Veaceslav Ioniţă: Rusia a instituit o blocadă economică pentru Moldova
https://www.ipn.md/ro/veaceslav-ionita-rusia-a-instituit-o-blocada-economica-pentru-moldova-7966_959398.html
Stoparea de către Rusia a importurilor de vinuri moldoveneşti este o decizie politică, menită să instituie o blocadă economică pentru Moldova, consideră analistul economic, Veaceslav Ioniţă.
Deşi, anterior, Ioniţă era de părere că exporturile vor fi relansate cât de curând, în prezent, el se arată sceptic în această privinţă. Rămâne însă la părerea că, pe termen lung, efectul stopării exporturilor va fi unul pozitiv.
Analistul consideră că actuala situaţie ar trebui să determine autorităţile să se preocupe la modul serios de identificarea noilor pieţe de desfacere. El şi-a exprimat speranţa că Guvernul va reuşi măcar acum, după ce a călcat a doua oară pe aceeaşi greblă, dacă nu a putut asigura pieţe de alternativă după criza din anul 1998 din Rusia.
Forma actuală de export a vinurilor în Rusia a fost caracterizată de Ioniţă drept primitivă, pentru că moldovenii nu dispun de o industrie a distribuţiei, pe care însă o au ruşii. Totodată, el spune că greşeala statului şi a proprietarilor de întreprinderi constă în faptul că nu investesc în promovarea vinurilor. Statul intenţionează să cheltuiască în anul curent, pentru stimularea producerii strugurilor, cca 200 mil. de lei, dar nu prevede nimic pentru promovarea exporturilor. Ioniţă consideră că Moldova trebuie să-şi distribuie proporţional investiţiile: 50 la sută pentru producerea strugurilor şi a vinului şi 50 la sută pentru promovare. Aceasta în condiţiile când Moldova nu are probleme cu producerea strugurilor, dar îi lipseşte total o industrie naţională de promovare şi vânzare, care solicită necesităţi financiare de cel puţin 100 milioane USD anual.
În condiţii normale, cucerirea noilor pieţe, de regulă, solicită un termen de 5 ani, spune Veaceslav Ioniţă. Însă, în situaţia de forţă majoră în care se află R. Moldova, noile pieţe trebuie valorificate în 2 ani. Promovarea vinurilor nu trebuie începută pe pieţele deja formate din ţările dezvoltate, dar pe cele ale ţărilor în curs de dezvoltare sau ale noilor membri din UE.
În opinia lui Ioniţă, piaţa Poloniei este un exemplu în acest sens: este o piaţă foarte mare, polonezii nu au vinurile lor, iar cele moldoveneşti ar putea prezenta un interes real.
În contextul pierderilor suportate de producători de vinuri, Ioniţă spune că veniturile anuale din exporturile în Rusia în valoare de 200 milioane USD nu constituie pierderi, ci doar venituri ratate, deoarece „vinurile rămân şi putem în continuare să le exportăm”. El spune, însă, că cei care într-adevăr au pierderi sunt distribuitorii ruşi, deoarece vinurile moldoveneşti se exportau în Rusia la preţul mediu de 50 de cenţi, dar se vindeau pe pieţele de distribuţie cu 4,5 USD.