UE îşi formulează politicile pentru Moldova exclusiv din interesele UE chiar dacă simte o dependenţă semnificativă de partenerul Federaţia Rusă
https://www.ipn.md/ro/ue-isi-formuleaza-politicile-pentru-moldova-exclusiv-din-interesele-ue-chiar-dac-7965_981426.html
UE îşi formulează politicile pentru Moldova exclusiv din interesele UE chiar dacă simte o dependenţă semnificativă de partenerul Federaţia Rusă. a declarat într-un interviu pentru Info-Prim Neo Şeful Delegaţiei Uniunii Europene la Chişinău Dirk Schuebel. Ambasadorul european a răspuns astfel la o întrebare formulată în felul următor: {„O parte din presă şi din analişti afirmă că UE ţine cont în mod exagerat de poziţia Moscovei atunci când îşi formulează politicile în raport cu Republica Moldova. Dvs vă revine des rolul de „moderator” sau „curier” între Bruxelles şi Moscova în probleme ce ţin de Moldova?”}
„În primul rând, vreau să spun că Federaţia Rusă este un actor foarte important politic şi economic, în general. În afară de aceasta, ea este şi un partener important al UE. Ca să ilustrez acest lucru, pot să fac referinţă la conflictul cu Ucraina privind furnizarea gazului natural, care a demonstrat încă o dată cât de dependenţi suntem noi de acest partener al nostru. Pe de altă parte, eu sunt reprezentantul UE în Republica Moldova şi de aceea noi formulăm politicile noastre exclusiv ţinând cont de opinia UE în acest sens. Plus la aceasta, vreau să menţionez că am contacte strânse şi regulate cu ambasadorul Federaţiei Ruse în Republica Moldova Valeri Kuzimin, avem întruniri regulate cu dumnealui în cadrul căruia facem schimb de opinii, viziuni cu privire la diverse aspecte ale situaţiei din Republica Moldova”, a declarat Şeful Delegaţiei Uniunii Europene la Chişinău Dirk Schuebel.
Kalman Mizsei, Reprezentant Special al UE în Republica Moldova, la aceeaş întrebare, dar într-un interviu acordat Info-Prim Neo la 1 martie 2010, a oferit următorul răspuns: „Este o întrebare stranie, dacă îmi permiteţi. Reprezint aici poziţia comună a ţărilor membre ale UE şi am lucrat sub îndrumarea Înaltului Reprezentant al Uniunii Europene, Javier Solana, până recent, şi de curând a doamnei Ashton. Cum pot să mediez între mine şi altcineva? Probabil ar trebui să judecaţi mai bine înainte de a-i numi „analişti” pe cei care vin cu astfel de idei stranii. Ne mândrim mult cu rolul pe care îl avem atât în procesul de reglementare transnistreană, cât şi în apărarea valorilor democratice pe malul drept al Nistrului. Acest loc ar fi arătat altfel fără implicarea noastră foarte asiduă din ultima perioadă, în special în ultimul an. Unii oameni aşteaptă de la noi mai degrabă declaraţii bombastice unilaterale decât ceea ce facem, adică să acţionăm în continuu pentru avansarea proceselor democratice din Moldova. Ceea ce facem noi se cheamă a respecta valorile democratice. Nu e rolul nostru să desemnăm învingătorii procesului democratic, ci să avem grijă de calitatea democraţiei în Moldova”.
Referitor la perspectivele conflictului transnistrean, îngheţat deja de douăzeci de ani, Şeful Delegaţiei UE la Chişinău Dirk Schuebel, a spus că este dificil de prezis ce se va întâmpla în continuare. „E dificil de prezis acum ce o să se întâmple cu conflictul transnistrean. Cel puţin este încurajator faptul că au fost reluate negocierile în formatul 5+2, neformal, şi ştim că este desemnat viceprim-ministrul care se ocupă de aceste negocieri. Nu ne rămâne decât să sperăm că în curând acest format 5+2 va fi reluat şi oficial, negocierile în acest format. Ceea ce putem face noi mai mult decât să fim nişte observatori activi în acest format, este să implementăm măsurile de fortificare a încrederii între Chişinău şi Tiraspol. Şi eu unul văd sarcina mea anume în implementarea acestor măsuri în fortificarea încrederii atât în cadrul pachetului doi, cât şi pachetului întâi, de o manieră cât mai eficientă pentru a îmbunătăţi cât mai semnificativ viaţa populaţiei care locuieşte în regiunea transnistreană”.
Potrivit Ambasadorului european, pachetul numărul doi include conlucrarea cu societatea civilă, suport businessului mic şi mijlociu, crearea aşa-numitei euroregiuni, care va include Viniţa din Ucraina, Soroca, de pe malul drept al Nistrului şi regiunea de nord a Transnistriei, precum şi problema reluării comunicării căilor ferate.