Tiraspolul „provoacă” Chişinăul să urgenteze reluarea circulaţii mărfarelor pe segmentul transnistrean
https://www.ipn.md/ro/tiraspolul-provoaca-chisinaul-sa-urgenteze-reluarea-circulatii-marfarelor-pe-seg-7965_991193.html
Tiraspolul promite rezolvarea în scurt timp a problemei transportului feroviar pe segmentul transnistrean şi solicită Chişinăului o abordare similară. Poziţia respectivă a fost formulată de reprezentantul politic al autorităţilor nerecunoscute la negocierile privind diferendul transnistrean, Vladimir Iastrebceak. Potrivit acestuia, partea transnistreană a definitivat soluţiile de ordin tehnic, transmite Info-Prim Neo cu referire la agenţia oficială de ştiri din regiune Olvia Press.
„Resurse de timp avem, iar soluţiile tehnice au fost găsite de partea transnistreană. Este suficient timp pentru schimbarea situaţiei, aceste schimbări urmează să aducă beneficii nu doar Transnistriei, dar şi Moldovei. Problemele din domeniul căilor ferate existente la acest moment limitează pârghiile de activitate nu doar a întreprinderilor transnistrene, dar şi a celor din Moldova”, a declarat Vladimir Iastrebceak.
El şi-a exprimat certitudinea că partea moldovenească va depune eforturi pentru soluţionarea până la capăt a problemei transportului feroviar pe segmentul transnistrean. „Cred că partenerii noştri vor depune eforturi pentru înlăturarea unor lacune rămase, pentru ca nivelul discuţiilor la care s-a ajuns să nu rămână doar pe hârtie, dar să fie implementat şi în practică”, a opinat Vladimir Iastrebceak.
Referindu-se la declaraţiile anterioare ale prim-ministrului Vlad Filat privind reluarea în scurt timp a transportul feroviar prin regiunea transnistrean, reprezentantul Tiraspolului a menţionat, că „aceste lucruri le-am auzit şi le-am citit de multe ori, însă am vrea ca ele să aibă şi o finalitate practică, nu să rămână la nivel declarativ”.
De la 1 octombrie 2010, a fost reluată circulaţia trenurilor de pasageri Chişinău-Odesa şi Chişinău-Moscova prin regiunea transnistreană. Un acord provizoriu în acest sens a fost semnat de către întreprinderile de căi ferate din Republica Moldova, Federaţia Rusă şi Ucraina.
În martie 2011, Guvernul de la Chişinău a constituit un grup de lucru cu sarcina de a găsi soluţii pentru restabilirea deplină a circulaţiei trenurilor de pasageri şi mărfuri prin regiunea transnistreană. Din martie până în prezent, grupul de experţi de la Chişinău şi Tiraspol s-a întâlnit de 3 ori. Ultima întâlnire a avut loc pe 22 aprilie 2011.
Circulaţia pe segmentul transnistrean a trenurilor moldoveneşti a fost sistată de către autorităţile nerecunoscute de la Tiraspol în anul 2006.