logo

Tiraspolul limitează accesul fermierilor la terenurile din raionul Dubăsari. Răspunsul BPR


https://www.ipn.md/ro/tiraspolul-limiteaza-accesul-fermierilor-la-terenurile-din-raionul-dubasari-7967_1086884.html

Biroul politici de reintegrare califică drept „surprinzător” mesajul oficiului reprezentantului politic de la Tiraspol, prin care se notifică despre intenția limitării până în data de 30 iunie 2022 a termenului de acțiune a Deciziei protocolare referitoare la mecanismul de utilizare a terenurilor agricole din raionul Dubăsari. „Invităm Tiraspolul să revină la masa dialogului constructiv și consecutiv, axat pe implementarea durabilă a angajamentelor asumate, respectarea drepturilor și libertăților fundamentale ale locuitorilor de pe ambele maluri ale Nistrului, precum și să se excludă tacticile cu caracter unilateral și de impunere a condiționărilor inadmisibile”, se arată într-un comunicat de presă, citat de IPN.

Motivul invocat de Tiraspol rezidă în pretinsa neexecutare de către Chișinău a prevederilor punctului 5 din Decizia protocolară ,,Cu privire la unele măsuri de reglementare a problemelor legate de realizarea ,,Mecanismului din anul 2006” referitor la utilizarea terenurilor agricole, amplasate în raionul Dubăsari, după traseul Tiraspol-Camenca”, din 25 noiembrie 2017. Biroul politici de reintegrare a explicat că Decizia este compusă din două elemente interdependente: restabilirea ,,Mecanismului din anul 2006” și asigurarea accesului la terenurile agricole, iar în cazul rezolvării acestei probleme – „informarea organelor competente ale Republicii Moldova despre anularea tuturor restricțiilor anterior impuse de către responsabilii din regiune pentru a fi examinată posibilitatea revizuirii în modul stabilit de lege a măsurilor procesuale dispuse în privința persoanelor culpabile”.

Biroul politici de reintegrare precizează că „Mecanismul de acces la terenuri a fost realizat parțial și cu intermitențe de către Tiraspol, și anume nu a fost soluționată problema legată de terenurile proprietate publică a unităților administrativ-teritoriale din raionul Dubăsari. În perioada 16 martie 2020 – 30 aprilie 2021, accesul la terenuri a fost condiționat de liste preventiv coordonate și nominal aprobate de așa-numite centre de criză locale, verificări amănunțite ale actelor și ale autovehiculelor cu destinație agricolă la trecerile prin posturi neautorizate de control cu solicitări de plăți nemotivate (de exemplu, pentru treceri zilnice repetate prin același perimetru, pentru utilizarea drumurilor regionale de către autocamioane cu masa totală mai mare de 18 tone etc.), obligarea fermierilor de a se conforma la noi reguli impuse de către administrația din orașul Dubăsari ș.a.”.

Evoluțiile marcate pe dosarul fermierilor și atitudinea factorilor de la Tiraspol față de aceștia au fost mereu în vizorul autorităților naționale abilitate, care au acționat în limitele prescrise de cadrul normativ în vigoare și de circumstanțele constatate, nefiind fixate situații de întreprindere a unor măsuri în afara literei legii și din considerente politice. Astfel, „argumentul invocat de Tiraspol este neîntemeiat și cu conotație pur politică”, a precizat Biroul politici de reintegrare. Or, Decizia protocolară menționată „nu are stabilit un termen-limită de aplicabilitate”. Prin limitarea termenului de acțiune a documentului se va produce o „derogare de la angajamentul implementării durabile a înțelegerilor convenite, se vor încălca în mod repetat drepturile inalienabile ale fermierilor (la proprietate, la libera circulație ș.a.) și principiile agreate în formatul de negocieri ,,5+2”: abținerea de la condiționalități preventive, îndeplinirea cu bună-credință a angajamentelor agreate etc.”.

Biroul politici de reintegrare menționează că până la 1 august 2018 – data reluării accesului la terenuri pentru fermierii documentați conform ,,Mecanismului din anul 2006”, în urmapierderilor suportate de către proprietarii/posesorii de loturi de pământ din raionul Dubăsari ca urmare a blocajelor create intenționat de către administrația de la Tiraspol la prelucrarea acestora, Guvernul Republicii Moldova a achitat compensații parțiale și plăți de suport în valoare de aproape 52 mln lei.