “moment istoric” și constrângeri locale. Analiză de Dionis Cenușa
- Așteptările UE și realitatea politică din Georgia și Moldova: contradicții și riscuri. Analiză de Dionis Cenușa
- Era post-Merkel și soarta est-europenilor: continuarea integrării europene și restabilirea integrității teritoriale. Analiză de Dionis Cenușa
- Resuscitarea relației Rusia-Moldova și conștientizarea vectorului european moldovenesc. Analiză de Dionis Cenușa
- Soluționarea conflictelor teritoriale în Parteneriatul Estic: În căutarea unei abordări personalizate a UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Triunghiul “asociat” Georgia-Moldova-Ucraina: aprofundarea integrării în UE și “scutul” împotriva influenței rusești. Analiză de Dionis Cenușa
- Sancțiunile economice ale UE și vulnerabilitatea Parteneriatului Estic la precedentul creat de Belarus, Analiză de Dionis Cenușa
- Alegerile anticipate din Moldova și puterea geopolitică a diasporei. Analiză de Dionis Cenușa
- Aprofundarea diferențelor în Parteneriatul Estic și apariția “Trio-ului” pan-european. Analiză de Dionis Cenușa
- Oligarhii din Georgia, Moldova și Ucraina: între retragere, regrupare și „reeducare”. Analiză de Dionis Cenușa
- Atitudinea față de UE în Georgia, Moldova și Ucraina – între adorație și moderație, analiză de Dionis Cenușa
- Ajustarea regimului fără vize cu UE pentru est-europeni – de la pandemie spre “pașaport verde”. Analiză de Dionis Cenușa
- „Sputnik V” la frontiera UE și țintele Rusiei în Moldova. Analiză de Dionis Cenușa
- Trăsăturile “diplomației vaccinului” în Moldova: Avantajele României în fața Rusiei. Analiză de Dionis Cenușă
- Calculele UE în Ucraina, Georgia și Moldova – navigând între crize politice, reforme și „umbrele” Rusiei. Analiză de Dionis Cenușă
- Anticiparea reacției Rusiei la viitoarele sancțiuni UE: divizare, dezinformare sau destabilizare? Analiză de Dionis Cenușa
- Relația UE-Rusia în 2021 - între „pragmatism distorsionat” și „politică externă rezistentă”. Analiză de Dionis Cenușa
- Reeuropenizarea politicii externe a Moldovei și poziția UE vizavi de criza politică moldovenească. Analiză de Dionis Cenușa
- Top 8 prognoze pentru statele PaE în 2021 – între “contestare” și “reînnoire”. Analiză de Dionis Cenușă
- Bilanțul anului 2020 pentru statele PaE: 5 oportunități și 5 provocări majore. Analiză de Dionis Cenușă
- UE, “Actul Magnitsky” și țintirea autocraților din vecinătatea estică. Analiză de Dionis Cenușa
- Relația Moldova-Rusia și tranziția post-Dodon: între abordarea “inteligentă” și cea “emoțională”. Analiză de Dionis Cenușă
- Reziliența informațională lângă frontierele estice ale UE. Analiză de Dionis Cenușă
- Vecinătatea estică a UE la o nouă răscruce – între enigme electorale și crize de securitate. Analiză de Dionis Cenușa
- Moldova – alegeri prezidențiale fără „vot geopolitic”? Analiză de Dionis Cenușă
- Optica Rusiei, Chinei și UE vizavi de criza politică din Belarus – între intervenție, susținere și influență, analiză de Dionis Cenușa
- Belarus – o nouă “revoluție de catifea” în Parteneriatul Estic? Analiză de Dionis Cenușa
- „Favoriții” mecanismului de condiționalitate al UE: Georgia, Moldova sau Ucraina? Analiză de Dionis Cenușa
- Efectele acțiunilor UE în Moldova – asistența financiară și contradicțiile opoziției, analiză
- Președinția Germaniei în UE și viitorul Parteneriatului Estic: Ghidul pentru gestionarea unei realități „incomode”, analiză
- Condiționalitatea UE și combaterea euroscepticismului în Parteneriatul Estic, Op-Ed
- Uniunea Euroasiatică și criza sanitară: integrare lacunară și ambiții geopolitice, Op-Ed
- Solidaritatea NATO și factorul rusesc: Lecția dură a rezilienței de stat. Op-Ed
- China și Rusia - diplomație sanitară și “fragmentarea” Europei, Op-Ed
- Efectele pandemiei - între solidaritatea UE și reziliența vecinilor estici, Op-Ed
- “Guvernele căzătoare” din Moldova și Ucraina: Patru asemănări și două contraste, Op-Ed
- Integrarea europeană în vecinătatea UE: Cu sau fără „de-geopolitizare”? Op-Ed
- Efectele “macronizării” relațiilor UE-Rusia asupra vecinătății estice, Op-Ed
- Vocile „unioniste” din Moldova, migrația și integrarea europeană în Est, Op-Ed
- Imobilizarea oligarhilor în Moldova, Georgia și Ucraina: misiune (im)posibilă? Op-Ed
- Zece prognoze în 2020: Geopolitizarea oligarhiei în Moldova și apropierea UE-Rusia, Op-Ed
- Anul eurooptimismului “scurtat” în Moldova: Top 3 succese și regrese în 2019, Op-Ed
- Dialogul moldo-român: de la “ton calm” la regim de condiționalitate, Op-Ed
- Trauma perspectivei europene, vecinătatea UE și ecourile cazului moldovenesc, Op-Ed
- Dialogul UE-Moldova: Există integrare europeană după guvernul Maiei Sandu? Op-Ed
- Moldova și Serbia între extinderea UE și avansarea euroasiatică, Op-Ed
- Ajutorul macro-financiar al UE pentru Moldova: recompensă obiectivă sau stimulent politic?, OP-ED
- Rusia, UE și refacerea conviețuirii geopolitice pe linia Kiev-Chișinău-Tbilisi, Op-Ed
- Guvernul reformelor din Moldova și “creditul de încredere” al UE, Op-Ed
- Politica externă “echilibrată” a Moldovei, axa Paris-Moscova și dosarul ucrainean, Op-Ed
- Fragilitatea guvernării de la Chișinău și agenda europeană până în 2020, OP-ED
- Deblocarea asistenței europene pentru Moldova: cu sau fără condiționalitate? Op-Ed
- „Primăvara anti-oligarhică” sau iluzii temporare în Moldova, Ucraina și Georgia, Op-Ed
- Cedarea regimului oligarhic, relansarea integrării europene în Moldova și agenda Rusiei, OP-ED
- Criza politică din Moldova: Depășirea complexului geopolitic și înfruntarea „statului capturat”, OP-ED
- Vitezele politice din Moldova, Ucraina și Georgia: în căutarea unui „cerc virtuos”, OP-ED
- Intersecția simbolurilor geopolitice în Moldova: între trecutul sovietic și drepturile minorităților sexuale, OP-ED
- Liberalizarea vizelor în Moldova după 5 ani: slăbiciunile bunei guvernanțe și comparații ucraineano-georgiene, OP-ED
- Moldova post-electorală: între avertismentele Rusiei, absența UE și alegerile anticipate, OP-ED
- Comportamentul (geo)politic al președinților Moldovei, Georgiei și Ucrainei: între percepții și realități fluctuante, OP-ED
- Formarea coaliției post-electorale din Moldova și câștigurile Moscovei, OP-ED
- Puterea diasporei în alegerile din Moldova – între percepții și realități, OP-ED
- Atitudinile cetățenilor din Moldova, Ucraina și Georgia față de UE și paradoxurile sondajelor, OP-ED
- Zece prognoze pentru 2019: Reconfigurarea agendei europene în Moldova și criza statului de drept în UE, OP-ED
- Anul bulversărilor în integrarea europeană a Moldovei: Top 3 progrese și eșecuri în 2018, OP-ED
- Deficiențele condiționalității europene și supraviețuirea clasei politice din Moldova, OP-ED
- Avertizarea cu suspendarea regimului fără vize pentru Moldova și sinergia criticii UE, OP-ED
- Conviețuirea dificilă a societății civile cu regimurile oligarhice din Moldova și Georgia, OP-ED
- Eșecul introducerii integrării europene în Constituția Moldovei: perdanții și câștigătorii, OP-ED
- Viitorul Acordurilor de Asociere în Moldova, Ucraina și Georgia: factorul local, european și cel rusesc, OP-ED
- Oportunitățile opoziției extra-parlamentare, temerile guvernării și poziționarea față de UE, OP-ED
- Radiografia asistenței macro-financiare a UE în Moldova, Ucraina și Georgia: fruntașii și codașii, OP-ED
- Răcirea relațiilor UE-Moldova până la un nou test electoral, OP-ED
- Protestele anti-guvernamentale, stratagemele guvernării și agenda europeană a Moldovei, OP-ED
- Discrepanțele Chișinăului cu UE și intenția de valorificare a factorului rusesc, OP-ED
- Cazul Moldovei – un precedent periculos sau nu pentru relația UE cu Ucraina și Georgia? OP-ED
- Impactul rezoluției PE: de la o criză politică a guvernării la atacarea imaginii UE în Moldova, OP-ED
- Acutizarea dialogului UE-Moldova și calculele guvernării de la Chișinău, OP-ED
- Invalidarea alegerilor din Chișinău, scenariile guvernării și reacția UE, OP-ED
- Președinția României în Consiliul UE și contextul politico-energetic din Moldova, OP-ED
- Protestele sociale pe timp de integrare europeană: De ce cetățenii din Georgia protestează mai des decât cei din Moldova? OP-ED
- Impactul reapropierii dintre UE și Rusia asupra Ucrainei, Georgiei și Moldovei, OP-ED
- Multivectorialismul extern al Președintelui Dodon și incertitudinile geopolitice post-electorale, OP-ED
- Dependența energetică a Moldovei, evitarea transparenței și ignorarea datoriei pentru gazul rusesc, OP-ED
- UE și limitele „condiționalității stricte” față de Moldova, OP-ED
- Rolul și implicațiile (euro)unionismului în scrutinul din Moldova, OP-ED
- Aspirațiile europene ale Georgiei și lecțiile de învățat pentru Moldova, OP-ED
- Regenerarea regimului Putin și implicațiile pentru PaE și Moldova,OP-ED
- Scenariile (geo)politice pentru alegerile parlamentare din Moldova, OP-ED
- Moldova și UE: un dialog încâlcit în probleme vechi și așteptări noi, OP-ED
- Diagnoza oligarhiei din Moldova, Ucraina și Georgia și soluții pentru deoligarhizare, OP-ED
- Asistența UE pentru Moldova, urgentarea reformelor și supraviețuirea guvernării, OP-ED
- Integrarea europeană, importul legislației UE și soluții practice pentru conturarea beneficiilor, OP-ED
- Moldova și poziția de fruntaș al PaE – între reforme forțate și avantajul comparației regionale, OP-ED
- Lupta Moldovei contra dezinformării rusești: lacune și calcule electorale, OP-ED
- Noul mecanism de suspendare a vizelor – un instrument adițional pentru țintirea corupției din Moldova, Ucraina și Georgia, OP-ED
- Curtea Constituțională, integrarea europeană și lupta (geo)politică, OP-ED
- Președinția Bulgariei în UE și efectele asupra Moldovei, OP-ED
- Zece prognoze pentru 2018: Testarea electorală a vectorului european și renașterea forțelor pro-ruse în Moldova, OP-ED
- Natura creșterii percepției pro-europene și tentativa de “constituționalizare” a vectorului european, OP-ED
- Lupta cu propaganda rusă în Moldova, sensibilizarea SUA și contextul european, OP-ED
- Moldova și perspectiva de aderare la UE – lipsă de pregătire politică, instituțională și emoțională pe ambele părți, OP-ED
- Viitorul PaE și Moldova după Declarația de la Bruxelles – între pragmatism și realități locale, OP-ED
- Cu ce merge Parteneriatul Estic și Moldova la summitul de la Bruxelles?OP-ED
- Moderarea euroscepticismului Președintelui Dodon, comerțul Moldova-UE și resuscitarea simpatiilor proeuropene, OP-ED
- Legitimitatea guvernelor din PaE, supraviețuirea vectorului european și Moldova, OP-ED
- Multiplele viteze ale Parteneriatului Estic, societatea civilă și cazul Moldovei, OP-ED
- Rusia, naționalismul din Europa și Moldova, OP-ED
- Integrarea europeană, unionismul pro-european și defectele guvernării de la Chișinău, OP-ED
- Agendă pro-reformă în loc de blocarea asistenței macro-financiare, OP-ED
- Mandatul noului Șef al Delegației UE de la Chișinău și prima provocare majoră, OP-ED
- Misiunea UE în Vecinătatea Estică și Moldova: stimularea dezvoltării sau integrare europeană? OP-ED
- Magnetizarea Parteneriatului Estic, rolul Rusiei și implicațiile pentru Moldova, OP-ED
- Societatea civilă: agenți de influență sau sanitari ai sistemului politic. OP-ED
- Integrarea europeană în Moldova: proiect elitist sau nu? OP-ED
- Moldova la 26 de ani: între sustenabilitate și europenizare , Op-Ed
- Finalul mandatului lui Pirkka Tapiola, președintele pro-rus și oligarhul pro-european, OP-ED
- Miza Chișinăului: Asistența macrofinanciară și recunoașterea din partea UE, OP-ED
- Republica Moldova și “stabilitocrația” din vecinătatea europeană, OP-ED
- Reevaluarea Acordului de Asociere cu UE: soluție sau noi incertitudini? OP-ED
- Reacția UE la introducerea votului mixt: pragmatism sau slăbiciune, OP-ED
- Finanțarea externă a societății civile, presiunile guvernării și eurointegrarea, OP-ED
- Stimularea reformelor în Moldova, Georgia și Ucraina: condiționalități noi vs perspectiva europeană
- Președinția Estoniei în cadrul UE și implicațiile pentru Moldova
- Restabilirea livrărilor de electricitate din regiunea transnistreană și slăbiciunea factorului european, OP-ED
- Comisia de la Veneția, votul mixt și asistența europeană, OP-ED
- Rolul președintelui Dodon pentru Rusia și implicațiile pentru integrarea europeană, OP-ED
- Prioritățile Parteneriatului Estic până în 2020 și cum poate beneficia Moldova, OP-ED
- Valorile europene versus valorile tradiționale și subtextul geopolitic din Moldova, OP-ED
- Agenda europeană, societatea civilă și confruntarea cu guvernarea, OP-ED
- Trei scenarii privind soarta asistenței macro-financiare a UE pentru Moldova, OP-ED
- Stoparea asistenței europene versus votul uninominal în Moldova, OP-ED
- Cum Moldova a devenit “stat capturat”? OP-ED
- Dezastrele naturale din Moldova și oportunitățile relației cu UE, OP-ED
- Moldova după trei ani de regim fără vize cu UE și noile realități europene, OP-ED
- Poate Memorandumul cu Uniunea Euroasiatică diminua agenda europeană a Moldovei? OP-ED
- Îngrijorările ascunse ale UE și adaptabilitatea guvernării, OP-ED
- Moldova forțată să combine CSI și Uniunea Euroasiatică cu integrarea europeană, OP-ED
- Demersul pro-reformă al UE și planurile pro-rusești ale președintelui Dodon, OP-ED
- Viteze multiple în UE și în vecinătatea ei: Unde este Moldova? OP-ED
- Simpatiile pro-europene și rostul opoziției pro-UE, OP-ED
- Președinția versus guvernarea: între conviețuire politică și antagonism geopolitic, OP-ED
- Securitatea europeană și demersul Rusiei pentru o lume post-occidentală, OP-ED
- Acordul de Asociere cu UE și paradoxurile președintelui Dodon
- Dilema UE: să critice guvernarea sau să combată propaganda eurosceptică a președintelui pro-rus? OP-ED
- Dialoguri paralele între UE și Moldova și factorul ruso-euroasiatic, OP-ED
- Implementarea DCFTA în regiunea transnistreană – are loc sau nu? OP-ED
- Populismul și integrarea europeană în Moldova
- Misiune dificilă: aprofundarea europenizării și restabilirea relațiilor cu Rusia
- Parteneriatul Estic devine mai “practic”. Ce câștigă Moldova? OP-ED
- Despre „cererea de aderare” la UE şi temele de acasă ale Moldovei, OP-ED IPN
- Interconectarea energetică cu UE: Reţeta pentru diminuarea dependenţei faţă de regiunea transnistreană şi Rusia
- Tactica europenilor în raport cu Chişinăul: Reforme acum şi aici, Op-Ed
- Georgia, liberalizarea vizelor cu UE şi implicaţiile pentru Moldova
- Chişinăul accelerează reformele pentru a seduce Uniunea Europeană
- Europenii din nou la Chişinău: între dialogul cu guvernarea şi liderii protestelor
- Decodificarea poziţiei UE pe cazul Moldovei: Semnificaţia reală versus erori şi omiteri
- Criza Schengen: Afectează aceasta regimul liberalizat de vize pentru Moldova sau nu?
- Presa occidentală şi cea rusească despre protestele de la Chişinău: între dezinformare şi manipulare
- Reacţiile UE şi SUA la noile proteste anti-guvernamentale de la Chişinău
- Ideea alegerilor anticipate în Moldova: Noii pro-europeni de la Chişinău – „da”, voci de la Bruxelles – „mai bine nu”
- UE sub preşedinţia olandeză şi aluziile la Moldova
- UE în Moldova: o reţetă pentru reanimarea vectorului european în 2016