logo

Tendinţele înregistrate la început de campanie persistă, constată CIJ şi API


https://www.ipn.md/ro/tendintele-inregistrate-la-inceput-de-campanie-persista-constata-cij-si-api-7967_974848.html

După aproape două luni de monitorizare a 24 de instituţii mass-media, Centrul Independent de Jurnalism (CIJ) şi Asociaţia Presei Independente (API) constată că tendinţele înregistrate la începutul campaniei electorale persistă. În primul rând, este vorba de partizanat din partea anumitor mass-media în favoarea anumitor concurenţi, transmite Info-Prim Neo. CIJ şi API au lansat miercuri, 1 aprilie, în cadrul Coaliţiei Civice pentru Alegeri Libere şi Corecte – Coaliţia 2009, rezultatele celei de-a cincea etape de monitorizare (perioada 19 - 25 martie) a modului în care este reflectată campania electorală de către 24 de mijloace de informare în masă din R. Moldova. Monitorii au observat că mijloacele de informare în masă se împart în trei grupuri. O parte din acestea susţin preponderent partidul de guvernământ şi critică partidele de opoziţie, iar altele – critică PCRM şi susţin anumite partide de opoziţie. O a treia categorie încearcă să reflecte activitatea concurenţilor electorali neutru. „Din păcate, numărul mass-media care fac partizanat, în primul rând în favoarea partidului de guvernământ, este mai mare. Este vorba în principal de posturile publice cu acoperire naţională”, a declarat Nadine Gogu, director interimar al CIJ. „Concurenţii electorali nu au acces egal la mass-media, cu excepţia dezbaterilor electorale. Instituţiile publice, cu mici excepţii, fac partizanat deschis partidului de guvernământ în ştiri şi emisiuni de opinie. În această perioadă, persistă, de asemenea, probleme ce ţin de etica profesională: deseori autorii materialelor uită că există prezumţia nevinovăţiei, nu oferă drept la replică, distorsionează faptele”, a mai spus Nadine Gogu. Expertul CIJ, Nicolae Negru, a relevat că în perioada de monitorizare nu s-a schimbat aproape nimic în modul de reflectare a campaniei de către instituţiile audiovizuale. Posturile publice Moldova 1 şi Radio Moldova, precum şi posturile private NIT şi Antena C favorizează PCRM. Euro TV favorizează PPCD, are o atitudine echilibrată faţă de PCRM, dar defavorizează în ştiri şi emisiunile de opinie concurenţii PPCD. Cel de-al treilea grup – PRO TV, TV7 şi Vocea Basarabiei – s-a remarcat printr-un tratament mai obiectiv şi echidistant al tuturor concurenţilor electorali, inclusiv PCRM. Şi presa scrisă reflectă în continuare campania electorală de pe poziţii diferite, a spus Petru Macovei, directorul executiv al API. Astfel, ziarele Moldova Suverană, Nezavisimaia Moldova, agenţia de stat Moldpres şi portalul www.omg.md susţin necondiţionat PCRM şi defavorizează, în unele cazuri denigrează, oponenţii politici ai PCRM. O altă categorie – Jurnal de Chişinău, Timpul de dimineaţă, parţial Moldavskie vedomosti, portalul www.unimedia.md – critică PCRM şi susţine alte partide, în special cele de orientare liberală. Celelalte instituţii monitorizate nu favorizează evident nici un concurent electoral. Raportul de monitorizare include şi cazul agresării editorului săptămânalului de limbă rusă „SP” din Bălţi, Slava Perunov, la 26 martie, la o întrunire electorală a preşedintelui Vladimir Voronin la Palatul de Cultură din localitate. În pofida faptului că s-a legitimat, lui Perunov i-a fost interzis accesul în sală, iar când a insistat, unul din tinerii care i-au barat calea l-a lovit cu pumnul şi a închis uşa. Conform legislaţiei, accesul jurnaliştilor la evenimente electorale este liber. Raportul a fost elaborat în cadrul proiectului „Monitorizarea mass-media în campania electorală pentru alegerile parlamentare 2009”, susţinut financiar de către Reprezentanţa în Moldova a Fundaţiei Eurasia, cu resursele Agenţiei Suedeze pentru Cooperare şi Dezvoltare Internaţională (Sida/Asdi) şi Agenţiei Statelor Unite pentru Dezvoltare Internaţională (USAID).