Audierea raportului privind concesionarea activelor statului în cazul Aeroportului Internaţional Chişinău a scos în vileag lipsa unor temeiuri pentru anularea contractului cu compania concesionară Avia-Invest. Despre aceasta a anunţat membrul Comisiei de anchetă, deputatul neafiliat Anatolie Zagorodnâi, la şedinţa Parlamentului de joi, 8 decembrie. Parlamentarul a precizat că o eventuală anulare a contractului de concesiune ar însemna returnarea de către entitatea care a concesionat, adică de către Guvern, a sumei de 46 de milioane de euro, care a fost investită de companie până acum în modernizarea aeroportului, transmite IPN.
Comisia de anchetă a constatat că din resursele financiare proprii infrastructura aeroportului era menţinută cu dificultate, nicidecum nu putea fi modernizată, ceea ce punea în pericol securitatea călătorilor. Totuşi, procedurile de concesionare nu au corespuns întru totul normelor legale, ţinând cont de modul de desfăşurare a concursului închis. Însă, autorităţile au menţionat că era necesară desfăşurarea închisă a concursului dat fiind importanţa strategică a aeroportului.
De asemenea, s-a constatat insuficienţa cadrului regulator privind stabilirea tarifelor taxelor aeroportuare şi a altor tarife. Totodată, s-a stabilit că introducerea taxei de modernizare a fost justificată, fiind prevăzută şi de Organizaţia Internaţională a Aviaţiei Civile.
Comisia recomandă Guvernului să asigure examinarea posibilităţii lansării procedurii de renegociere a contractului de concesiune a AIC şi a terenului aferent acestuia în vederea revederii capitalului social al companiei concesionare. Se mai recomandă şi aducerea clauzelor contractului de concesiune în conformitate cu legislaţia, dar şi control riguros asupra Comisiei de monitorizare privind aplicarea prevederilor contractului de concesionare.
Procuraturii Generale şi Centrului Naţional Anticorupţie li se solicită să examineze şi să dea o apreciere juridică privind responsabilitatea colaboratorilor autorităţilor publice centrale care au participat la concesionarea aeroportului şi, după caz, să aplice legislaţia.
Săptămâna trecută, patru deputaţi, membri ai Comisiei de anchetă, au prezentat un raport de alternativă, nefiind de acord cu raportul de bază. Potrivit acestui raport de alternativă, contractul de concesionare trebuie renegociat. Regulamentul şi componenţa nominală a comisiei de monitorizare a concesionării urmează a fi reexaminate în vederea definirii clare şi coerente a obiectivelor comisiei.
Raportul de alternativă stipulează că aeroportul este o întreprindere profitabilă şi strategică, şi a fost dată în concesiune fără să existe un studiu de fezabilitate. Mai exact, iniţial s-a luat decizia de a-l da în concesiune, iar apoi s-a făcut studiul. În opinia autorilor raportului de alternativă, dacă citeşti acel studiu, se creează impresia că nu a fost făcut pentru organele statului, dar pentru concesionar, fiind stipulate beneficiile pe care acesta urmează să le aibă. La fel, se constată lipsa de transparenţă în procesul de selectare a concesionarului şi neconformitatea clauzelor contractului de concesiune.
Cei patru deputaţi care au elaborat raportul de alternativă sunt socialiştii Oleg Lipskii şi Vasile Bolea şi liberal-democraţii Anghel Agachi şi Iurie Ţap. Ultimul este şi preşedintele Comisiei de anchetă.
Aeroportul Internaţional Chişinău şi terenul aferent al acestuia a fost concesionat pe o perioadă de 49 de ani, în 2013, unei companii din Federaţia Rusă, din consiliul de administrare al căreia făcea parte şi controversatul om de afaceri Ilan Şor, actualul primar de Orhei.