logo

Viorel Dolha: Ca să atragi tineri de pe băncile facultății în cariera didactică, trebuie să-i motivezi


https://www.ipn.md/ro/viorel-dolha-ca-sa-atragi-tineri-de-pe-bancile-8004_1106028.html

Președintele Asociației Generale a Învățătorilor din România, Viorel Dolha, consideră că statul trebuie să asigure o salarizare bună pentru ca în sistemul educațional să se angajeze și să rămână să activeze persoane cu pregătire bună și nu cei care au învățat cel mai rău în școală. Viorel Dolha, care este și profesor pentru învățământul primar la Colegiul Național „Vasile Goldiș” din Arad, a menționat că, dacă învățământul va fi atractiv, vor fi atrase mult mai multe persoane, iar astfel va fi asigurată și o concurență pentru postul de profesor. Ca urmare în meseria didactică vor accede cei mai buni – lucru extrem de benefic pentru elev, dar și pentru întreaga societate. Declarațiile au fost făcute la dezbaterea publică „Poduri educaționale între România și Republica Moldova”, organizată de Agenția de presă IPN.

Viorel Dolha, care participă în aceste zile la Chișinău la Congresul Internațional al Cadrelor Didactice din România și al Cadrelor Didactice de Etnie Română de peste Hotare, a declarat că a fost șocat de nivelul scăzut al salariilor pe care le primesc cadrele didactice din Moldova. „Dar ca să atragi tineri și ca să-i motivezi să vină de pe băncile facultății în cariera didactică, trebuie să-i motivezi. Or, și tinerii profesioniști se gândesc să-și întemeieze o familie, să aducă niște bani acasă. Eu am 2 mii de euro ca învățător la clasa patra. Colegii din Moldova s-au mirat, pentru că unii dintre ei au de patru-cinci ori mai puțin. Este greu”, afirmă Președintele Asociației Generale a Învățătorilor din România.

„Eu am două mii de euro, pentru că sunt la o vechime, dețin grade și guvernanții cât de cât s-au gândit la aceasta, dar a trebuit să gândească și la greva ceea pe care am făcut-o noi, corpul profesoral, ne-am gândit la debutanți, la viitor. Ei trebuie să vadă că sunt motivați financiar. Nu trebuie să plece acasă fără o mie de euro – ar fi un pas pentru a asigura o concurență mai mare, care e spre binele copiilor și spre liniștea părinților”, a menționat Viorel Dolha.

Profesorul spune că și părinții au susținut greva cadrelor didactice pentru că și ei sunt interesați ca copiii lor să aibă cei mai buni învățători. „Nici părinții nu vor să-și dea copilul pe mâna cuiva care a fost la coada clasei. Nu e normal ca profesorul să fie dintre cei care au fost primii în clasă? Fără o salarizare bună, credeți-mă, se va ajunge treptat ca majoritatea cadrelor didactice să fie din cei care în gimnaziu și în ciclul primar nu au luat nicio mențiune, niciun premiu, erau la coada clasei și pentru trei lei se angajează profesori. Societatea trebuie să vadă și să lupte pentru motivarea profesorilor. Altfel cei buni nu vin, nu vin din șefii generațiilor și asta este trist. Nici nu văd cum să fie profesor cineva care când a fost la școală nu prea îi plăcea școală, nu putea sau nu-i plăcea”, a menționat Viorel Dolha.

Potrivit lui, în timp ce în Republica Moldova posturile de profesor sunt neocupate, aici fiind o criză, în România, pentru a ajunge cadru didactic este nevoie să treci printr-un concurs. Or, în România mereu sunt mai mulți profesori gata să intre în sistem, fapt ce asigură acea concurență în urma căreia în sistem ajung cei mai buni.

Președintele Asociației Generale a Învățătorilor din România, Viorel Dolha, a declarat că în învățământ mereu se poate mai bine, pentru că mereu apar lucruri noi. Și din acest motiv este necesar ca profesorii să studieze, să facă schimb de bune practici.

Dezbaterea publică „Poduri educaționale între România și Republica Moldova” este ediția a 15-a din cadrul proiectului „Dublă integrare prin cooperare și informare. Continuitate”, finanțat de Departamentul pentru Relația cu Republica Moldova. Conținutul acestei dezbateri nu reprezintă poziția oficială a Departamentului pentru Relația cu Republica Moldova.