logo

Transportatorii speră că Guvernul va permite funcţionarea în continuare a microbuzelor reutilate. Analiză Info-Prim Neo


https://www.ipn.md/ro/transportatorii-spera-ca-guvernul-va-permite-functionarea-in-continuare-a-microb-7967_961467.html

Asociaţia Transportatorilor Privaţi speră să obţină modificarea hotărârii de Guvern care prevede excluderea mijloacelor de transport reutilate din activitatea de transport public, astfel ca microbuzele, vizate în această hotărâre, să poată activa în continuare. Preşedintele Asociaţiei Transportatorilor Privaţi (ATP), Gheorghe Rusu, a comunicat pentru Info-Prim Neo că reprezentaţii proprietarilor de microbuze speră să fie susţinuţi de Ministerul Transporturilor şi Gospodăriei Drumurilor, Primăria municipiului Chişinău, Uniunea Transportatorilor şi Drumarilor şi unele fracţiuni din Parlament. În cadrul unor întrevederi cu reprezentanţii acestora, transportatorii şi-au expus argumentele în favoarea menţinerii pe rute a microbuzelor reutilate. Cerinţa transportatorilor este ca Guvernul să permită proprietarilor mijloacelor de transport reutilate să utilizeze microbuzele conform termenelor de exploatare a acestora, prevăzute de documentaţia tehnică. Astfel, spun ei, ar fi epuizat pericolul ca peste 10 mii de cetăţeni ai R. Moldova să rămână fără surse de existenţă. În numărul acestora nu sunt vizaţi doar proprietarii şi şoferii de microbuze, dar şi unii prestatori de servicii. ATP pledează pentru modificarea punctului 5 a hotărârii Guvernului nr. 910 privind aprobarea Regulamentului transporturilor auto de călători şi bagaje, intrată în vigoare la 8 august curent, prin care Executivul intenţionează să excludă, în decursul unui an, din activitatea de transportare a pasagerilor mijloacele de transport reutilate (microbuzele). Astfel, până la sfârşitul acestui an, potrivit hotărârii în cauză, urmează să fie scoase din circuit maxi-taxiurile cu anul fabricaţiei ‘91 şi’ 92, iar până la sfârşitul anului viitor – şi celelalte microbuze. Potrivit lui Rusu, transportatorii sunt de acord ca, pe viitor, să nu se mai acorde licenţe de activitate noilor maşini reutilate, iar acestea să poată fi înlocuite cu alte autovehicule care corespund cerinţelor doar la expirarea termenelor de exploatare. Sursa citată susţine că astfel Guvernul va proceda corect faţă de proprietarii de microbuze, care au investit zeci de mii de dolari în procurarea şi reutilarea mijloacelor de transport. Deşi, potrivit legislaţiei, se permite funcţionarea maxi-taxiurilor doar până la sfârşitul celor 15 ani de exploatare, o maşină ar putea fi utilizabilă şi timp de 20 de ani, spune sursa citată. Potrivit acesteia, ar fi corect dacă termenul de exploatare a microbuzelor ar fi stabilit de staţiile de testare tehnică, în timpul reviziei tehnice care are loc de două ori pe an. Potrivit lui Rusu, la staţiile de testare, care sunt dotate cu cel mai performant utilaj, microbuzele sunt supuse celui mai strict control dintre toate unităţile de transportare a pasagerilor, astfel, experţii de aici ar putea decide dacă unităţile de transport pot fi exploatate în continuare. În context, Rusu a menţionat că peste 95% din microbuzele care circulă în municipiul Chişinău sunt de marcă „Mercedes”. Începând cu anul 1994, în activitatea de prestare a serviciilor de transportare a pasagerilor au fost implicate microbuze ale mai multor firme producătoare, însă acestea cu timpul au fost eliminate din circulaţie, deoarece doar „Mercedes”-urile au dovedit parametri tehnici superiori, precum şi eficienţă economică. Chiar şi reutilate, acestea nu prezintă pericol pentru transportarea pasagerilor, susţine Rusu, menţionând că proprietarii acestora nu au probleme nici cu piesele de schimb, deoarece în Chişinău există o reprezentanţă oficială „Mercedes”. Preşedintele ATP e de părere că autovehiculele reutilate nu se deosebesc cu nimic de cele construite din start pentru transportarea pasagerilor, fiind, totodată, mult mai ieftine şi comportând mai puţine costuri de întreţinere. „O maşină nouă costă 35 mii de euro, iar una reutilată - 17-18 mii, iar la sărăcia din Moldova aceasta este o diferenţă semnificativă”, a mai spus sursa citată. Totodată, susţine Rusu, un argument în defavoarea eliminării maşinilor reutilate este şi faptul că sistemul bancar autohton nu creditează procurarea de mijloace de transport, iar transportatorii nu au suficiente resurse financiare pentru a procura maşini noi. Deşi o posibilitate pentru transportatori ar fi procurarea autovehiculelor „Gazel” de fabricaţie rusească, care costă în jur de 7-8 mii de euro, acestea nu se pot compara cu „Mercedes”-urile reutilate, deoarece au caracteristici tehnice mult mai joase. Întrebat cum a afectat fluxul de pasageri majorarea tarifelor pentru călătoria cu microbuzul, Gheorghe Rusu a declarat că aceştia continuă să prefere anume acest tip de transport. O problemă, însă, este excluderea de către municipalitate a microbuzelor de pe itinerarele tradiţionale, în special de pe arterele principale. În acest sens, şeful ATP consideră corect dacă municipalitatea ar solicita şi opinia călătorilor în această privinţă, deoarece, susţine el, acest fapt s-a făcut nu spre binele călătorilor, ci pentru a majora încasările parcurilor urbane de autobuze şi troleibuze. Deşi transportatorii susţin că nici tariful actual nu se încadrează în norma internaţională, potrivit căreia preţul unei călătorii ar trebui egalat cu cel al unui litru de combustibil, constituind în prezent doar o treime din acest indicator, ei continuă să lucreze în aceste condiţii deoarece înţeleg că majoritatea populaţiei e săracă, susţine sursa citată. De asemenea, a spus Rusu, proprietarii de microbuze nu vor cere în viitorul apropiat o nouă majorare de tarife decât doar în cazul unei eventuale majorări a preţurilor mondiale la petrol. În prezent, din cele circa 2000 de microbuze care au trecut revizia tehnică în primăvară, peste 55 % sunt microbuze reutilate. Asociaţia Transportatorilor Privaţi reprezintă interesele proprietarilor de microbuze din municipiul Chişinău şi este membră a Uniunii Transportatorilor şi Drumarilor.