UNICEF cheamă la schimbarea accentului în justiţia pentru copii
https://www.ipn.md/ro/unicef-cheama-la-schimbarea-accentului-in-justitia-pentru-copii-7967_986159.html
UNICEF subliniază necesitatea reformării justiţiei pentru copii în Republica Moldova, prin a acorda o mai mare atenţie reabilitării acestora. La o masă rotundă convocată, vineri, de avocatul parlamentar pentru drepturile copiilor, reprezentantul UNICEF Alexandru Stratulat a declarat că instituţia încearcă să schimbe accentul de la pedeapsă la reabilitare, iar termenul de „justiţie juvenilă” în „justiţie pentru copii”, transmite Info-Prim Neo.
„Nu există doar delincvenţă juvenilă, ci şi minori implicaţi într-un fel sau altul în cazuri de infracţiune. Ne referim la victime sau martori ai violenţei, abuzului sexual şi altor crime”, a subliniat reprezentantul UNICEF.
Alexandru Stratulat a menţionat că pedepsele trebuie înlocuite cu forme alternative care să-l facă pe copil să înţeleagă că a greşit. El a salutat în context închiderea Şcolii Speciale de la Soloneţ pentru copii cu probleme de comportament. Aici erau deţinuţi minori de 10-15 ani, iar din septembrie curent aceştia au fost reintegraţi în societate. Tot în acest an, odată cu vizita senatorului francez Robert Badinter, au fost închise celulele de izolare pentru copii din Penitenciarul nr. 13 din Chişinău şi Penitenciarul nr. 2 de la Lipcani.
Împreună cu guvernarea şi societatea civilă se încearcă o reformare mai largă a sistemului judiciar pentru copii, inclusiv crearea instanţelor judecătoreşti specializate. Recent au fost pregătiţi avocaţi, procurori şi judecători specializaţi în lucrul cu copiii, a declarat pentru Info-Prim Neo, Alexandru Stratulat.
Potrivit reprezentantului UNICEF, o altă necesitate care îi vizează pe copii este educaţia inclusivă, care prevede accesul tuturor la educaţie indiferent de capacităţile fizice sau mentale, de etnie sau de locul de unde provin. Astfel că se doreşte un efort suplimentar din partea asistenţilor sociali pentru a face legătura cu autorităţile publice locale pentru a ajuta copiii să ajungă la şcoală. Un exemplu este activitatea asistentului social din satul Schinoasa, cu efortul căruia primarul a organizat circulaţia unui microbuz care transportă copiii romi la cea mai apropiată şcoală, la 7 km distanţă.
În cazul copiilor cu dizabilităţi aceştia sau sunt educaţi de părinţi, sau, în cazuri rare, vin profesorii la casele lor. De obicei,însă, se optează pentru instituţionalizare, iar dreptul la educaţie al copiilor instituţionalizaţi este oarecum afectat, pentru că standardele în aceste şcoli sunt mai joase. „Societatea are o atitudine diferită faţă de persoanele cu dizabilităţi, acestea sunt invizibile pentru noi. Dar, în ultima perioadă, ministerul de ramură, în cadrul reformei sistemului educaţional, încearcă evitarea instituţionalizării”, a subliniat reprezentantul UNICEF.
UNICEF salută în context ratificarea în această vară a Convenţiei cu privire la persoanele cu dizabilităţi şi aşteaptă ca această să fie şi implementată.