Acțiunile la care recurg candidații pentru a-și crea o imagine favorabilă: Andrei Năstase

Fiecare concurent electoral înscris în cursa pentru alegerile prezidențiale din 1 noiembrie afirmă că își dorește să ajungă președinte de țară. Pe lângă promisiunile lansate, candidații recurg la tot felul de tactici pentru a deveni cât mai convingători în fața alegătorilor, astfel încât aceștia să pună ștampila „Votat” anume în dreptul lor în buletinul de vot. Agenția de presă IPN a contactat o echipă de experți pentru analiza comportamentului celor opt aspiranți la fotoliul de președinte, în ordinea înregistrării, și a acțiunilor la care recurg aceștia pentru a-și crea o imagine favorabilă: Nr.2 Andrei Năstase, candidatul Partidului Politic Platforma Demnitate și Adevăr.

Ion Tăbârță, comentator politic, spune că ne-am obișnuit că Andrei Năstase este un politician activ, care permanent este în prim-planul vieții politice. Și pe undeva, acest caracter mai vulcanic al domniei sale este o trăsătură a activității sale politice. „El permanent menționează, și nu fără dreptate, că proiectul lui politic a fost emanația protestelor din stradă. Că el a început activitatea sa politică prin a lupta cu regimul Plahotniuc. Și pedalează în continuare pe aceste teze. Acest dinamism al său este prezent în continuare”, menționează expertul.

În ceea ce ține spoturile în care apar celibrități, care își exprimă susținerea pentru acest candidat, Ion Tăbârță spune că este o acțiune pentru a-și lărgi bazinul electoral. Astfel încearcă să atragă un spectru cât mai larg de celebrități din Republica Moldova, cum ar fi compozitorul Eugen Doga. „Mai ales, că el încearcă să-și refacă acel bazin electoral, pe care l-a pierdut în urma unor evenimente de pe scena politică. Și trebuie recunoscut faptul că într-un moment, electoratul de dreapta era divizat între Maia Sandu și Andrei Năstase. Și această divizare era proporțională, însă treptat, treptat, începând cu anul 2016, preferințele majorității electoratului de dreapta, cel pro-european, s-au dus spre Maia Sandu. Și cumva, pentru că s-au subțiat rândurile de susținători ai lui Andrei Năstase, el acum încearcă să revină la acel bazin electoral pe care l-a avut în anii 2015-2016. Și folosește acele puncte forte pe care consideră că le are. Și unele din ele nu sunt fără temei”, explică comentatorul politic.

Cât despre acele „săgeți” în direcția Partidului Acțiune și Solidaritate, fac parte din acea tactică de a-și reîntoarce acel electorat pierdut în urma colaborării între Platforma DA și PAS. Năstase crede că astfel îl va întoarce, însă va fi clar la alegeri dacă e așa sau nu. Andrei Năstase insistă pe ideea că Platforma DA a fost cea care a propus crearea Blocului ACUM și cea care a pedalat pe ideea păstrării unității între cele două componente. Faptul că în Parlament sunt două fracțiuni separate este pentru că a vrut-o PAS și nu Platforma DA. Andrei Năstase sugerează că această divizare a electoratului de dreapta pro-european nu vine la inițiativa sa, ci la inițiativa PAS și a Maiei Sandu, notează Ion Tăbârță.

Valeriu Pașa, expert „WatchDog.MD”, este de părere că, în comparație cu alte campanii, anul acesta campania lui Andrei Năstase este mult mai bine finanțată. Partidul își permite cheltuieli mult mai mari. Acele bannere, produse video de calitate foarte bună, se vede că are și un grup de consultanți. „Deci cheltuielile, în mod vădit, sunt mult mai mari decât au fost în campaniile precedente. În rest, ca și poziționare, dumnealui încearcă să devieze un pic de pe mesajul său clasic de luptător pentru dreptate, justiție, spre zona conservatoare a electoratului, în același timp, conservatoare a electoratului de dreapta”, opinează expertul.

În opinia sa, probabil, în felul acesta politicianul sau consultanții săi s-ar fi gândit că ar putea să obțină puncte favorabile în detrimentul Maiei Sandu. Acest fapt este completat și cu discursul său, unde cam 90% din efort îl ocupă criticile la adresa Maiei Sandu. „Și el încearcă să creeze o contrapunere, un fel de contrast cu Maia Sandu, pentru a atrage niște voturi atât din zona indecișilor din dreapta, poate și de la cei care inițial au dorit să o voteze pe Maia Sandu. Deci, așa își construiește dumnealui campania, în primul rând, ca un fel de antipod, alternativă pentru Maia Sandu, pentru dreapta electoratului”, precizează Valeriu Pașa.

În același timp, spune expertul, Andrei Năstase targetează un spectru foarte larg: ca mesaje favorabile alegătorilor unioniști, celor centriști și ultraconservatori. E o variație destul de mare. El încearcă să culeagă alegători, în special indeciși, de la dreapta unionistă până la undeva pro-ruși moderați.

Aneta Gonța, expertă media, menționează că Andrei Năstase își dozează aparițiile în mass-media, în unele cazuri fiind vorba despre mediatizări pregătite, gândite și servite la anumite intervale. În altele este vorba despre decizia redacțiilor de a-i prezenta acțiunile, declarațiile sau replicile în raport cu alți candidați sau alte candidate. Potrivit expertei, candidatul apare atât în calitate de protagonist, cât și de sursă a materialelor jurnalistice difuzate de cele mai urmărite posturi tv și publicații online, fiind prezentat preponderent în manieră neutră, cu tendințe de favorizare în cazul anumitor instituții media, și parțial de defavorizare în cazul altora.

„De multe ori accentul mediatic este pus pe confruntarea Andrei Năstase – Maia Sandu, atenția fiind concentrată pe mesajele, îndemnurile, replicile, supărările candidatului Platformei DA în raport cu rivala sa, candidata PAS. Și Andrei Năstase nu scapă nicio apariție în presă fără ca să facă aluzii la comportamentul Maiei Sandu în actuala cursă prezidențială”, a notat Aneta Gonța.

În opinia expertei, Andrei Năstase pare în această campanie electorală ceva mai cumpătat în aparițiile sale în mass-media, mai puțin categoric și aprins în comunicarea mediatică generală și mai atent. La rândul ei, mass-media, care ne obișnuise cu o atitudine mai degrabă ostilă față de Andrei Năstase, manifestată inclusiv prin atacuri evidente la persoană și plasarea în contexte eminamente negative, acum îl prezintă în manieră neutră, iar pe alocuri chiar pozitivă. Prin urmare, este posibil ca această tendință de a menține un echilibru în expunerea mediatică a candidatului Andrei Năstase să se mențină până la sfârșitul campaniei electorale. Acest lucru ar rezona și cu alte elemente de comunicare pe care le utilizează, în special pe online. 

IPN

Dvs. folosiți o componentă de ADS Blocker.
IPN e menținut din publicitate.
Susțineți presa liberă!
Unele funcționalități pot fi blocate, vă rugăm să dezactivați componenta de ADS Blocker.
Mulțumim pentru înțelegere!
Echipa IPN.