logo

Vaccinarea și jocurile politice. Op-Ed de Victor Pelin


https://www.ipn.md/ro/vaccinarea-si-jocurile-politice-op-ed-de-victor-pelin-7978_1080320.html

Jocurile politice din jurul crizei pandemice și al celei politice sunt dezgustătoare și aduc prejudicii atât sănătății publice, cât și imaginii forțelor politice care au provocat și mențin disputa dintre Președinție și fracțiunile parlamentare. Evoluția crizelor pandemică și economică rămâne incertă. Majoritatea PSRM-Șor a reușit să submineze relațiile cu principalii parteneri ai Republicii Moldova, de aceea, perpetuarea acestei majorități la guvernare riscă să compromită găsirea soluțiilor pentru depășirea crizei pandemice și a celei economice.   ”
---


Resursele financiare pentru imunizarea cetățenilor

Experții în domeniul sănătății sunt unanimi în privința celor mai eficiente măsuri privind combaterea pandemiei COVID-19 – vaccinarea în masă a populației. Principiile de bază ale politicii guvernamentale privind vaccinarea în masă sunt – imunizarea gratuită și benevolă. Trei probleme majore stau în calea realizării eficiente a politicii de imunizare a populației Republicii Moldova: resursele financiare insuficiente și dependența de suportul organizațiilor internaționale; atitudinea preponderent negativă a cetățenilor față de vaccinare; și iresponsabilitatea clasei politice moldovenești.

Problema imunizării în masă a populației a ieșit în prim plan odată cu răspândirea COVID-19 în Europa și America încă la mijlocul anului 2020, când a început și competiția marilor producători de vaccinuri pentru elaborarea, testarea, certificarea și comercializarea produselor respective. În astfel de circumstanțe, era evident că una din sarcinile primordiale ale Guvernului Republicii Moldova era obținerea cantităților necesare de vaccin, deopotrivă, din livrările organizațiilor internaționale și pe căi comerciale. În acest sens, urmă să se facă estimări și să se asigure bugetarea resurselor financiare pentru procurarea vaccinului. Actualmente, potrivit Ministerului Sănătății Muncii și Protecției Sociale (MSMPS) resursele pentru procurarea vaccinului sunt identificate în diferite fonduri:

  • 5 milioane lei în Fondul Asigurării Obligatorii de Asistență Medicală (FAOAM), prevăzute pentru „Programe naționale și speciale în domeniul ocrotirii sănătății”;
  • 10 milioane lei din Fondul de rezervă al Companiei Naționale de Asigurări în Medicină;
  • 60 milioane lei din Fondul de rezervă al Guvernului;
  • ~116 milioane lei din Fondul de intervenție a Guvernului (articolul 3(b))

MSMPS consideră că pot fi atrase și alte resurse pentru procurarea vaccinului împotriva COVID-19. Este vorba despre suma de 212 milioane lei negociată și aprobată într-un proiect al Băncii de Dezvoltare a Consiliului Europei și suma de $30 milioane pentru procurarea vaccinului în cadrul unui proiect al Băncii Mondiale.

Pornind de la estimările MSMPS, Republica Moldova ar dispune, în principiu, de aproximativ vreo 900 milioane de lei pentru procurarea vaccinului. 191 milioane lei sunt disponibile din resurse bugetare, iar celelalte 720 milioane lei ar putea fi obținute în cadrul proiectelor cu implicarea organizații internaționale.

Tempoul vaccinării

Potrivit Planului Național de imunizare anti COVID-19, Agenția Națională pentru Sănătate Publică (ANSP) intenționează să imunizeze 70% din populația Republicii Moldova. Resursele financiare estimate mai sus ar ajunge pentru procurarea a aproximativ 5 milioane de doze de vaccin la un preț de $10 per doză. Asta ar fi suficient pentru atingerea scopului trasat de ANSP. Numai că sondajele efectuate sub auspiciile MSMPS arată că doar 31% din populația țării este dispusă să se vaccineze. De aceea, în privința unui segment de ~40% din populație trebuie să se desfășoare o amplă muncă explicativă extrem de dificilă, ținând cont de propaganda agresivă desfășurată prin toate metodele, timp de un an de zile, de către așa-zișii „COVID disidenți”. 

Dacă ne referim la tempoul imunizării în condițiile existenței în țară a unui lot de vaccinuri, trebuie să subliniem că acesta este absolut nesatisfăcător. În Republica Moldova vaccinarea a început la 2 martie 2021 și în primele 10 zile au fost imunizate doar aproximativ 10 mii persoane din categoria cadrelor medicale. Cu un astfel de tempo vaccinarea a 70% din populație ar dura vreo patru ani. De dragul adevărului, trebuie subliniat faptul că situația legată de imunizare este complicată chiar în unele state producătoare de vaccin. De exemplu, în Federația Rusă, la două luni de la lansarea campaniei de imunizare, au fost vaccinate cu prima doză doar ~5% din populație. În Republica Populară Chineză ~4%. Campioni absoluți la tempoul imunizării sunt: Israelul ~100%, Emiratele Arabe Unite ~65%, Marea Britanie ~36% și SUA ~31%. În Uniunea Europeană până la mijlocul lunii martie au fost imunizate ~12% din populație.

Implicarea factorului politic

Pe fundalul crizei pandemice, forțele politice din Republica Moldova continuă disputa bizară privind modalitatea ieșirii din criza politică – dizolvarea Parlamentului și organizarea alegerilor parlamentare anticipate vs. instaurarea unui guvern de tranziție. În acest context, Partidului Socialiștilor din Republica Moldova (PSRM) și-a actualizat prioritățile. Printre acestea se numără dizolvarea Parlamentului, însă acest lucru va fi posibil doar după stabilizarea situației epidemiologice, asigurarea cu vaccin anti-COVID a populației. Este curios că acum trei luni, în decembrie 2020, când liderii PSRM au organizat demisia propriului Guvern, având drept scop provocarea alegerilor parlamentare anticipate, numărul infectaților cu COVID-19 a fost de peste 37 mii. Actualmente, la mijlocul lunii martie 2021, numărul infectaților este de aproximativ 18 mii. Adică, după trei luni de zile de haos guvernamental rata contagierii revine la nivelul din perioada declanșării crizei guvernamentale. Întrebarea este – cine, totuși, se face vinovat de provocarea crizei politice pe fundalul celei pandemice? Probabil, este vorba despre calculele greșite și schimbarea atitudinii PSRM.

Pornind de la interesele de grup, majoritatea parlamentară a PSRM și Partidului Șor s-a consolidat și este determinată să funcționeze încă doi ani, până la sfârșitul mandatului actualului Parlament în februarie 2023. Dovadă în acest sens, servește adoptarea Declarației cu privire la armistițiu politic în fața crizei umanitare cauzate de pandemie, care prevede: imunizarea a 70% din populația țării în următoarele 12 luni; deblocarea asistenței externe; măsuri pentru susținerea mediului de afaceri și păstrarea locurilor de muncă etc. Mai sus arătasem: cu actualul tempo de imunizare, atingerea plafonului de imunizare a 70% din populație ar dura 4-5 ani de zile. 

Mai există un factor care face aproape imposibilă organizarea alegerilor anticipate în anul curent – lipsa resurselor financiare pentru organizarea anticipatelor. Vorba e că pentru organizarea anticipatelor e nevoie de 120 milioane lei, bani care nu au fost bugetați. De aceea puteau, eventual, fi folosite resursele din Fondul de rezervă al Guvernului, care se cifrează la ~161 milioane lei. Numai că Guvernul a decis să folosească 60 milioane lei pentru procurarea a 330 mii doze de vaccin, deși putea lesne folosi resursele financiare din Fondul de intervenție, care a fost constituit tocmai pentru a fi utilizat în combaterea epidemiilor etc. Iată și dovada în acest sens:    

  • Fondul de rezervă (aliniatul 5) este destinat pentru finanţarea cheltuielilor bugetare care întrunesc concomitent următoarele criterii de eligibilitate: a) comportă caracter de urgenţă; b) survin pe parcursul anului şi nu au putut fi cunoscute pentru a fi prevăzute în bugetul aprobat; c) nu există rezerve în bugetele aprobate pentru autorităţile publice.
  • Fondul de intervenţie (aliniatul 6) este destinat pentru finanţarea cheltuielilor urgente legate de lichidarea consecinţelor calamităţilor naturale, în caz de epidemii, precum şi în alte situaţii excepţionale cu caracter tehnogen, natural şi biologico-social (boli contagioase, intoxicări în masă etc.).

Astfel, majoritatea parlamentară PSRM-Șor are motiv să jubileze, pretinzând că organizarea alegerilor parlamentare anticipate în 2021 este imposibilă din cauza lipsei resurselor financiare.

Concluzii

Vaccinarea în masă a populației este un imperativ. Resursele financiare bugetate și cele ce urmează a fi obținute de la organizațiile internaționale ar fi suficiente pentru asigurarea unui tempo alert al imunizării. Cea mai dificilă problemă în procesul de imunizare rămâne a fi reticență majorității absolute a populației.

Jocurile politice din jurul crizei pandemice și al celei politice sunt dezgustătoare și aduc prejudicii atât sănătății publice, cât și imaginii forțelor politice care au provocat și mențin disputa dintre Președinție și fracțiunile parlamentare.

Evoluția crizelor pandemică și economică rămâne incertă. Majoritatea PSRM-Șor a reușit să submineze relațiile cu principalii parteneri ai Republicii Moldova, de aceea, perpetuarea acestei majorități la guvernare riscă să compromită găsirea soluțiilor pentru depășirea crizei pandemice și a celei economice.