Totalizări şi planuri de viitor în ajun de nou an şcolar
https://www.ipn.md/ro/totalizari-si-planuri-de-viitor-in-ajun-de-nou-an-7967_971148.html
Majorarea salariilor, reducerea numărului de elevi în clase şi motivarea prin spaţiu locativ a tinerilor specialişti în domeniul educaţiei sunt câteva dintre subiectele care au dominat discuţiile dintre municipalitate, minister, pedagogi, şefi ai instituţiilor educaţionale şi părinţi. Aceştia s-au adunat joi, 21 august, la conferinţa municipală a cadrelor didactice, desfăşurată anual la Chişinău, transmite Info-Prim Neo.
„Problemele în instituţiile de învăţământ sunt multiple şi diverse”, a spus şefa Direcţiei Generale Educaţie, Tineret şi Sport (DGETS), Tatiana Nagnibeda-Tverdohleb, menţionând că în ciuda dificultăţilor, rezultatele elevilor sunt din an în an mai frumoase.
În enumerarea totalurilor pentru anul de studii 2007-2008, Tverdohleb a ţinut să remarce faptul că în municipiu activează 10955 de profesori, iar 60% dintre ei sunt deţinători ai diferitor grade didactice.
Un singur elev în întreg municipiul a rămas neşcolarizat şi doar 5 copii au abandonat procesul de învăţământ — cel mai scăzut nivel al acestor indicatori de până acum, iar din totalul de 352 de elevi care au reprezentat municipiul Chişinău la olimpiade, 44 au şi fost medaliaţi în cadrul olimpiadei internaţionale de la Hanoi. Pentru comparaţie: anul trecut, au fost doar 14 elevi. S-a reuşit şi stabilirea unor relaţii de colaborare cu Bucureşti şi Bihor (România), dar şi cu direcţii de învăţământ din alte ţări ale lumii, s-a majorat până la 5 lei alocaţia pentru alimentaţia copiilor.
Mai mulţi profesori ai liceelor din municipiu, şi-au exprimat îngrijorarea cu privire la multitudinea disciplinelor pe care le studiază elevii, în special pe parcursul celor 3 ani de liceu. Aceştia au mai spus că este nevoie de o schimbare de sistem, pentru că altfel lucrurile vor stagna.
Directorul adjunct al Liceului teoretic „Spiru Haret”, Mariana Jitari, a venit cu ideea afişării în Chişinău a panourilor cu conţinut educaţional, pentru sporirea interesului elevilor pentru carte. Totodată, ea şi-a exprimat nemulţumirea cu privire la promovarea, de către mass-media, a experienţelor negative din sistemul educaţional şi a cerut „cenzurarea programelor TV cu tentă antieducaţională”. Potrivit ei, aspectele pozitive tot trebuie reflectate, pentru că doar aşa sistemul de învăţământ din Moldova va fi perfecţionat şi va deveni mai atractiv.