logo

Turismul gastro-oenologic poate transforma Moldova într-o oază de experiențe, opinie


https://www.ipn.md/ro/turismul-gastro-oenologic-poate-transforma-moldova-intr-o-oaza-7967_1095457.html

Republica Moldova are toate șansele să devină o atracție turistică. Țara se evidențiază prin ospitalitate, autenticitate și, mai ales, prin gastronomie și vinuri. Turismul gastro-oenologic este un atu care poate transforma Moldova într-o adevărată oază de experiențe, de gusturi și de locuri speciale pentru turiști, dar și pentru cetățenii moldoveni, a menționat pentru IPN Mariana Iurcu, specialistă în turism în cadrul Centrului de informare turistică a raionului Călărași și muzeografă.

„Chiar dacă trăim în această țară, puțin cunoaștem că, de exemplu, este o mâncare diferită la sudul Moldovei, la găgăuzi. Și la nordul țării, la fel, este o gastronomie tipică, particulară, cu care ar trebui noi primii să facem cunoștință. Același centru, chiar dacă este unul mare și recunoscut, el oricum oferă diferite bucate care pot fi valorificate, pot fi transformate în produse de indicație geografică protejată. Asemenea lucruri trebuie să fie puse în traseele turistice ale Moldoveiˮ, consideră specialista în turism.

Mariana Iurcu spune că, atunci când în orașul Călărași a fost deschis Muzeul de Istorie și Etnografie „Dumitru Scvorțov-Russu”, au început să vină turiștii străini și a apărut necesitatea de a promova localitatea. Turiștii mereu întrebau dacă mai pot să vadă ceva în oraș. Deși perioada pandemică 2020-2021 a fost una mai dificilă, hotarele țării au fost închise și turiștii străini nu au putut să viziteze Republica Moldova, în schimb a apărut momentul oportun pentru dezvoltarea turismului local, când cetățenii moldoveni au călătorit de la nord la sud și au început să-și descopere țara.

Tatiana Lupașcu, secretar general în cadrul Asociației Naționale a Ghizilor, a spus că  turismul gastronomic este prezent în orice călătorie, pentru că  turiștii deseori apelează la serviciile de masă sau într-un restaurant cu renume sau unul mai simplu. Traseele gastronomice cu tematică dedicate reprezintă nu doar simple pauze de prânz sau cină, ci sunt din timp fixate și discutate cu grupul turistic sau reprezentantul acestui grup. Traseul poate varia în funcție de preferințele grupului. Sunt foarte multe elemente care se iau în calcul în procesul stabilirii traseului. De exemplu, în cazul în care într-un grup sunt vegetarieni, atunci e și mai mult de lucru, deoarece toate bucatele vor fi alese cu maximă atenție.

Secretarul general în cadrul Asociației Naționale a Ghizilor a precizat că străinii mereu sunt curioși să afle particularitățile bucătăriei naționale. Vor să guste plăcinte, sarmale, babă neagră, zeamă. „În tururi gastronomice noi facem popasuri și vorbim despre istorie, cultură, tradiții, obiceiuri. Turistul trebuie să înțeleagă contextul în care aceste bucate au fost create. Dacă vorbim despre sărbătorile de Crăciun, sărbătorile pascale, acolo este o gastronomie specială și turistul trebuie să cunoască semnificația sărbătorii, dar nu numai produsul final, pentru  a avea o experiență maximă. Turiștii străini preferă tururi gastronomice în zonele rurale, cea mai populară din ele este Orheiul Vechi.

La sfârșitul anului trecut, autoritățile din domeniu împreună cu partenerii externi au semnat un Angajament de Sustenabilitate în turism prin care Republica Moldova își va alinia industria turismului autohton la practicile globale. Angajamentul de Sustenabilitate va fi realizat prin parteneriatul Ministerului Culturii cu Consiliul global de Turism Sustenabil și cu suportul Proiectului USAID de Competitivitate și Reziliență Rurală, partenerul strategic pentru industria turismului din Moldova.