logo

Transportul din Republica Moldova, România și Ucraina: interconectare și integrare europeană. Dezbatere IPN


https://www.ipn.md/ro/transportul-din-republica-moldova-romania-si-ucraina-interconectare-si-8004_1106136.html

Pe măsură ce europenii se deplasează tot mai mult, politicile UE sunt ajustate la provocările majore, precum congestionarea unităților de transport și poluarea mediului prin folosirea combustibililor fosili. Despre modul în care transportul Republicii Moldova, România și Ucraina urmează să se interconecteze și să se integreze în spațiul european, au discutat invitații dezbaterii publice „Transportul din Republica Moldova, România și Ucraina: interconectare și integrare europeană”, organizate de Agenția de presă IPN.

Mircea Păscăluță, secretar de stat la Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, a declarat că atunci când se vorbește despre interconectare pe segmentele de transport, aceasta se referă la mobilitatea și circuitul bunurilor dintre Republica Moldova, România și Ucraina. Platforma interguvernamentală de discuții dintre aceste țări oferă prilejul de a accentua importanța interconectării și a eforturilor pe care le-a făcut fiecare stat în parte pentru a asigura această interconectare. Cu ministerele de profil din Ucraina și România se contactează săptămânal pentru a continua buna colaborare și conlucrare în tot ce privește interconectarea pe rețele de transport. El a adăugat că această cooperare aduce rezultate concrete și ajută foarte mult în tot procesul de integrare a Republicii Moldova în Uniunea Europeană.

În cadrul ultimei conferințe interguvernamentale s-a discutat despre planurile de viitor. Astfel, Moldova împreună cu România, până în 2030, ar trebui să construiască 10 poduri care să asigură această interconectare prin fapte concrete. Cu Ucraina se lucrează la construcția podului Cosăuți-Iampol, care, la fel, urmează să asigure interconectarea dintre Ucraina și România prin intermediul Republici Moldova. Mircea Păscăluță a apreciat buna cooperare dintre Moldova și Ucraina pe segmentul feroviar, în special în legătură cu reconstrucția căii ferate Basarabeasca – Berezino, care acum este cea mai utilizată linie de calea ferată care asigură tranzitul de bunuri din Ucraina spre UE.

Serghei Tomșa, director general interimar la Întreprinderea de stat „Calea Ferată a Moldovei, a menționat că pe segmentul feroviar Moldova și Ucraina sunt interconectate. Pe segmentul feroviar cu Ucraina sunt două puncte de trecere, la care se face control vamal comun, astfel încât o garnitură de tren poate să intre pe la Cuciurgan fără oprire, să meargă în tranzit pe teritoriul Republicii Moldova până la Giurgiulești, cu transmiterea mărfurilor către UE sau către România. Pe de altă parte, există conexiune cu sistemul român-european, pentru că la stația Giurgiulești există ecartament european, ceea ce permite ca garniturile de tren române să intre până în stație, aceeași situație este și pe segmentul Ungheni.

El susține că fără interconectarea sistemului feroviar, este greu de spus cum poate Moldova să meargă mai bine și mai repede către UE. Totodată, Serghei Tomșa crede că infrastructura este segmentul principal care arată cum trebuie să se meargă mai departe. Ceea ce ține de interconectare, acum se lucrează la studiul de prefezabilitate asupra construcției ecartamentului european Chișinău-Ungheni și electrificarea acestor segmente.

Corneliu Coteț, expertul Băncii Europene pentru Reconstrucție și Dezvoltare, Corneliu Coteț, crede că integrarea Moldovei și Ucrainei în sistemele de transport europene nu asigură doar prosperitatea economică și liberul tranzit, dar cel puțin pentru Ucraina, asigură și niște rute foarte sigure pentru exporturi de marfă. În opinia sa, nu se poate preconiza ce se v-a întâmplat cu războiul, dar se poate asigura pentru parteneri un coridor de tranzit.

Cât privește Republica Moldova, expertul crede că interconectarea sistemelor ei de transport poate asigura noi oportunități economice, noi dezvoltări pe părțile de logistică și de producție. El spune că partenerii europeni și în general firmele europene care vor să investească în Republica Moldova au nevoie de un sector de transport dezvoltat, prin care se poate importa dar și exporta produsele care sunt în lanțurile lor de distribuție.

Dezbaterea publică la tema „Transportul din Republica Moldova, România și Ucraina: interconectare și integrare europeană”, este ediția a șaisprezecea din cadrul proiectului „Dublă integrare prin cooperare și informare. Continuitate”, finanțat de Departamentul pentru Relația cu Republica Moldova. Conținutul dezbaterii nu reprezintă poziția oficială a Departamentului pentru Relația cu Republica Moldova.