Veronica Abramciuc: Este imposibil de a stabili, măcar preliminar, termenii legali de soluţionarea diferendului transnistrean. Sondaj Info-Prim Neo
https://www.ipn.md/ro/veronica-abramciuc-este-imposibil-de-a-stabili-macar-preliminar-termenii-legali--7965_969619.html
Agenţia de ştiri Info-Prim Neo lansează un sondaj de opinie printre lideri ai formaţiunilor politice, exponenţi ai societăţii civile, formatori de opinie de pe ambele maluri ale Nistrului cu privire la soluţionarea conflictului transnistrean. Sondajul are drept scop acumularea a cât mai multor puncte de vedere care ar putea contribui la ameliorarea situaţiei existente. Tuturor participanţilor le-au fost adresate aceleaşi două întrebări. De data aceasta la ele răspunde Veronica Abramciuc, preşedintele Partidului Socialiştilor din Moldova „Patria-Rodina”.
[ - Cum vede organizaţia pe care o reprezentaţi soluţionarea diferendului transnistrean în ce formă, prin ce mecanisme şi în ce termeni este aceasta posibilă?]
- E necesar să luăm în consideraţie că după recunoaşterea de către SUA şi de către state ale UE a independenţei Kosovo rezolvarea problemei integrităţii teritoriale a RM (ca şi a Georgiei, şi a Azerbaidjanului) esenţial s-a agravat. În condiţiile create, poate fi recomandată o singură măsură: restabilirea încrederii dintre părţi prin reconfirmarea valabilităţii documentelor de bază coordonate şi semnate anterior în cadrul procesului de negocieri şi prin restabilirea relaţiilor economice reciproc avantajoase dintre ambele maluri ale Nistrului, distruse în ultimii ani.
Este imposibil de a stabili, măcar preliminar, termenii legaţi de soluţionarea diferendului transnistrean, care poate fi realizată numai pe etape.
[ - În opinia dvs., pe cât de eficiente şi de adecvate situaţiei create sunt acţiunile pe care le întreprinde actualmente conducerea statului R. Moldova? Cînd credeţi că pot da rezultate eforturile depuse de autorităţi şi la ce rezultate ne putem aştepta?]
- Acţiunile întreprinse în ultima perioadă de către conducerea statului sunt adecvate, în general, situaţiei create, deoarece sunt îndreptate către restabilirea încrederii dintre părţile implicate în diferendul transnistrean. Totodată, e prematur şi vorbim despre eficienţa lor.
Conducerea ţării a făcut primii paşi în direcţia corectă. Până la alegerile parlamentare ordinare, în cel mai bun caz, ne putem aştepta, la ameliorarea situaţiei în diferite domenii:
- infrastructură (activitatea CFM, restabilirea podurilor şi utilizarea lor, promovarea comună a proiectelor energetice, dezvoltarea în comun a mijloacelor de comunicare, normalizarea situaţiei drumurilor auto, etc.);
- circulaţia liberă a mărfurilor, oamenilor şi banilor;
- limitarea activităţii organelor de forţă şi a organelor de control de pe ambele părţi în zona de securitate;
-activităţi comune mass-media de pe ambele maluri ale Nistrului.
Soluţionarea problemei în continuare poate fi posibilă pe calea compromisului şi va depinde, în primul rînd, de poziţia Chişinşului care va reieşi din configuraţia politică a viitorului legislativ.
Referitor la statutul special juridic al Transnistriei, este evident că determinarea lui poate fi realizată numai în baza restabilirii relaţiilor economice reciproc avantajoase, deci după restabilirea încrederii dintre părţi.