Deși contractul de concesionare a Aeroportului Internațional Chișinău a avut ca obiectiv dezvoltarea infrastructurii aeroportuare și a calității serviciilor prestate, o misiune de audit a Curții de Conturi a constatat rezerve și neconformități. Raportul a fost audiat, astăzi, în ședința Comisiei parlamentare de control al finanțelor publice, transmite IPN.
Potrivit contractului, concesionarul urma să efectueze investiții de cel puțin 244,2 milioane de euro, etapizat, în funcție de majorarea fluxului de pasageri deserviți de aeroport. Din decembrie 2017, urma să înceapă a doua etapă de modernizare a aeroportului. Aceasta prevede efectuarea investițiilor în sumă de 115,5 milioane de euro. Lucrările de construcție a noului terminal urmau să înceapă până pe 31 decembrie 2018 și să încheie până pe 31 decembrie 2022.
Curtea de Conturi menționează că, până în august 2019, Agenția pentru Supraveghere Tehnică nu a efectuat la concesionar, „Avia-Invest” SRL, controlul volumelor și costului lucrărilor de construcție executate, deși este unica instituție publică abilitată cu acest drept. Doar în luna septembrie 2019, Comisia de monitorizare, prin scrisoarea Agenției Proprietății Publice, a solicitat Agenției pentru Supraveghere Tehnică efectuarea acestor verificări pentru lucrările investiționale executate de către SRL „Avia Invest” până la finele anului 2018.
Misiunea de audit denotă că monitorizarea realizării contractului de parteneriat public-privat a fost formală, s-a bazat doar pe datele furnizate de partenerul privat. După transmiterea în concesiune a activelor întreprinderii de stat Aeroportul Internațional Chișinău, Agenția Proprietății Publice nu s-a asigurat că aceasta va dispune de bunuri pentru a-și continua activitatea.
Sergiu Știrbu, șeful misiunii de audit, a declarat că din suma totală a investițiilor în active pe termen lung – 1210,06 milioane de lei, efectuate în perioada noiembrie 2013-august 2019, înregistrate în registrele contabile ale Avia Invest, 22,1 milioane de lei sunt dobânzi capitalizate aferente creditelor, împrumuturilor și leasingului financiar. Echipa de audit consideră că atribuirea și acceptarea la valoarea investițiilor a dobânzilor nu este oportună, ținând cont de faptul acordării în aceeași perioadă a unor împrumuturi către părți terțe cu condiții favorizante sau fără dobândă.
Potrivit lui, contractul de concesiune nu a prevăzut cursul la care vor fi convertire în euro valorile investițiilor efectuate în lei pentru a putea fi comparate cu indicatorii stabiliți în contractul de concesiune. Astfel, valoarea în euro a investițiilor a fost solicitată de către APP de la concesionar, fără ca acea comisie care monitorizează îndeplinirea contractului de concesionare să se asigure la ce curs s-a efectuat convertirea.
Sergiu Știrbu a mai spus că, din cauza lipsei unor prevederi explicite în contractul de concesiune, se relevă imposibilitatea determinării valorii ce urmează a fi restituită statului în contul activelor transmise în concesiune la expirarea contractului sau rezilierea acestuia.
Operațiunile și managementul Aeroportului Internațional Chișinău au fost transferate către Avia Invest în noiembrie 2013, în baza unui parteneriat public-privat, pe un termen de 49 de ani.