logo

Un grup criminal format din cetăţeni ai R. Moldova a furat 114 tiruri şi maşini de lux din Europa


https://www.ipn.md/ro/un-grup-criminal-format-din-cetateni-ai-r-moldova-a-furat-114-tiruri-si-masini-d-7967_973475.html

Opt membri ai unei reţele criminale specializate în sustragerea de autovehicule din Uniunea Europeană au fost reţinuţi în urma eforturilor conjugate ale poliţiei franceze, moldoveneşti, italiene şi celei germane, a declarat marţi, 13 ianuarie, Lilian Levandovschi, inspector superior pentru cazuri excepţionale a Direcţiei Poliţiei Criminale. „Grupul criminal, compus în majoritate din cetăţeni ai R. Moldova, se ocupa de sustragerea tirurilor şi maşinilor de lux. Dintre aceştia şase au fost prinşi în flagrant în Franţa, unul în Polonia, şi un altul în Italia”, a precizat Levandovschi. Cinci persoane din cei opt reţinuţi au mai puţin de 26 de ani. Până în prezent, din totalul de 114 maşini sustrase poliţia a reuşit să depisteze 15 vehicule. Tirurile erau vândute în Moldova cu cca 30-40.000 euro bucata, iar maşinile de lux la un preţ mai apropiat de costul real. Tirurile vândute în spaţiul CSI ajungeau şi la 60-70.000 de euro. Venitul total s-ar putea ridica la 5 mln euro. Schema după care operau hoţii de maşini era următoarea: Se făcea o listă cu persoanele şi firmele ce utilizau vehiculele, notând marca, culoarea maşinilor, etc., iar când din Moldova le venea comanda pentru un anumit tip de tir, prin tâlhărie, luau maşina pe care o depozitau într-o parcare. După care completau cu datele unui cetăţean moldovean un certificat de proprietate în alb, obţinut ilegal în Italia. Aparenţa de legalitate era astfel uşor creată, deoarece în circulaţie se află concomitent mai multe maşini de aceeaşi culoare, acelaşi model şi cu acelaşi an de fabricaţie. Pentru a trece maşina din UE în Moldova, hoţii încărcau tirul cu marfă uşor alterabilă, astfel încât controlul vamal se făcea rapid şi mai puţin riguros. În cazul tirurilor, situaţia le era facilitată de faptul că numărul de înmaticulare se află sub caroserie, loc care, de obicei, e foarte murdar. În Moldova, maşina era reînmatriculată pe numele cumpărătorului. În ultima perioadă, grupul a început să „exporte” maşinile furate şi pe cale maritimă. Acestea erau încărcate pe vapoare în porturile olandeze Amsterdam şi Rotterdam şi descărcate în portul ucrainean Odesa. Din Odesa erau preluate de cetăţeni moldoveni, care le aduceau în Moldova. Conform legislaţiei în vigoare, în cazul depistării unui autoturism furat, poliţia este obligată să anunţe proprietarul iniţial. Proprietarii actuali ai maşinii au dreptul să se îndrepte cu o acţiune în justiţie împotriva persoanelor care l-au înşelat. La momentul de faţă, poliţia moldovenească de comun acord cu Procuratura, le-a intentat membrilor reţinuţi ai grupării criminale o acţiune penală pentru contrabandă extrem de mare.