Discursul politic în campania electorală pentru alegerile locale trebuie să fie construit având la bază subiectele specifice. Acest discurs politic nu s-a ridicat încă la nivelul așteptărilor oamenilor, concurenții pentru fotoliile de aleși locali trebuie să le vorbească oamenilor despre problemele reale ale localităților. Declarații în acest sens au fost făcute de expertul IDIS Viitorul, Veaceslav Ioniță, în cadrul dezbaterii publice cu genericul: „Calitatea clasei politice și portretul alegătorului la nivel local”.
„Noi, în această campanie electorală, când zic noi am în vedere IDIS Viitorul, am mers în șase localități să mobilizăm oamenii la vot, nu pentru un partid politic, dar în general, și atunci le-am spus câteva lucruri pe care vreau și astăzi să le repet, și îmi pare rău că au lipsit din discurs public. Noi îi întrebam pe oameni în sat: Dumneavoastră înțelegeți că consiliul pe care-l alegeți într-un sat micuț va decide soarta, pentru următorii patru ani, a 50 de milioane de lei? Deci, bugetul, timp de patru ani, într-un sat micuț va fi 50 de milioane de lei. Într-un municipiu, centru raional mai mare, bugetul pe următorii patru ani cumulativ va fi 500 de milioane de lei”, spune Veaceslav Ioniță.
Veaceslav Ioniță declară că autoritățile locale acum vor avea mai multă putere financiară, ca urmare a deciziilor luate la nivel central de realocare a anumitor fonduri către bugetele locale. „Asta înseamnă că primăriile vor putea decide ce fac: papă banii sau investesc în drumuri”, spune Veaceslav Ioniță, menționând că este nevoie de o agendă reală, cu probleme reale ce urmează a fi soluționate la nivel local.
„Noi am încercat să identificăm care sunt problemele reale? Ce vor oamenii în realitate? 50% din lucrurile pe care le vor oamenii la nivel local țin de trei lucruri. Unu, reparația drumurilor secundare. Fiți atenți, nu drumurile principale, că astea deja s-au făcut în majoritatea satelor. Oamenii vor drumuri secundare, fie spre biserică, fie spre cimitir, fie spre școală. Doi, canalizare. În sfârșit, oamenii realizează care e confortul vieții de la sat. Și trei, gestionarea deșeurilor: gunoiul și gunoiștea”, spune Veaceslav Ioniță.
Expertul IDIS Viitorul, consideră că acei concurenți electorali care își doresc cu adevărat să facă ceva în folosul localității, odată ce obțin fotoliul de primar sau consilier, ar trebui să includă în discursul de campanie și aspectele menționate mai sus. Adică, să fie receptivi la nevoile reale ale oamenilor și să evite populismul, dar să se concentreze pe un plan concret de dezvoltare. „Trebuie să se discute problemele care cu adevărat interesează omul. Cred că de la un scrutin la altul calitatea discursului va crește”, a adăugat Veaceslav Ioniță.
Dezbaterea publică cu genericul „Calitatea clasei politice și portretul alegătorului la nivel local” este organizată de Agenția de presă IPN în cadrul proiectului „Impulsionarea discuției în mass-media privind specificul tradițional al alegerilor locale și nevoia de europenizare”, susținut de către Fundația Soros Moldova.