Moldova a realizat progrese majore în domeniul educației inclusive în ultimii ani. În prezent, în instituțiile de învățământ general, există aproape o mie de centre de resurse pentru educația incluzivă și tot circa o mie de cadre didactice de sprijin, care asistă copiii și elevii cu cerințe educaționale speciale în procesul de incluziune. Ca rezultat al acestor eforturi, circa 10 mii de copii cu cerințe educaționale speciale învață în prezent în școlile generale, în timp ce numărul de copii cu dizabilități în școli auxiliare și speciale a scăzut considerabil, transmite IPN cu referire la UNICEF Moldova.
Renat Mocanu, un adolescent de 16 ani din Drochia, este diagnosticat cu o dizabilitate de auz. Mersul la liceu, o rutină pentru majoritatea copiilor, este o adevărată performanță pentru el. Adolescentul învață a vorbi, iar în paralel studiază cu pasiune matematica, română și alte discipline școlare. Până nu demult, Renat era într-o instituție de învățământ special, cu componentă rezidențială, iar mimica și gesturile erau singurele forme de comunicare pe care le cunoștea. A ajuns acolo la vârsta de 9 ani, după ce părinții lui au tot căutat, zadarnic, soluții ca să îl integreze într-o școală din comunitate.
„Am acceptat cu mare greu să plece de acasă, dar ne gândeam că acolo va învăța să vorbească și vom putea comunica mai ușor cu el”, spune Lilia Mocanu, mama copilului. Așteptările părinților au fost însă, înșelate. În instituția în care a ajuns băiatul, comunicarea verbală era înlocuită în totalitate de gesturi și mimică. Mama lui afirmă că aparatele auditive, care ar fi trebuit să îi ajute pe copii să învețe să vorbească, nu erau folosite niciodată. Astfel, Renat nu doar că nu și-a dezvoltat vorbirea, ci a adoptat un stil de mimică și gesturi care nu este conform cu limbajul internațional. În consecință, acum el nu poate comunica nici măcar cu alte persoane cu probleme de auz.
Cât a stat în instituție, mama îl vizita foarte des, iar la fiecare sfârșit de săptămână îl lua acasă. După șase ani de despărțiri continue, Renat a refuzat să se întoarcă la internat. Astfel că, în următoarele câteva luni a fost înscris în școala din satul Mândâc, raionul Drochia. Totodată, tânărul a început a frecventa de 2-3 ori pe săptămână Serviciul raional de asistență psihopedagogică Drochia, unde beneficia de asistența unui logoped. Mama spune că zilele în care venea la centru erau o sărbătoare pentru el, iar în scurt timp a început deja a articula primele cuvinte și chiar propoziții.
Încurajați de succesele pe care le înregistra copilul, părinții au decis să se mute cu traiul în centrul raional, pentru a fi mai aproape de serviciile de reintegrare de care are nevoie copilul lor. Astfel, de la 1 septembrie 2018, adolescentul a ajuns elev în clasa a VIII-a la una din cele mai mari instituții de învățământ din raion, Liceul Teoretic „Mihai Eminescu”, iar în paralel continuă activitățile cu logopedul Serviciului raional de asistență psihopedagogică. La școală, Renat învață după un program educațional individualizat, adaptat la necesitățile lui.
Cadrul didactic de sprijin, Lilia Istrati, îi este alături la disciplina Matematică și Limba și literatura română, dar și în afara lor, îl încurajează și îl ajută la teme. Despre succesele lui Renat vorbește și Diana Doschinescu, logoped, Serviciul raional de asistență psihopedagogică Drochia. „S-a produs o schimbare radicală. Când a venit la noi, el nu putea articula practic niciun cuvânt. Acum încearcă să vorbească și îi reușește destul de bine. Din jocurile de pe calculator a învățat limba engleză, iar matematică e disciplina școlară care îi place cel mai mult”, spune specialista.
De curând, Renat a obținut prin donație un amplificator de sunete cu ajutorul căruia va comunica mult mai eficient cu colegii și profesorii. Aparatul care îl va ajuta să înceapă a vorbi mult mai explicit, constă dintr-un microfon, pe care îl ține în mână profesorul și un amplificator care se află la Renat. Spre deosebire de aparatele auditive care dublează toate sunetele și celui care îl poartă îi vine greu să le diferențieze, sistemul respectiv diminuează celelalte sunete și copilul aude mai mult vocea profesorului.
Profesorii din Drochia spun că venirea lui Renat în liceu este benefică nu doar pentru el, ci și pentru restul elevilor din clasă. Datorită lui, aceștia învață zilnic lecția prieteniei și toleranței.
Pe lângă Renat, în liceu mai învață alți 12 copii cu dizabilități, dintre care cinci au dizabilități de auz. Și ceilalți copii cu deficiențe de auz sunt pe deplin integrați în colectivitate și comunică liber cu profesorii și elevii, deoarece au fost obișnuiți de mici să poarte aparatul auditiv și au învățat să vorbească.