logo

TRM va avea un ombudsman


https://www.ipn.md/ro/trm-va-avea-un-ombudsman-7967_991447.html

La „Teleradio-Moldova” va fi instituit un nou serviciu – „ombudsman”. Este vorba de un mediator între public şi companie. Ombudsmanul va răspunde la întrebările telespectatorilor şi radioascultătorilor, le va oferi toată informaţia de care vor avea nevoie. De asemenea, ombudsmanul va primi plângeri de la populaţie, pe care le va direcţiona spre managerii vizaţi, transmite Info-Prim Neo. Directorul postului public de televiziune Moldova 1, Angela Sârbu, a declarat luni, 11 iulie, la conferinţa naţională „Ombudsmanul serviciului public de radio şi televiziune” că este vorba de un serviciu absolut necesar în condiţiile în care este foarte important să ai o legătură permanentă cu publicul. „Este important să ţii cont de doleanţele, pretenţiile, obiecţiile pe care le poate avea publicul. Această legătură există şi astăzi, prin scrisori, prin internet. Oferim publicului posibilitatea să comenteze ce facem noi la TV sau la radio”, a menţionat Angela Sârbu. Directorul Moldova 1 a mai spus că instituirea noului serviciu la TRM ar putea fi inclusă şi în proiectul noului Cod al Audiovizualului, care urmează să fie propus Parlamentului spre aprobare. Directorul Radio Moldova, Alexandru Dorogan, consideră că şi pentru jurnalişti este important să înţeleagă esenţa acestui serviciu. Mai ales că, deja aproape de doi ani, la „Teleradio-Moldova” are loc un proces de transformare a instituţiei în una credibilă şi transparentă, care asigură accesul la informaţie de calitate. Totuşi, Alexandru Dorogan s-a arătat rezervat în ceea ce priveşte garantarea independenţei acestui serviciu de către TRM. „Dacă vorbim de independenţă, putem să credem că şi astăzi suntem independenţi. Cel puţin, asta credem noi. Însă, există mulţi alţii care ne critică şi ne spun că servim anumite partide politice. Acelaşi lucru se poate întâmpla şi cu ombudsmanul”, a declarat Alexandru Dorogan la aceeaşi conferinţă. Ion Bunduchi, directorul executiv al Asociaţiei Presei Electronice (APEL), organizatorul evenimentului, a menţionat că serviciul „ombudsman” face parte din ceea ce numim autoreglementare. Ombudsmanul urmăreşte, mai ales, să fie respectate normele deontologice de către toţi jurnaliştii, dar şi mediază relaţia autorilor de emisiuni cu publicul în care apar nişte dispute informaţionale. „Este mai bine să fie soluţionate aceste dispute de către un mediator înţelept, matur, cum ar ombudsmanul, decât în sala de judecată”, a declarat Ion Bunduchi. Practica internaţională arată că obudsmenii sunt aleşi din mediul jurnalistic. De regulă, acesta este un jurnalist cu stagiu mare de lucru, cu un accentuat spirit al dreptăţii şi cu o imagine nepătată. Ombudsmanul trebuie să fie o persoană independentă, care nu face partizanat, care nu ia parte cuiva şi care judecă la rece. „Una din definiţii spune că ombudsmanul este acel jurnalist cu multă experienţă, căruia instituţia îi dă un salariu bun, pentru ca el să critice instituţia” , a menţionat directorul APEL. „Cu siguranţă, va trebui să cautăm foarte mult în mediul jurnalistic din Moldova pentru a găsi o candidatură pentru această funcţie”, a mai spus Ion Bunduchi. Mediatorul Radio France International, Dominique Burg, prezentă la conferinţă, a declarat că lipsa încrederii populaţiei în mass-media a dus la crearea acestui serviciu în Europa şi în alte ţări. Motivele pierderii încrederii sunt diferite de la stat la stat, unul din ele ar fi lipsa pluralismului. Ombudsmanul are menirea de a reface credibilitatea jurnaliştilor, de a îmbunătăţi calitatea informaţiei. „Pentru că, odată ce publicul nu are încredere în presă, el începe să nu mai cumpere acele ziare sau nu priveşte televizorul, nu ascultă radioul”, a menţionat mediatorul Radio France International. În Franţa serviciul a apărut încă din 1988, a fost o explozie în presa scrisă, după care a apărut şi în alte mass-media. Un alt expert, reprezentantul Companiei Media Publice din Estonia, Tarmu Tammerk, a spus că ombudsmanul trebuie să fie permanent ochi şi urechi. „Ombudsmanul este legătura directă dintre jurnalişti şi oameni. Deşi va face parte din instituţia media, acesta trebuie să fie independent de ea”, a declarat reprezentantul Estoniei. La fel, ombudsmanul trebuie să protejeze jurnaliştii de posibilele atacuri politice sau de alt gen, a mai spus Tarmu Tammerk. Primul Serviciu „Ombudsman” a apărut în Suedia, în 1809. Acesta fost instituit prin intermediul Guvernului, pe lângă Parlament. Misiunea sa era de a proteja drepturile cetăţenilor prin stabilirea unei agenţii independente de supraveghere a executivului.