Atitudinea conducerii din regiunea transnistreană, una negativă și precaută, față de autoritățile de la Chișinău nu s-a schimbat după victoria lui Vadim Krasnoselski. Se menține aceeași retorică pro-recunoaștere internațională și anti-reintegrare. O excepție poate fi considerată doar deschiderea parțială a Tiraspolului față de președintele Igor Dodon, și aceasta este dictată de loialitatea exprimată de cel din urmă față de Moscova. Ca urmare, regiunea va păstra procesul de integrare eurasiatică în regim activ și va ignora procesul de integrare europeană de pe malul drept. De această părere este Dionis Cenușa, expert asociat al Centrului Analitic Expert-Grup.
„Asta ar însemna preluarea legislației ruse, considerată ca și sursă de inspirație pentru cadrul normativ al Uniunii Economice Euroasiatice. Totodată, asta va însemna că la îndemnul Rusiei, regiunea va tinde să-și echilibreze comerțul exterior, pentru a depinde mai puțin de piața comunitară. În niciun caz, aceasta nu va renunța la o piață atât de valoroasă, având în vedere interesele economice ale conglomeratului Sheriff și ale oamenilor de afaceri din regiune, care reprezintă interesele economice rusești”, a menționat Dionis Cenuşa, contactat de IPN.
Expertul este de părere că implementarea Acordului de Asociere/DCFTA în regiunea transnistreană cel mai probabil nu va avea loc. Există o probabilitate ridicată că Tiraspolul va insista pe conservarea status-quo-ului, potrivit căruia regiunea exportă în UE într-un regim comercial asimetric (Preferințele Comerciale Autonome), de care a beneficiat împreună cu malul drept din 2008. De aceea, contează reacția Comisiei Europene la refuzul administrației separatiste de a elimina tarifele la import pentru bunurile europene, de a implementa reglementările tehnice și normele de calitate și de origine pentru bunurile din regiune livrate în UE. Totodată, este vorba de oferirea accesului autorităților moldovenești la întreprinderile exportatoare din regiune pentru a verifica dacă acestea se conformează regulilor.
Dionis Cenuşa precizează că, din cauza ciclului electoral din regiunea transnistreană (alegerile pentru Sovietul Suprem și pentru executivul regiunii separatiste 2015-2016), Bruxelles-ul a fost mai curând în poziție de așteptare. Odată cu finalizarea proceselor electorale, discuțiile privind implementarea practică a acordului tehnic dintre Chișinău și Tiraspol, mediat de către Bruxelles (în particular de Germania) și formal acceptat de către Moscova, vor reveni în prim plan. Potrivit expertului, este important de menționat că UE a căzut de acord să ofere chiar și asistență pentru a implementa acordul prin care întreprinderile din regiune vor să-și asigure accesul pe piața UE. Indiferent de această, există puține dovezi care ar demonstra că regiunea implementează aspectele tehnice ale DCFTA, deși deja în octombrie 2016 trebuia să fie prezentat un raport cu primele realizări.
În acest context complicat, provocările implementării DCFTA în regiune țin de poziția UE și cea a Rusiei față de regiune, spune Dionis Cenuşa. „Pe de o parte, UE trebuie să introducă tarifele (națiunii celei mai favorizate), deoarece, suntem deja în 2017, iar Tiraspolul încă nu a dat semne clare că ar implementa acordul tehnic. O explicație ar putea fi interdepenența dintre încercările politico-diplomatice de a reanima formatul de negocieri 5+2 și eforturile privind aplicarea DCFTA în regiune. Aparent, revitalizarea reglementării transnistrene este folosită atât de către Tiraspol, cât și de Rusia, pentru a surclasa alte subiecte de pe agendă, în particular cel referitor la aplicarea DCFTA. Pe de altă parte, dacă UE introduce tarifele la importurile din regiune, aceasta va afecta veniturile și economia regiunii, deja aflate în stare critică, lucru ce ar putea fi contracarat de către Rusia”, a menționat expertul.
În această situație, potrivit lui Dionis Cenuşa, lucrurile vor depinde de faptul dacă Bruxelles-ul va dori încă un dosar fierbinte în relația cu Rusia, aparte de Crimeea și Donbass în Ucraina. Acuzând UE și Chișinăul de instituirea „unei noi blocade ecnomice” asupra regiunii, Rusia poate iniția acțiuni deocamdată imprevizibile. Dar, cel mai degrabă, Chișinăul va încerca să convingă Bruxelles-ul că regimul comercial asimetric trebuie menținut pentru regiune. Altfel, restabilirea relațiilor economice cu Rusia este puțin probabilă, lucru ce îl va favoriza pe Dodon și opoziția pro-rusă înainte de alegerile legislative din 2018. Anul 2017 este unul crucial pentru multe capitale europene, de aceea, înrăutățirea relațiilor cu Rusia este evitată de majoritatea statelor UE. În concluzie, Dionis Cenuşa a spus că sunt mai multe provocări decât oportunități pentru ca aspectele tehnice ale DCFTA să fie implementate în regiune, Rusia jucând un rol decisiv în acest sens.