3 posturi TV din 10 au favorizat candidaţii BeCS şi Şor, defavorizându-i pe cei din PAS

În majoritatea subiectelor electorale difuzate de 10 posturi TV, monitorizate de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI), au fost citați preponderant candidaţii în alegeri. Dar, limitându-se la o singură sursă de informaţie, fără a trata subiectele în profunzime prin oferirea informaţiilor de context sau includerea altor surse relevante. Trei posturi din cele 10 au favorizat masiv candidaţii Blocului electoral al Comuniştilor şi Socialiştilor şi ai Partidului Politic Şor, defavorizând în acelaşi timp candidaţii PAS. Celelalte nu au favorizat sau defavorizat evident vreun concurent electoral. Constatările se regăsesc în primul raport de monitorizare a presei audiovizuale în campania electorală pentru alegerile parlamentare anticipate şi au fost prezentate de Nadine Gogu, director executiv al CJI, în cadrul unei conferințe de presă la IPN.

Experţii media constată că materialele electorale difuzate au fost în mare parte corecte şi echidistante. Totodată, majoritatea materialelor analizate au fost dezechilibrate din perspectiva egalităţii de gen, în materialele relevante bărbaţii fiind citaţi de cele mai multe ori.

Nadine Gogu a precizat că fiecare raport de monitorizare va fi expediat la Consiliul Audiovizualului, iar după caz, şi petiţii separate pe anumite posturi TV. „Vom monitoriza şi activitatea Consiliului Audiovizualului, când ei îşi vor lansa rapoartele lor o să le analizăm. Dacă trimitem petiţii, rapoarte ulterior urmărim să vedem dacă le examinează sau nu şi informăm despre asta. Dacă ei, aşa cum au făcut şi în trecut, decid să nu ia în calcul ceea ce am trimis noi, atunci reacţionăm. Consiliul Audiovizualului va avea în această campaniile propriile rapoarte, ei trebuie să ţină cont în primul rând de rapoartele lor, atunci decid dacă aplică o sancţiune sau alta”, a adăugat Nadine Gogu.

Raportul de monitorizare este realizat de CJI în cadrul Coaliției pentru Alegeri Libere și Corecte (CALC). Elena Prohnițchi, secretar al CALC, a precizat că platforma e constituită din 36 de organizaţii neguvernamentale care îşi propun să promoveze alegerile libere, corecte, transparente şi incluzive. Toate acestea prin activităţi de observare şi monitorizare a proceselor electorale, dar şi prin campanii de informare şi educaţie civică a alegătorilor. „O componentă esenţială a activităţii Coaliției e monitorizarea comportamentului instituţiilor media în perioada electorală şi pe durata campaniei electorale”, a subliniat Elena Prohnițchi.

Primul raport de monitorizare a presei audiovizuale în campania electorală pentru alegerile parlamentare anticipate a fost realizat în perioada 1-10 iunie şi a vizat 10 posturi tv. Posturile monitorizate au fost Moldova 1, Jurnal TV, NTV Moldova, Primul în Moldova, Prime TV, Publika TV, RTR Moldova, Pro TV, Tv 8 şi Tv 6. Au fost analizate materialele cu caracter electoral, conţinut în principalele buletine de ştiri zilnice.

Dvs. folosiți o componentă de ADS Blocker.
IPN e menținut din publicitate.
Susțineți presa liberă!
Unele funcționalități pot fi blocate, vă rugăm să dezactivați componenta de ADS Blocker.
Mulțumim pentru înțelegere!
Echipa IPN.